Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on olla köyhä?

Vierailija
05.08.2025 |

Olen kohta 50v mutta en ole koskaan ollut köyhä. Opiskeluaikoina toki oli tiukkaa mutta kävin töissä

Kertokaa millaista on olla köyhä, ehkä sitten ymmärrän teitäkin paremmin.

T. Hyväosainen

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. kun joku asia/esine/mikälie silmälasit, pesukone, auto hajoaa, niin niitä ei sitten heti uusita tai korjata, vaan kitkutellaan tavalla tai toisella eteenpäin, että saa pienistä roposistaan säästettyä varat korjaukseen tai siihen uusimiseen. Nimim. kymmenen vuotta vanhat silmälasit, auto menossa pajalle, sen ajan kuljen pyörällä ja pyykit pesen äidlläni, kun pesukone hajosi. 

Kokeile ottaa yhteys sosiaalitoimeen. 

Vierailija
22/33 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sellaista ettei köyhällä ole ystäviä, ei voi elää sosiaalista elämää käymällä ravintoloissa eikä voi matkustella koskaan. Köyhä viettää aikansa yksin kotona ja nukkuu 12 tuntia joka päivä koska ei ole muuta tekemistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyydessä on tosi kurjaa, kun tarpeet ja niiden tyydyttyminen eivät kohtaa. Sitä haluaa asioita, ja jonkin halun saakin tyydytettyä. Mutta annas olla, niin heti on toinen halu tahi tarve kirkumassa takaraivossa. Koko elämä siinä hupiloituu itsensä tyydyttämiseen. Eikä koskaan saa elämää valmiiksi niin, että olisi täysin tyytyväinen. Sitten katkeaa verisuoni päästä. Ja siinä kuolon hetkellä muistaa, ettei onnistunut hankkimaan itselleen tyydyttävää autoa tai syömään laadukkaita juustoja. Ruumishuoneella sitten kroppa rupeaa tuoksumaan makealta pierulta, ja ihminen miettii kaikkea, mitä ei saavuttanut. m49

Vierailija
24/33 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään kivaa, pakko äänestää Arhinmäkeä.

Ai sitä ukkoa joka piirtää seiniin , jotka sitten yhteiskunnan varoin puhdistetaan?

Minä en äänestä Arhinmäkeä enkä hänen puoluettaan, mutta en myöskään arvosta sitä että ihan jees tekele puhdistettiin pois yhteiskunnan varoin. Olisivat laittaneet Arton pesemään sen omaan piikkiin tai mieluiten jättäneet sen paikalleen. Paremmalta se näytti kuin pelkkä betoni.

Vierailija
25/33 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään kivaa, pakko äänestää Arhinmäkeä.

Ai sitä ukkoa joka piirtää seiniin , jotka sitten yhteiskunnan varoin puhdistetaan?

Minä en äänestä Arhinmäkeä enkä hänen puoluettaan, mutta en myöskään arvosta sitä että ihan jees tekele puhdistettiin pois yhteiskunnan varoin. Olisivat laittaneet Arton pesemään sen omaan piikkiin tai mieluiten jättäneet sen paikalleen. Paremmalta se näytti kuin pelkkä betoni.

Siis Paavon.

Vierailija
26/33 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhä eläkeläinen. Noin pari viikkoa kuukauden lopussa tunnen olevani köyhyyden vanki. Mitään ei voi tehdä, mihin tarvitaan rahaa. Täytyy laskea joka sentti, että ruoka riittää. Lähellä olevat leipäjonotkin on kesäajan tauolla. Eihän kesällä ole nälkä!

Vierailija
27/33 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa olenko koskaan ollut oikeasti köyhä, kun katto on aina pysynyt pään päällä kuitenkin, ja seuraavan ateriankin on tiennyt vähintään päivälleen.

Mutta vähävaraisena elämä kiertää pitkälti samaa kehää, jossa silloin ostetaan kun rahaa on, ja sitten kun ne ovat hupenemassa, ruvetaan laskeskelemaan senttejä, viemään pulloja kauppaan, jakamaan yhdestä ateriasta useammalle päivälle... jne.

Ns. yllättäviin menoihin ei ison osaa kuusta vain yksinkertaisesti ole varaa. Pesukone meni rikki? Ei voi mitään. Pyörä varastettiin? Ei voi mitään. Viimeisenkin kenkäparin pohja repsottaa? Ei voi mitään. Yhtäkkinen iso lasku? Ei voi mitään, täytyy vain toivoa, että maksuaikaa saa venytettyä, muuten menee vain suoraan perintään.

Toki osan yllämainituista saa myös osamaksulla, mutta siinäkin pitää punnita, millaisen summan on valmis ottamaan taakakseen seuraavaksi kolmeksi, 6, 12 tai jopa 36 kuukaudeksi. Esim. rikkonaiset vaatteet ovat jotain, mitä en itse viitsi paikata osamaksuostoksella, joten on vain kärsittävä kengistä, jotka hörppäävät loskaa sisäänsä joka askeleella, kunnes minulla on ylimääräinen parikymppinen käytettäväksi kenkiin.

Vierailija
28/33 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. kun joku asia/esine/mikälie silmälasit, pesukone, auto hajoaa, niin niitä ei sitten heti uusita tai korjata, vaan kitkutellaan tavalla tai toisella eteenpäin, että saa pienistä roposistaan säästettyä varat korjaukseen tai siihen uusimiseen. Nimim. kymmenen vuotta vanhat silmälasit, auto menossa pajalle, sen ajan kuljen pyörällä ja pyykit pesen äidlläni, kun pesukone hajosi. 

Oletko hakenut toimeentulotukea?

Vierailija
29/33 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok. Saa valtiolta rahaa ja kirkolta lahjakortin sapuskaan. 

Vierailija
30/33 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhänä on kurjaa. Kun lähdön aika on, ei saa mitään mukanaan viedä. Kun kuolee, sitten kroppa makaa mullassa, luut valkoisena, hiljaa. 

Tämä! Miksi ahnehtia, kun mitään emme mukaan saa. Liika varallisuus menee sitten vain perijöille riideltäväksi. Itse elän ihan köyhänä mutta onnellisena. Nälkää en näe ja velaton "mummonmökki". vuokraa ei kannata köyhän maksaa. Heti ostin talon ja maksoin lainaa vuosikymmenet 4x pienempää summaa per kk, kuin vuokra ahdistus kaksiosta oli.  Ei häiriöitä. ihan saa olla itsekseen mutta naapurit silti lähellä ja mukavia kaikki. Et tälleen.

Tuossa on vain se ongelma, että tarpeeksi köyhä tai esim. työtön ei saa minkäänlaista talolainaa. Itse en pienituloisena saanut edes "lainaa" maksaakseni silmälasit osamaksulla.

Vierailija
31/33 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh äitinä elin monta v pienillä tuloilla. Oli pakko laittaa kaikki menot ylös, kun tein mm vuosibudjettia, ei tullut yllätyslaskuja.

Meillä oli sellainen yh naisten kerho ja kerran tulin myöhässä. Alussa emäntä oli kysynyt osallistutaanko nenäpäivä keräykseen. Hän ehdotti jokainen antaa 20 e ja illalla tuli maksupyyntö. Sanoin ei kiitos, oli jo maksanut mun puolesta, hän tietty suuttui ja kertoi muille mitä olin tehnyt. 

Vierailija
32/33 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

helppoa, täysin irrallinen olo, mitkään lait ja säännöt ei rajoita mua, koska mulla ei ole mitään menetettävää. 

Vierailija
33/33 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yh äitinä elin monta v pienillä tuloilla. Oli pakko laittaa kaikki menot ylös, kun tein mm vuosibudjettia, ei tullut yllätyslaskuja.

Meillä oli sellainen yh naisten kerho ja kerran tulin myöhässä. Alussa emäntä oli kysynyt osallistutaanko nenäpäivä keräykseen. Hän ehdotti jokainen antaa 20 e ja illalla tuli maksupyyntö. Sanoin ei kiitos, oli jo maksanut mun puolesta, hän tietty suuttui ja kertoi muille mitä olin tehnyt. 

Miksi ihmeessä pitäisi osallistua köyhänä johonkin keräykseen??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi