Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antoivat palvelusetelin yksityiseen hammashoitoon, se oli vedätys!

Vierailija
02.08.2025 |

Menin sinne ja maksoin erotuksen. Toimeentulotukea hakiessa eivät suostuneet maksamaan etotusta, vaan pyysivät hankkimaan tiedot julkisen hammashoidon hinnasta, joka korkeintaan maksetaan. Mistä minä sellaisen olisin saanut, joten maksoin erotuksen itse.

Kun siis työttömälle ehdottavat yksityiseen hammashoitoon palveluseteliä, älkää suostuko ottamaan, vaan valittakaa hammaskipua ja vaatikaa päästä kipupäivystykseen julkiseen. Muuten maksatte huvin matalasta toimeentulotuesta osan hammashoidosta. Eiköhän tämäkin ole joku oikeiston kikka lypsää köyhiltä viimeisetkin matalasta perusturvasta. Paska hallinto!

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia muiden pitäisi kustantaa kalustosi hoidosta edes sitä osaa, jonka nyt sait? Eikö riitä, että maksetaan jo se, että tulet toimeen vaikka siitäkin vaan rutistaan, ettei riitä. Pitää saada enemmän ja lisää.

Vierailija
22/36 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ole niin, että palvelusetelillä ykstyisen palvelun sa julkisen hinnalla?

Riippuu palvelusetelistä. TUTHO (tutkimus ja hoito) on joku könttäsumma, ja maksat itse erotuksen. KOHO (kokonaishoito) taas kattaa kaiken, ja omavastuuosuus on sama kuin mitä maksaisit julkisella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen palvelusetelin summan voi ihan kysyä. Turussa se on 50 euroa ja se nyt ei riitä yhtään mihinkään yksityisellä puolella, joten sitä ei ole varaa kuin rikkaiden ottaa vastaan. 

Pienituloisten on turha edes kuvitella muuta kuin olla sitten siinä julkisen puolen hammashoitojonossa.

Palvelusetelikin on vain tulonsiirtoa niille hyvätuloisille.

Vierailija
24/36 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persaukisille ainut hoito vois olla vain legon poisto.

Vierailija
25/36 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä joudun maksamaan kaikki pienestä palkastani. Kaikki. 

Siis yksityisellä? Voit tietysti jonottaa julkiselle tai julkinen voi tarjota palveluseteliä, jos olet hoitosuunnitelmasi mukaan siihen oikeutettu. Käyn itse keskituloisena julkisella suuhygienistillä ja hammaslääkärikäynnit olen hoitanut palvelusetelillä yksityisellä tai kaupungin sopimushammaslääkäriasemalla.

Vierailija
26/36 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää kyllä. Käydään töissä, jotta joku pääsee hoidattamaan legojaan ilmaiseksi. Ei ihme, että maksajaporukalle alkaa riittää.

Vierailija
27/36 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen palvelusetelin summan voi ihan kysyä. Turussa se on 50 euroa ja se nyt ei riitä yhtään mihinkään yksityisellä puolella, joten sitä ei ole varaa kuin rikkaiden ottaa vastaan. 

Pienituloisten on turha edes kuvitella muuta kuin olla sitten siinä julkisen puolen hammashoitojonossa.

Mistä sä sitten kitiset kun ne rikkaat ottaa takaisin siitä yhteisestä pussista tuon palvelusetelin muodossa, maksaa sen 50 euroa lisää itse ja sitten ovat poissa samasta jonosta kuin sinä ja sinä pääset kitisemään siihen hammashoitajan tuoliin aikaisemmin? Jeesusvittu teitä marisijoita, joille kaikki tuodaan kultalusikalla eteen ja silti kehdataan narista. 

Vierailija
28/36 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se terveydenhoito kuuluukin omasta pussista maksaa. Kuten kaikki muutkin omat kulut. Voisinpa minäkin vaan ulkoistaa hammaslääkärilaskut jollekin. 

Tottakai kuuluu jos on töissä. Tai meillä maksoi sairaskassa.

Vierailija
29/36 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ole niin, että palvelusetelillä ykstyisen palvelun sa julkisen hinnalla?

Ei saa kuin sen palvelusetelin verran ja yksityisessä se hammashoito maksaa aina enemmän. Ensimmäisen konsultaasion voit saada sen setelin hinnalla, mutta varsinaiseen hoitoon se seteli ei riitä. Tää on juoni vedättää vähätuloisia ja rahastaa pienistä tuloista. Nää vedättäjät on ovelia, aina uudet konstit kupata köyhän rahaa.

ei julkisellakaan saa ilmaista hoitoa hammaslääkärissä: joudut maksamaan rtg-kuvistakin itse, paikkamateriaaleista ym. hinta on toki omakustannushinta, eli siihen ei laiteta mitään yksityisen puolen voittomarginaaleja mukaan

Vierailija
30/36 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä joudun maksamaan kaikki pienestä palkastani. Kaikki. 

Niin minäkin ja moni muukin töissä käyvä yritämme selvitä kaikista elämisemne menoista omillamme ja olemne usein myös ilman jotain välttämätöntäkin jos siihen eivät sillä erää rahat riitä. Taidamme tulla joskus toimeen huonommin kuin tukien varassa elevät, jotka saavat harkinnanvaraisia tukia esimerkiksi silmälaseihin ja hammaslääkäri- ja muihin terveydenhoitomenoihinsa. En tiedä missä vika, mutta tukien varassa olevien tuet yhteensä alkavat olla samaa tasoa kuin mitä osa ihmisistä saa palkkaa täyspäiväisestä työn tekemisestä.

Vierailija
31/36 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asuin Helsingissä, sain maksusitoumuksen yksityiselle hammaslääkärille. Sain myös listan lääkäreistä, joista aikaa voi kysellä.

Listan viidessä ensimmäisessä paikassa puhelu eteni aikalailla näin:

"Matti terve, mun pitäis saada hammaslääkäriaika, yks reikä pitäis korjata".

"Heippa, joo kävisikö sulle tossa ensi viikolla?

"Käy hyvin, mulla on sit tämmöinen Helsingin kaupungin maksusitoumuslappu"

"Ookkei, odotappas mä avaan täältä tän toisen varauskirjan.. joo tota valitettavasti ne ajat meneekin tuonne parin kuukauden päähän eikä niitä pysty vielä varaamaan niin tota noin niin"...

Vierailija
32/36 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä sitten kitiset kun ne rikkaat ottaa takaisin siitä yhteisestä pussista tuon palvelusetelin muodossa, maksaa sen 50 euroa lisää itse ja sitten ovat poissa samasta jonosta kuin sinä ja sinä pääset kitisemään siihen hammashoitajan tuoliin aikaisemmin? Jeesusvittu teitä marisijoita, joille kaikki tuodaan kultalusikalla eteen ja silti kehdataan narista. 

Missä kohtaa mainitsin olevani pienituloinen? Tämä on minun mielipiteeni hyvätuloisena. Ja ei, minä en ota vastaan palveluseteleitä kun minulla on varaa maksaa ihan helposti hoidot yksityisrllä.

Osa meistä hyvätuloisista osaa asettua sen köyhemmän asemaan ja tuntea empatiaa. Se taas näyttää sinulle olevan tuntematon käsite.

Vierailija
33/36 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisen hammashoidon jonojen takia antoivat palvelusetelin yksityiseen hammashoitoon, se oli vedätys!

Menin sinne ja maksoin erotuksen. Toimeentulotukea hakiessa eivät suostuneet maksamaan etotusta, vaan pyysivät hankkimaan tiedot julkisen hammashoidon hinnasta, joka korkeintaan maksetaan. Mistä minä sellaisen olisin saanut, joten maksoin erotuksen itse.

Kun siis työttömälle ehdottavat yksityiseen hammashoitoon palveluseteliä, älkää suostuko ottamaan, vaan valittakaa hammaskipua ja vaatikaa päästä kipupäivystykseen julkiseen. Muuten maksatte huvin matalasta toimeentulotuesta osan hammashoidosta. Eiköhän tämäkin ole joku oikeiston kikka lypsää köyhiltä viimeisetkin matalasta perusturvasta. Paska hallinto!

Olen työtön ja ihan itse maksan sen ylimäärän mikä tulee maksettavaksi, kun julkisella käyn. toimeentulotukeen en ole oikeutettu, kuten ei moni muukaan työtön. 

Tuohon puutun "älkää suostuko ottamaan, vaan valittakaa hammaskipua ja vaatikaa päästä kipupäivystykseen julkiseen"

älkää missään nimessä lähtekö valheen tielle. Meidän kaupungissa nykyisin toki voi saada ajan kipupäivystykseen, mutta siellä hammaslääkäri ensin  tutkii pitääkö vaiva oikeasti hoitaa heti (täällä ihmiset menivät sisään niin usein valheen varjolla, joten päättivät sitten alkaa käännyttämään pois kaikki potilaat, jotka olivat huijanneet oireitaan. Ihan oikein. Se on kuitenkin joltain akuutimmalta ja vakavammalta tapaukselta pois, jos joku ääliä menee huijaten sisään)

Vierailija
34/36 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloinenkin voi opetella hoitamaan hampaitaan siten ettei juuri muuta tarvetta hammaslääkärille tule kuin käydä tarkastuksessa. Reikiintyminen kun on valtaosissa tapauksista ihan huonosta itsehoidosta johtuvaa. 

Vierailija
35/36 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kohtaa mainitsin olevani pienituloinen? Tämä on minun mielipit

Pitäisi olla jotenkin valinnaista, haluaako omalla työllään elättää myös kotisohvalla makaavan hemmon vaiko ei. Nyt ainoa vaihto on muuttaa täältä jonnekin muualle.

Vierailija
36/36 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain maksusitoumuksen oralille ja en maksanut sinne mitään. Tuli normaalisti lasku kunnallisesta hammashoidosta.

Oli vaativa hampaanpoisto jota ei kunnallisella tehty.