Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Norjassa olisi töitä kun vaan olisi työntekijöitä

Vierailija
03.08.2025 |

Olisitko valmis lähtemään töihin Norjaan tai muualle ulkomaille?

Kuopiolainen Sami sai helposti töitä ja on muuttamassa pian Länsi-Norjaan:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/36df176f-9d79-4f56-ab9d-7cf36da4a5ab

Hienoa Sami! Rohkeat ja reippaat ihmiset kyllä pärjäävät missä tahansa. 

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sotealan duunari, en hoitaja, luen sujuvasti ja puhun auttavasti norjaa ja olen täällä tälläkin hetkellä, kuten aina kesät, lomalla. En tulisi töihin. Lähinnä siksi, että jo kesäkuukausien aikana menetän hermoni kaikkien asioiden hoitamiseen koko ajan vieraalla kielellä, tiettyihin asioihin ruokakulttuurissa ja byrokratian hitaudessa, kun ei olla eussa. Ja tosiaan happi loppuu, mutta kaupunkien ahtaudessa. Hitto miten kokoonpuristettua kaikki on kun tasamaa on kortilla. Niin ja se talvi tarkoittaisi kolonnekjøringiä lumiauran perässä näillä seuduin ja etelämpänäkin ikävää kosteankylmää tuulta.

Vierailija
42/46 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomenruotsalaiset voisivat mennä Norjaan koska heillä on kieli hallussa. 

puhun ruotsia ja norjaa ja ne eivät ole todellakaan sama kieli! Erilainen kielioppi, osin myös sanasto

Mitä sillä on väliä? Ruotsihan on RKP:n mielestä porttikieli (vai mikä se nimitys olikaan?) Siis sellainen, jonka jälkeen oppii kaikkia muita kieliä helposti. Eivätkö he nyt sitten itse opikaan norjaa? Soo soo. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla huima palkka jos tällä kruunun kurssilla Norjaan kannattaa lähteä

Vierailija
44/46 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ulkomailla töitä riittää. Mutta sekö on nyt ihanne että Suomesta muutetaan ulkomaille töihin ja jäädään sinne? Mitä enemmän suomalaisia lähtee töihin ulkomaille niin sitä suurempi verotaakka jää Suomessa työskenteleville. 

niin mutta jos lähes kaikki työttömät muuttaisi ulkomaille asumaan niin suomessa olisi työttömyyspronsentti lähes nolla. eikä tarvitse maksaa tukia. sehän olisi tosi hyvä juttu

Voi kuule työttömyysperusteinen kelaturismi jatkuu entisellään 70 000 vuodessa ja siinä suomalaisten vaihto halpistyövoimaan. Koko saatanan eduskunta on asialla.

Vierailija
45/46 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ulkomailla töitä riittää. Mutta sekö on nyt ihanne että Suomesta muutetaan ulkomaille töihin ja jäädään sinne? Mitä enemmän suomalaisia lähtee töihin ulkomaille niin sitä suurempi verotaakka jää Suomessa työskenteleville. 

niin mutta jos lähes kaikki työttömät muuttaisi ulkomaille asumaan niin suomessa olisi työttömyyspronsentti lähes nolla. eikä tarvitse maksaa tukia. sehän olisi tosi hyvä juttu

Suomeen jäisi silti valtava määrä eläkeläisiä ja vanhuksia joiden eläkkeet ja hoivan kustantaa nykyiset työssäkäyvät. Mutta kai se sitten on tärkeämpää maksaa korkeampia veroja ja eläkemaksuja kunhan ei ole yhtään työtöntä. 

Vierailija
46/46 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hakenut Norjasta 6 kk töitä. Ei saa. Niitä ei ole kuin duunarihommissa. Akateemisissa töissä taas ulkkiksia sorsitaan. 

Ymmärrän tämän erittäin hyvin.