Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksi vaikea juttu lisää vanhempana pariutumisessa

Vierailija
07.08.2025 |

Tuli mieleen, kun mietin tuttavapiiriäni ja heidän ruokailutottumuksiaan. Kaikki ovat terveitä ja syövät periaatteessa terveellisesti, mutta eivät  läheskään yhtä terveellisesti kuin me mieheni kanssa. Olemme syöneet näin melkein 40 vuotta, minä vielä kauemmin, joten olen melko varma, ettei meistä kumpikaan saa sepelvaltimotautia. 

Isällä on APOE4-geeni, mutta hänkin on syönyt koko ikänsä superterveellisesti, joten hänen riskinsä sairastua Alzheimeriin tai Lewyn kappale-sairauteen on sama kuin muillakin geenistä huolimatta. Ja ikää on 86v. ja järjenjuoksu terävämpää kuin useimmilla nuoremmilla, haurautta vain on jo verrattuna entiseen. Hän on hiihtänyt ja uinut paljon nuorempana ja tehnyt monenlaisia puutarhahommia äidin kanssa. Molemmat ovat teräviä ja hoitavat kaikki asiansa itsenäisesti.

Mutta jos ei ole tiukasti vältellyt kovia rasvoja, seuraukset ovat hyvin ikäviä ja alkavat näkyä viimeistään yli kuusikymppisenä. Nykyisin on kyllä todella tehokasta lääkitystä, mutta jos tulee infarkti, siitä voi jäädä vammoja.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiiri 🐭 

Vierailija
2/2 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiiri 🐭 

Että mitä :)? Miten on mahdollista, että tämä kommentti tuli samanaikaisesti kuin mun aloitus? Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme