Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asumistuen vuositarkistus ja varallisuusraja, onko kenenkään tarvinnut toimittaa tiliotteita jälkikäteen liitteeksi?

Vierailija
05.08.2025 |

Pitäisi tehdä asumistuen vuositarkistus. Nyt kun on tullut voimaan asumistukeen varallisuusrajat niin hakemuksessa kysytään hakijan pankkitilien saldoa ja korkoprosenttia. Hakemuksessa itsessään ei pyydetä mitään liitteitä tai tositteita mistään tiliotteista eikä siten automaattisesti  tarkisteta kaikilta onko ilmoitetut luvut todenmukaisia. Lopussa on maininta että voidaan olla yhteydessä jos kela tarvitsee lisätietoa tai liitteitä.

Onko keltään vaadittu mitään tositteita asumistuen tarkistukseen liittyen jälkikäteen? Jos on, niin miten tilien saldo todistetaan? Onko vastassa joku täydellinen tiliotteiden syyni x ajalta vai vaan joku kuvakaappaus tilin tämän hetkisestä saldosta? Minulla ei ylity tulorajat että sinänsä ei mitään kummempaa kuin että haluaisin vain ehkä henkisesti vähän valmistautua etukäteen jos on edessä joku liiterumba missä kela syynää tiliotteita ja ihmettelee missä ja mihin kaikkeen olen rahojani käyttänyt (vrt toimeentulotuki):D Ja että kuinka pitkään hakemuksen käsittely nyt muutoksen jälkeen kestää, jos hakijoilta pyydettäänkin vaadittavat liitteet vasta jälkikäteen?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullut että kenenkään olisi pitänyt laittaa liitteeksi tiliotteita. Toisaalta en tiedä mikä kaikki tähän vaikuttaa. Hakemushan on virallinen paperi ja laki velvoittaa totuudenmukaisuuteen, jälkikäteen jos käy ilmi muuta kuin ilmoitti niin syyllistyy petokseen. Ehkä kela luottaa siihen että lähtökohtaisesti ihmiset eivät tee rikoksia ja että hakemusta tehtäessä ovat totuudenmukaisia  eikä liitteitä automaattisesti pyydetä kaikilta.

Vierailija
2/15 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kaikkien tilit tarkistetaan niin kuinkahan paljon kustannuksia se lisää verrattuna entiseen malliin, valuuko leikatut asumitukirahat  nyt vaan kelan tuntipalkkoihin jos työtuntimäärä hakemusten käsittelyyn ja liitteiden tarkistukseen lisääntyy ja paljonkohan valtio sitten lopulta tällä yhtälöllä säästää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiliote, fotari ja tiedät mitä tehdä....

Vierailija
4/15 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan noita on kysytty vaikkei varallisuusrajoja ollutkaan. On riittänyt vain kun sinne itse tarinoi tiliensä tiedot.

Vierailija
5/15 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee pistotarkastuksia. Jos osuu omalle kohdalle, Kelaan pitää toimittaa liitteitä 6 vuoden edestä, koska siihen ulottuu takaisinperinnän raja.

Vierailija
6/15 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna piti itsenikin laittaa ekan kerran tiliotteet, joista näkyy saldo ja korko. Laitoin sellasen vanhemman tiliotteen, jossa näkyi se viimesin korko jonka pankki oli maksanut. Ja tietenkin sitten lisäksi tiliotteen, jossa saman päivän saldo. Kuvakaappaus ei mielestäni ollut riittävä, vaan piti olla se pankin sivulta/sovelluksesta ladattu tiliote. 

Vierailija
7/15 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekee pistotarkastuksia. Jos osuu omalle kohdalle, Kelaan pitää toimittaa liitteitä 6 vuoden edestä, koska siihen ulottuu takaisinperinnän raja.

ihanko oikeasti? siis onko joku laki joka velvoittaa ihmisiä tallettamaan kuuden vuoden tiliotteet? En minä ainakaan ole koskaan ottanut ainuttakaan tiliotetta talteen ja pankkikin vaihtunut tässä välissä ja yhtäkkiä kela voisi vaatia jotain kuuden vuoden takaisia tietoja? en muista allekirjoittaneeni koskaan kelan kanssa mitään sellaista sopimusta että olen velvolline pitään 6v takaiset pankkitiedot tallessa asumistukeni vuoksi

Vierailija
8/15 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan noita on kysytty vaikkei varallisuusrajoja ollutkaan. On riittänyt vain kun sinne itse tarinoi tiliensä tiedot.

olen saanut asumistukea vuodesta 2016 vähän pätkittäin, osan aikaa ollut töissä, osa-aikatöissä, lomautettuna, sairaana ja työmarkkinatuella. koskaan ei ole asumistuen yhteydessä kysytty kyllä mitään pankkitietoja. Palkat kela näki tulorekisteristä, tuet heidän omasta järjestelmästään.

Vierailija
9/15 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä vuonna piti itsenikin laittaa ekan kerran tiliotteet, joista näkyy saldo ja korko. Laitoin sellasen vanhemman tiliotteen, jossa näkyi se viimesin korko jonka pankki oli maksanut. Ja tietenkin sitten lisäksi tiliotteen, jossa saman päivän saldo. Kuvakaappaus ei mielestäni ollut riittävä, vaan piti olla se pankin sivulta/sovelluksesta ladattu tiliote. 

Eli siis näen pankkini korkoprosentin jostain tiliotteista? En tiedä mikä minun korkoprosenttini on ja mistä sen näkee.

Vierailija
10/15 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa pankista tilattua jälkikäteen.

Muutama satanen meni pankin käsittelykuluihin. Siitä asti olen ottanut kaikki tiliotteet ym. talteen.

Vierailija
11/15 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis näen pankkini korkoprosentin jostain tiliotteista? En tiedä mikä minun korkoprosenttini on ja mistä sen näkee.

Mulla pankki maksaa kerran vuodessa sen koron tilille, niin laitoin tiliotteen jossa näkyi se. Se riitti. Muistaakseni ainakaan op:n tiilotteissa ei näkyny se korkoPROSENTTI vaan se näkyi tilitiedoissa verkkopankissa/sovelluksessa.

Vierailija
12/15 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkee ihan verkkopankista ainakin minun pankissa. avaa omat tilit niin siellä lukee tilin korkotiedot

Vierailija
13/15 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa pankista tilattua jälkikäteen.

Muutama satanen meni pankin käsittelykuluihin. Siitä asti olen ottanut kaikki tiliotteet ym. talteen.

Siis voiko kela velvoittaa asiakasta maksamaan satoja euroja että saa 6v takaiset tiliotteet ihan vaan jonkun satunnaisen pistotarkistuksen vuoksi? Vai vasta jos on jäänyt kiinni jostain väärinkäytöksestä

Vierailija
14/15 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita pankkiin. Saat tilin korko prosentin ja saldon sitä kautta. Lähettävät sen sinulle viestissä tilillesi. Pankki veloittaa siitä joitakin euroja. 

Vierailija
15/15 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos kaikkien tilit tarkistetaan niin kuinkahan paljon kustannuksia se lisää verrattuna entiseen malliin, valuuko leikatut asumitukirahat  nyt vaan kelan tuntipalkkoihin jos työtuntimäärä hakemusten käsittelyyn ja liitteiden tarkistukseen lisääntyy ja paljonkohan valtio sitten lopulta tällä yhtälöllä säästää

Tästä haluaisin kyllä veronmaksajana valtiolta joskus vielä laskelmat julki