Rippileiri keskeytettiin Oulussa tämä oli viimeinen pisara IHAN KAMALAA!!!!!
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000011403903.html
Tämä on siis aamun luetuin juttu!!
" Leirillä ei ollut fyysistä väkivaltaa, mutta esimerkiksi uidessa ei noudatettu sääntöjä ja yöllä lähdettiin ikkunasta ulos. Viimeinen pisara oli, kun ovi irrotettiin saranoilta. Siinä vaiheessa päätettiin, että on turvallisempaa lähteä kotiin."
Voi että! Eikös pikku kepposet ja levottomuus kuulu juuri tuohon ikään? Jos näitä ei tehtäisi, niin olisin enemmän huolissani.
Kovasti ollaan taas herkillä. Olisiko niin, ettei seurakunnan nuorisotyöntekijät osaa olla nuorten kanssa?
Ja MITEN TÄSTÄ TULI VALTAKUNNANTASON UUTINEN?
Kommentit (94)
Rajattoman kasvatuksen tulosta, ettei mitään sääntöjä kunnioiteta. Ohjaajat ovat vastuussa lapsista, eikä vastuusta pääse toteamalla etteivät totelleet. Joten parempi pistää kotiin.
Nyt oli hippasen ylireagointia.😂 Onko aikuisista tullut liian tosikoita? Ja puuttuuko heiltä ymmärrys, että rajojen testaaminen on osa kasvuprosessia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Minun nuoruudessani riparilla poltettiin tupakkia, juotiin alkomahoolia ja harrastettiin seksiä.
Tai ainakin yritettiin kovasti. Yöjuoksut kuuluivat asiaan. Uimaohjeita tuskin kukaan oli edes antamassa.
Ja jos joku irroitti kepposena oven, niin se piti laittaa sitten takaisin paikalleen.
Nuorilta on viety kaikki hauskuus. Kaikki pitäisi tehdä tismalleen niinkuin ohjekirjoissa sanotaan ettei aikuisille tule paha mieli.
Höpsis. Iän kaiken esimerkiksi riparilla on tehty kepposia, ero nykypäivään on se että jos jotain sattuu niin ennen vanhemmat sanoivat lapselleen että mitäs toimit tyhmästi, oma vika. Nykyvanhemmat haastaa oikeuteen seurakunnan, työntekijät ja sen hauen joka puri salaa uimaan mennyttä teiniä.
Pikku keppostelijat kertovat perheistään.
En tarkenna.
Vierailija kirjoitti:
Rajattoman kasvatuksen tulosta, ettei mitään sääntöjä kunnioiteta. Ohjaajat ovat vastuussa lapsista, eikä vastuusta pääse toteamalla etteivät totelleet. Joten parempi pistää kotiin.
Minä olen sitä sukupolvea joka haki itse sen koivuniemen herran kun ryssin ja silt riparilla karattiin poikien mökkiin, öisille souturetkilille, yms. Se ikään kuin kuuluu nuoruuteen kapinoida niitä sääntöjä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuspäisiä kakaroita. Mitään ei opeteta kotona. Annetaan penskojen olla kuin siat vatukossa.
Muistelepas omaa nuoruuttasi.
Mun riparilla yhden herkän ja taiteellisen pojan makuupussiin laitettiin sammakko.
Tämä v. 1972
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen vain sitä omasta nuoruudestani, että miksi lähin tuohon kirkon aivopesuun mukaan.
Jo silloin oli melkoisen selvä ateistinen näkemys, mutta ilmeisesti ei ollut joukon paineessa kanttia sanoa, että minä en leiki teidän kanssa näitä Jeesusleikkejä.
Siinä vaan sitten keräiltiin riparipisteitä ja mentiin leirille, ja nämä konfirmaatiorituaalit päälle.
Vaikka sieluun koski.
Leirillä oli sinänsä ihan hauskaa, mutta nyt en kyllä painostaisi omia lapsiani mihinkään tuollaiseen, vaan kehoittaisin ajattelemaan itsenäisesti.
Ripari on Kirkon ja yhteiskunnan henkistä väkivaltaa!
Jos se on väkivaltaa niin miksi ihmeessä lapset halutaan lähettää vastaavalle uskonnottomalle Prometheus-leirille? Samaa "väkivaltaa" eri paketissa.
Vierailija kirjoitti:
En tarkenna.
Yläkoulun rehtori tämän jo minulle aikoinaan totesi, kun nuori avaa suunsa hän puhuu kodistaan. Ei minua mitenkään loukkaa jos yrität nostaa omaa egoasi nyt sillä että olet jotenkin suhteessa parempi ihmisen kun et ole niitä rajasi hakenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Minun nuoruudessani riparilla poltettiin tupakkia, juotiin alkomahoolia ja harrastettiin seksiä.
Tai ainakin yritettiin kovasti. Yöjuoksut kuuluivat asiaan. Uimaohjeita tuskin kukaan oli edes antamassa.
Ja jos joku irroitti kepposena oven, niin se piti laittaa sitten takaisin paikalleen.
Nuorilta on viety kaikki hauskuus. Kaikki pitäisi tehdä tismalleen niinkuin ohjekirjoissa sanotaan ettei aikuisille tule paha mieli.
Höpsis. Iän kaiken esimerkiksi riparilla on tehty kepposia, ero nykypäivään on se että jos jotain sattuu niin ennen vanhemmat sanoivat lapselleen että mitäs toimit tyhmästi, oma vika. Nykyvanhemmat haastaa oikeuteen seurakunnan, työntekijät ja sen hauen joka puri salaa uimaan mennyttä teiniä.
Heh, juu meidät 70-luvulla syntyneet pidettiin kurissa ja nuhteessa.😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sitä sukupolvea joka haki itse sen koivuniemen herran kun ryssin ja silt riparilla karattiin poikien mökkiin, öisille souturetkilille, yms. Se ikään kuin kuuluu nuoruuteen kapinoida niitä sääntöjä vastaan.
Erona entiseen onkin se että silloin kapinoitiin sääntöjä vastaan ja sitten kun aikuiset tulivat paikalle ja komensivat lopettamaan niin toteltiin. Nykyään kapinoidaan niitä aikuisia vastaan ja muistutetaan että sä et määrää ja mulla on oikeus ja mä kuvaan tän ja soitan mun iskälle ja se sanoi että mä saan tehdä mitä haluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos joku teistä olisi kuollut reissulla, vastuun ja syyllisyyden olisi kantanut riparin ohjaaja. Tässä nyt on männä viikolla mm. hukkunut yksi jos toinenkin lapsi.
Uudet Duudsonit ollu vauhdissa ku voikin lähti. Sen sitä nykyajan kasvatusta kun ei kotona oo mitään kuria enää.
Päivärippikoulut takasin. Eihän se kestä ku 2 viikkoa per ryhmä. Oltiin klo 9-14 tai jotain. Sit srn jälkee konfirmaatio ryhmä max 20.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkenna.
Yläkoulun rehtori tämän jo minulle aikoinaan totesi, kun nuori avaa suunsa hän puhuu kodistaan. Ei minua mitenkään loukkaa jos yrität nostaa omaa egoasi nyt sillä että olet jotenkin suhteessa parempi ihmisen kun et ole niitä rajasi hakenut.
Mitä tarkoitit tekstillä et niitä rajasi hakenut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos joku teistä olisi kuollut reissulla, vastuun ja syyllisyyden olisi kantanut riparin ohjaaja. Tässä nyt on männä viikolla mm. hukkunut yksi jos toinenkin lapsi.
Kautta aikojen on nukkunut yksi jos toinenkin lapsi. Kautta aikojen nuoria on kuollut myös silkkaa tyhmyyttään.
Jossain on vika kun aikuisilta puuttuu kyky olla läsnä ja pitkäjänteisyys opettaa miten yhteiskunnassa toimitaan. Ei edes viikkoa kestetä muutamaan perseilijään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kautta aikojen on nukkunut yksi jos toinenkin lapsi. Kautta aikojen nuoria on kuollut myös silkkaa tyhmyyttään.
Jossain on vika kun aikuisilta puutt
Kyse ei ole mistään kestämisestä, vaan siitä että näitä asioita viedään nykyisin viedään tutkintaan ja oikeusprosesseihin asti. Haluaisitko kokea itse moista?
Haastava ikä, ainakin pojilla. Liian iso ryhmä. Liian vähän valvojia. Pahimmat häiriköt ois voitu lähettää kotiin kesken riparin.
Täällä huonot vanhemmat tai itse jotkin entiset nuorisokriminaalit vähättelemässä porukalla teinien käytöstä?
Kun siitä rippileiristä on ihan hyvin saattanut 80% olla sellaisia, jotka karkaavat, ryyppäävät ja hajottavat paikkoja.
Oulussa on ns. hyvätuloisten alueita, joissa ei voi yöllä/myöhään illalla liikkua, koska vanhemmat ovat täysin menettäneet otteen lapsiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain on vika kun aikuisilta puutt
Kaikki lähtee kodista. Jos kotona vanhemmat on kädettömiä nuoren kanssa niin ei kukaan ulkopuolinenkaan aikuinen saa nuorta kuriin nykykeinoilla.
Kyse ei ole mistään kestämisestä, vaan siitä että näitä asioita viedään nykyisin viedään tutkintaan ja oikeusprosesseihin asti. Haluaisitko kokea itse moista?
Eli lasten ja nuorten annetaan perseillä ihan rauhassa kun aikuiset eivät kestä seurauksia.