Muita jotka ei saaneet lainkaan seksuaalivalistusta kotona
Meillä seksi oli äidille täysi tabu. Kun lapset (tyttöjä) aloitti kyselemään mistä ollaan tultu, nieleskeli hän kuuluvasti ja vaihtoi ääni täristen aihetta. Jos näki jotain merkkejä itsetyydytyksestä myöhemmin, esim. vahignossa näki kerran ovenraosta huusi napakasti Hyi mitä kauhistusta puuhaat! ja tunnelma muuttui hyytäväksi vähintään loppupäiväksi ja vältteli koko lapsen näkemistä. Aiheesta ei tietenkään koskaan puhuttu mitään, selitetty mistä on kyse sillä varhaisnuori ei itse oikeasti tiennyt mitä ja miksi teki.
Kuukautisten alun kuittasi vaan että alat pistää tämmöisiä siteitä alushousuihis ja hyi. Jos kadulla sattui vilkaisemaan jotain poikia kohti se napautti halveksivasti että poikiakos sitä katsellaan hyi olkoon.
Sitten kuitenkin sinä päivänä kun täytti 16 kysyi napakasti eikö ole poikaystävää ja siitä alkaen se olisi pitänyt sitten ykskaks ollakkin. Alkoi paheksunta vanhapiikuudesta. Mitenhän hemmetissä se kuvitteli että siitä estoisuudesta olisi pitänyt joku poika vietellä??? Kun ei mitään ihmissuhdeneuvoja saanut että olisi edes tiennyt vastakkaisesta sukupuolesta mitään. Koulussa oli joo valistus lyhyesti mutta ei se mihinkään riittänyt.
Siskolla oli poikaystävä lukion aikana mutta sitä ei tietenkään saanut kotiin tuoda eikä pojan kodissa käydä. Eli tavallaan kannustettiin nuorten puskapanemiseen ilman ehkäisyä tietysti, olisi edes kondomista kertonut.
Ei oltu uskovaisesta kodista mutta silti noin ummehtunut ilmapiiri. En vieläkään ymmärrä äitini logiikkaa tuossa kuinka mystisesti olisi pitänyt ykskaks muuttua pojan / miehen kanssa seurustelevaksi ihmiseksi noilla tiedoilla. Miksi esim. häpäistä itsetyydytyksestä nuorta kun tietää että se on tarpeellista harjoittelua myöhempää seksiä varten tämän tulevan kumppanin kanssa ja se seksin sujuminen on edellytys siinä kun aletaan miehen kanssa suhteeseen, ei se pelkällä kädestä pitämisellä kasassa pysy ja omatkaan lapsensa ei ole olleet haikaran tuomia.
Kommentit (122)
Kultaisella 90 luvulla opeteltiin ihan keskenämme HETERO seksin saloja ja hyvin opittiin! Mahtavaa aikaa!
Sain minä valistusta, muista aina panna kun tarjolla on.Oon noudattanut ohjetta hyvä ohje on.