Pitäisikö kansalaistaito palauttaa erilliseksi oppiaineeksi peruskouluun?
Kommentit (24)
Se oli kiva oppiaine. Muistelen sitä olleen ala-asteen 3.-6. luokilla. Pärjäsinkin siinä mukavasti: sain siitä useimmiten arvosanaksi ysin. Parhaiten ovat jääneet kansalaistaidon oppitunneilta mieleen liikennemerkit ja myrkytyskeskusjutut.
Vierailija kirjoitti:
Kun PISA-tulokset romahtivat.
Romahtivat vasta 2012.
Uskomatonta, että biologia ja maantieto alkavat nykyperuskoulussa vasta 7. vuosiluokalla.
Vierailija kirjoitti:
Se oli kiva oppiaine. Muistelen sitä olleen ala-asteen 3.-6. luokilla. Pärjäsinkin siinä mukavasti: sain siitä useimmiten arvosanaksi ysin. Parhaiten ovat jääneet kansalaistaidon oppitunneilta mieleen liikennemerkit ja myrkytyskeskusjutut.
Juuri pari päivää sitten tällä palstalla raivottiin hukkumisuutisoinnin yhteydessä, että kouluissa ei saa opettaa vesiturvallisuutta, vaan vanhempien pitää opettaa nuo asiat lapsilleen, ja muussa tapauksessa lapset joutavat hukkua. Koulunkäynti pitää käyttää matematiikkaan ja sen sellaiseen. Olettaisin että samalla logiikalla myös myrkytysjuttujen opettaminen on luonnonvalintaan puuttumista.
Itse olen syntynyt 1977, ja peruskoulussa opetettiin minulle jopa hampaiden oikeaoppinen pesu. Luojan kiitos että opetettiin. Olen nykyään korkeakoulutettu, hyvässä työssä ja omat hampaat suussa, vaikka jo kouluun mennessä ne olivat reikäiset. Kaikkien meidän vanhemmilla ei ole yhtäläisiä valmiuksia, ja kansalaistaidosta olisi hyötyä jokaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, että biologia ja maantieto alkavat nykyperuskoulussa vasta 7. vuosiluokalla.
Samat sisällöt käydään ympäristöopissa. Ihan samalla aikataululla ne Euroopan maat ja ihmisen lisääntyminen sieltä tulevat kuin minun kouluaikoinani 1980-luvulla.
Kyllä pitäisi. Meillä on nykyään sellaisia kansalaisia, joilla ei ole ihan perustason taitoja itselläänkään. Miten he pystyisivät opettamaan jälkikasvuaan, kun eivät pärjää edes itse?
Kansalaistaidossa opetettiin myrkylliset sienetkin, mukaanlukien korvasieni.
Knsalaistaito voisi koostua aiheistaoppimaan oppiminen, mitä se tarkoittaa suomeksi. Se ei ole sitä, että pyörähdetään koulussa ja kuvataan muutamat tiktokit ja sadat selfiet
Kyllä pitäisi. Ja ehdottomasti pitäisi lisätä kaikille takousoppia.
Miten hoidat taloutesi. Mitä ovat verot. mikä on palkkasi brutto ja netto. Miten maksat vuokrasi ja laskusi. Miten pidät kirjanpitoa omasta taloudestasi. Miten voisit säästää kuukausittainen vaikka 5 prossaa netosta.
Miten sijoitat. Miten sen voi aloittaa. Mistä saa tai löydöt neuvoja.
Miten otat asunto- tai autolainan. Miten maksat takaisin. Mitä on korko. Miten vaikuttaa korkojen nousu lainasii. Paljonko voit ottaa lainaa.
Tällaiset perusasiat pitäisi ehdottomasti olla peruskoulussa oppiaineena. Nämä ovat kaikille ihmisille kuuluvia tärkeitä asioita sitten kun olet nuori aikuinen.
Ja harva lapsi tai nuori saa niitä neuvoja kotona.
Toisissa länsimaissa nämä kuuluvat oppiaineisiin. Suomi on tässäkin takapajula.
Kokkareet pilasivat tämänkin jutun, niin kuin on käynyt joka kerta, kun kyseisen puolueen kansanedustaja toimii opetusministerinä.
Pitäisi. Kansalaiset eivät enää oikein ymmärrä ja taida mitään.