Pyörätuolipotilaan hukkuminen.
Siinäkään keskustelussa ei ollut mitään asiatonta. Kai kansalaisuuden saa mainita?!
Kommentit (402)
Vierailija kirjoitti:
Norja palautti somalinsa Somaliaan.
Sinä se jaksat tuota joka ketjussa väittää. Kummasti siellä Norjassa on huomattavasti enemmän somaleja kuin Suomessa. Edelleenkään yhtäkään somalia, jolla on joko Norjan kansalaisuus tai oleskelulupa, ei ole palautettu takaisin Somaliaan.
Et taida edes itse ymmärtää mistä tuossa Norjan ja somalien palautuksessa oli kyse ja ketkä joutuivat palautetuiksi ja ketkä saivat jäädä Norjaan.
Pitäisi heti korjata uutiset. Huhuja on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kalliiksi tulee s omppujen uimiset...
Partiot, helikopterit, ammattisukeltajat jne.
Hukkunut ei ollut somali
Oli joku arabi.
Painija oli se hukkunut. Seura tietysti poisti julkaisunsa koska asiasta on tullut kohu eivätkä halua että pojan ja perheen henkilöllisyys selviäisi ulkopuolisille
Vierailija kirjoitti:
Siis, tämä Kallalahden hukkunut oli painija, joka aiemmin kiistettiin.
Oliko kamoissa vai vain veloissa? Onko nää "tapaturmaiset" suunniteltuja näkyviä uhkia ja rikoksia?
"Hmm. Minun kokemukseni mukaan on aika lailla mahdoton saada tuollaista kallista sähköpyörätuolia, ellei todella pahasti liikuntakyvytön.
Äitini oli pahasti liikuntarajoitteinen ja ulkona liikkui kokonaan pyörätuolissa. (Eikä kyllä olisi uimaan pystynyt ollenkaan.) Silti apuvälineiden saaminen oli usein kiven takana."
Minulle tarjottiin aikanaan sähköpyörätuolia, koska jalkojen lisäksi myös kädet ovat heikot, mutta halusin tavallisen, ja sillä kelaan edelleen. Kävelen vieläkin lyhyitä matkoja, pystyn seisomaan vähän aikaa ja osaan myös uida. Itse asiassa uiminen ei ole yhtään niin kivuliasta kuin seisominen tai kävely.
Olen täysin omatoiminen, eläkeikään asti töitä tehnyt ja liikuntavammainen, mutta pyörätuolipotilas kieltäydyn olemasta. Tuollainen nimitys on mielestäni törkeä.
Eiollut pyärätuolissa, SM tason painija. Osasiko sitten uida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kyllä vähän loukkasi, kun se s-yhteisön johtaja syytti suomalaisia näistä hukkumisista aika kovin sanoin.
Ihan saman verran varmaan saavat uimaopetusta kuin muutkin lapset.
Menkööt takaisin sinne, mistä ovat tulleetkin. Heidän päämiehensä pyysi palaamaan jälleenrakentamaan maatansa.
(Ainoa oikea vastaus noille.)
Käykö som....Li tytöt koulun luokan kanssa uimahallilla?????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hukkunut ei ollut somali
Oli joku arabi.
Voi olla kurdi, turkkilainen, Iranista jne jne. Yhtä kaikki 15 v hukkui
Nämä painijat usein vetävät hirveän vapaauintipätkän tarzan-tyylillä pää vedenpinnan yläpuolella lähtiessään uimaan. On olevinaan näyttävän näköistä(ja sitä se olikin 80-luvulla). Mutta siinä kun hyydyt niin pahasti käy, pohjaan mennään kun ei oikeasti osata uida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on varmaan ollut tuolainen iso korkea rrengas niin siitä ei saa enää kiinni jos sieltä pumpsaa. Ehkä kääntyi että pystyisi kauhomaan takaisin rantaan mutta tipahti sieltä kokonaan pois. Tai jos oli joku vamma ja siksi tuo olga puhuu rullatuolista.
Eikä noista jättirenkaista saa edes kiinni niin kuin pelastusrenkaista. Ostin tuollaisen Lidlistä ja annoin sen heti pois.
Vesijuoksuvyö, käytän uimahallilla, en oo uinut luonnonvesissä vuosiin, ulkomailla meressä muutaman kerran mutten ulappaa kohti.
Vierailija kirjoitti:
Voi helvetti kyllä jotkut ihmiset ovat typeriä. Laitetaan uimataidoton ja mahdollisesti liikuntarajoitteinen ihminen yksin veteen, eikä edes vanhempi osaa uida - oikeasti, minkälaista lopputulemaan tästä odotettiin? Että mikään ei mene pieleen? Sokeakin näkee, että tuossa on jo lähtökohdat oleelliset siihen, että nuori hukkuu. Kyllä on ihan vtun typerää toimintaa vanhemmilta. Mietin myös, miten typeriä yleensäkin tietyt ihmiset on rannalla. Vaikka ollaan muualta tulleita ja ei olla totuttu luonnon vesiin, niin eikö nyt joku edes pienenmoinen järjenhiukkanen sano ihmiselle, että uimataidoton ei mene veteen? Luulisi, että tuollainen on itsestäänselvää vaikka olisi minkälainen savannin rohtotohtori kyseessä.
Ei järki sano mitään sellaiselle ihmiselle, joka ei ole tutustunut veteen. Täällä he näkevät, kuinka ihmiset uivat, sukeltavat, pomppivat ja heittävät kuperkeikkaa vedessä, ja sen perusteella tekevät johtopäätöksen, että vesi on yhtä turvallinen elementti kuin kuiva maa.
Lehdissäkin vain itketään, että uimataito on tärkeä, mutta ei kerrota, miksi. Kotoutuskoulutuksessa pitäisi kertoa, että vesi on vaarallinen elementti, eikä sinne pidä mennä, ellei ole opetellut tarvittavia taitoja pysyäkseen hengissä. Kaipa sitä voisi verrata vaikkapa leijonan kohtaamiseen, niin savannien asukkaatkin ymmärtävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on varmaan ollut tuolainen iso korkea rrengas niin siitä ei saa enää kiinni jos sieltä pumpsaa. Ehkä kääntyi että pystyisi kauhomaan takaisin rantaan mutta tipahti sieltä kokonaan pois. Tai jos oli joku vamma ja siksi tuo olga puhuu rullatuolista.
Eikä noista jättirenkaista saa edes kiinni niin kuin pelastusrenkaista. Ostin tuollaisen Lidlistä ja annoin sen heti pois.
Joo, ei noita isoja renkaita voi käyttää mitenkään pelastautumiseen. Lapsella sellainen ja tykkää kellua sen päällä ja sitten sukeltaa läpi veteen. Mutta ei sen päälle/sisään noin vain kiivetä, jos on vedessä ja uppoamassa.
Vierailija kirjoitti:
Uimapatja voi mennä virtauksessa yllättävän kauas ja nopeasti varsinkin jos sen työntää. Mikähän järjenjuoksu oli tehdä näin?
Vaikuttaa siltä, etteivät ole kertakaikkiaan ymmärtäneet, että ranta syvenee eikä kauempana yllä jalat enää pohjaan. Uimataidoton siellä pulassa, jos tippuu patjalta, oli pyörätuolia käyttävä tai ei. Todella karmea ja surullinen juttu. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bull shit. Mulla oli lapsena traktorin sisäkumi uimarenkaana ja kyllä sinne aina pääsi.
Toi on ihan eri juttu tollanen uusi iso. Ne on niin paksuja ja liukkaita MUOVISIA, ettei niistä saa edes aikuinen nainen otetta. Traktorin sisälumi oli sellaista pehmeää ja nahkeaa, mistä sai vaikka sormilla otteen.
Liukkauden lisäksi myös kevyitä, joten ne karkaavat, jos yrittää saada otetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hukkunut ei ollut somali
Oli joku arabi.
Sukunimi EV-loppuinen. Viittaa itä-eurooppaan tms.
Vierailija kirjoitti:
"Hmm. Minun kokemukseni mukaan on aika lailla mahdoton saada tuollaista kallista sähköpyörätuolia, ellei todella pahasti liikuntakyvytön.
Äitini oli pahasti liikuntarajoitteinen ja ulkona liikkui kokonaan pyörätuolissa. (Eikä kyllä olisi uimaan pystynyt ollenkaan.) Silti apuvälineiden saaminen oli usein kiven takana."
Minulle tarjottiin aikanaan sähköpyörätuolia, koska jalkojen lisäksi myös kädet ovat heikot, mutta halusin tavallisen, ja sillä kelaan edelleen. Kävelen vieläkin lyhyitä matkoja, pystyn seisomaan vähän aikaa ja osaan myös uida. Itse asiassa uiminen ei ole yhtään niin kivuliasta kuin seisominen tai kävely.
Olen täysin omatoiminen, eläkeikään asti töitä tehnyt ja liikuntavammainen, mutta pyörätuolipotilas kieltäydyn olemasta. Tuollainen nimitys on mielestäni törkeä.
Sivusta olen seurannut apuvälineiden ja muun tuen saamista ja siinä on suuria eroja niin sairaanhoitopiireittäin kuin myös diagnoosien mukaan.
Terveellä järjellä ajatellen toimintakyky olisi ainoa minkä pitäisi vaikuttaa, mutta todellisuudessa joillakin diagnooseilla on paljon vaikeampi saada tarvittavat apuvälineet kuin toisilla. Jopa ikä vaikuttaa. (Ja täysin päinvastoin kuin voisi kuvitella: Vaikeinta apuvälineen saaminen on ollut eräälle tuntemalleni lapselle. Vaikka luulisi, että jo koulunkäynnin turvaamiseksi olisi ensisijalla.)
Sitten kun siihen lisää vielä sairaanhoitopiirien erot ja jopa sattumasta johtuvan vaihtelun, on ihmisten kokemukset pyörätuolin saamisesta todella erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hukkunut ei ollut somali
Oli joku arabi.
Sukunimi EV-loppuinen. Viittaa itä-eurooppaan tms.
Isä ei ollut uimataitoinen. Luulisi balkanien osaavan uida edes vähän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"on selvää että hukkuva ei ollut pyörätuolissa ollessaan vedessä kun valokuvissa on selvästi nähtävissä sähköpyörätuoli. Epäselvän uutisoinnin vuoksi ei ole varmaa tietoa onko teinillä ollut käytössä pyörätuoli. Joka tapauksessa jää vähän hämärän peittoon onko laitteelle edes tarvetta jos sen käyttäjä pystyy liikkumaan ilman sitä."
Monet eivät pysty kävelemään ilman apuvälineitä keppiä/pyörätuolia esim. kuntoutuksen aikana tai pysyvän vamman, mutta uiminen tai vesijumppa onnistuu helposti. Ja monet käyttävät vettä kuntoutuksessa.
Yleisesti ottaen tuollainen vesijumppa tapahtuu kuitenkin valvotuissa olosuhteissa uima-altaassa.
En ole koskaan kuullut, että liikuntavammaiset käyvät harjoittelemassa lihaksiaan vaarallisissa olosuhteissa epävirallisella uimarannalla, mutta kerta se on toki ensimmäinenkin.
Elämänpiirisi vaikuttaa pieneltä. Olen pyörätuolin käyttäjä, mutta olen käynyt usein uimassa sekä Suomessa että ulkomailla.
Hukkunut ei ollut somali