Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ole helppoa saada vuokra-asuntoa maalta

Vierailija
04.08.2025 |

Meidän pappa haluaisi jo rintamamiestalosta pois, mutta haluaisi mielellään asua nykyisessä kunnassa tai viereisessä, jossa hänellä on tuttuja. Toisessa on tarjolla kolme vuokra-asuntoa, jotka kaikki ovat isoja asuntoja ja kallis vuokra. Yksi on todella epäkäytännöllinen huonojalkaiselle. 

Toisessa naapurikunnassa tarjolla on tasan nolla vuokra-asuntoa.

Pappa ei mielellään ostaisi enää, kun sitten jää perikunnalle harmiksi kuten hän sanoo. Mieluiten ostaisi palveluja. Rintamamiestalosta ei edes paljon saa, luultavasti myytävä purkukuntoisena. 

Sitten kävisi vielä paikka, mistä nykyiseen pääsee suht. helposti linja-autolla, tosin jo kauempana kaupungista. Siellä on tarjolla kaksi asuntoa, toinen liian iso ja toinen 3.kerros hissitön kerrostalo, joten sekään ei käy. 

Hinnat on kyllä kohtuullisia vs. lähin kaupunki, mutta tarjontaa ei vain ole. 

Laitamme hänet nyt jonoon sellaiseen taloon, missä on tarjolla vuokra-asuntoja vanhuksille ja vajaakuntoisille, mutta tuttukin on odottanut niihin pääsyä jo puoli vuotta. Käytännössä kun joku kuolee tai joutuu palvelutaloon/lopulliseen vuodehoitoon, niistä vapautuu jotain. 

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähellä on jotakin asutuskeskusta tai isompaa kuntaa, niin voihan rintamamiestalo mennä nopeastikin kaupaksi, jos kysyntää on. Laittaisin sen siis sopivan alhaisella hinnalla nyt myyntiin. Jos menee kaupaksi, niin niillä rahoilla pystyy kustantamaan vuokraa. 

Yksi vaihtoehto on myös, että te jälkeläiset ostatte kyseiseltä paikkakunnalta asunnon ja pappa tulee teille halvalla vuokralaiseksi. Jos kerran kyseisellä paikkakunnalla ei ole juurikaan vuokra-asuntoja mutta jos kysyntää on, niin sijoitusasuntohan ei olisi huono idea. Olettaen, että kyseessä ei siis ole mikään muuttopaikkakinta. Sellaisesta ei mitään sijoitusasunto kannata ostaa. 

Mutta ensisijaisesti laittaisin rintamamiestalon nyt purkukuntoisena myyntiin ja etsisin vapailta markkinoilta vuokra-asuntoa. 

Vierailija
22/39 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverin lapsi lähti muutama vuosi siten johonkin kansanopistoon "Perähikiälle" ammattikoulun jälkeen vielä syventämään kielten osaamista, sellaiseen missä ei ollut majoitusta. Onnistui saamaan vuokra-asunnon vähän isommasta kunnasta 30 km päästä, mutta joutui ostamaan auton. Julkisia ko. reitillä ei kulje ollenkaan. Siitä pikkukunnasta ei löytynyt silloin ainuttakaan yksiötä tai kaksiota.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näytä olevan nyt pieniä asuntoja myynnissä kuin yksi rivareissa. Tiedän talon. Siitä on jo kylälle matkaa yli 1 km  ja matkalla on paha mäki. Lisäksi ko. talossa on ollut kosteusvauroita useassa asunnossa.  Kerrostalossa, joita kylällä on kolme, yksi mahdollisesti menee purkuun, on myynnissä yksi pieni, mutta siinä on ne portaat, ei hissiä. 

Vierailija
24/39 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä se. Kunnollisen vuokralaisen löytäminen alkaa olla kohta enempi kuin lottovoitto, olipa se maalla, pikku taajamassa tai suuremmassa kaupungissa. Okt:n vuokralaiset maaseudulla aiheuttaa yleensä kaikista suurimmat tuhot kun siellä voi elää poissa "valvovien" silmien alta. 

Vierailija
25/39 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita pieneen paikallislehtien halutaan vuokrata ilmoitus.

Vierailija
26/39 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt samaa. Todella monessa maalaiskunnassa on myynnissä jotain epätoivon tönöjä, joita kukaan ei oikeasti halua ostaa. Olisin halunnut vuokrata asunnon 3-4 kuukaudeksi keikkatyön takia, mutta minimiaika vuokraamiselle on 6-12 kk. Eikö maalaisilla oikeasti ole mitään realismia näissä asuntokysymyksissä? Ihmettelen myös sitä, miten maaseudulla ihmisillä on pokkaa myydä käytettyjä huonekaluja melkein uusien hinnalla. No, ei mun ole mikään pakko mennä töihin maaseudulle. Minun alan töitä löytyy jokaisesta kunnasta.

Vierailija
27/39 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt samaa. Todella monessa maalaiskunnassa on myynnissä jotain epätoivon tönöjä, joita kukaan ei oikeasti halua ostaa. Olisin halunnut vuokrata asunnon 3-4 kuukaudeksi keikkatyön takia, mutta minimiaika vuokraamiselle on 6-12 kk. Eikö maalaisilla oikeasti ole mitään realismia näissä asuntokysymyksissä? Ihmettelen myös sitä, miten maaseudulla ihmisillä on pokkaa myydä käytettyjä huonekaluja melkein uusien hinnalla. No, ei mun ole mikään pakko mennä töihin maaseudulle. Minun alan töitä löytyy jokaisesta kunnasta.

Huonoa tuuria sinulla tai liian ahneet myyjät. Meille myi entinen asukas huonekaluja, kirjahyllyä, lipaston ja muutaman muun huonekalun 300 eurolla. Uusia,hyviä ja nykyaikaisia. 

Vierailija
28/39 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä se. Kunnollisen vuokralaisen löytäminen alkaa olla kohta enempi kuin lottovoitto, olipa se maalla, pikku taajamassa tai suuremmassa kaupungissa. Okt:n vuokralaiset maaseudulla aiheuttaa yleensä kaikista suurimmat tuhot kun siellä voi elää poissa "valvovien" silmien alta. 

Kysehän tässä oli päinvastoin, papalle etsitään vuokra-asuntoa mutta maaseudulla ei ole tarjontaa. Siellä on koko ajan tulossa eläkeläisiä syrjäkyliltä ja vanhoista rintamamiestaloista, kun portaiden takia enää hankala asua. Pohjoisemmassa pitkien välimatkojen kunnissa myös lukiolaisia. 

Vierailija
29/39 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin ihan hakuammuntana esimerkki kunnaksi Keitele, tämä ei ole se kunta mistä etsitään mutta kummitätini asui täällä viimeiset vuodet ja siksi otin tämän, en nyt halua tarkkaan sanoa kuntaa ettei tunnisteta kun haluan pysyä anonyymina. Tätä kirjoittaessa: Vuokraovi, 1 kaksio luhtitalossa. Oikotien vuokra-asunnot 2 okt, 1 luhtitalo eri kuin vuokraovi ja 1 yksiö. Tämä yksiö on ainoa mikä täyttää aloittajan papan kriteerit, ehkä. Siinä ei vain ole kuvaa kylpyhuoneesta eikä pohjakuvaa, joten sitä ei voi tarkkaan sanoa. Keittiö olisi hyvä. Siitä on 0,5-1 km palveluihin eli kohtuullinen matka kuitenkin. 

Vierailija
30/39 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastava tilanne. Mutta fiksu pappa, kun ymmärtää muuttaa ajoissa pois ja realisoida omaisuutensa. Ja suunnittelee käyttävänsä palveluihin niitä rahojansa. Eikä jätä taloa perijöiden riesaksi. Niin kuin moni jäärä tekee. Toki tuollaisessa pienessä kunnassa saattaa olla haaste saada myytyä talo. Mutta, jonottelette sinne asuntoihin ja myytte samalla taloa. Toki kannattaa miettiä, jos vuokra-asunnon saa ennen myyntiä, että onko papalla varaa maksaa vuokra ja talon kulut. 

Vierailija
31/39 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haastava tilanne. Mutta fiksu pappa, kun ymmärtää muuttaa ajoissa pois ja realisoida omaisuutensa. Ja suunnittelee käyttävänsä palveluihin niitä rahojansa. Eikä jätä taloa perijöiden riesaksi. Niin kuin moni jäärä tekee. Toki tuollaisessa pienessä kunnassa saattaa olla haaste saada myytyä talo. Mutta, jonottelette sinne asuntoihin ja myytte samalla taloa. Toki kannattaa miettiä, jos vuokra-asunnon saa ennen myyntiä, että onko papalla varaa maksaa vuokra ja talon kulut. 

Kiitos. Talon kuluissa autetaan ja ostetaan se veljen kanssa kesäpaikaksi, vaikka onkin keskellä kirkonkylää, niin on helpompaa. Papan pitäisi saada vähän asumistukea. Perillisiä ei ole muita kuin minä ja veli+meidän lapset, pappa on poikamies ja oikeasti enomme, mutta itse tykännyt pappa-nimestä, kun oli varapappana lapsilleni ja isämme oli ukki. 

Vierailija
32/39 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa joku sijoittaja ostaisi sen rintsikan ja pappa jäisi siihen sitten vuokralaiseksi.

Vierailija
33/39 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun sisko osti rivitalokaksion 35 000 eurolla, neliöitä jotain 60 eli kunnollinen keittiö eikä mikään seinäke ja hyvin tilaa yhdelle. Kun hän mainitsi jossain lukupiirissä, että siihen pitäisi saada vuokralainen, oli heti neljä paikallaolijaa valmiina vuokraamaan sen sukulaiselle tai itselleen. Kauppaan matkaa 200 m, pikavuoropysäkille 300 m jne. 

Näistä ei ilmoitella missään virallisesti, siksi asuntoja ei ole tarjolla.

Alkaako kunnan nimi K:lla? Mun veli katseli tällaista mutta meni nopeasti, on nyt eläkkeelle jäämässä ja aikoo muuttaa takaisin kotikunnille. Tiedot täsmää. 

Ei ala. Tää on näitä mökkikuntia, joissa mummot myy mökkinsä lapsille ja haluaa silti jonkun oman  tukikohdan, silloin ostetaan kuntakeskuksesta rivitaloasunto ja ollaan siellä huhtikuusta lokakuuhun.Verot maksetaan Helsinkiin ja nyt kauhistellaan sitä, kun sote-alue ei annakaan entiseen tapaan ulkopaikkakuntalaisille aikoja lääkäriin.

Vierailija
34/39 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi maaseudun ihminen vuokraisi kotiaan? Kyllä ne vuokrattavat omakotitalot on kaupunkilaisten omistuksessa, talo ja muistot on siellä maalla. 

Harva asunto Helsingissä on vuokrattavissa 4 kk ajaksi hintaan 300 e/kk, joten eikö niillä Hesoissa ole mitään realismia näissä asuntokysymyksissä?

Vierailija
35/39 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin ihan hakuammuntana esimerkki kunnaksi Keitele, tämä ei ole se kunta mistä etsitään mutta kummitätini asui täällä viimeiset vuodet ja siksi otin tämän, en nyt halua tarkkaan sanoa kuntaa ettei tunnisteta kun haluan pysyä anonyymina. Tätä kirjoittaessa: Vuokraovi, 1 kaksio luhtitalossa. Oikotien vuokra-asunnot 2 okt, 1 luhtitalo eri kuin vuokraovi ja 1 yksiö. Tämä yksiö on ainoa mikä täyttää aloittajan papan kriteerit, ehkä. Siinä ei vain ole kuvaa kylpyhuoneesta eikä pohjakuvaa, joten sitä ei voi tarkkaan sanoa. Keittiö olisi hyvä. Siitä on 0,5-1 km palveluihin eli kohtuullinen matka kuitenkin. 

Kuten on jo moneen kertaan kerrottu: maalla vapaana olevista asunnoista ei ilmoitella netissä. Niistä tietää puskaradio. Siksi nettiotanta ei kerro siitä, mitä maalla on myynnissä tai vuokrattavissa. Sama muuten työpaikkojen kanssa, ei niitä työkkärin listoilta löydy, niistä kerrotaan naapurille ja kavereille.

Vierailija
36/39 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen töissä maaseutukaupungissa. Se on totta, ettei vuokra-asuntoja juuri ole. Esim. vuokrattavia rivitaloja on tällä hetkellä tasan yksi, mutta myynnissä on vaikka kuinka paljon. Olisiko tässä jokin järki asuntosijoittajalle, vaikka ostaa kokonainen rivitalo ja pistää se vuokralle. Tosin arvonnousua ei tule. 

Vierailija
37/39 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouduin luopumaan viiden kuukauden sijaiskeikasta opettajana, koska paikkakunnalla ei ollut yhtään vuokra-asuntoa. Soitin kunnan elinkeinosihteerillekin, mutta hänkään ei voinut auttaa. Minulla ei ole ajokorttia, eikä kunnassa kulje enää linja-autoja. Työmatka autolla olisi ollut 200 km suuntaansa, joten olisin kyllä tarvinnut asunnon. Että se siitä pitää ottaa kaikki työ vastaan-fraasista. Ei kannata ostaa lyhyen työn takia omaa asuntoa muuttotappiokunnasta.

Kysyitkö naapurikunnista?

Kysyin. Juttu kaatui siihen, ettei linja-autoa kulkenut naapuripitäjästäkään, ja kuten sanottu, minulla ei ole ajokorttia. Maseudulla ei ole joukkoliikennettä enää. Harmitti todella.

Toivottavasti opit tästä sen että ajokortti (ja auto) kannataa hankkia.

Vierailija
38/39 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita pieneen paikallislehtien halutaan vuokrata ilmoitus.

Täällä meillä päin ainakin pyörii aktiivisesti facebookin puskaradioryhmät, niitä on omansa myös asuntojen myynnille ja vuokraukselle. Vanhemmat ihmiset vielä ilmoittelee myös kauppojen ilmoitustauluilla. Missään lehdissä tai netin Oikotiellä tms. vähemmän ilmoitellaan yhtään mitään.

Vierailija
39/39 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä vielä. 

Pappa pääsee vanhuksille tarkoitettuun vuokra-asuntoon. Se siis ei ole palvelutalo, mutta sellainen missä on esteettömiäö vuokra-asuntoja ja niihin pääsee tarveharkinnan mukaan. Papan tarve katsottiin suureksi nykyisen asunnon vaikeuden vuoksi ja hän sai asunnon. 

Ystävän yllättävä kuolema, suru ja onni samaan aikaan. 

Joo tiedän tuosta että puskaradion kautta menee kämpät. Sillä tavalla kotikonnuille palannut serkkukin sai asunnon. 

Miksi noita taloja ei vuokrata, koska niitä pidetään  paljon kesäpaikkoina. Niin mekin tehdään veljen kanssa, mutta jos joku tuttu tulee kysymään vuokrataanko, sitten vuokrataan (teemme siis papan kanssa kaupat tästä). Ei myydä toistaiseksi, kunnostellaan vähän ensin ainakin.   

Olen muuttanut tiedoista joitakin yksityikohtia, joten tästä ei voi meitä tunnistaa.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan