Asunto myyntiin vai vuokralle, kummin tekisit?
Minulla on kaksio, arvo n.150.000e. Vuokraa tästä saisi kulujen ja verojen jälkeen 300e/kk.
Muutan miesystäväni luo ja asumiskuluni pysyvät samana kuin nyt. Tuo vuokratulo olisi ylimääräistä rahaa, jonka voisin laittaa matkusteluun. Asunnon myymällä saisin kertapotin, jota niin ikään voi käyttää sijoittamiseen ja tuotot matkusteluun. Toisaalta nyt on huono aika myydä. Asunto on todella kivalla paikalla, ehkä haluan palata siihen joskus vanhana kun omakotitaloelämä ei enää suju. Mutta vuokraaminenkin on riski. Hmm, onpa pohdittavaa..
Kommentit (30)
Laittaisin vuokralle. Kuulostaa siltä, ettei sinulla ole oman taloudellisen tilanteen vuoksi mitään pakkoa myydä, joten odottaisin että markkinatilanne on parempi. Vuokranantajana tosin tarvitset pienen bufferitilin, josta pystyt maksamaan esim, kodinkoneet jos ne hajoavat. Eli matkusta vasta sitten, kun on pari tonnia säästössä. Sijoittaminen osakkeisiin myös hyvä idea.
Mikä on tuottoprosentti jos laitat vuokralle?
Jos et osaa laskea sitä, et ole pätevä vuokranantajaksi.
Jos sinulla ei ole muuta omaisuutta kuin tuo kaksio niin ilman muuta myyntiin ja rahat sijoituksiin. Yksi kaksio on riskikeskittymä joka voi kusta kintuille, tämä sijoitus kun ei ole hajautettu.
Vuokra-asunnoista on nyt ylitarjontaa, mutta jos asunto on hyvällä paikalla yliopistokaupungissa, niin saa sen varmaan vuokralle.
Vuokratulot laittaisin säästöön tulevia remontteja ajatellen.. en suinkaan matkusteluun tai muuhun kivaan, hassuun sössisi rahoja. Kukin tyylillään, jos rahaa löytyy remppoihin tuosta noin vain
On säästöjä ja sijoitukksia ennenstäänkin. Ja varaa matkustella. Mutta tuolla rahalla voisin matkustella vielä enemmän.
Ap
Laittaisin vuokralle. Minä muutin takaisin kotiin eron jälkeen. Oltiin yli 10 vuotta yhdessä. Tuon ajan vuokrasin asuntoani ja tein sitten täydellisen remontin katosta lattiaan ennen kuin muutin takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vuokratulot laittaisin säästöön tulevia remontteja ajatellen.. en suinkaan matkusteluun tai muuhun kivaan, hassuun sössisi rahoja. Kukin tyylillään, jos rahaa löytyy remppoihin tuosta noin vain
Ei ole mitään remppoja tulossa ihan lähivuosiin, pintaremonttikin tehty 4 vuotta sitten
Ehdottomasti myyntiin. Yksi huono vuokralainen joka pitää kämpän remontti kuntoon. Siinä tämän hetken tilanne monella. Myynnistä saadut rahat voi turvallisesti sijoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti myyntiin. Yksi huono vuokralainen joka pitää kämpän remontti kuntoon. Siinä tämän hetken tilanne monella. Myynnistä saadut rahat voi turvallisesti sijoittaa.
Missä Kontulassa asut, kun noin ajattelet? Vuokralaisen voi itse valita, mitään luottotiedotonta mt-tapausta ei kannata ottaa. Joku fiksun alan töissä oleva nuoripari tms
Voihan sitä kokeilla, meneekö kaupaksi toivomallasi hinnalla? Jos ei mene, niin vuokralle.
Omistuksessa on muitakin kuluja kuin jatkuvat juoksevat kulut. Remontit, kodinkoneiden uusiminen jne. Itse pyrkisin säästämään ja sijoittamaan ylimääräisen, ainakin kunnes olisi varalla rahaa kuluihin tarpeeksi.
Matkustelu tulisi vasta kaukana listalla myöhemmin. Mitä enemmän uhraat nyt, sitä enemmän voit tehdä myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Omistuksessa on muitakin kuluja kuin jatkuvat juoksevat kulut. Remontit, kodinkoneiden uusiminen jne. Itse pyrkisin säästämään ja sijoittamaan ylimääräisen, ainakin kunnes olisi varalla rahaa kuluihin tarpeeksi.
Matkustelu tulisi vasta kaukana listalla myöhemmin. Mitä enemmän uhraat nyt, sitä enemmän voit tehdä myöhemmin.
Aloituksessa kerroin, että vuokratulo olisi ylimääräistä rahaa. Ei ole tarvetta kerryttää säästöjä enempää.
Ap
Olen lähes samassa tilanteessa kuin Ap ja nyt on ollut yli 10 vuotta sama luotettava vuokralainen mutta joka lähtee nyt pois niin miettinyt tuota myyntiä mutta ei viitsisi alihintaan myydä ja toisaalta ei oikein kiinnostaisi etsiä uutta luotettavaa vuokralaista. Asunto hyvällä paikalla suuressa yliopistokaupungissa mutta ei ole oikein myyjän markkinat siitä huolimatta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä Kontulassa asut, kun noin ajattelet? Vuokralaisen voi itse valita, mitään luottotiedotonta mt-tapausta ei kannata ottaa. Joku fiksun alan töissä oleva nuoripari tms
Ihmisillä voi elämäntilanteet muuttua, urasohjus voi alkaa vetämään kokkelia nokkaan, uhkapelaamaan ja muijaansa hakkaamaan. Siitä sitten tulee ero, masennus, sekakäyttö, hallut ja lopulta menee kämppä remonttiin kun on pitänyt puollustautua kaikella käsiin saatavalla kimppuun hyökkäävää lohikäärmettä vastaan.
Tai sitten on vaan ihan jakomielitautinen jolla on sattunut olemaan kiva persoona päällä näytössä ja sopparin allekirjoitustapaamisessa.
Tuon suuruisista vuokratuloista menee 30 % veroa.
Nyt on pakko pitää vuokralla, kun ei mene kaupaksi.
myyntiin minulla niin paljon nega kokemuksia vuokralaisista. vuokraaminen 4-6v takaista vipu vuokraaminen historiaa,
Kokeile myydä. Jos et saa haluamaasi hintaa, niin sitten vuokralle.
Jos et ole ihan varma, niin laita aluksi vuokralle. Nyt on huono aika myydä. Kauppa käy heikosti, ja hinnat on pohjamudissa. Vuokraamalla tienaat ihan kivasti ylimääräistä, ja säilytät asunnon ainakin toistaiseksi. Voithan myydä sen myöhemminkin. Tai kuten itsekin pohdit, ehkä sinulla itselläsi on vielä jonakin päivänä sille käyttöä.