Muita jotka ei saaneet lainkaan seksuaalivalistusta kotona
Meillä seksi oli äidille täysi tabu. Kun lapset (tyttöjä) aloitti kyselemään mistä ollaan tultu, nieleskeli hän kuuluvasti ja vaihtoi ääni täristen aihetta. Jos näki jotain merkkejä itsetyydytyksestä myöhemmin, esim. vahignossa näki kerran ovenraosta huusi napakasti Hyi mitä kauhistusta puuhaat! ja tunnelma muuttui hyytäväksi vähintään loppupäiväksi ja vältteli koko lapsen näkemistä. Aiheesta ei tietenkään koskaan puhuttu mitään, selitetty mistä on kyse sillä varhaisnuori ei itse oikeasti tiennyt mitä ja miksi teki.
Kuukautisten alun kuittasi vaan että alat pistää tämmöisiä siteitä alushousuihis ja hyi. Jos kadulla sattui vilkaisemaan jotain poikia kohti se napautti halveksivasti että poikiakos sitä katsellaan hyi olkoon.
Sitten kuitenkin sinä päivänä kun täytti 16 kysyi napakasti eikö ole poikaystävää ja siitä alkaen se olisi pitänyt sitten ykskaks ollakkin. Alkoi paheksunta vanhapiikuudesta. Mitenhän hemmetissä se kuvitteli että siitä estoisuudesta olisi pitänyt joku poika vietellä??? Kun ei mitään ihmissuhdeneuvoja saanut että olisi edes tiennyt vastakkaisesta sukupuolesta mitään. Koulussa oli joo valistus lyhyesti mutta ei se mihinkään riittänyt.
Siskolla oli poikaystävä lukion aikana mutta sitä ei tietenkään saanut kotiin tuoda eikä pojan kodissa käydä. Eli tavallaan kannustettiin nuorten puskapanemiseen ilman ehkäisyä tietysti, olisi edes kondomista kertonut.
Ei oltu uskovaisesta kodista mutta silti noin ummehtunut ilmapiiri. En vieläkään ymmärrä äitini logiikkaa tuossa kuinka mystisesti olisi pitänyt ykskaks muuttua pojan / miehen kanssa seurustelevaksi ihmiseksi noilla tiedoilla. Miksi esim. häpäistä itsetyydytyksestä nuorta kun tietää että se on tarpeellista harjoittelua myöhempää seksiä varten tämän tulevan kumppanin kanssa ja se seksin sujuminen on edellytys siinä kun aletaan miehen kanssa suhteeseen, ei se pelkällä kädestä pitämisellä kasassa pysy ja omatkaan lapsensa ei ole olleet haikaran tuomia.
Kommentit (114)
Meillä ei puhuttu seksistä tai ehkäisystä mitään. Itsetyydytyksestä kun jäin "kiinni" ihan lapsena, niin äiti sanoi, että "Pimppi tervataan, jos teet tuota vielä. " Ihme, että mulla o silti normaali seksielämä. Mut kai pelasti se, että olin pikkuvanha ja kirjoista luin kaiken tarpeellisen ja kavereiden kanssa vaihdettiin kokemuksia. Ehkäisystä ei sanaakaan, eikä kuukautisista tai mistään muustakaan.
No ei meilläkään mitään seksivalistusta ollut kotona, mutta kamalampaa olisi ollut, jos äiti olisi sellaisia alkanut selittämään :D Ei kiitos.
Ei siihen aikaan (70-luvun puoliväli) varmaan kenenkään kotona seksistä puhuttu, eikä mitään seksuaalivalistusta annettu. Enintään, että housut pitää pitää jalassa. Vielä siihenkin aikaan avioton lapsi olisi ollut kamala häpeä. Naimisiinhan sitä joutui, jos vahinko kävi.
No itse en niin kamalan kiinnostunut pojista ollut, kun olin aika ujo, enkä kyllä mitään seksivalistusta kaivannut. Olisin vaan hävennyt silmat päästäni.
Myöhemmin sitten luonto kyllä tikanpojan puuhun ajoi. Ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten lapsena tai nuorena selvisitte kuukautisista jos ette kertoneet edes vanhemmille?
Miten kuten. Ostin itse kuukautissuojani ja piilotin käytetyt vessapaperiin käärittyinä roskiksen pohjalle. Sitten laihdutin niin paljon, että kuukautiset loppuivat. Oli se aika onnetonta.
Olen syntynyt 60-luvun lopulla ja äidilleni ei paljon oltu puhuttu, mutta onneksi hän oli viisaampi ja kertoi, kun esim. kysyin mistä lapset tulee (olin varmaan 4-5 vuotias). Samoin kuukatisista ja seksistä kertoi kaiken mitä tarvitsi tietää ja vastasi kysymyksiin rehellisesti jos jotain kysyin kakarana.
Ap, tuskimpa se äitisi tiesi, että itsetyydytys on " tarpeellista harjoittelua seksiä varten" vaan hänelle ikäluokalleen se on ollut ehkä syntiä.
Ei tuomita ainakaan vanhempaa ikäluokkaa siitä, ettei he ole osanneet seksistä lapsilleen puhua, koska ei kai siihen ollut opittu ja hommat tehtiin pimeässä peiton alla ja osalle se oli syntiäkin, ainakin, jos tapahtui ennen papin aamenta. Ehkäisystäkin on vaikea puhua, jos ei sitä ole itselläkään pahemmin ollut. Enintään se keskeytetty.
Ei meillekään mitä seksivalistusta kotona annettu, enkä sitä kaivannutkaan.
Kuukautisista ym muusta sai kuitenkin tietoa kirjallisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan. Kaverin perheessä kaveri pyysi isäänsä ostamaan siteitä kauppareissulla, meinasin kuolla häpeään.
Miten niitä siteitä sitten olisi pitänyt hankkia?
Mihin sitä tarvitsee, jos on itse fiksu?
T: Antti
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei puhuttu seksistä tai ehkäisystä mitään. Itsetyydytyksestä kun jäin "kiinni" ihan lapsena, niin äiti sanoi, että "Pimppi tervataan, jos teet tuota vielä. " Ihme, että mulla o silti normaali seksielämä. Mut kai pelasti se, että olin pikkuvanha ja kirjoista luin kaiken tarpeellisen ja kavereiden kanssa vaihdettiin kokemuksia. Ehkäisystä ei sanaakaan, eikä kuukautisista tai mistään muustakaan.
Vielä minä ymmärrän, että jos joku joutuu seksuaalisen väkivallan/hyväksikäytön kohteeksi lapsena niin seksuaalisuuden kanssa voi myöhemmin tulla ongelmia, mutta että siitäkin tulis, kun äiti on noin sanonut:DDDDDDDDD
Etköhän sä ole aikuisena tajunnut, että äiti ei ole muutakaan keksinyt siihen hätään ja että tuskin sun pimppiä olis tervattu :D
Vierailija kirjoitti:
Asuin isäni kanssa ja oli jättänyt sukupuolitaudeista kertovan opaslappusen huoneeseeni, kun olin 12-vuotias. Vessassa ei saanut olla roskista siteille, eikä vessan patterilla huuhdeltuja pikkuhousuja, kun oli kuukautisista tahriintuneet. En olisi ikinä uskaltanut ottaa edes puheeksi mitään poikiin tai seurusteluun liittyvää. Naisen rooli oli isälleni aika kapea, sen opin. Olla palvelija ja käytettävissä miehelle aina. Sen opetti omalla esimerkillään vaihtuvien naisystävien hyväksikäytöllä ja pahoinpitelyillä. Pitää kai olla kiitollinen, ettei minuun kajonnut millään lailla.
Isäs unelmoi sun menkoista ja sun alapäästä, huomasitko koskaan..
Ei meilläkään ollut minkäänlaista asiallista valistusta. Kun kuukautiset alkoivat, äiti kysyi vain, tiesinkö, mistä on kysymys ja heitti minulle sidepaketin. Onneksi meillä oli mukava tyttöporukka, jossa oli eri-ikäisiä tyttöjä. Vanhemmat sitten valistivat nuorempia, ja ihan asiallisesti. Koulussa valistusta oli vähän biologiassa ja terveysopissa. Kotona isäpuoli joskus heitteli kaksimielisiä seksuaalisväritteisiä kommentteja, jotka oikeastaan vain inhottivat ja joilta pyrki sulkemaan korvat. Täytyy vielä todeta, että äitikään ei ollut saanut todennäköisesti minkäänlaista valistusta, sillä minä olen avioton lapsi. Äiti eli nuoruuttaan osin sota-aikana 40-luvulla, minä taas 60-luvulla. Eli paljon on menty valistuksessa eteenpäin, ainakin osassa perheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan. Kaverin perheessä kaveri pyysi isäänsä ostamaan siteitä kauppareissulla, meinasin kuolla häpeään.
Miten niitä siteitä sitten olisi pitänyt hankkia?
Varmaan käydä ostamassa erikseen
Eivät minunkaan vanhempani antaneet seksivalistusta ysärillä ja 2000-luvun alussa, mutta ihan hyvissä ajoin aloin omatoimisesti ottaa asioista selvää vanhempieni lääkärikirjoista. Kun äitini näki sen, ei hän sentään kieltänyt lukemasta, mutta myöhemmin vanhempani olivat piilottaneet yläasteikäisten koteihin jaetun aivan asiallisen seksivalistusvihkosen, ja löysin sen vasta vuosia myöhemmin. Koulusta muistan, kun kyseistä aihetta käsitelleitä oppikirjan kappaleita ei käyty normaaliin tapaan yhdessä tunnilla läpi, vaan opettaja käski lukemaan ne kotona.
Sain äidiltäni kirjan, jonka nimi oli tytöstä naiseksi. Seksistä/itsetyydytyksestä ei puhuttu, mutta rintaliivit ja kuukautissiteet ostettiin luontevasti.
Seurusteluasiat oli hankalia, ei saanut seurustella vakavasti eikä myöskään vaihtaa poikaa joka viikko. Yritin siinä sitten taitella jotenkin tuossa välissä.
N38
Vierailija kirjoitti:
No ysärillä se oli kaikilla vähän tota
Oliko? Meillä emä mylvi vapautuneesti joka päivä ja yö paritellessaan. Muuta valistusta tosin ei ollut.
Kyllä vaan. Olivat itse oman aikansa tuote ja häpeä kulki sukupolvelta toiselle.
Mutta onneksi oli Suosikki ja OK! niin sai valistusta seksistäkin😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä minä ymmärrän, että jos joku joutuu seksuaalisen väkivallan/hyväksikäytön kohteeksi lapsena niin seksuaalisuuden kanssa voi myöhemmin tulla ongelmia, mutta että siitäkin tulis, kun äiti on noin sanonut:DDDDDDDDD
Etköhän sä ole aikuisena tajunnut, että äiti ei ole muutakaan keksinyt siihen hätään ja että tuskin sun pimppiä olis tervattu :D
Sillä tarkoitettiin samalla sitä, että orastava puska trimmataan sokeroimalla
Ei ollut valistusta mutta aika neutraali suhtautuminen kyllä. Ei ainakaan mitään seksuaalisuuden demonisointia tai mitään negatiivista puhumista siitä. Mutta ei positiivistakaan sen puoleen. Siitä ei vain puhuttu.
Kun en sitten kovin nuorena seurustellut, kuulin mutkan kautta että äitini oli perhetutullemme puhunut miten on huolissaan että en ole löytänyt ketään. Sitten kun vihdoin aloin seurustella, äitini kuitenkin oli joten selkeästi hämmentynyt siitä että aloin olla öitä kumppanini luona ja selkeästikin meillä oli seksiä. Olin kuitenkin silloin jo reilusti parikymppinen joten sen ei pitäisi olla mitenkään kummallista. Varsinkin kun kumppanini oli kuitenkin niin kunnollinen kuin vain voi olla enkä voi kuvitella että olisivat jotenkin häntä paheksuneet. Joten jotenkin ristiriitainen fiilis jäi siitä että mitä äitini oikein ajatteli seksistä. Seurustella pitää mutta sitten vain pitää kädestä?
Se mikä tuosta on itselle jäänyt on se että minunkin on hankala puhua avoimesti seksistä kun en ole koskaan sellaiseen tottunut enkä sellaista puhetta kuullut.
Harjotukset ronskisti alkaen 5 v.