Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valtaosa suomalaisista asuu arvottomassa asunnossa

Vierailija
06.08.2025 |

Asunnolla jolla ei ole mitään kysyntää ei ole arvoa. Ei edes pankit ole kiinnostuneita pikkukuntien kämpistä.

Kommentit (234)

Vierailija
201/234 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä 60-70 luvulla rakennetuilla piilosokkeli- homemörskillä ei useimmiten ole mitään muuta arvoa kuin käyttöarvo ja tontin arvo. Aivan sama olisi antaa purkukuluista joku vetohelpotus- ei tarttisi perikuntien pitää niitä kalliilla hinnalla lämpimänä. Lisäksi vapautuisi tontteja halutuilta alueilta ja ne 1990-2000 luvulla rakennetut yllättävän järkevät talotkin menisi kaupaksi kun ei olisi piilosokkelit kysyntää ja hintoja vääristämässä.

(Piilosokkelitalosta pyydetään useissa keskikokoisissa kaupungeissa/ taajamissa noin 140-190te vaikka tontin arvo on alle 50t ja taloa pitäisi remontoida 100te että se tulisi kuntoon. Vastaavasti 2000 luvun alun talossa ei ole samoja ongelmia, kylppärikin rempattu kertaalleen ja maali/ tapetti on helppo vaihtaa parilla tonnilla- hintapyyntö noin 250te omalla tontilla. Onneksi pankitkin nykyään älyävät mikä ero noilla rakentamis aikakausilla ja remonttitarpeilla on...

Kuvittele, miten erilainen maa Suomi olisi, jos näitä pikkukuntia ei olisi tuettu tuohon aikaan ja jos ihmiset olisivat tajunneet sijoittaa työnsä hedelmät johonkin muuhun kuin taloon alueella, jossa ei tulevaisuutta. Jos tuolloin kaupungistumisen olisi annettua tapahtua luontaisesti kuten Ruotsissa, ei olisi yhä kalliimmaksi tulevia tusinakuntia. Suurten ikäluokkien työpanos on ollut hukkaan heitettyä, kun sitä ei ole sijoitettu järkevästi. Puhutaan useista kymmenistä miljardeista varallisuutta, joka menee vessanpöntöstä alas. Voittajia ovat he, jotka ostivat talon Tampereella, Turusta tai Helsingistä ja antoivat lastensa kasvaa kunnollissa kaupungissa kunnollisten koulutusmahdollisuuksien vieressä. 

Vierailija
202/234 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sillä käyttöarvo. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/234 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Spämmääjä nyt vaan napsauttaa napin otsaan

Lähden ajelemaan maaseudulla, jos löytyy ilmoitettavaa rakennusvalvontaan. 🚗

Hyvää matkaa. Mä taas jatkan täällä kaupungissa kirjottelua

Juu tee töitä rauhassa. Me ajellaan maaseudulla ja tehdään muutamasta talosta ilmoitus rakennusvalvontaan. 

En tee kun olen kesälomalla. Just meinasin josko menis omalle terassille kahville.

Vierailija
204/234 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puskutraktorilla töitä ois, voi kuka taikoisi valesokkelimörskät pois.

Moni perikunta on kyllä pulassa tulevina vuosina noiden kanssa. Monelle ei jää kuin vaihtoehdoksi kieltäytyä koko perinnöstä, ja lopulta näiden kustannukset kaatuvat valtiokonttorin niskaan. 

Hyvin meni isovanhempien talo kaupaksi keväällä, ei mitään ongelmaa. Myyntiaika 2kk. Rahaa tuli reippaasti enemmän kuin pyydettiin.

Homavastuu 5 vuotta. Oikeudenkäynti ei ole halpaa. 

Miksi mennä oikeuteen? Antaa vaan hinnanalennusta. 

Vierailija
205/234 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne päästä sinua sieltä laitoksesta, etkä sitä paitsi osaisi edes ajaa autolla (jota et ole koskaan omistanut).

Mulla on ajokortti ja puoliso. 

Sulla on postikortti ja vasen käsi. Tuleeko oikea koskaan mustasukkaiseksi?

Vierailija
206/234 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyntiarvo ja käyttöarvo ovat kaksi eri asiaa, joten on väärin sanoa, että joku ihminen asuu arvottomassa asunnossa. Arvoton asunto olisi asunto, jossa kukaan ei halua asua tai pysty asumaan, ja jota kukaan ei halua ostaa. 

Vierailija
207/234 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaihdat maalämpöön niin muista kysyä toimenpidelupa Rakennusvalvonnasta. Se maksaa. 

Kyllä sinä olet ihan saatanan tyhmä.

Sinä olet tyhmä mies, kun laitoit aurinkopaneelit ilman lupaa. Jos katto romahtaaa talvella, kun sun lapset nukkuu niin vakuutus ei korvaa

Huono aviomies. 

Ei romahda. Mene jo hoitoon.

Et vissiin lukenut rakennusvalvonnan lehtijuttua? 

Mitä se sua liikuttaa kun asut Kelan maksamassa kopperossa?

Sä haukut työttömiä ja vuokralla asuvia joten tottakai mennään ajelemaan maaseudulle ja tehdään sun talosta ilmoitus rakennusvalvontaan vai onko se vapaa-ajan asunto?

Lähdetään nyt, sain kahvin juotua. 

Nähdään ja kirjoitellaan myöhemmin. 

Ai onko mulla joku kiinteistö maaseudulla? Kerro toki osoite ni lähen heti kattoo millanen se on. 

Vierailija
208/234 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne päästä sinua sieltä laitoksesta, etkä sitä paitsi osaisi edes ajaa autolla (jota et ole koskaan omistanut).

Mulla on ajokortti ja puoliso. 

En usko. Ei kukaan jaksaisi tuollaista jankkaajaa.

Vierailija
209/234 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä 60-70 luvulla rakennetuilla piilosokkeli- homemörskillä ei useimmiten ole mitään muuta arvoa kuin käyttöarvo ja tontin arvo. Aivan sama olisi antaa purkukuluista joku vetohelpotus- ei tarttisi perikuntien pitää niitä kalliilla hinnalla lämpimänä. Lisäksi vapautuisi tontteja halutuilta alueilta ja ne 1990-2000 luvulla rakennetut yllättävän järkevät talotkin menisi kaupaksi kun ei olisi piilosokkelit kysyntää ja hintoja vääristämässä.

(Piilosokkelitalosta pyydetään useissa keskikokoisissa kaupungeissa/ taajamissa noin 140-190te vaikka tontin arvo on alle 50t ja taloa pitäisi remontoida 100te että se tulisi kuntoon. Vastaavasti 2000 luvun alun talossa ei ole samoja ongelmia, kylppärikin rempattu kertaalleen ja maali/ tapetti on helppo vaihtaa parilla tonnilla- hintapyyntö noin 250te omalla tontilla. Onneksi pankitkin nykyään älyävät mikä ero noilla rakentamis aikakausilla ja remon

"Kuvittele, miten erilainen maa Suomi olisi, jos näitä pikkukuntia ei olisi tuettu tuohon aikaan ja jos ihmiset olisivat tajunneet sijoittaa työnsä hedelmät johonkin muuhun kuin taloon alueella, jossa ei tulevaisuutta. Jos tuolloin kaupungistumisen olisi annettua tapahtua luontaisesti kuten Ruotsissa, ei olisi yhä kalliimmaksi tulevia tusinakuntia. Suurten ikäluokkien työpanos on ollut hukkaan heitettyä, kun sitä ei ole sijoitettu järkevästi. Puhutaan useista kymmenistä miljardeista varallisuutta, joka menee vessanpöntöstä alas. Voittajia ovat he, jotka ostivat talon Tampereella, Turusta tai Helsingistä ja antoivat lastensa kasvaa kunnollissa kaupungissa kunnollisten koulutusmahdollisuuksien vieressä. "

Sinulla ei ole kyllä hajuakaan miten ihmiset elää isojen kaupunkien ulkopuolella. Täältä maaseudulta on lähtenyt valtavasti nuoria opiskelemaan ympäri Suomea ja suorittaneet opinnot menestyksekkäästi kuka missäkin. Iso osa palaa takaisin jossain vaiheessa maaseudulle kotiseudulleen tai kuka minnekin ja saa hyvin toimeentulonsa täälläkin ja lisäksi asumisen laadussa voittaa hurjasti maaseudulla; talon rakentaminen väljälle tontille tai maatilalle on juuri sitä. Nykyään myös etätyö tukee mainiosti tällaista suuntausta. 

Vierailija
210/234 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa olla Helsinkiin muuttaminen mahdottomuus. Mörskästä ei saa edes käsirahaa Helsingin asuntoon. 

miksi helsinkiin pitäisi muuttaa? Varsinkin jos täällä on työpaikka

Asun halvalla järven rannalla omakotitalossa. Mahtaa sua vtuttaa oikein kunnolla. Talosta ei ole edes velkaa, koska se oli niin halpa 

Vierailija
211/234 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sinulla ei ole kyllä hajuakaan miten ihmiset elää isojen kaupunkien ulkopuolella. "

Mutku kaikki haluu asuu Stadis 10 neliön kopissa 5 vuokralaisen kanssa, tiätsä. Mä, Reijo, Abdul, Sinikka, Yessica ja N'badu tullaan hyvin toimeen täällä kun sovitaan nukkumisvuorot. Joskus Abdul on sammunu niin Sinikka nukkuu sen päällä.

Vierailija
212/234 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maaseudulla kasvanut, ja tiedän tasan tarkkaan, ettei kukaan meidän kotikylällä koulussa pärjännyt ikinä palannut takaisin. Kotikylään jäivät pelkät mopopojat, jotka eivät pärjänneet muualla kuin ammattikoulussa. Asumisen laadusta voi olla montaa mieltä. Mun elämänlaatu on kaupungissa huomattavasti parempi kuin missään kuolevassa pikkukunnassa. Ihmeellisen romantisoitunut kuva sulla on maaseudusta. On se ihme, ettei maaseudun asunnot mene kaupaksi jos elämänlaatu on hyvää ja etätöitä voi tehdä. Totuus: Maaseudulla ei haluta asua. Minulla olisi töitä maaseudullakin ja jopa paremmalla palkalla, ja puolisoni voi tehdä etätöitä. Elämänlaadun ja lasten tulevaisuuden vuoksi pysytellään yliopistokaupungissa. Haluamme, että heillä on varaa valita seuransa.

Vierailija
213/234 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton talo jolla tuskin on arvoa mutta jossa voin asua. Olen silti onnellinen, olen tehnyt elämästä hyvää ja stressitöntä, minulle ei merkitse mitään onko kodillani arvoa vai ei. Se on oma ja maksettu isolla muutaman hehtaarin tontilla.

Vierailija
214/234 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sinulla ei ole kyllä hajuakaan miten ihmiset elää isojen kaupunkien ulkopuolella. "

Mutku kaikki haluu asuu Stadis 10 neliön kopissa 5 vuokralaisen kanssa, tiätsä. Mä, Reijo, Abdul, Sinikka, Yessica ja N'badu tullaan hyvin toimeen täällä kun sovitaan nukkumisvuorot. Joskus Abdul on sammunu niin Sinikka nukkuu sen päällä.

Ja vuokrakaan ei oo paljoo, 1600€ kuukaudessa per asukas. Vessamaksu sais kyllä laskea kun on 15€ kerta, onneksi uimahallin suihkussa voi käydä.

Vierailija
215/234 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vuokrakaan ei oo paljoo, 1600€ kuukaudessa per asukas. Vessamaksu sais kyllä laskea kun on 15€ kerta, onneksi uimahallin suihkussa voi käydä.

Muistakki maksaa ajoissa vuokra koska sopparissasi irtisanomisaika on 1 päivä.

t. vuokranantajasi

Vierailija
216/234 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen maaseudulla kasvanut, ja tiedän tasan tarkkaan, ettei kukaan meidän kotikylällä koulussa pärjännyt ikinä palannut takaisin. Kotikylään jäivät pelkät mopopojat, jotka eivät pärjänneet muualla kuin ammattikoulussa. Asumisen laadusta voi olla montaa mieltä. Mun elämänlaatu on kaupungissa huomattavasti parempi kuin missään kuolevassa pikkukunnassa. Ihmeellisen romantisoitunut kuva sulla on maaseudusta. On se ihme, ettei maaseudun asunnot mene kaupaksi jos elämänlaatu on hyvää ja etätöitä voi tehdä. Totuus: Maaseudulla ei haluta asua. Minulla olisi töitä maaseudullakin ja jopa paremmalla palkalla, ja puolisoni voi tehdä etätöitä. Elämänlaadun ja lasten tulevaisuuden vuoksi pysytellään yliopistokaupungissa. Haluamme, että heillä on varaa valita seuransa.

Mahtaa olla hieno elämisen laatu, kun lapsia ei viedä kouluun autolla siksi, että sinne on matkaa, vaan siksi koska siellä on niin paljon rikollisia. 

ASun maalla ja moni täältä muualle opiskelemaan lähtenyt on palannut takaisin, koska elämän laatu on ihan oikeasti totaalisen paljon parempi 

Jotenkin sun tekstissäsi oli myös vahva ristiriita, kun väitit jonkun selkeästi halveksimiesi amiksien jäävän maalle asumaan. Ilmeisesti siellä sitten on kuitenkin työpaikkoja myös ammattikoulun käyneille, mikähän on vain hyvä asia, että maaseutu on elävää 

Vierailija
217/234 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakki maksaa ajoissa vuokra koska sopparissasi irtisanomisaika on 1 päivä.

t. vuokranantajasi

Kyllä mä muistan. Mul on 3 työtä et saan maksettua vuokrat. Aamuvuoro siivoojana, päivätyö tarjoilijana ja iltavuoro thaihierojana. 

Vierailija
218/234 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velaton talo jolla tuskin on arvoa mutta jossa voin asua. Olen silti onnellinen, olen tehnyt elämästä hyvää ja stressitöntä, minulle ei merkitse mitään onko kodillani arvoa vai ei. Se on oma ja maksettu isolla muutaman hehtaarin tontilla.

Kulut siellä asumisesta ovat varmaan myös ihan hirveät? Meille tuli just heinäkuun sähkölasku, joka oli 20 euroa, muuta kulua ei ole , koska talo maksettu ja oma kaivo. No joo jätemaksu on 6 euroa/kuukausi, mutta nuo tulisivat lainanmaksujen päällekin 

Vierailija
219/234 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä on Helsingissä niin ihmeellistä, että yksiöstä voi maksaa saman kuin puolen tunnin matkan päästä saa samalla rahalla uudehkon omakotitalon ihan omalla tontilla. Alueet rauhallisia, ei ulkomaan eläviä ellei noita itä naapurin porukoita oteta huomioon. Asumiskustannukset 300-400 eroa kuussa, sillä ei maksa minkäänlaisen asunnon yhtiövastiketta.  Lapsille paremmat koulut ja päiväkodit ja opetuksen taso parempi, kun samat opettajat pysyvät vuosia tai jopa asuvat koulun läheisyydessä ja ovat osa yhteisöä. Tietenkään täältä ei löydy balettikoulua tai muuta hienompaa harrastusta, mutta ainakin vielä elämää ilman peukkua.

Asuin tuolla tavalla puolen tunnin päästä Helsingistä. Paikkakunnan suurin ongelma silloin oli riehuvat teinijengit. Kivittivät jopa poliisia. 

Vierailija
220/234 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tasan tarkkaan, että moni niistä amiksen käyneistä on menestynyt yrittäjänä vuosikymmeniä, moni kouluttautunut on nykyään muuttanut ulos kaupungeista ja tekee etätöitä sekä vuokraa pienen asunnon työpaikalla käyntejä varten, moni esim. ulkomailla asunut ja kotiseudulleen muuttanut on tehnyt samoin.

Jos tarkoitat jollain elämän laadulla esim. teattereita, konsertteja.... tai en tiedä mitä niin täältä maaseudultakin pääsee junalla ja autolla niihin muutaman kerran vuodessa asumatta silti postimerkkitonteilla tai elementtiläävässä. Maaseudulla ei voi kaikki asua jos esim. työ vaatii läsnäolon työpaikalla. Täällä lapset saa käydä rauhassa peruskoulun ja lukiot ilman jatkuvaa äläbälä- ja muuta mekkalaa ja jatkaa sitten opintoja muualla.

Maaseudulla asuu monenlaista väkeä ja täältäkin kyllä tasoistaan seuraa löytyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi