Voiko terapia parantaa persoonallisuushäiriöisen?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko näissä häiriöissä geneettistä periytyvyttä lapsiin?
Vai aiheuttaako häiriöinen vanhempi ihan jo läsnäolollaan kohonneen riskin lapsilleen muutoin saada jokin häiriö?
Kyllä, geneettinen alttius tarvitaan ympäristötekijöiden päälle.
Minulla on sekamuotoinen ph, autismi ja adhd.
Suvussani on paljon varsinkin vaativuutta. Esim. isäni teki usein satatuntisia työviikkoja ja ilmaisia ylitöitä. Oikea kokoomuslaisen riistäjätyönantajan unelmaorja, joka suostui aivan kaikkeen. Korosti aina sitä, että työ menee elämässä kaiken edelle ja raataminen on rakkautta lapsia kohtaan. Hänen äitinsä oli samanlainen ja isänäidin isä oli samanlainen jne... Itsellä vaativuus tuli kunnolla pintaan vasta työelämässä, koulussa en tavoitellut kymppejä vaikka muuten pärjäsin siellä. Työelämä on vaativalle persoonalle yhtä helvettiä, ikinä et riitä.
Eli näyttäisi siltä että on geneettisten ja ympäristötekijöiden kombinaatio. Ihan järkeenkäypää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei persoonallisuus häiriö ei parannu sanoohan sen sairauden nimikin sen persoonallisuus, ihmisellä on oma kehittynyt ja osin periytynyt piirre jota ei voi muuttaa persoonallisuus on ihmisen oma yksilöllinen koko minä joten koko minää.. ei voi poistaa ihmisestä millään psykiatrisella hoidolla johan tämän asian on monet huippu psykiatrit sanonut ja kirjoitanut eri ohjelmissa ja kirjoissa kuten suomen yksi parhaimmista psykiatreista, hannu lauvermaa kirja pahuuden anatomia jossa käsitellään narsisteja persoonallisuushäiriöisiä ja psykopaatteja. jotka ovat pahuuden ilmentymä ihmisen muodossa.
Lauvermaa
Ei ole eikä asu Suomessa
onpahan voi luoja hannu lauermaa on psykiatrisen vankimielisairaalan ylilääkäri tuli pieni kirjoitus virhe sukunimeen mutta kyllä google s
Lauerma eikä Lauermaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten parantaa? Ja millaisen persoonallisuushäiriöisen?
Persoonallisuushäiriö on ihmisen sisäinen olemus, ei siitä parannuta. Ihminen on sellainen kuin on.
Töitä voi tehdä suoristaakseen itseään ja kehittääkseen itseään mutta harvemmin haluavat olla täysin näkyvillä kaikille ja harvemmin haluavat muuttua ihmisinä aidommiksi ja rehellisemmiksi.
Ajatusmaailmaa ja kaikkea suhtautumisesta lähtien on vaikea aikuisilta kitkeä pois. Tunnetason työskentely on hyvin rankkaa kaikin puolin.
Eipä siihen välttämättä useankaan vuoden psykoterapia auta kuten totesit
Varsinkin jos ihmiseltä puuttuu se halu muuttua aidommaksi ja rehellisemmäksi.
Kyllä persoonallisuushäiriöinen voi olla aito ja rehellinen. Riippuu mikä persoonallisuushäiriö on, eri häiriöt näyttäyty
Pointti onkin se että pitäisi olla ihan aidosti oma itsensä eikä esittää mitään tai käyttää ketään hyväksi, haluta pahaa kenellekään yms.
Todellakin jokainen saa olla sellainen kuin on.
Rehellisyys on hyvä asia sekä itsevarmuus. Personaallisuus on rikkautta ja jokaisella on omat vahvuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippu häiriöstä. Persoonallisuushäiriöitähän on monenlaisia. Kuulemma narsistinen persoonallisuushäiriö on aika mahdoton, ensinnäkin koska he eivät halua mennä terapiaan. Ovat mielestään täydellisiä, vika on muissa.
Ja kun menevät sinne terapiaan niin todellakin syyttävät kaikesta muita.
Tämänkin olen nyt kokenut ja oman tyttäreni kohdalla vielä, sellainenkin järkyttää.
Samoin kävi minunkin tyttäreni kanssa.
Seurustelin hetken miehen kanssa joka hoiti parisuhteen ongelmia niin, että vaikeni niistä ja valitti terapiassa, sitten tuli terapeutin oikeutuksen kanssa manspleinaamaan minulle. Juttelin myös hänen eksänsä kanssa, jolla oli sama tapa. Tämä eksä oli oman terapeuttinsa kanssa pohtinut, että miehellä on varmaan bipo.
Ohiksena nämä kaksi myös pettivät minua ja kun heille tuli lopulta ero, nainen yritti päästä minun kaverikseni haukkuakseen miestä.
En käytä terapiaa, enkä enää ikinä sekaannu tällaisiin ihmisiin. Sairasta touhua kaikkinensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei persoonallisuus häiriö ei parannu sanoohan sen sairauden nimikin sen persoonallisuus, ihmisellä on oma kehittynyt ja osin periytynyt piirre jota ei voi muuttaa persoonallisuus on ihmisen oma yksilöllinen koko minä joten koko minää.. ei voi poistaa ihmisestä millään psykiatrisella hoidolla johan tämän asian on monet huippu psykiatrit sanonut ja kirjoitanut eri ohjelmissa ja kirjoissa kuten suomen yksi parhaimmista psykiatreista, hannu lauvermaa kirja pahuuden anatomia jossa käsitellään narsisteja persoonallisuushäiriöisiä ja psykopaatteja. jotka ovat pahuuden ilmentymä ihmisen muodossa.
Lauvermaa
Ei ole eikä asu Suomessa
onpahan voi luoja hannu lauermaa on psykiatrisen vankimielisairaalan ylilääkäri tuli pieni kirjoitus virhe sukunimeen mutta kyllä google s
HANNU LAUERMA.
Vierailija kirjoitti:
Psykiatrin kanssa juteltiin aiheesta. Kyllä voi parantua teoriassa. Käytännössä äärimmäisen harvinaista. Koska se vaatisi sen että persoonallisuushäiriöinen hyväksyisi ongelmansa ja haluaisi hoitaa asian
Kestäisi kuulemma 10v aktiivista terapiaa.
5 vuodessa diagnoosin saamisesta puolet epävakaa persoonallisuushäiriö -dg:n saaneista ei enää täytä diagnostisia kriteerejä eli ovat ainakin osittain parantuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykiatrin kanssa juteltiin aiheesta. Kyllä voi parantua teoriassa. Käytännössä äärimmäisen harvinaista. Koska se vaatisi sen että persoonallisuushäiriöinen hyväksyisi ongelmansa ja haluaisi hoitaa asian
Kyllä, persoonallisuus on se osa, joka muuttuu hitaasti. Kyllä se mahdollista kuitenkin on. Voi muuttua, jos on itse valmis tekemään töitä sen eteen. Persoonallisuushäiriöitä on erilaisia. Niitä on kymmenkunta erilaista, yleensä Suomessa luokitellaan 8 erilaista. Yhdellä ihmisellä voi olla useitakin persoonallisuushäiriöitä.
Niin se on just siitä kiinni pystyykö se häiriöinen itse myöntämään oikeasti että on ongelma ja sitoutumaan vuosien terapiaan.
Tä
Kyllä miesvankien.
Ei auttanut ainakaan "Riikkaa", vaikka kävi kolme vuotta sössöttämässä traumoistaan veronmaksajien rahoilla terapiassa. Purkaa nyt sitten vihaansa kansalaisiin politiikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidillä harhaluuloishäiriö. Hän pitää itseään ihan normaalina ja pakkohoitojaksot ovat väärinymmärryksiä.
Harhaluuloisuushäiriö on mielenterveyden häiriö. Se ei ole persoonallisuushäiriö. Mutta harhaluuloisuushäiriö on kyllä hankala paranemaan, koska usein sairaudentunto puuttuu eikä potilas ole sillä tavalla terapiakelpoinen, että keskustelusta olisi hyötyä, eikä kaikki sitoudu edes lääkehoitoon. Voimia sinulle.
Harhaluuloisuus on sitä henkistä puolta.
Kannattaa ehdottomasti ottaa vakavasti koko oma sisäinen maailma.
Ei kannata myöskään aina ajatella pahaa muista, epäillä kaikkia ihan periaatteesta, olla täydellinen skeptikko, vastarannankiiski tai muutakaan typerää.
Jos käyttää koko energiansa muiden häiritsemiseen ja haittaamiseen niin varmasti kärsii itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidillä harhaluuloishäiriö. Hän pitää itseään ihan normaalina ja pakkohoitojaksot ovat väärinymmärryksiä.
Harhaluuloisuushäiriö on mielenterveyden häiriö. Se ei ole persoonallisuushäiriö. Mutta harhaluuloisuushäiriö on kyllä hankala paranemaan, koska usein sairaudentunto puuttuu eikä potilas ole sillä tavalla terapiakelpoinen, että keskustelusta olisi hyötyä, eikä kaikki sitoudu edes lääkehoitoon. Voimia sinulle.
Toinen kommentti tähän.
Nämä nk. häiriötilat ovat auttavia mutta valitettavasti kertoo jo sairastumisesta ja kuten itsekin sanoit niin eivät todellakaan myönnä ongelmiansa. Eivät tee muutoksia joten eivät pysty paranemaan.
Kaikki paras parannus tulee mahdollisimman nuorena tehdyn parannustyön kautta.
Useasti näiden häiriöiden jälkeen ihminen alkaa muuttumaan, varsinkin jos ikää on jo enemmän.
Mahdollisuus on myös muistisairauksiin ja henkiseen sairastumiseen näkyvämminkin.
Persoonallisuushäiriöt ovat huomattavasti yleisempiä mitä kuvitellaan. 5-15% on persoonallisuushäiriö.
Kaikki p.häiriöiset eivät ole narsisteja tai psykopaatteja.
Monet ovat harmittomia tapauksia joiden häiriöstä on haittaa vain heille itselleen. esimerkkinä estynyt tai eristäytyvä persoona.
Epävakaat voi, toisista en oo varma.
Äiti ja isä pariterapiassa. Äiti innoissaan kertomassa terapian jälkeen miten terapeutti käski heidän erota.
Kysyin puhuiko isä mitään vai oliko vain äiti äänessä. Sain mulkaisun. Sama mulkaisu tuli, kun kysyin pitäisikö minun tulla kertomaan meidän perheen perhedynamiikasta.
Eivät eronneet. Äiti syytteli isää narsistiksi, ollen sitä lähinnä itse.
Vierailija kirjoitti:
Persoonallisuushäiriöiset eivät helposti mene terapiaan eivätkä varsinkaan pysy siellä. Heikko ennuste!
Tämä. Narsisti näkee ratkaisuna että häntä välttelevät menevät terapiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persoonallisuushäiriöiset eivät helposti mene terapiaan eivätkä varsinkaan pysy siellä. Heikko ennuste!
Tämä. Narsisti näkee ratkaisuna että häntä välttelevät menevät terapiaan.
No niinpä. Vaatii muita terapiaan vaikka ovat normaaleja ja reagoivat normaalillla tavalla asioihin.
Itselläni oli estynyt persoonallisuus, koen muutaman vuoden terapian auttaneen. Se auttoi etenkin ymmärtämään juurisyitä ja hoitamaan niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä persoonallisuushäiriöinen voi olla aito ja rehellinen. Riippuu mikä persoonallisuushäiriö on, eri häiriöt näyttäytyvät eri tavoin. Esimerkiksi estynyt tai eristäytyvä persoona kärsii lähinnä itse kyvyttömyydestään ilmaista tunteitaan tai jatkuvista riittämättömyyden tunteistaan. Usein ne tunteet kuitenkin haittaavat omaa elämää, joten terapia voi olla sen takia tarpeen,
Mutta ei persoonallisuushäiriö aina vaadi mitään muuttamista. Esimerkiksi vaativa persoona voi olla jopa hyödyllinen jossain tarkkuutta vaativassa työssä. Eikä huomionhakuinen persoonakaan välttämättä ole niin huono asia, että pitäisi alkaa terapiaa hakemaan, jos on pystynyt hakeutumaan sellaiseen työhön, jossa saa olla huomion keskipisteenä.
Julkisuudessa persoonallisuushäiriöisiin liitetään usein vain narsistinen ja sosiopaattinen tai joskus myös epävakaa persoonallisuus.
Miksi ylipäänsä diagnosoidaan persoonallisuushäiriöiksi sellaisia piirteitä, joista ei ole merkittävää haittaa? Haisee medikalisaatiolta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, persoonallisuus on se osa, joka muuttuu hitaasti. Kyllä se mahdollista kuitenkin on. Voi muuttua, jos on itse valmis tekemään töitä sen eteen. Persoonallisuushäiriöitä on erilaisia. Niitä on kymmenkunta erilaista, yleensä Suomessa luokitellaan 8 erilaista. Yhdellä ihmisellä voi olla useitakin persoonallisuushäiriöitä.
Niin se on just siitä kiinni pystyykö se häiriöinen itse myöntämään oikeasti että on ongelma ja sitoutumaan vuosien terapiaan.
Tämä mun kaveri tekee töitä vankien kanssa joissa yllättäen on todella paljon persoonallisuus häiriöisiä. Sanoi että terapia menee siellä täysin hukkaan koska heissä ei koskaan ole ongelmaa. Jos saa edistystä aikaan syy on todennäköisesti se että häiriöinen yrittää manipuloida.
Mitä ne vangit saisi siitä, jos he "paranisivat"? Monelle se nykyinen elämä on parempi vaihtoehto. Se on se, minkä he tuntevat ja missä pärjäävät. Parempi tehdä rikoksia kuin mennä kuntouttavaan työtoimintaan jne.
Kenties miesvankien?