Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

=~~= HELMINAUHA TIISTAINA =~~=

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ainakaan huomannut tämän päivän pinoa missään, joten tässä tämä nyt sitten on..

Eiliset löytyy täältä:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9972670&p=&mpage=1&tmode=…

Kiitos Frog! Mielelläni otan apuja vastaan niissä sisustusasioissa, kun itse en ole kovinkaan hyvä, vaikka kaikkeni yritän..

Mutta aikaa on vielä..Palataan aiheeseen sit myöhemmin!

Samaa mieltä oon kun Kirsi-mama noista ruokasuosituksista;

Minä annoin ainakin vanhemmille pojille jo ennen kolmee kuukautta luumua ja muita hedelmäsoseita ja aloiteltiin kai sitä perunaakin jo aika aikasin maistelemaan, eikä kumpikaan ole siihen kuollut!

Mikä ihme siinä muka on että yhtäkkiä lapset muuttuu, eikä niitten vatsat kestä kiinteetä ruokaa samalla tavalla kun esim. 5 vuotta sitten syntyneitten vatsat kesti..

Pitäis lähtee ulkoileen vauvan ja koiran kanssa kun on taas siivous tehty. (hiekkaa tulee ihan älyttömästi sisälle!)

Postissa olis joku vaatepaketti, mikä pitäis hakee..

lisää myöhemmin

mammutti ja Vilppu

Vierailija
2/11 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjotan taas yhdellä kädellä kun vauva torkkuu sylissä.

SOSEET: mä annoin esikoiselle 3-3,5-kuisesta alkaen soseita ja meni mukavasti, nukkui tosi hyvin ja kasvoi. Siihen saakka oli aina alakäyrillä, sitten alkoi hyvin kasvaa. Toiselle annoin viikkoa vaille 4-kuisena ja mahakipuisen vauvan ummetus hellitti, alkoi kakka kulkea joten sekin oli hyvä idea. Mutta onhan noin muuten paljon helpompi imettää kuin keitellä vihannessoseita, ellei sitten anna valmisruokia. Soseiden kanssa pelaamisessa on mielestäni aika paljon hommaa verrattuna tissiin.

Molempien lasten kohdalla suositus tuli neuvolasta. Eka vauva oli hintelä ja tarvitsi lisäravintoa ja mielummin annoin soseita kuin korviketta, toinen 4,7 kg syntyessään ja ei pärjännyt tissillä pelkästään ison kokonsa takia. Tämä kolmas kun oli 4,8 kg ja oli jo 6-viikkoisena 6kg, ei varmaankaan pärjää pelkällä tissillä puolivuotiaaksi vaikka maitoa tuleekin runsaasti. Jos esim. maissivellin anto illalla auttaa pidentämään yöuniamme, annan sitä varmasti. En kuitenkaan anna ennen 3-kuun ikää ja yritän kyllä pärjätä 4-kuiseksi maidon voimalla kokonaan.

ULKOILU: tänään oli hyytävän kylmä tuuli! Meinasin ihan jäätyä leikkipuistossa. Lapsia ei paleltanut koska vauva oli hyvin puettuna vaunun suojissa ja tytöt juoksi koko ajan, mutta toisten äitien kanssa juoruava äiti oli jäässä. Kaikeksi harmiksi maito lähti yhtäkkiä tulemaan ja kaksi alinta paitaani kastui likomäräksi. tuli kiire lähteä kotiin päin. Ei ainakaan vielä tunnu rintatulehduksen oireita.

RINTATULEHUS: mulla oli molempien tyttöjen aikana useita rintatulehduksia. Ne on karseita. Silloin oli alkuaikoina kesä ja kesätuuli helteellä oli pahin -hiki ja tuuli. Kuljin tuulitakissa hellekesän 2003 ja silti iski monta kertaa rintatulehdus. Nyt olen säästynyt vielä, toivottavasti säästynkin. Onkin aina yläosassa viisi paitaa, on aluspaidat, fleese, villapaita ja tuulitoppatakki. Tänään piti kyllä kaivaa varafleese vielä vaunujen pussista päälle, onneksi se oli mukana.

HERKUT: musta on tullut kauhea herkkuperse. Tekis koko ajan mieli jotain missä on suklaata. Nyt en ole ostanut suklaata arkisin kotiin koska syön kaiken. Aamulla kauppareissulla tarttui kuitenkin mukaan suklaavanukkaita kaksi ja nyt ne polttelee mielessäni. Mut niissähän on vain pari grammaa rasvaa... tosi terveellisä verrattuna suklaaseen... ehkä. MItä herkun korviketta te muut vedätte vai rehellisesti sitä mitä mieli tekee? Mulla on vielä 4kg normaalipainoon matkaa ja vaikka se on vähän, se on paljon jos söisin kaiken minkä haluan. Kun en ees pääse vaunulenkille kuin viikonloppuisin ja tiistaina kun isommat lapset on liikuntaleikkikoulussa. 3-vuotiaan vauhti ei päätä huimaa lenkillä ja matkaa tulee noin 2 km kerrallaan vaikka hän ois pyörälläkin liikkeellä.

Mutta: en enää juutu leikkipuiston vauvakeinuun! Siihen ei peräni mahtunut talvella, nyt mahtuu (istun siis siinä päällä jos ei ole vauvoja keinumassa).

Nyt on ollut viime viikkoina puistossa paljon äitejä ja lapsia. Tänäänkin aamulla oli noin 10 lasta + neljät vauvavaunut vauvoineen ja neljä äitiä. Taas ennen kolmea näemme kaikki siellä puistossa. Kiva kun on seuraa sekä äidillle että lapsille. Tosin kukaan äideistä ei ole ns. Ystäväni vaan lähinnä puistokavereita. Kiva on siellä jutella ja joka päivä seisotaan siellä kolmisen tuntia me 4-5 äitiä. Kuitenkaan kukaan heistä ei ole ns. sydänystäväni vaan ihan lähimmät ystävät on erikseen. On silti tosi kivaa että on aina juttuseuraa ulkoillessa, vaikka jutut olisi hieman pinnallisempiakin. Mutta jee, tänään on liikkari-ilta lapsilla joten pääsen vaunulenkille töissä käyvän sydänystäväni kanssa jolla on myös liikkari-ikäinen ja 1-vuotias, tosijuoruilua tiedossa tunti. Sillä jaksaa taas pari päivää!

Nyt sumpin keittoon. Tytöt touhuaa jotain kylppärissä, ilmeisesti nuket meni pissille. Olen jättänyt 4 vuotta kertomatta et baby born -nuket voi juuoda ja pissiä. Nyt esikoisen kaveri opetti että kyllä ne osaa...

Sylissä nukkuu kuorsaava poika 7 viikkoinen, nostan hänet sänkyyn. YLeensä ei nuku tähän aikaan vaan aina vaunuissa kun ulkoilemme, mutta tais jäädä aamu-unet lyhyeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkoa ja kylmää tuulta! Mielenkiintoinen ulkoiluilma taas tänään..No onneksi oma piha vähän suojaisampi niin ei tuo tuuli pääse puhaltamaan niin kamalasti. Kaveri oli lastensa kanssa aamusta kylässä ja käytiin puistossa jossa tuuli tosi kylmästi..hrr.

Kolomonen ja Heinä olettekos olleet koko ajan kotona lasten kanssa vai välillä töissä? Ihan mielenkiinnosta kyselen, itse olin esikoisen ja kakkosen välissä vuoden töissä nyt jäin hoitovapaalta äitiyslomalle. Mutta onneksi sain sitten saman pvärahan kuin kakkosesta. Nytkin ajatuksena olla kotosalla ainakin pari vuotta niin saa tuon esikoisen kouluun ja pikkuinenkin on sitten vähän isompi.

MAKEAsta...joo koko ajan vois syödä otain mut täytyy yrittää vähän rajoitella ;o) muuten ei imetyksellä kilot katoa.

Soseista: Esikoisella aloitettiin 4kk:n iässä ja kakkosen kanssa lähempänä puolta vuotta. Se on tää imetyksen helppous ja äidin laiskuus. Eikä ollut tarvetta aloittaa aiemmin. Nyt ei suunnitelmaa mutta tuskin aloitan ennen tuota 4kk:tta, tarkoitus yritttää sinne asti täysimetyksellä. Ja purkkiruokaa tulee vauva saamaan ainakin nui hedelmäsoseet on niin helppoja ja hyviä. Kasviksia yms. nyt keittelee samalla kun tekee muulle perheelle ruokaa.

Ehkäisy aiheesta on vissiin ollut aiemminkin puhe. Mitäs suunnitelmissa? Jälkitarkastuksessa sitä kyseltiin ja sanoin etten ota pillereitä enkä hormoni kierukkaa, ainakaan ennen imetyksen lopettamista. Eikä ne mulle kyllä mitenkään sovi aina tulee hormoneista jos jonkinnäköisiä sivuoireita. Lääkäri sitten ehdotti kuparikierukkaa mut en oikein tiiä. Onkos kellään kokemuksia siitä. Tai ehkäisyrenkaasta? Mies tietty vois mennä pistään johdot poikki mut mitäs jos sittenkin vielä haluais vauvan(siis minnä lähinnä). No täytyy ihmetellä.

Sitten vielä pääsiäisG: Mitäs pyhinä teette?

Me ollaan ihan kotosalla kun mies lauantain töissä. Varmaan tehdään jotain juhlavampaa ruokaa ja tietysti pashaa. Sekä suklaamunia ainakin lapsille. Vietellään varmaan rauhallista aikaa perheen kesken, mikä onkin kyllä parasta! Toivotaan et on ihanat ilmat niin pääsee kunnolla ulkoilemaankin.

Mukavaa tiistaita helmiksille!

calmus & pesue

Vierailija
4/11 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, menin molempien tyttöjen jälkeen heti töihin. Valmistuin 2000 joten oli kiire saada myös työkokemusta, olin tutkimustyössä vain vuoden ennen ekaa äitiyslomaa. Esikoisen jälkeen olin vain puolisen vuotta tutkimustyössä kunnes jäin taas äitiyslomalle... mut kakkosen jälkeen mies oli jotain 4 kk hoitovapaalla joten nuorempi oli 1v 3 kk kun meni hoitoon. Ja sen jälkeen olin osittaisella eli 4 pv/vko töissä. Mulla on vakituinen, koulutustani vastaava suht tasokas työ jonka sain just silloin kun kakkosesta meni työhön. Nyt ei ole kiirettä, olen ainakin 1,5-2v tai kauemminkin kotona mikäli taloudellisesti suinkin mahdollista.

Nyt lähetään taas ulos, pistän toppatakin päälle...

Vierailija
5/11 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on TAAS kylmä ilma ulkona!!Kylmä ja kova tuuli täällä ainakin..ei viitisi ees vauvan kanssa lähteä ulos kun niin kova vinkka käy.:(

Eilen sitten oli se 1kk neuvola,eli eilen neiti oli tarkalleen 1kk ja 5pvää. Mitat oli 5145g (3850g) ja 53,2cm (49cm),pipo 37,5cm (35.5cm). Käyrien mukaan kasvaa.En ois uskonut että noin paljon on tullut painoa..2vkon ikäisenä neiti painoi 4050g. Mutta maito maistuu että ei sinänsä ihme.

Meillä mennään nyt rintamaidolla ja korvikkeella..maitoa riitti 2vkoa vauvan tarpeisiin ja sen jälkeen on pitänyt antaa korviketta lisäksi,koko ajan enemmän ja enemmän kun maidon tulo heikkenee jatkuasti..En tiedä onko enään mahdollista päästä täysimetykseen vai loppuuko maidon tulo kokonaan.:( Täytyy vain koittaa olla stressaamatta.

SOSEISTA: Esikoiselle rupesin antamaan soseita reilun 3kk ikäisenä kun maitoa meni VALTAVASTI!!Ja kakkoselle kans reilun 3kk ikäisenä.Olivat sitten paljon tyytyväisempiä!

Onko teidän kenenkään vauvoille laitettu tuota Calmette rokotusta?Mietin että millä perusteella se laitetaan?Minun äidin ystäväpariskunta käy TODELLA usein Venäjällä niin onko jotain riskiä että tuberkuloosi tulis heidän kautta tänne?

Mun piti tänään soittaa Vauvalaan lääkärille tosta mutta minä lahopää EN muistanut!!!(menee jo ihan liiallisuuksiin tämä mun dementia!!!)

Frog: Minäkin tarvisin sisustus apua.=) Muutettiin omaan taloon kohta 3v sitten ja rempattiin tätä silloin..väriapua nyt sitten tarvisin.Saisiko sinulta apua?

Ainiin..mulla jonkun verran auttaa JÄRKYTTÄVÄÄN makean himoon jogurtti!Kun alkaa tekeen mieli makeaa niin syön Valion mango-meloni jogurtin,ai että on hyvää!!Ei sillä tosin suklaanhimo lähde mutta makean himo kyllä.:)

Nyt pitää mennä kun neiti heräilee..palailen taas kun kerkeän!

Jonzu ja neiti huomenna 5vkoa

Vierailija
6/11 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arki alkaa, nimittäin täytyy ruveta tekemään töitä myös tän " lomailun" ohella jonkun verran. Odotinkin jo että kauanko pärjäävät firmassa kolmisteen, nyt tuli ruuhka. Ei kyllä yhtikäs yhtään motivoi tehdä töitä nyt, mutta yrittäjällä ei ole realistisia vaihtoehtoja : / Onneksi vauvan kummitäti on meillä töissä eli hyvä hoitaja on naapurihuoneessa : )

Heinä: Herkut ja jogurtti - oliko siinä n. 13 sokeripalan verran sokeria jogurtissa, jos sokeroitu sellainen, että kyllä makeanhimo lähtee ; ) Täällä menee paraikaa vaahtokarkkeja ja keksiä napaan, jäi ristiäisistä ja suklaata ei ole kaapissa, kaameeta!

Vai rintatulehdus kesälläkin?! Kiitos varoituksesta, luulin että vaan kylmä voi aiheuttaa sitä.

Harrastukset: jaa-a... vauvauinnit taitavat olla aika monet kesällä tauolla, harmin paikka, just kun voisi aloittaa iän ja painon puolesta. Että ehkä syksyllä vauvauintia. Muuta järjestettyä harrastusta ei ole mielessä, aika vähän kortilla.

Nukkumiset ja kakkimiset: muutoksia aikatauluissa - ennen kakittiin väh. 8 kertaa päivässä, joka syötön jälkeen, nyt enää 2-3 kertaa jättisellaiset. Nukkumiset pidentyneet, yöllä jopa 4h ensin, sitten 2h ja vielä 1 h yöuni aamusella, päivällä vaihtelee paljon, puolesta tunnista kolmeen tuntiin. Ja 2 kk ikää siis.

Iloista pääsiäisen odotusta! Me taidetaan olla ihan vaan kotosalla ja yrittää keksiä miehen 6v tytölle koko ajan " ei mitään tekemistä" -tekemistä...

T. sporttari ja milli

Vierailija
7/11 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panu on jo seitsemän viikkoa, enka olevinaan ole kertaakaan ehtinyt kirjoittaa vielä tänne, lukemassa olen kyllä käynyt parisen kertaa viikossa.

Ihan järkyttävä tuuli, paljon oli ulkona päällä, mutta silti tuntui vetoa rinnustassa, toivottavasti pysyy rintatulehduspeikko loitolla!

Ehkäisystä joku kyseli. Ehkäisymielessä en tarvitsisi mitään, kun vaikean endometrioosin takia Panu on IFV-lapsi, mutta endon jarruttelemiseksi mulle laitettiin endolääkärin suosituksesta viikko sitten hormonikierukka, blaah!

Pitänee lopettaa tämä ensiviestittely vauvapuolella tähän, Panu kun itkuhälyttimestä päätellen alkaa olla tyytymätön oloonsa ulkona.

Vierailija
8/11 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmä tuuli ollut tänään ulkona, todellakin! Käytiin ihan tovi vaan lasten kanssa ulkona ja silti meinasi palella. Itse kävin aamusella kynsihuollossa ja tekee se vaan hyvää päälle välillä päästä puhumaan ja jaarittelemaan joutavuuksia samalla :)

Mistäs täällä oli keskusteltu.. ainiin, ainakin HERKUISTA: mulle maistuu ;) mutta toisaalta,kiloja on paljon vähempi kuin ennen raskautta joten sallin melkein päivittäisen suklaakiintiöni itselle :) välillä tosin jugurtti ja ananasmurska ajaa mulla saman asian ja vie suklaannälän pois.

Pienellä on vähän vääntyillyt masua nyt mutta veikkaan että syynä on disflatylit joita appiukkoni oli hoitaessa laittanut ruokaan. Cuplatonista on apua mutta tämä toinen valmiste.. pahentaa vaan :(

Nyt silti tuntuu molemmat ipanat olevan nälissään yhtä aikaa jotenka mentävä!

-Henna ja Melina-

Vierailija
9/11 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikainen pinoutuminen..

JONZU: Autan mielelläni sinuakin noissa sisustusongelmissa. :) Ja sinulle tuolla kevennyspuolella(?) huhuilinkin niistä patukoista.. Eli siis otapa yhteyttä (hanna_p@suomi24.fi). :)

SPORTTARI: Tilasin niitä patukoita nyt isomman satsin itselleni, joista laitan sitten sinulle postiin ne tilaamasi kunhan vain ensin saan ne itselleni!:) Toimitus kestää n. viikon, joten valitettavasti joudut vielä odottelemaan. Koita kestää! :)

Palailen myöhemmin lukemaan pinot tarkemmin, nyt ruuanlaittoon! :)

-frog2

Vierailija
10/11 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postissa tuli käytyä ja olinkin tilannut esikolle housut ja takin..Ihan hyvän näköiset kamppeet kevääksi!

Täälllä myös tuuli on ollut aikamoinen ja pelkäsinkin koko matkan kävelessä, että rintatulehdus on varma..Takki ei kyllä läpäise tuulta, joten toivottavasti säästyn tulehdukselta!

Herkut:

Vetelen parhaillaan Pandan täytelakupussin sisältöö ääntä kohti..

Mun tekee mieli suklaata jatkuvasti, mutta sit kun sitä ostan (tai jotain muuta karkkia) niin se ei kuitenkaan maistu..!! Aika outoo, kun ennen olin ihan hirvee syömään karkkia.

Multa on tippunut n.13kg painosta, mutta silti pitäis saada vielä ainakin 15kg pois, että olis " ihannemitoissa" ! Voi kamala mikä urakka..

Ehkäisystä:

Mulla on kokemusta kuparikierukasta ja ehkäisyrenkaasta;

Kierukka oli mulla 5 vuotta ja olin ihan tyytyväinen, vaikka välillä oli kipuja sen kanssa ja vuoto aika runsasta, mutta mulle se oli hyvä, kun olen niin huono muistinen, että esim. pillereitä en muista ottaa.

Rengasta kokeilin kuukauden verran, mutta otin sen pois, kun musta tuli ihan hirviö..! Huusin lapsille ihan suotta ja olin jatkuvasti pahalla tuulella ja unissa raivosin perheelle niin, että aamulla oikeen pelotti.

Nyt en onneks tarvi mitään ehkäisyä enää...

Ostin tutteli +1 kokeeks muutaman purkin.. En vaan tiedä koska viitsis kokeilla käykö se pojan vatsalle..

Huomenna pääsen parturiin!! JEE!

Niin joo ja meidän ristiäis suunnitelmat vähän venähti, kun saatiin isyystunnustukseen aika vasta loppukuulle..Oltiin suunniteltu pitää ristiäiset tän kuun aikana. No ne pidetään sit ens kuun alkupuolella.

On ainakin enemmän aikaa miettiä sitä nimee -> se on vieläkin keksimättä!!

mammutti ja Vilppu

Vierailija
11/11 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli meidän neitokaisemme sai Calmetten sillä perusteella, että isä on intialainen ja on todennäköistä, että vierailemme jossain vaiheessa sukulaisissa. Suhtaudun varsin positiivisesti kaikkiin rokotuksiin, joten pidin itse huolta siitä, että se varmasti saadaan.

Onhan tuberkuloosia Venäjällä esiintynyt - itse asiassa Suomessakin. Luin hiljattain jostain artikkelin, jonka mukaan tässä vaiheessa ei pitäisi luopua Calmettesta, sillä tuberkuloosia on taas alkanut esiintyä enemmän maailmalla, eikä se suinkaan ole mikään voitettu vitsaus.

Miten te muut suhtaudutte rokotusohjelman ulkopuolisiin rokotuksiin ? Me ollaan jo otettu rotaviruksesta ensimmäinen piikki, toinen vielä tulossa, ja hepatiitti A+B oli suunnitelmissa myös. Harmi vaan, että rokotteet ovat aika kalliita, mutta en silti ole valmis tinkimään näistä. Joku vesirokko saa puolestani jäädä kyllä rokottamatta.