Pärjäisitkö 700€:lla asumiskulujen jälkeen?
Eli puntaroin, jäisinkö ansiosidonnaiselle vuodeksi. Asumiskulujen ja matkakulujen jälkeen käyttörahaa ruokaan, tupakkaan ja alkoholiin ja muihin shoppailuihin jäisi 700€/kk. Toki sen vuoden ansiosidonnaisen jälkeen mulle jäis rahaa käteen enää 300€/kk asumiskulujen ja matkakulujen jälkeen, jolla pitäisi tulla toimeen.
Mitä mieltä, tuleeko tuolla toimeen? En siis jaksa selvittää rahankäyttöäni, mutta ostan aina vain halvimpia juttua enkä ikinä uusia vaatteita tms. turhaa krääsää. Joskus ostan kynsilakkapurkin tai puuterin, mutta nuo maksaa 3€/kpl.
Kommentit (44)
Mitä ovat asumiskulut? Minulla jää kuukauden pakollisten kulujen jälkeen käteen 100-200 €. Sillä on pärjättävä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ovat asumiskulut? Minulla jää kuukauden pakollisten kulujen jälkeen käteen 100-200 €. Sillä on pärjättävä.
En oo ap, mutta mulla on 150€/kk asumiskulut sis. sähköt ja veden. Asun puolison kanssa meidän 50k ostamassa pienessä mutta uudessa omakotitalossa ja puoliso maksaa asumisesta myös 150€/kk. Todelliset asumiskulut on reilusti alle 100€ per naama, mutta siirretään aina tuo 150€ asumistilille jos tarttee joskus vaikka jotain uusia kodinkoneita ostaa tai vaikka halutaan uusi vessanpytty. Asunto maksettiin ihan säästöillä eikä siis mitään velkakorkoja tai muuta.
Ruokakauppaan meillä menee 300€ kuukaudessa, ja se sisältää pesuaineet, mullat ja WC-paperit ja hammastahnat yms. kaikki.
Suoratoistopalveluita ei ole. Auton kulut hoitaa puoliso mutta minä teen enemmän kotitöitä koska tykkään tehdä niitä. Harrastuksemme on käytännössä ilmaisia. Välillä käydään telttaretkeillä ja käytiin kesällä Tallinassakin kylpylälomalla. Mutta perusarkeen menee siis jopa vain 250€ naama ilman autokuluja. Ei olla ikinä haaveiltu mistään 800€/kk vuokrakämpästä Helsingissä.
En pärjää, mulla menee ruokakauppoihin 1300€/kk. Suurin osa toki tupakkaan ja alkoholiin. En pärjäisi 700€/kk vaikka vähentäisi juomista ja hakisin Tallinnasta röökit.
Totta on tuo, että itsekin saan työttömyystukea 490€ käteen ja sillä pitäisi maksaa kaikki. Oma asunto maksettu joten en saa mitä asuntotukia ellen muuta jonnekin vuokralle.
Toimeentulotukea saa varmaan jos jää käteen 600€/kk muiden tulojen jälkeen. Mutta itse en saa koska minulla on rahastoja, joita en todellakaan aio myydä ja myös tilillä on säästettyä rahaa. Joku muu joka käyttää pelkästään tukia saa toki enemmän rahaa kuin minä käyttöönsä valtiolta joka kuukausi, mutta en itse jaksaisi olla riippuvainen tukijärjestelmistä. En voisi myöskään mennä Tukholmaan tai lentää Lontooseen jos huvittaa, jos saisin toimeentulotukea. En myöskään suostuisi antamaan kaikkia kuittejani ja pankkitilien menoja heille syynättäväksi. On oma asia ostanko jotakn Alkosta tai seksikaupasta tai ostanko matkalippuja.