Miksi hoivakotiin joutuvan asuntoa ei myydä ?
Tuohan on ihmisen varallisuutta joka pitäisi käyttää hänen kuluihin. Mikä velvollisuus veronmaksajilla on kustantaa tuo hoivakotiasuminen jos ihmisellä itsellään on varallisuutta millä maksaa asumisensa.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläke voi riittää kattamaan hoiva-asumisen, mutta kun äidin oman tyhjillään olevan kodin juoksevat kulut kun kuten vastikkeet ja sähköt pitää maksaa, ei eläke siihen riitä vaan on syötävä säästöjä. Niin että ole tyytyväinen
Eikös omistusasunnon laskennallinen vuokratuotto lasketa myös mukaan tuloihin vaikka asunto olisikin tyhjillään?
Miten se vuokratuottoa mahtaa syntyä tyhjästä asunnosta . Einstein.
Kysyppä Sherlock Kelata vai kuka noita maksuja määrääkään.
Vierailija kirjoitti:
Jos leski ei anna lupaa.
Niinpä ja sitten yleensä on jo siinä kunnossa jos joutuu laitokseen ettei tajua tai osaa edes nimeään kirjoittaa mihinkään lupaan asuntoa myydä.Sitten kun hän kuolee vasta perikunta pystyy sen asunnon myymään.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut dokaa kaikki saamansa tuet. Mikä velvollisuus yhteiskunnalla on sellaista kustantaa?
Luuletko että niitä tukia määrätessä tiedetään kirstallipallosta katsomalla mitä henkilö niillä rahoilla tekee? Ja toisaalta, jos on oikeus tukiin, on oikeus tukiin, aika vaikeaa on kieltää ihmisiä saamasta perustuslaillisia oikeuksiaan.
Sittenhän kaikkien kannattaisi heittäytyä muiden veronmaksajien elätettäväksi, jos säästöt sosialisoidaan eläkeiässä. Mutta hetkinen! Kukas niitä veroja enää maksaakaan silloin? Taitavat maksajat loppua samantien. Se olisi hyvinvointivaltion loppu, ei olisi enää mitään sosiaaliturvaa eikä palveluita kellään. Ehkäpä se kuitenkin on kaikkien etu, että ihminen saa omistaa oman omaisuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Noussevatko ne hoitokulut sitten aina sen mukaan paljonko on omaisuutta. En tiedä.
Joo muistaakseni potilaalle pitää jäädä tietty summa käteen, muuten kaikki menee hoivaan.
Hoivakotiin joutuva ei aina ole oikeustoimikelpoinen. Kukaan ei voi myydä asuntoa ilman dvv lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Keskellä päivää kusi haisee palvelu yksityisillä !! Onko oikeasti vaikeaa vaihtaa vaipat käyttää suihkussa? On se kun yksityinen johtaja saa miljoonan vuodessa palkkaa niin ei voi palkata työntekijöitä. Niin. Asuntoa ei oikeasti voi myydä kun omistaja on elossa ja perikunnan omistaa niistä puolet . Se on laitonta. Hoivakodeissa asukkaat maksaa ihan itse . Google esperi seniori palvelutalot. Palvelutaloja on monenlaisia niissä on kuukausi vuokrat OLETKO ITSE NYT IHAN VARMA ETTÄ PYSTYT MAKSAMAAN ASUMISEN ITSE KUN TÄYTÄT 50-70 VUOTTA ???? KANNATTAA VARMAAN TUTKIA SE OMA VANHUUS IHAN ITSE MITEN KÄY.
Rauhoitu sekopää ja lopeta valheiden levittäminen.
Vierailija kirjoitti:
Noussevatko ne hoitokulut sitten aina sen mukaan paljonko on omaisuutta. En tiedä.
Eivät, ne nousevat tulojen mukaan. Omaisuus vaikuttaa asumistukeen. Siihen huoneeseen, missä nököttää laitoksessa, tehdään vuokrasopimus ja siihen on mahdollista saada asumistukea, jos tulot ovat pienet ja eikä ole liikaa omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä myy omansa ja antaa rahat ennakkoperintönä meille lapsille kunhan joutuu kotoaan muuttamaan. Kenties 180t kolmeen pekkaan, tai antaa tuosta osan ihan käteisenä jottei mene perintöveroa juuri lainkaan. Suosittelen muillekin.
Ai verorikosta suosittelet vai?
Joo, ihmettelin kanssa. Miten saada 60 000 euroa käteisenä? Ensin varmaan isukin pankki joutuu kysymään että mihin ikämies haluaa 3 x 60 000 käteisenä käyttää? Sitten lasten pankkeja alkaa kiinnostaa että mistäpäs nämä käteisvarat ovat peräisin? Tuskin kukaan tuollaista summa aikoo kotona sukanvarressa säilöä?
Vierailija kirjoitti:
Perustuslaki takaa omaisuuden turvan jopa ahneilta kommunisteilta.
Tämä ei tunnu koskevan KELAa,kyllä nuo kyselee aktiivisesti asunnon myynnin perään,sitä kyllä ihmettelen miksei KELA muuten kaikkitietävänä tiedä asunnon omistussuhteita jotka ovat viranomaiselle 100% julkista tietoa.
Koskahan te opitte, että ei se asunnon myynti tai olemassa olo juurikaan vaikuta hoivamaksuihin. Jos rahoista tulee pääomatuloa, niin sitten. Ja sama, jos asunnosta saa vuokratuloja. Ota AP asioista selvää, äläkä meuhkaa tietämättömyyttäsi. Mutta tee lakialoite aiheesta. Sitten se sinun talosi voidaan ainakin myydä pois, kun joudut hoivakotiin ja käyttää rahat niihin maksuihin. Kun noin kerran haluat asian menevän.
Vierailija kirjoitti:
Jos leski ei anna lupaa.
Kuolleet harvemmin asuu hoivakodissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät, ne nousevat tulojen mukaan. Omaisuus vaikuttaa asumistukeen. Siihen huoneeseen, missä nököttää laitoksessa, tehdään vuokrasopimus ja siihen on mahdollista saada asumistukea, jos tulot ovat pienet ja eikä ole liikaa omaisuutta.
Niin asumistuki pienenee ja hoivamaksu myös, koska tietty summa pitää jäädä eläkkeestä niihin muihin kuluihin.
Sen takia että hoivakotiin joutuva ihminen päättää itse myydäänkö asunto vai ei. Eivät kaikki ole dementoituneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon myyntiä vastustavat vain perilliset.
Laitoin asuntoni Lasten nimiin ja maksoin siitä verot. Jätin itselleni asumisoikeuden ettei Purra myy asuntoani jonka olen työlläni maksanut. 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻🤭🤭🤭🤭
Samoin. Tunnen samoin 2 pariskuntaa jotka noin hoiteli omaisuutensa lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun vanhemman asumista kukaan kustanna. Menee ihan eläkkeestä.
Niin. Eläkkeestä menee, ja tietty summa pitää jäädä siitä eläkkeestä vielä itselle. Se ei kuitenkaan tarkoita, että se eläkkestä maksettu summa kattaisi kokonaan kokoaikaisen ympärivuorokautisen hoivan. Ei lähellekään! Loppu maksetaan veovaroin. Sama kuin lasten päivähoidossa. Perheet maksavat itse enimmilläänkin vain murto-osan kokonaiskustannuksista.
Hoitomaksu menee kaikkien tulojen mukaan, siitä tehdään tietyt vähennykset, kuten hoitopaikan vuokra, samoin lääkekuluista voi saada vähennystä jne. Maksu on enintään 85% kaikista tuloista ja käteen on jäätävä tietty summa kuussa. Esimerkiksi kelan myöntämä eläkkeellä olevan hoitotuki (mitä varmaan kaikki tehostetussa palveluasumisessa olevat saavat) lasketaan mukaan tuloihin. Vuokratulot yms kuuluvat noihin tuloihin, jotka otetaan huomioon hoitomaksua laskettaessa.
Siksi, että Suomessa ei ole tarjolla kuin perusmuotoista hoivaa, eli elät täysin samoin ja samaan tahtiin kuin se persaukinen pera viereisessä huoneessa. Se, jonka kanssa jaat siis ovettoman kaksion ja vessan.
Jos olisikin niin, että voisi vaikuttaa siihen, että otan ton kokoisen huoneen ja nämä palvelut, moni sen kämpän myisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun vanhemman asumista kukaan kustanna. Menee ihan eläkkeestä.
Niin. Eläkkeestä menee, ja tietty summa pitää jäädä siitä eläkkeestä vielä itselle. Se ei kuitenkaan tarkoita, että se eläkkestä maksettu summa kattaisi kokonaan kokoaikaisen ympärivuorokautisen hoivan. Ei lähellekään! Loppu maksetaan veovaroin. Sama kuin lasten päivähoidossa. Perheet maksavat itse enimmilläänkin vain murto-osan kokonaiskustannuksista.
Mitä sä selität? Vanhemman hoiva plus asuminen yhteensä 2000€/kk ja vanhemman käteen jäävä eläke on 2600€/kk. Mikä loppu tässä nyt maksetaan verovaroin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon myyntiä vastustavat vain perilliset.
Laitoin asuntoni Lasten nimiin ja maksoin siitä verot. Jätin itselleni asumisoikeuden ettei Purra myy asuntoani jonka olen työlläni maksanut. 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻🤭🤭🤭🤭
Samoin. Tunnen samoin 2 pariskuntaa jotka noin hoiteli omaisuutensa lapsilleen.
Minä myin pojalleni osakkeeni 5000 e. Jätin itselleni asumisoikeuden. Näin Purran kynnet ei tähän iske. 😆
MIKÄ LESKI... jos on hoivakodissa toinen, niin ei ole leski