Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tukea puolisoa pitkään sairauden kanssa omat tunteet ja rajoitukset

Vierailija
01.08.2025 |

Miehelläni on ollut useamman kuukauden (melkein vuoden) ajan terveysongelmia, ja asiaa tutkitaan edelleen. Hän ei ole saanut vielä diagnoosia.

Yritän tukea miestäni parhaani mukaan. Teen enemmän töitä, jotta hän voisi tehdä lyhyempää työviikkoa. Hoidan lähes kaikki kotityöt ja maksan laskut. Kuuntelen miestä ja yritän lohduttaa, jos hänen kipunsa ovat kovia.

Mies on kuitenkin ihan ymmärrettävästi usein tosi pahalla tuulella, erityisesti jos ei saa nukuttua. Ongelmana on vain se, että olen ihan oikeasti kyllästynyt siihen jatkuvaan murahteluun ja äkäisyyteen. Yritän kysyä, haluaisiko hän jotain apua (jutella, hierontaa, ruokaa), mutta ei halua.

Sitten menen omiin hommiini, ja mies jää mököttämään. Hän kyllä harrastaa ja viettää aikaa ystävien kanssa, enkä yritä rajoittaa sitä. Se on hänelle hyväksi myös mielenterveydellisesti.

Eilen tein virheen, kun pyysin miestä viemään roskat, kun olin töissä. Tästä syntyi riita, koska hän väitti, etten tue häntä, kun hänellä ei mene hyvin. Minusta olen kuitenkin tukenut häntä, ja hän olisi voinut ihan hyvin sanoa, ettei hänellä ole voimia viedä roskia.

En halua erota, vaan haluan vain ymmärtää miestäni paremmin. Minulle on ihan ok hoitaa kotihommat ja muu, mutta en kestä olla jatkuvasti maalitauluna.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP täällä, en voi/jaksa puhelimella enää lainata niin monta yksittäistä viestiä, mutta:

- Kiitos kaikille, jotka ovat vastanneet asiallisesti. Olen saanut paljon uusia näkökulmia tähän asiaan. 

- Jotkut ovat kysyneet miten mies tukee minua. Yritin miettiä, ja tajusin, että ei kovin paljon. Kysyy kyllä miten päivä meni jne, mutta ei mitenkään muuten. 

- Yritän opetella itse asettamaan rajoja paremmin. En tiedä vielä miten, mutta aion puhua miehen kanssa asiasta. 

Vierailija
62/62 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu siihen, että keskustelu miehen kanssa ei suju eikä johda mihinkään. Ihminen, joka ei luonnostaan kunnioita rajojasi, ei yleensä kauniisti pyytämällä ala tukea niitä.

Vasta viisikymppisenä tajusin sen, että ihmissuhteissa oikeasti pätee se, että vaihtamalla paranee. Sitä on sokaistunut niihin nykyisiin ja heidän kanssaan yrittää neuvotella parannusta, jota ei koskaan tule. 

Kaikkea hyvää sinulle <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän