Jasmin Valentin kiertää kouluissa kertomassa romanikulttuurista
Ihmettelin vähän tätä IS:n juttua. Ok, laulaja voi toki kiertää kouluissa kertomassa romanikulttuurista, vaikka on itse kasvanut lastenkodissa, koska on asunut myös mummonsa luona. Mutta romanimusiikista hän kertoo videolla täysin höpöjä. Hän väittää, että romanimusiikki on iloista. Suomen m-musiikki pääosin ei ole iloista vaan melankolista. Lisäksi laulaja väittää, että m-musiikki on ollut mm. operetteja. Suomen m-musiikki ei ole ollut mitään operetteja, vaan pääosin laulamista usein jopa ilman säestystä. Laulut on pidetty omassa porukassa, niitä ei ole esitetty ulkopuolisille.
Olen aiemminkin törmännyt siihen, että kouluissa saa kiertää kuka tahansa esiintymässä asiantuntijana jollain alalla ja kertomassa vähän sinne päin tai jopa virheellistä tietoa.
https://www.iltalehti.fi/musiikki/a/6750893b-408b-458d-83ec-9b5eb04b5333
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
M- musiikki?
Se virallinen termi on m-musiikki, mutta m-sanaa ei voi käyttää. Ainakin jossain vaiheessa m-sana oli täällä kiellettyjen listassa ja jos viesti sisälsi sen, se hylkääntyi. (Vaikka lupaavat julkaista viestin tarkistuksen jälkeen. Tuollaista tarkistusta ei oikeasti ole, eli vauvapalsta valehtelee.)
ap
Vierailija kirjoitti:
Moni narkkari kierii hyvät massit käymällä kouluissa liiottelemassa huumehaitoista.
Epäilen saako koulussa puhumisesta hyvät massit. Varmaan jonkinlaisen korvauksen voi saada, mutta en usko että se on kovin hyvä. VAi tietääkö joku enemmän tästä?
Melko arveluttavaa oli ainakin 80-luvun huume- ja väkivaltavalistus kouluissa, muistan että silloin kiersi jos jonkinlaista puhujaa ja tarkoitus oli pelotella ja shokeerata lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni narkkari kierii hyvät massit käymällä kouluissa liiottelemassa huumehaitoista.
Epäilen saako koulussa puhumisesta hyvät massit. Varmaan jonkinlaisen korvauksen voi saada, mutta en usko että se on kovin hyvä. VAi tietääkö joku enemmän tästä?
Melko arveluttavaa oli ainakin 80-luvun huume- ja väkivaltavalistus kouluissa, muistan että silloin kiersi jos jonkinlaista puhujaa ja tarkoitus oli pelotella ja shokeerata lapsia.
Ei ne kyllä ihan pikku rahoja ole. Enemmän kuin mitä (ex) narkkari muulla työllä tienaisi.
Mitä ihmettä varten pitää kouluissa käydä kertomassa romanikulttuurista? Täkeämpää olisi käydä heille itselleen kertomassa valkolaiskulttuurista. Että tietäisivät, miten täällä kuuluisi elää ja kunnioittaa oman maansa tapoja, sääntöjä ja lakeja.
Heitä on - onneksi - sen verran vähän, että ihan turhaa pääväestön olla kaikista heidän ihme tavoistaan tietoinen. Meidän ei niitä tapoja tarvitsee sen paremmin noudattaa kuin ymmärtääkään, koska ne on ihan älyttömiä. Heitetään upouusi kattila roskiin, kun se sattui putoamaan lattialle. Sairastutaan parikymppisinä johonkin mystiseen selkäsairauteen, että pääsee lopuksi iäkseen eläkkeelle. Teini-ikäinen ei voi enää asua vanhempiensa kanssa, vaan hänen pitää muuttaa nuoren sukulaisparin hoteisiin, jotka ei hevon helvettiä välitä eikä osaa lapsesta huolehtia, ja muutaman vuoden päästä ollaan jo itse äitejä ja isiä, tiedän tytön, joka sai lopettaa koulunkäynnin 14-vuotiaana ja muutti parikymppisen pariskunnan luo, 17-vuotiaana hänellä oli jo oma lapsi ja parikymppisenä niitä oli kolme. Miehestä ei tietoa. Kela elättää. Listaa voi jatkaa.
Meidänkö tätä pitää niin kovasti ymmärtää? Ymmärtäkööt itse meidän yhteiskuntaamme ja sitä, miten se toimii. Nämä elää kuin jossain kuplassaan ja pyrkivät vain kaikin tavoin hyötymään pääväestöstä.
Samoin kuin joillekin muillekin täällä eläville muualta tulleille pitäisi opettaa entistä tehokkaammin vain tämän maan tavat ja kulttuuri ja vaatia heitä niitä noudattamaan, kun kerran ovat tänne tulleet. Minun ei tarvitse tietää, miksi jonkun porukan pitää saada viettää jotain ihme kukkujaisiaan keskellä yötä. Heidän tehtävänsä on tietää, miksi niin ei pidä tehdä.
Iltalehden juttuhan se oli, eikä IS.
ap