Huonoista oloista itse nousseet ihmiset joilla ei ole empatiaa itselleen, vaan häpeävät menneisyyttään
Eivät voi asua huonolla alueella, koska häpesivät sitä. Eivät voi olla tekemättä kaikkea mitä muutkin, koska häpesivät lapsena osattomuuttaan. Tarkkailevat muiden tekosia jatkuvasti ja arvioivat että ovat jota kuta parempia koska asuvat paremmalla alueella, vaikka se johon vertaa on vaikka ajatellut panostaa enemmän vapaa-ajan asuntoon tai lyhyempään työmatkaan/rauhaan. Mutta entinen huono-osainen luulee että se on vale, koska sellaisia tottui itse kertomaan tai vanhempansa.
Empatia, ymmärrys vapaasta tahdosta ja itsetuntemuksesta ja elämän keveydestä ja nautittavuudesta on näillä ohuessa.
Kommentit (12)
Se mitä itse ihan oikeasti haluaa ja mikä itselle sopii hukkuu monella nykyaikana, kun somessa vertaillaan itseään muihin. Vastavirtaan menijöistä tosiaan helposti ajatellaan että tekevät niin kun eivät pysty samaan kuin muut.
Tarkoitin siis että kun hyväksyy että ei ole lapsena voinut vaikuttaa siihen minkälaista elämä on ollut, niin lakkaa suhtautumasta elämän ulkoisiin merkkeihin vähemmän ahdistuneesti ja häpeillen.
no jos lapsena oppii kateelliseksi ja häpeämään niin ei siitä aikuisena enää eroon pääse. Kannattaa pysyä kaukana tällaisista ja leikkikööt keskenään
Vierailija kirjoitti:
no jos lapsena oppii kateelliseksi ja häpeämään niin ei siitä aikuisena enää eroon pääse. Kannattaa pysyä kaukana tällaisista ja leikkikööt keskenään
Joskus ei huomaa ajoissa jos on joutunut tällaisen vertailevan pätijän piiriin, vasta kun omassa elämässä tapahtuu jotain ns hienoa, mikä saa tällaisen raiteiltaan niin ymmärtää että ihmissuhteenne on perustunut siihen että pätijällä on ollut turvallinen tunne omasta ylemmyydestään. Et vain itse ole tiennyt olevasi alapuolella..
Täh, julkut suorastaan mässäilevät kurjalla lapsuudellaan joka käänteessä? Kirjaa pukkaa joka toiselta.
Kilpailuvietti ja alemmuudentunteen kompensointi näkyy monella tavalla, työelämässä, sosiaalisissä suhteissa ja harrastuksissa. Siinä ei sinänsä ole mitään pahaa, niin kauan kun muita ei aleta tönimään kyynärpäillä.
Tosin se on liian kova haaste monelle, mikä näkyy jopa anonyymipalstoilla itsensä jatkuvana kehumisena ja muiden lyttäämisenä.Omat tekemiset ja valinnat ovat parempia kuin muiden jne.
Vierailija kirjoitti:
Täh, julkut suorastaan mässäilevät kurjalla lapsuudellaan joka käänteessä? Kirjaa pukkaa joka toiselta.
Tietenkin, ja sitten kerrotaan se oma sankaritarina miten sieltä on noustu ja otetaan sekä uhrin että voittajan pisteet. Se on osa sitä taitoa, kertoa muille miten parempi on siksi että on tehnyt kaiken itse. Mutta kuitenkin ihan poikkeuksellinen uhri myös
Vierailija kirjoitti:
Kilpailuvietti ja alemmuudentunteen kompensointi näkyy monella tavalla, työelämässä, sosiaalisissä suhteissa ja harrastuksissa. Siinä ei sinänsä ole mitään pahaa, niin kauan kun muita ei aleta tönimään kyynärpäillä.
Tosin se on liian kova haaste monelle, mikä näkyy jopa anonyymipalstoilla itsensä jatkuvana kehumisena ja muiden lyttäämisenä.Omat tekemiset ja valinnat ovat parempia kuin muiden jne.
Tunnen ihmisiä joille ihan kaikki on potentiaalisia uhkia jos eivät pysty selittämään itselleen, kuinka he ovat niitä parempia. Jopa johtajia jotka eivät pysty olemaan rauhassa jos eivät koe olevansa jatkuvasti työntekijöidensä yläpuolella, ja se ohuen itsetunnon sammio voi tyhjetä joka päivä.
nousukkaiden alueilla tää on perus