Eläkeikää nostetaan edelleen
Monella eläkeikä on jo nyt lähellä 70 vuotta. Nostetaanko saman tien 80 vuoteen?
Vai pitäisikö sittenkin karsia Suomessa hengaavien ulkomaalaisten sossutuista?
Kommentit (159)
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
"Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle." https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html
Eläkeikä nousee.
Ja irtisanomissuojaa heikennetään.
Sulla pitää olla isot säästöt jotta saat pidettyä omistusasunnon ja kesämökin eläkeikään asti.
Vierailija kirjoitti:
Aika kaukana ollaan vielä 70-vuoden eläkeiästä. Korkein tiedossa oleva eläkeikä on 1964-syntyneillä, joilla se on tasan 65 vuotta. Sitä nuoremmilla eläkeikä on sidottu elinajanodotteeseen.
Eikä eläkeiän nostamiselle ole edes tarvetta. Tärkeämpää olisi poistaa hoitovapaan, opiskelun ja työttömyysajan eläkekarttuma, koska kukaan ei maksa niistä eläkemaksuakaan. Kenekänhän järjetön aivopieru tuokin karttuma oli, varmasti vasemmiston.
Niin ja lopettaa nuorten terveiden ihmisten mieleterveyseläkkeet.
Mun tavoite-eläkeikä on jotain 68 v, alin eläkeikä 66 v ja risat
-vm1975
Prkl ma mut pois Suomesta niin sitte riittää rahaa suomalaisille!
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan se on, kun yhä vanhempana mennään töihin. Marin määräsi, että kaikki ihmiset pitää korkeakouluttaa. Eli 3 vuotta lisää istutaan koulussa eikä siltikään ole takuita, että vielä pääsisi työelämään.
Kun eletään yhteiskunnan rahoilla 20 -vuotiaaksi ja halutaan eläkkeelle 55-vuoitiaana, niin maksajista voi tulla pula.
No saatiinhan sillä tilastot kauniiksi, tuli paljon vähemmän työttömiä kun ne onkin nykyisin koululaisia.
Ei ole varaa siihen, että koko ajan jää ihmisiä eläkkeellä joten eläkeikää on nostettava.
"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot
"Nykyiset maksut eivät riitä kattamaan tulevaisuuden eläkkeitä."
Minä olen kotirouva. Elän omilla sekä puolisoni rahoilla. Jäin pois palkkatyöstä 36-vuotiaana. Nyt olen lähemmäs 50v. On aikaa nauttia elämästä. Olen myös voinut auttaa vanhemapiani niin paljon ettei kummankaan tarvinnut mennä hoitokotiin.
Palstalla kun mainitseekin, että on kotirouva, niin saa kuulla olevansa loinen ja että elämä on varmasti tylsää. Olen todella pahoillani, että ihmiset on niin oravanpyörässä köytettyinä, että omaan elämään keskittyminen näyttäytyy tuomittavana.
Elämästä ei jää käteen kuin se hetki, milloin tajuat, oliko tässä kaikessa mitään järkeä. Moni on katunut sitä ettei viettänyt tarpeeksi aikaa läheistensä kanssa. Kenenkään en ole kuullut katuvan liian vähäistä työntekoa.
Tulee halvemmaksi maksaa 595 työmarkkinatuki ja nostaa eläkeikää.
Eläkkeellä ihminen voisi saada 1500 netto, kun työmarkkinatuki on 595 netto.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajille jo nelikymppinen on vanhus, tarkoitus ilmeisesti roikottaa ihmiset hautaan asti työttöminä.
Ei vaan liian kallis ja oikeutensa tunteva. Nelikymppinenhän on paras. Useimmilla lapset on jo koululaisia eli ei tule poissaoloja. Työkokemustakin kertynyt.
Ei ole tarkoitus, että olette eläkeikään asti töissä vaan se, että kun eläkeikä nousee niin tulee halvemmaksi maksaa teille 595 netto kuukaudessa työmarkkinatukea kuin 2000 eläkettä.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja eli yksin asuvalla saa olla säästöjä tilillä 10000 ja pariskunnalla 20000 eikä saa olla tuottavaa omaisuutta kuten sijoitusasunto tai osakkeita.
Eli sun pitää myydä asunto ja käyttää rahat ruokaan.
Tulee halvemmaksi kuin, että valtio maksaisi sulle eläkettä, joka on isompi kuin 595 työmarkkinatuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajille jo nelikymppinen on vanhus, tarkoitus ilmeisesti roikottaa ihmiset hautaan asti työttöminä.
Ei vaan liian kallis ja oikeutensa tunteva. Nelikymppinenhän on paras. Useimmilla lapset on jo koululaisia eli ei tule poissaoloja. Työkokemustakin kertynyt.
Vanhempi työntekijä on kalliimpi, kokemuslisiä ja valtiolla ja julkisella kertynyt 38 lomapäivää.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan se on, kun yhä vanhempana mennään töihin. Marin määräsi, että kaikki ihmiset pitää korkeakouluttaa. Eli 3 vuotta lisää istutaan koulussa eikä siltikään ole takuita, että vielä pääsisi työelämään.
Kun eletään yhteiskunnan rahoilla 20 -vuotiaaksi ja halutaan eläkkeelle 55-vuoitiaana, niin maksajista voi tulla pula.
No saatiinhan sillä tilastot kauniiksi, tuli paljon vähemmän työttömiä kun ne onkin nykyisin koululaisia.
Älä valehtele persu, toivehan oli että 50% valitsisi korkeakoulutuksen. Valinnan vapaus koulutukseen on edelleen vaikka Sipilä leikkasi 600 miljoonaa koulutuksesta.
Mieluimmin koulussa kuin työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Tulee halvemmaksi maksaa 595 työmarkkinatuki ja nostaa eläkeikää.
Eläkkeellä ihminen voisi saada 1500 netto, kun työmarkkinatuki on 595 netto.
Mikäli kyse on työeläkkeestä on henkilö itse pakosta joutunut siirtämään töissä ollessaan sen syrjään eli kyse on sen henkilön omista rahoista mitkä aikoinaan vietiin palkasta.
Ts kyse on palkanosasta mikä maksetaan myöhemmin kun siirryt eläkkeelle.
Kansaneläke,takuueläke ja iso osa ytittäjäeläkkeistä maksetaan veronmaksajien pussista.
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa on harva maa , jossa yli 65 vuotiaita kohta neljännes väestöstä. Eihän yhteiskunta voi toimia.
Ei epävarman tulevaisuuden luominen taida kovasti houkutella lisääntymään.
Kunhan itse jotenkin selviää finaaliin. Tosin sekin nykymenoa ihmetellen.
Eli kun sut irtisanotaan niin et pääse eläkkeelle ja saat 595 työmarkkinatuen. Jos rahat ei riitä, joudut myymään omaisuutta.
Jos eläkeikä olisi sama saisit vaikka 2000 eläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Alle 25-vuotias ei saa työttömyyskorvausta, jos ei ole tutkintoa. Ylioppilastutkinto ei käy. Eli jos ei ole tutkintoa ja on työkkärin listoilla niin yhteishaussa on haettava kouluun ja jos pääsee niin mennä.
"Toimeentulotuen hakijalle säädettäisiin aiempaa vahvempi velvoite hakea ensisijaisia etuuksia toimeentulotuen sijaan. Ensisijaisia etuuksia ovat mm. työttömyysturvaetuudet ja opintotuki. Koskee myös yrittäjä joiden yritystoiminta ei ole kannattavaa."
https://valtioneuvosto.fi/-/1271139/toimeentulotuen-kokonaisuudistus-la…
No sitten käy jonkin amiksen. Niillä kouluilla on paine saada opiskelijat valmistumaan. Sieltä saa ihan puolivaloilla tutkinnon.
Koko eläkejärjestelmä pitää poistaa. Tähän asti palkasta pidätetyt työeläkkeet saa itselleen puhtaana käteen ja niiden säästämisen eläkeikään asti saa hoitaa itse, ja itse maksaa elämisensä kun eläkettä ei enää ole. Tai kerjätä sukulaisilta.
Jotain vastuuta pitää ihmisille antaa oman elämänsä hallinnasta. Innostaa ihmisiä käymään töissä. Töitähän on nytkin, mutta niitä ei oteta vastaan kun pitäisi muuttaa tai ei vastaa koulutusta jne.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kotirouva. Elän omilla sekä puolisoni rahoilla. Jäin pois palkkatyöstä 36-vuotiaana. Nyt olen lähemmäs 50v. On aikaa nauttia elämästä. Olen myös voinut auttaa vanhemapiani niin paljon ettei kummankaan tarvinnut mennä hoitokotiin.
Palstalla kun mainitseekin, että on kotirouva, niin saa kuulla olevansa loinen ja että elämä on varmasti tylsää. Olen todella pahoillani, että ihmiset on niin oravanpyörässä köytettyinä, että omaan elämään keskittyminen näyttäytyy tuomittavana.
Elämästä ei jää käteen kuin se hetki, milloin tajuat, oliko tässä kaikessa mitään järkeä. Moni on katunut sitä ettei viettänyt tarpeeksi aikaa läheistensä kanssa. Kenenkään en ole kuullut katuvan liian vähäistä työntekoa.
Ihanaa että Sulla on aikaa ja jaksuja auttaa vanhempiasi! On sellasiakin ihmisiä jotka ei auta vaan kyttää vaan perintöä. Ole ylpeä itsestäsi äläkä välitä niistä palstalaisista joitten tarkotus on vaan ilkeillä. Kaikkea hyvää!
Eläkeikä nousee.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin.
"Kesämökki esti toimeentulotuen saamisen."
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001951186.html