Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on paljon puhuttu statusmies?

Vierailija
04.08.2025 |

Täällä törmää keskusteluissa monesti siihen. Mm. lentäjiä ja lääkäreitä ainakin mainittu sellaisiksi. Mikä tekee miehestä sellaisen? Kova palkka ja ammatti mihin vaikeaa päästä vai mikä? 

Kommentit (313)

Vierailija
101/313 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monella palstan naisella oikeasti on statusmies?

Minulla oli. Hänen mielenterveydellisten ongelmiensa takia halusin erota. 

Vierailija
102/313 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Kaurakuningas statusmies? 

Ei, miljoonista huolimatta ei. On varmaan vaan jonku amiksen käynyt. 

Mutta statusmiehelle kelpasi hänen entinen puolisonsa, joka päätyi juorulehden otsikoihin useampaan kertaan. 

Ei hän ole statusmies 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/313 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, mieheni on diplomi-insinööri plus lentäjä. Jälkimmäistä tekee nyt työkseen. Taidankin olla statusmiehen vaimo. Koskaan siis moisia juttuja ajatellut :)

Uuukuumaa 🔥

Vierailija
104/313 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko peruskoulun keskeyttänyt, mutta miljoonaperinnön saanut ja kallista elämää viettävä mies olla statusmies? Päivittäin ravintoloissa ja kahviloissa jne. 

Voi varmaan jollekin onnenonkijalle. Itsellä kyllä koulutettuna naisena rima aika korkealla ja pitäisi sitten olla kyllä jotain taiteellista kyvykkyyttä tai kiinnostavia harrastuksia. Hyvä keskustelemaan ja sivistynyt itseään. Pelkkä ravintoloissa ja kahviloissa notkuminen ja rahan hassaaminen ei tee järkevän naisen silmissä statusmiestä, jos muuten on tyhmä tai tylsä kuin saapas.

Jokainen on yksilö. Jos vaikka henkilö on kauppatieteiden maisteri, niin ei se automaattisesti tarkoita taiteellista kyvykkyyttä tai kiinnostavia harrastuksia. Mutta yleisesti ottaen nämä maisterit ja tohtorit ovat aktiivisempia harrastamaan kaikenmoista kuin alemman koulutustason miehet. 

Vierailija
105/313 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Kaurakuningas statusmies? 

Ei, miljoonista huolimatta ei. On varmaan vaan jonku amiksen käynyt. 

Mutta statusmiehelle kelpasi hänen entinen puolisonsa, joka päätyi juorulehden otsikoihin useampaan kertaan. 

Ei hän ole statusmies 

Kyllä monen mielestä on. Statusmiehelläkin on tunteet. Eivät ole robotteja. 

Vierailija
106/313 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näe, että lääkäri, lentäjä, juristi tai kansanedustaja olisivat statusammatteja, koska heillä ei ole yhteiskunnallista vaikutusvaltaa. Status-sanahan viittaa paitsi varallisuuteen ja koulutukseen, myös vaikutusvaltaan. Puoluejohtajalla, tuomarilla tai sairaanhoitopiirin johtajalla on statusta, muut ovat hyviä, tavallisia ammatteja.

Joo, olet tavallaan oikeassa, mutta silti nuo mainitsemasi ammatit (lääkäri, lentäjä, juristi) antavat ko. henkilölle arvovaltaa, statusta, koska ammatteihin on vaikeaa päästä ja vaativat erityistä lahjakkuutta. Ovat myös kovapalkkaisia. Tämä synnyttää tietynlaista arvostusta ihmisissä. 

Luulen, että tuntemani lääkärit, juristit ja lentäjät olisivat hyvin hämmästyneitä, jos kuulisivat olevansa statusmiehiä, naisiahan tuo ei palstalla koske. Palsta

No ei mielellään tyhmä lääkäri. Joidenkin kohdalla ihmettelen miten pääsivät ylipäänsä lääkikseen.  

Vierailija
107/313 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko peruskoulun keskeyttänyt, mutta miljoonaperinnön saanut ja kallista elämää viettävä mies olla statusmies? Päivittäin ravintoloissa ja kahviloissa jne. 

Ai kamala, nyt pistit vaikean. Riippuu miksi keskeytti peruskoulun. Jos taustalla oli hoitamaton neurologinen ongelma, niin ymmärrän. Mutta pelkkä laiskuus saa 0 pistettä minulta. 

Vierailija
108/313 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näe, että lääkäri, lentäjä, juristi tai kansanedustaja olisivat statusammatteja, koska heillä ei ole yhteiskunnallista vaikutusvaltaa. Status-sanahan viittaa paitsi varallisuuteen ja koulutukseen, myös vaikutusvaltaan. Puoluejohtajalla, tuomarilla tai sairaanhoitopiirin johtajalla on statusta, muut ovat hyviä, tavallisia ammatteja.

Joo, olet tavallaan oikeassa, mutta silti nuo mainitsemasi ammatit (lääkäri, lentäjä, juristi) antavat ko. henkilölle arvovaltaa, statusta, koska ammatteihin on vaikeaa päästä ja vaativat erityistä lahjakkuutta. Ovat myös kovapalkkaisia. Tämä synnyttää tietynlaista arvostusta ihmisissä. 

Luulen, että tuntemani lääkärit, juristit ja lentäjät olisivat hyvin hämmästyneitä, jos kuulisivat olevansa sta

Nainen kestää pidempään henkistä ja fyysistä väkivaltaa statusmieheltä. Koska se status. 

Vierailija
109/313 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentäjä on lyhyt amistason koulutus vaikka palkka voi olla hyvä. Ilmojen bussikuski ei siis status-ammatti.

Vierailija
110/313 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos statusmies pettää puolisoaan, niin otetaanko häneltä status pois?

Vierailija
111/313 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taitaa olla statusmies. Korkeasti koulutettu (tohtori + maisteri), johtavassa asemassa, tienaa yli 20 000 e/kk, on komea, urheilullinen ja hyväkäytöksinen. Itse olen tavallinen keskivertonainen. Moni miehen työkaveri varmasti ihmettelee, miten olen moisen saaliin saanut napattua.

Vierailija
112/313 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentäjä on lyhyt amistason koulutus vaikka palkka voi olla hyvä. Ilmojen bussikuski ei siis status-ammatti.

Kyllä se on. Suomen Ilmailuopistoon on äärimmäisen vaikeaa päästä ja aines ja taso kovaa. Tunnen monia lentäjiä, jotka ovat akateemisia, mm. lääkäreitä ja juristeja. Myös dippainssejä on paljon. Tämä Finnairilla. Paljon helpompaa on päästä lähes kaikkiin muihin koulutuksiin, mukaan lukien yliopistot kuin lentäjäksi. 

Lisäksi palkka on kova. Finnairilla alkaen 6000€ kuussa ylöspäin aina noin 20 000€ asti. 

Vierailija
113/313 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta on statusammatti. Yksi ilmeisimmistä. 

Vierailija
114/313 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tottakai lentäjä on! 

Vierailija
115/313 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentäjistä: sellaisiksi voi kouluttautua myös ihan rahalla vain, joten lentäjä ei muualla maailmassa ole välttämättä mikään statusammatti niidenkään mielestä, joiden mielestä statusmies on vain akateemisesti koulutettu ja hieman varakkaampi, sivistynyt mies.

Finnairin koneita lentävät ovat menneet tiukasta seulasta läpi, mutta itse lentäjän koulutus ei mielestäni ole yleisesti statusammatti. Lattareissa ja Afrikassa lentäminen on vähän kuin taksikyytiä syrjäseuduilla, lentäjä on kuin taksikuski, vaikka niissä hommissa lentotaitoa todella tarvitaan. Koneet ovat mitä ovat, samoin kentät. Ehkä Venäjällä samoin, siitä en tiedä.

Vierailija
116/313 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla taitaa olla statusmies. Korkeasti koulutettu (tohtori + maisteri), johtavassa asemassa, tienaa yli 20 000 e/kk, on komea, urheilullinen ja hyväkäytöksinen. Itse olen tavallinen keskivertonainen. Moni miehen työkaveri varmasti ihmettelee, miten olen moisen saaliin saanut napattua.

Antaa ihmetellä. Eivät ehkä ymmärrä, että ihmisiä tässä kaikki vain ollaan. 

Vierailija
117/313 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa ns statusmiehiä ole, koska suomalaiset heteromiehet eivät tykkää panostaa ulkonäköönsä tai pukeutumiseensa

Vierailija
118/313 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentäjistä: sellaisiksi voi kouluttautua myös ihan rahalla vain, joten lentäjä ei muualla maailmassa ole välttämättä mikään statusammatti niidenkään mielestä, joiden mielestä statusmies on vain akateemisesti koulutettu ja hieman varakkaampi, sivistynyt mies.

Finnairin koneita lentävät ovat menneet tiukasta seulasta läpi, mutta itse lentäjän koulutus ei mielestäni ole yleisesti statusammatti. Lattareissa ja Afrikassa lentäminen on vähän kuin taksikyytiä syrjäseuduilla, lentäjä on kuin taksikuski, vaikka niissä hommissa lentotaitoa todella tarvitaan. Koneet ovat mitä ovat, samoin kentät. Ehkä Venäjällä samoin, siitä en tiedä.

Suomessa Finnairilla on huipputiukka seula eli ainakin Finskin lentäjät ovat statusmiehiä ehdottomasti. Ja oikeastaan kaikkien länsimaisten lentoyhtiöiden. 

Sama se muissakin ammateissa. Tuskin kongolainen lääkärinkoulutus on korkeatasoista ja kaiken maailman konitohtoreita valmistuuu.

Ystäväni mies on Finnairilla ja on muutes sekä lääkäri alunperin ja nyt myös lentäjä. Huipputyyppi! 

Vierailija
119/313 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen Ilmailuopistoon, josta suurin osa Finnairin lentäjistä on valmistunut, pääsee hain yhteydessä sisään 2 %. Se on huomattavasti vähemmän kuin esimerkiksi lääkikseen tai oikikseen. 

Vierailija
120/313 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen Ilmailuopistoon, josta suurin osa Finnairin lentäjistä on valmistunut, pääsee hain yhteydessä sisään 2 %. Se on huomattavasti vähemmän kuin esimerkiksi lääkikseen tai oikikseen. 

^ haun yhteydessä siis