Teinillä liian suuret kuvitelmat ja tulee varmasti tippumaan korkealta ja kovaa
Elää jossain ihme mielikuvitus-haave maailmassa ja kuvittelee, että pääse tuosta noin vaan opiskelemaan yliopistoon ensi yrittämällä. Hänellä on ollut todella paljon haasteita elämässä ja peruskoulunkin kävi kotoa käsin, kun ei pystynyt paikan päälle menemään. Nyt yrittää kahlata läpi lukiota ja ei hyvältä näytä. Hän nostaa itseään koko ajan jalustalle, pitää itseään parempana, kuin muut, kehuu itseään ja samalla haukkuu muita. Hänestä on tullut todella ylpeä, nenäkäs ja suoraan sanottuna todella ärsyttävä. Hän ei selkeästi näe omaa vajavaisuuttaan. Hän kommentoi ilkeästi muiden valintoja ja ammatteja. Suureen ääneen puhuu, miten hän ei ainakaan tulevaisuudessa tee sitä-tätä työtä, vaan lukee itsensä (en nyt tässä mainitse ammattia), koska sillä ammatilla oikeasti tienaa rahaa. Hän ei ota vastaan mitään kritiikkiä ja mistään ei saa sanoa tai huomauttaa. Jos erehtyy jotain vähänkään kommentoimaan, hän hyökkää heti sanallisesti kimppuun. Onko tuollainen käytös nyt ihan normaalia?
Kommentit (47)
Ei ole normaalia. Haiskahtaa mt-tapaukselta.
Kompensoi epävarmuutta. Realiteetit hukassa.
Keneltä on tuollaisen käytöksen oppinut?
Puhu hänen vanhemmilleen, että on kasvatus jäänyt kokonaan nyt väliin, mutta vielä voi yrittää hieman laittaa rajoja ja sääntöjä. Mutta melko myöistä alkaa olla.
Ei ole normaalia, mutta aika monella on liian suuret luulot itsestään.
on käynyt koulua kotoa käsin niin ei ole realistista vertailupohjaa suhteessa itseen. Laita hänet muuttamaan omaan kämppään kun 18 tulee täyteen.
Pätee muuten suurimpaan osaan nuorista. Töissä ne putoilee korkealta. Pyöröovi käy. Mieluummin ei tehä mitään kuin tehtäis näitä tavallisia töitä. Kaikki mielestään kovin erinomaisia. Ideoita riittää, mutta omia yrityksiä eivät saa pystyyn. Katsovat liikaa somea, sarjoja ja leffoja. Niissä annetaan niin kovin väärä kuva elämästä ja menestyksestä. Ei sitä vaan kaikille riitä johtajan pestiä. Vai riittäisikö? Ikävä kyllä näin.
No jos tippuu pohjalle niin ainoa suunta sieltä on vain ylös!
Se lukio on juuri se paikka. Kävin amiksen ja amk ja huomasin myöhemmin että puolet lukiolaisista oli jossain amis duuneissa ja 90% ei koskaan saanut mitään 3 tonnin duunia parempaa. Väittäisin että amisluokalta yli 10% pääsi myöhemmin töihin joista oikeasti sai rahaa koska kymmenen vuoden työkokemus ja oppiminen alkoi näkyä siellä kukkarossakin.
Tuo on ihan hyvä asenne. Kyllä minullekin vanhemmat kitisivät milloin mistäkin, mutta tiesin aina, että tulen menestymään. Sain jo teininä huomata, että töitä ei yksinkertaisesti saa, joten minulla ei ikinä ollut mitään vääriä luuloja, vaan erittäinkin realistinen käsitys nykymaailmasta. Tiesin myös, ettei opiskelulle ole ikärajaa. Vaikka on yleisesti parempi opiskella nuorena, ei silti ole menettänyt yhtään mitään mahdollisuuksia, vaikka opiskelisi myöhemmin. Kunhan opiskelee. Minä olen hakemassa ammattikorkeaan tänä syksynä.
"Myöhässä", jos vertailen muihin, mutta jos mietin omaa elämääni, olen oikeastaan hoitanut homman oikein hyvin. Niin, että olen itse tyytyväinen. Minulla ei ole taustalla yksiäkään opintoja, jotka kaduttaisivat nykypäivänä. Sen päätin jo aikoinaan, että mitään en lähde opiskelemaan vain opiskelun vuoksi, vaan sen täytyy ihan oikeasti kiinnostaa minua. Siten en katkeroidu opintolainasta.
Teini-ikä on vaikeaa aikaa monessakin mielessä, silloin vielä kasvetaan. Älä lyttää nuorta, mutta älä myöskään tue harhakuvitelmiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Keneltä on tuollaisen käytöksen oppinut?
Hallitukselta.
No mites se lukio nyt sitten sujuu? Laita sille eteen sisäänpääsy pisteet ym. Onko oikeasti toivoakaan? Jos on, hyvä niin. Mutta asenteelle pitäisi tehdä jotain, kukaan ei tykkää ihmisestä, joka haukkuu muita ja kehuu itseään. Saattaa jäädä vaikka se mieluinen työpaikka saamatta, sana kiertää Terapiaan käsittelemään itsetunto-ongelma. Tai sitten odottaa, että elämä joskus opettaa.
Tuskin se oppii muuta kuin vasta nälkiinnyttyään pari kuukautta työttömänä, rahattomana ja asunnosta häädettynä, kun suuret puheet eivät tuoneetkaan sitä toimitusjohtajan roolia MicrosoftAppleAmazonissa.
Katsokaa nykyajan nettiä. Youtubet tiktokit yms antaa kuvan, että kaikki tekee ihan hulluna rahaa. Iltalehdet tekee samaa. Oikeasti autojen keski-ikä suomessa joku 13v... Ja rahat useimmilla tosi tiukalla.
Mut ei tää vaan niin kivaa elämää oo olla koko ikäänsä lapiomiehenä kaivurifirmassa 2600 €/kk palkalla. Tällä ja vaimon pätkätöillä kuitenkin maksetaan 45v vanha rivarinelikko ja 4 lapsisen perheen koko elämä.
Tää on elämää. Masentavaa kuulemma joidenkin mielestä. Tärkeintä on aloittaa aikaisin ja ymmärtää ettei koulutus ole tie onneen. Se juna meni jo 20v sitten.
Kyllä elämä opettaa.