Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka ei saaneet lainkaan seksuaalivalistusta kotona

Vierailija
03.08.2025 |

Meillä seksi oli äidille täysi tabu. Kun lapset (tyttöjä) aloitti kyselemään mistä ollaan tultu, nieleskeli hän kuuluvasti ja vaihtoi ääni täristen aihetta. Jos näki jotain merkkejä itsetyydytyksestä myöhemmin, esim. vahignossa näki kerran ovenraosta huusi napakasti Hyi mitä kauhistusta puuhaat! ja tunnelma muuttui hyytäväksi vähintään loppupäiväksi ja vältteli koko lapsen näkemistä. Aiheesta ei tietenkään koskaan puhuttu mitään, selitetty mistä on kyse sillä varhaisnuori ei itse oikeasti tiennyt mitä ja miksi teki.

Kuukautisten alun kuittasi vaan että alat pistää tämmöisiä siteitä alushousuihis ja hyi. Jos kadulla sattui vilkaisemaan jotain poikia kohti se napautti halveksivasti että poikiakos sitä katsellaan hyi olkoon.

Sitten kuitenkin sinä päivänä kun täytti 16 kysyi napakasti eikö ole poikaystävää ja siitä alkaen se olisi pitänyt sitten ykskaks ollakkin. Alkoi paheksunta vanhapiikuudesta. Mitenhän hemmetissä se kuvitteli että siitä estoisuudesta olisi pitänyt joku poika vietellä??? Kun ei mitään ihmissuhdeneuvoja saanut että olisi edes tiennyt vastakkaisesta sukupuolesta mitään. Koulussa oli joo valistus lyhyesti mutta ei se mihinkään riittänyt.

Siskolla oli poikaystävä lukion aikana mutta sitä ei tietenkään saanut kotiin tuoda eikä pojan kodissa käydä. Eli tavallaan kannustettiin nuorten puskapanemiseen ilman ehkäisyä tietysti, olisi edes kondomista kertonut. 

Ei oltu uskovaisesta kodista mutta silti noin ummehtunut ilmapiiri. En vieläkään ymmärrä äitini logiikkaa tuossa kuinka mystisesti olisi pitänyt ykskaks muuttua pojan / miehen kanssa seurustelevaksi ihmiseksi noilla tiedoilla. Miksi esim. häpäistä itsetyydytyksestä nuorta kun tietää että se on tarpeellista harjoittelua myöhempää seksiä varten tämän tulevan kumppanin kanssa ja se seksin sujuminen on edellytys siinä kun aletaan miehen kanssa suhteeseen, ei se pelkällä kädestä pitämisellä kasassa pysy ja omatkaan lapsensa ei ole olleet haikaran tuomia.

Kommentit (114)

Vierailija
21/114 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä kotona valistusta ollut, korkeintaan sanottiin että käyttäkää kortsuja ettei tuu vahinkoa.

Koulussa taisi olla muutama kerta valistusta, siellä näytettiin kuvista miehen ja naisen alastomat vartalot, puhuttiin miten lapsi saa alkunsa ja sitten rullaattiin kortsuja banaanin päälle.

Aikalailla sitä nuorena itse opeteltiin ja kaverit auttoi. Yleensä jos jossain ryypättiin porukalla, aina siellä jotkut nussivat, joskus porukalla ja joskus oli jono makkariin ja partneri vaihtui lennossa. Kaikki tytöt käytti pillereitä, ajan henki oli että kortsut on vaan tiellä.. Meno oli aika tuhmaa ja villiä 😲

Mutta kuitenkin porukan henki oli sellainen, että toisista pidettiin huoli ja hauskaa pidettiin.

M43

Oon samanikäinen, kuin sinä, muttei meidän porukassa noin villi meininki ollut, sinne päinkään. Ei ollut pillereitä käytössä itsellä ja tuskin kavereillakaan, joista jotkut seurusteli kiltisti, itse olin vielä neitsyt.

N43

Vierailija
22/114 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuli koulusta. Vanhemmat estoisia ja täysin ymmärtämättömiä. Syntyneet juuri sodan jälkeen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/114 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä tässä katsotaan valistukseksi. Meillä kyllä puhuttiin murrosiästä, kuukautisista, ehkäisystä jne., mutta meillä ei ollut kotona mitään luentotyyppisiä valistuksia, vaan asioita käytiin läpi tarpeen mukaan ja silloin kun olivat ajankohtaisia. Esimerkiksi kuukautisjutut ja raskaus käytiin aika hyvin läpi silloin kun meille odotettiin pikkusiskoa, olin tuolloin 9v. Kuukautiset toki oli tiedossa jo aiemmin, mutta tuossa vaiheessa alkoi olla itsellekin ajankohtaista tietää tarkemmin, että mitä kehossa oikeastaan tapahtuu ja miksi.

Koulussa käytiin ala-asteella läpi kuukautiset ja muut biologian perusjutut, yläasteella taas ei käyty, koska terveystietoa opetti poikien liikunnanopettaja joka ei jostain kumman syystä ilmeisesti kyennyt puhumaan mistään.

Vierailija
24/114 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut mitään valistusta, mutta ei myöskään tuollaista seksinvastaisuutta kuin ap:n perheessä. Olen tyytyvänen siihen, olisi ollut kamalaa keskustella niistä asioista äidin (tai isän) kanssa.

Mikä siinä olisi ollut niin kamalaa?

Vierailija
25/114 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ainakaan ollut minkäännäköistä, ja olen syntynyt vasta vuonna 2002.

En ole koskaan kertonut äidilleni, että kuukautiset ovat alkaneet. Ei ollut sopivaa ilmapiiriä tai ihmissuhdetta sellaiseen.

Vierailija
26/114 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puhuttu, enkä todellakaan olisi edes halunnut. 

Vierailija
27/114 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puhuttu menkoistakaan.

Vierailija
28/114 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitten lapsena tai nuorena selvisitte kuukautisista jos ette kertoneet edes vanhemmille?

Vierailija
29/114 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä alkoi 12-vuotiaana kuukautiset, otin vain kaapista sitten siteitä ja tamponeita, olin joskus aiemmin löytänyt sieltä sellasiia kaappeja tutkiessani

-se 2002 syntynyt

Vierailija
30/114 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin isäni kanssa ja oli jättänyt sukupuolitaudeista kertovan opaslappusen huoneeseeni, kun olin 12-vuotias. Vessassa ei saanut olla roskista siteille, eikä vessan patterilla huuhdeltuja pikkuhousuja, kun oli kuukautisista tahriintuneet. En olisi ikinä uskaltanut ottaa edes puheeksi mitään poikiin tai seurusteluun liittyvää. Naisen rooli oli isälleni aika kapea, sen opin. Olla palvelija ja käytettävissä miehelle aina. Sen opetti omalla esimerkillään vaihtuvien naisystävien hyväksikäytöllä ja pahoinpitelyillä. Pitää kai olla kiitollinen, ettei minuun kajonnut millään lailla. 

Vierailija
31/114 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykynuori tarvi mitään valistusta. Tietävät seksijutut paremmin kuin 50v vanhempansa.

Vierailija
32/114 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. Kaverin perheessä kaveri pyysi isäänsä ostamaan siteitä kauppareissulla, meinasin kuolla häpeään.

Vierailija
33/114 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi omat vanhempani eivät puhuneen ollenkaan seksistä. Se olisi ollut hyvin kiusallista.

Vierailija
34/114 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi omat vanhempani eivät puhuneen ollenkaan seksistä. Se olisi ollut hyvin kiusallista.

Miksi?

Vierailija
35/114 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin isäni kanssa ja oli jättänyt sukupuolitaudeista kertovan opaslappusen huoneeseeni, kun olin 12-vuotias. Vessassa ei saanut olla roskista siteille, eikä vessan patterilla huuhdeltuja pikkuhousuja, kun oli kuukautisista tahriintuneet. En olisi ikinä uskaltanut ottaa edes puheeksi mitään poikiin tai seurusteluun liittyvää. Naisen rooli oli isälleni aika kapea, sen opin. Olla palvelija ja käytettävissä miehelle aina. Sen opetti omalla esimerkillään vaihtuvien naisystävien hyväksikäytöllä ja pahoinpitelyillä. Pitää kai olla kiitollinen, ettei minuun kajonnut millään lailla. 

Miksi ihmeessä vessan patterin päällä olisi pitänyt olla pikkuhousuja? Eikö pyykit yleensä ripusteta narulle tai telineeseen kuivumaan?

Vierailija
36/114 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muka on saanut? En minä ainakaan.

Vierailija
37/114 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka muka on saanut? En minä ainakaan.

Jatkan, että en olisi kaivannutkaan. Sitä varten oli koulu.

Vierailija
38/114 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 80-luvulla syntynyt. Mitään seksiin liittyvää valistusta ei ollut kotona, eikä ala-asteella. Opettaja oli vanha ja estoinen, ohitti nämä asiat kokonaan. 

Yläasteella joku ulkopuolinen järjestö kävi kertomassa murrosiästä ja näytti kurkun avulla miten kondomia käytetään. 

Joskus 13-vuotiaana valitteli äidin kuullen alavatsakipua, äiti osti paketin siteitä valmiiksi. Muuten asiasta ei puhuttu. Kerroin kyllä äidille kun kuukautiset alkoivat, hän totesi että ok ja osti aina lisää siteitä vessan kaappiin. 

Poikaystävä ei olisi tullut kuuloonkaan, muutin 18-vuotiaana omaan asuntoon ja aloin seurustelemaan ensimmäistä kertaa. 

Vierailija
39/114 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, eipä tuo äitini vanhakantainen tyyli sitten niin poikkeava ollut, harmi että tuollaista on jossain perheissä vielä nykypäivänäkin.

-ap

Vierailija
40/114 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtenä kesänä serkun kanssa harjoiteltiin miten homma toimii

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä