Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei nuku!

Vierailija
01.08.2025 |

5v lapsi ei nuku. Liikkuu sängyssä tahallaan, heiluttaa salaa vaikka sormea ja raottelee silmiään. Sadut, äänikirjat käytössä. Normaalit päivärytmit, illalla rauhoitutaan hyvissä ajoin, himmennetään jne. Paljon ulkoilua ja liikuntaa. Minkään ei pitäisi pelottaa lapsen mukaan, on paljon läheisyyttä päivisin ja nukumme samassa huoneessa. Lapsi todella kiukkuinen, umpiväsynyt, alkaa itsellekin tehdä ihan pahaa. 

Seuraava homma on mennä lääkäriin selvittämään, löytyykö fysikaalista syytä, mutta täältä vielä etsin vinkkiä, jota en ole tullut ajatelleeksi. Tätä kestänyt pian vuoden. 

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hän varmaan tahallaan mitään nyperrä käsillään alkaessaan nukkua. Se voi olla joku yksilöllinen neuropsykologinen ominaisuus. Älä ainakaan tee siitä numeroa.

Olen antanut rauhassa nypertää. Esimerkiksi veljeni tekee tuota samaa edelleen aikuisena, ja siihen nukahtaa. 

Ällöttäviä nuo, jotka puhuvat seksistä samassa huoneessa. Ei todellakaan olla yhdessä huoneessa, jossa lapsia harrastamassa mitään. 

Lapsella on ollut elämässä muutos, joka varmasti vaikuttanut. 

Ollaan kokeiltu muutoksia, mm. juurikin päiväunien poisjättöä, koska ei niillekään nukahtanut vaikka heräisi 06 ja olisi umpiväsynyt, silloinkin liikuttelee käsiä, availee silmiä, vaihtaa asentoa jatkuvasti yms. 

Epäilen, että lapsi kokee, että muut voivat tehdä kivoja asioita tai syödä vaikka salaa karkkia, jos hän nukkuu. 

Vierailija
22/31 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet tätä käynyt lapsen kanssa läpi? Sehän voi olla että lapsi on aistinut, että sinä turhaudut kun hän ei nukahda ja kokee painetta nukahtamisesta ja/tai huonoa omaatuntoa siitä kun ei saa unta. Ehkä sitten ajattelee että kannattaa esittää nukkuvaa, jotta et hermostuisi. Vähän sama kuin jos lapsen syömättömyydestä tai ns. liian vähäisestä syömisestä tehdään hirveä numero tai tarkkaillaan ruokailutilanteessa koko ajan, niin sen jälkeen lapsi ei välttämättä syö sitä vähääkään kun tilanteesta tulee tälle niin epämiellyttävä.

Eli kuten täällä on jo ehdotettukin niin herätä lapsi aina samaan aikaan aamulla ja illalla sitten annat hänelle aidosti rauhan nukahtaa ja lopetat myös kaikenlaiset huoneenvaihdokset ja muut ruljanssit asian ympäriltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaan huoneeseen, pimeennysverhot ikkunaan, yö valo päälle, satu ja hyvää yötä, rauhallista uni musiikkia voi jättää hiljaa soimaan, vasta aamulla käydään seuraavan kerran lapsen huoneessa kun on aika lapsi herättää. Jos lapsi poistuu huoneesta, sanomatta sanaakaan viet takaisin omaan sänkyyn vaikka kantaen ja sanot nyt nukutaan. Ovi kiinni. Tää vaihe yleensä suoritetaan kun lapsi on 2-3v, joten kannattaa varautua että uudet säännöt eivät todellakaan toimi heti, vaan sitkeästi pitää opettaa lasta.

Kun lapsi valvoo sielläkin hiljaa sängyssään ja vaikka nypertää tyynyä, vaikka olisi omassa huoneessaan. Että juuh, vähän turha neuvo. Se nukkumapaikka ei vaikuta. Tekee autossakin väsyneenä tätä samaa, esittää siis nukkuvaa mutta on hereillä ja nypertää jotakin estääkseen nukahtamisensa.

Mitä ihmettä? Tuskin se mukelo tahallaan on nukkumatta, kuulostaapa ahdistavalta! 😳

Muistan itse lapsuudesta sen, kun muut nukkui ja mä vaan pohdiskelin kaikkea hiljaa. Mulla ja broidilla on väsyneenä tapana hipsutella omia hiuksia, se oli kummallakin jo lapsena ja se on edelleen aikuisena, joku rauhoittava tekijä? Penskana mä myös odottelin sängyssä nukkuvaa esittäen ja myöhemmin nousin ylös kun muut nukkui.

Uniongelmainen olen ollut aina. Kaikki viitteet ADHDhen, aivot ei sammu.

Älä nyt painosta sitä muksua, sitä ahdistaa. Jos hän on päivisin ok ja virkeä niin miksi se pitäisi pakolla nukuttaa?

Kysy vaikka mieluummin, mitä mukelo päässään pyörittelee kun ei saa unta.

Vierailija
24/31 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii aina, kaikki menee nukkumaan samaan aikaan. Ei mitään virikkeitä tai puhumista. Leiki nukkuvaa jos et oikeasti nuku. 

Vierailija
25/31 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hän varmaan tahallaan mitään nyperrä käsillään alkaessaan nukkua. Se voi olla joku yksilöllinen neuropsykologinen ominaisuus. Älä ainakaan tee siitä numeroa.

Olen antanut rauhassa nypertää. Esimerkiksi veljeni tekee tuota samaa edelleen aikuisena, ja siihen nukahtaa. 

Ällöttäviä nuo, jotka puhuvat seksistä samassa huoneessa. Ei todellakaan olla yhdessä huoneessa, jossa lapsia harrastamassa mitään. 

Ollaan kokeiltu muutoksia, mm. juurikin päiväunien poisjättöä, koska ei niillekään nukahtanut vaikka heräisi 06 ja olisi umpiväsynyt, silloinkin liikuttelee käsiä, availee silmiä, vaihtaa asentoa jatkuvasti yms. 

Epäilen, että lapsi kokee, että muut voivat tehdä kivoja asioita tai syödä vaikka salaa karkkia, jos hän nukkuu. 

Herätä päivittäin klo 6 tai mihin aikaan nyt pitäis sinne hoitoon herätä, ei päiväunia, illalla aina samaan aikaan sänkyyn, siitä se rytmi muodostuu.

Vierailija
26/31 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaan huoneeseen, pimeennysverhot ikkunaan, yö valo päälle, satu ja hyvää yötä, rauhallista uni musiikkia voi jättää hiljaa soimaan, vasta aamulla käydään seuraavan kerran lapsen huoneessa kun on aika lapsi herättää. Jos lapsi poistuu huoneesta, sanomatta sanaakaan viet takaisin omaan sänkyyn vaikka kantaen ja sanot nyt nukutaan. Ovi kiinni. Tää vaihe yleensä suoritetaan kun lapsi on 2-3v, joten kannattaa varautua että uudet säännöt eivät todellakaan toimi heti, vaan sitkeästi pitää opettaa lasta.

Kun lapsi valvoo sielläkin hiljaa sängyssään ja vaikka nypertää tyynyä, vaikka olisi omassa huoneessaan. Että juuh, vähän turha neuvo. Se nukkumapaikka ei vaikuta. Tekee autossakin väsyneenä tätä samaa, esittää siis nukkuvaa mutta on hereillä ja nypertää jotakin estääkseen nukahtamisensa.

&

Juu, itse olen täysin rauhallinen ja olen kärsinyt uniongelmista itsekin jo lapsuudessa. Kehoitan korkeintaan olemaan ihan paikallaan, hengittämään hitaasti ja rauhallisesti jne. Ongelma on siinä, että lapsi on järkyttävän väsynyt, myös jos herää aikaisin alkaa härväämään eikä suostu yrittää jatkaa unia. Vihaisia ei olla koskaan, mutta kyllä tuo lapsen väsymys ja sen myötä päivät raskaita kaikille vaivaa. 

Vierailija
27/31 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taas epäilen että se lapsi stressaa sitä, miksi sinä stressaat eikä siksi rauhoitu. Ihan käsittämätöntä että väität ettei lapsi tarvitse omaa tilaa tai rauhaa niin että nukkuisi yksin mutta samaan hengenvetoon sanot että sinua häiritsee ja ärsyttää se että lapsi liikkuu, näpertelee ja on valveilla sängyssään - eli sinä kaipaat rauhaa myös, salli se myös lapselle. Vaikutat ihan ylikontrolloivalta äidiltä. Miten lapsen isä näkee asian? 

Vierailija
28/31 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, itse olen täysin rauhallinen ja olen kärsinyt uniongelmista itsekin jo lapsuudessa. Kehoitan korkeintaan olemaan ihan paikallaan, hengittämään hitaasti ja rauhallisesti jne.

No jos itselläsi on ollut vastaavia ongelmia, niin miten ne sinulla ratkesivat lapsena? Löytyikö fysikaalista syytä? Lapsista en tiedä mutta ainakin aikuisilla unihäiriöiden taustalla on usein elämäntavat taikka psyykkinen kuormittuminen, tai molemmat. Eli ei mitään fyysistä selittävää tekijää.

Vierailija
29/31 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsee oman huoneen ja omaa rauhaa, liian iso samassa huoneessa nukkumaan.

Tai saa hössöttäjältä haluamaansa huomiota tempuillaan. Mikä pakko sen on olla liikkumatta? Heijaaminen on nornaali tapa lapsen rauhoittaa itsensä.

Kersa sänkyyn, valot pois ja myös äite on hiljaa ja poissa.

Vierailija
30/31 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, itse olen täysin rauhallinen ja olen kärsinyt uniongelmista itsekin jo lapsuudessa. Kehoitan korkeintaan olemaan ihan paikallaan, hengittämään hitaasti ja rauhallisesti jne.

No jos itselläsi on ollut vastaavia ongelmia, niin miten ne sinulla ratkesivat lapsena? Löytyikö fysikaalista syytä? Lapsista en tiedä mutta ainakin aikuisilla unihäiriöiden taustalla on usein elämäntavat taikka psyykkinen kuormittuminen, tai molemmat. Eli ei mitään fyysistä selittävää tekijää.

Alapeukuttakaa vain, mutta tämä on fakta. Todella harvan (aikuisen ainakaan) unettomuus johtuu fyysisestä/fysiologisesta syystä. Toki kivut ym. unta haittaavat oireet erikseen, mutta silloin kyse ei ole unihäiriöstä.

Vierailija
31/31 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että lapsi nukkuu, kun väsyttää. Älä anna hänen nukkua päiväunia. Ei 5v enää niitä tarvitse. Hanki makuuhuoneeseen pimennysverhot, koska Suomen kesät ovat valoisat. Nyt on niin kuuma ilmakin, että unettomuus voi johtua siitä. 

Itse teen aina lasten kanssa niin, että jos lapsi ei saa nukuttua, niin pyydän häntä nousemaan ylös sängystä ja touhuamaan jotain hiljaista itsekseen. Tulee sänkyyn nukkumaan vasta sitten, kun oikeasti väsyttää. Silloin siitä nukkumaan menosta ei muodostu peikkoa. Ei ole pakko lapsenkaan nukkua ja maata sängyssä, jos ei väsytä. Uni tulee yleensä nopeasti, kun touhuaa hetken jotain vähän tylsää esim. lukee kirjaa, värittää värityskuvia, maalaa jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän