Onko nitään järkeä tehdä testamentti jos
On vain yksi lapsi jolle tietysti haluan perintöni jättää ? Toki voisin laatia sellaisen ettei perintö mene hänen mahdolliselle tulevalle puolisolleen.
Samoin pitäisi varmaan laatia sellainen kohta ettei ex-puolisoni peri omaisuuttani jos tulee tilanne ettäensin kuolen minä, sitten lapseni > ex perisi tuolloin omaisuuteni.
Tämmöisiä sitä kauniina sunnuntaina mietin.
Eli taitaa olla hyvä testamentti
Kommentit (13)
Et sinä testamentillakaan pysty estämään sitä, kenelle lapsesi omaisuus menee hänen kuollessaan. Koska se omaisuus on sitten lapsen eikä enää sinun. Siitä määrää halutessaan hän etkä sinä.
Lapsesi puolison voit rajata pois perijöistäsi, mutta lapsesi perillisiin et voi vaikuttaa mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Ex ei peri sua missään olosuhteissa. Jos ainoa lapsesi kuolee ilman perillisiä, sinun omaisuutesi menee vanhemmillesi ja jos he ovat kuolleet, sisaruksillesi jos sellaisia on ja jos sisaruksetkin ovat kuolleet niin, niin heidän lapsilleen. Kyllä noista joku porukka elossa on vielä sun kuollessa mutta ex ei perintökaaren perusteella kuulu perijöihin.
Lapsensa ex voi periä, mutta vain jos lapsella ei kuollessaan ole lapsia.
Mutta jos kuolen vaikka tuntia ennen lastani vaikkapa kolarissa>lapsi perii. Lapsi kuolee>ex perii. Näin olen kuvitellut
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex ei peri sua missään olosuhteissa. Jos ainoa lapsesi kuolee ilman perillisiä, sinun omaisuutesi menee vanhemmillesi ja jos he ovat kuolleet, sisaruksillesi jos sellaisia on ja jos sisaruksetkin ovat kuolleet niin, niin heidän lapsilleen. Kyllä noista joku porukka elossa on vielä sun kuollessa mutta ex ei perintökaaren perusteella kuulu perijöihin.
Lapsensa ex voi periä, mutta vain jos lapsella ei kuollessaan ole lapsia.Mutta jos kuolen vaikka tuntia ennen lastani vaikkapa kolarissa>lapsi perii. Lapsi kuolee>ex perii. Näin olen kuvitellut
Ap
Perimysjärjestys on oikea, jos lapsellasi ei ole kuollessaan omia lapsia - olipa sun ja hänen kuoleman välillä mikä aika tahansa. Mutta sinun kuollessasi jaetaan sinun kuolinpesäsi, josta voit määrätä. Jos lapsesi on ainoa kuolinpesäsi osakas, omaisuus siirtyy hänelle ja sillä hetkellä siitä tulee hänen kuolinpesänsä, josta sinä et voi määrätä. Got it? Voit määrätä vain omasta kuolinpesästäsi. Lapsesi määrää itse omastaan ja jos ei määrää, noudatetaan perintökaarta.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsella ei ole rintaperillisiä eikä testamenttia, niin puolet isälle ja puolet äidille tai heidän perillisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä testamentillakaan pysty estämään sitä, kenelle lapsesi omaisuus menee hänen kuollessaan. Koska se omaisuus on sitten lapsen eikä enää sinun. Siitä määrää halutessaan hän etkä sinä.
Käsittääkseni voi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsensa ex voi periä, mutta vain jos lapsella ei kuollessaan ole lapsia.Mutta jos kuolen vaikka tuntia ennen lastani vaikkapa kolarissa>lapsi perii. Lapsi kuolee>ex perii. Näin olen kuvitellut
Ap
Eksäsi perii puolet, toinen puolikas sun muille perijöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni voi
Kerro miten, jos kerran tiedät?
Meillä oli keskinäisessä testamentissa maininta että jos kuollaan "yhdessä" esim. onnettomuudessa vaikka olisikin aikaeroa, niin silloin kummankin perii omat sukulaiset. Ei siis sisaruksille mahdollisuutta alkaa riidellä että toi kuoli ensin joten mun veli peri sen ja siten koko potti meidän suvulle...
Sittemmin ilmaantui yhteinen lapsi joten testamentti tehtiin uusiksi.
Kiitos. Taidan käydä testamentin tekemässä. Minulla sisarus ja kummityttö joille haluaisin omaisuutta jättää -siis lapseni jälkeen.
Ei se nyt paljoa maksa ja onpahan asia hoidettu
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei kuollessaan mutta eläessään esim jos tulee avioero.Itse kirjoitan joka perijän testamenttiin ettäYksityisomaisuus . enskild egendom (oisko oikeen suomeksi)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Taidan käydä testamentin tekemässä. Minulla sisarus ja kummityttö joille haluaisin omaisuutta jättää -siis lapseni jälkeen.
Ei se nyt paljoa maksa ja onpahan asia hoidettu
Ap
Nyt sitten sanoit että sulla on sisarus, mikä olennaisesti muuttaa tilannetta. Sisaruksesi ei ilman testamenttia saa mitään, jos ainoa lapsesi on elossa kuollessasi. Eikä saa kummityttökään. Eli jos heille haluat jotain lapsesi lisäksi, testamentti on tehtävä.
Itella kaks jo aikuista lasta joiden isästä olen aikaa sitten eronnut. Koska ollaan joskus tehty testamentit exän kanssa ristiin enkä voinut olla varma, ettei ex jostain vetäisi sitä esiin ja haastaisi mahdollista kuolinpesää ja jopa omia lapsiaan - ex on epärehellinen ja ahne, ja lisäksi häntä kirittää noilta ominaisuuksiltaan vielä pahempi uusi puoliso, molemmat ovat ulosotossa olleet monta kertaa ja ex on yrittänyt lainata rahaa lapsiltaan monta kertaa - tein testamentin jossa
- mitätöitiin kaikki aikaisemmat tekemäni testamentit
- määrättiin kaikki omaisuuteni ja varallisuuteni pojilleni ja tilanteessa, jossa eivät mahdollisesti olisi kuollessani enää hengissä, heidän lapsilleen
- molempien puolisot rajattiin ulos
Sisaruksia mulla ei ole, ja molemmat vanhemmat ovat jo kuolleet, joten tuolta osin asia on järjestyksessä.