Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pärjäisitkö 700€:lla asumiskulujen jälkeen?

Vierailija
01.08.2025 |

Eli puntaroin, jäisinkö ansiosidonnaiselle vuodeksi. Asumiskulujen ja matkakulujen jälkeen käyttörahaa ruokaan, tupakkaan ja alkoholiin ja muihin shoppailuihin jäisi 700€/kk. Toki sen vuoden ansiosidonnaisen jälkeen mulle jäis rahaa käteen enää 300€/kk asumiskulujen ja matkakulujen jälkeen, jolla pitäisi tulla toimeen.

Mitä mieltä, tuleeko tuolla toimeen? En siis jaksa selvittää rahankäyttöäni, mutta ostan aina vain halvimpia juttua enkä ikinä uusia vaatteita tms. turhaa krääsää. Joskus ostan kynsilakkapurkin tai puuterin, mutta nuo maksaa 3€/kpl.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan se on pärjätä, kun palkasta ei ton enempää jää asumiskulujen jälkeen.

Olisihan se kiva jos palkat olisi vähän isompia.

Vierailija
22/44 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tupakkaan menee 5€ päivässä niin säästyy ainakin 150€ jolla saa pakolliset ruoat ja veden maksettua. En itseasiassa edes tiedä Ettö enemmän tarttisi, mutta helposti saan lisäksi alkoholiin kulumaan 300€ eli sanoisin et 450€/kk menee mulla elämiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjään vähemmällä.

Vierailija
24/44 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjen mukaan 200€/kk riittää monipuoliseen ja terveelliseen ruokaan, johon kuuluu runsaasti mm. kanaa ja kasviksia ja vitamiinit ja kalaa. Pienikokoiset tai laihduttajat pärjää 100€/kk. Eri asia jos haluaa syödä vaan eineksiä tai karkkia. Kirjasto on ilmainen ja lenkkeily tai kotijumppa. Sitten on oma valinta jos haluaa maksella spotifyista tai netflixeistä tai röökiatä tai viinasta tai cokiksesta tai uusista Henkkamaukan juhlavaatteista.

Meillä käytössä halvimmat palasaippuat, tiskiaine ja pyykinpesuaine. Myös halvimmat kausivihannekset ja kanan jauheliha tarttuu kaupasta mukaan. Joka päivä syödään porkkanaa, koska se nyt vaan on hyvää ja terveellistä. Usein myös kaalia ja sipulia. Vain harvoin ostellaan epäterveellistä pekonia ja ylikalliita mansikoita. Itse kerätään metsästä sienet ja mustikat. Valintoja elämä täynnä, että paljon haluaa käyttää turhaan.

Lääkkeisiin varaisin ehkä 10€/kk jos tarttee ostaa Buranaa tai jotain. Lisäksi säästäisin 15€/kk jotta saan jokavuotisen hammaslääkäritarkastuksen maksettua sekä jos joskus täytyy käydä terveyskeskuksessa.

Vierailija
25/44 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka 150€, terveys 15€, hupi 40€ - noilla pärjää pakollisten asumiskulujen ja matkakulujen jälkeen kuukaudessa. 205€/kk.

Loput voi sitten käyttöön vaikka siihen tupakkaan ja kaljaan jos jää yli, eikä halua säästää pahan päivän varalle tai tulevaisuuteen. Mutta suosittelen että on ainakin 200€ rahaa säästössä aina ylimääräistä jemmassa jos haluaa lähteä vaikka Tallinnan-risteilylle tai joutuukin sairaalaan tai jotain muuta tapahtuu. Lainaa en ikinä suosittele kenellekään otettavaksi. En itse myöskään lainaa kenellekään rahaa.

Vierailija
26/44 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valintahan se on, että haluaako tehdä töitä, ja verojen jälkeen pankkitilille jää rahaa vaikka 2 500€/kk. Vai ottaako vastaan tuet ja muut, ja maksaa vähemmän asumisesta ja muusta, ja jää käyttörahaa 700€/kk tai vaikka 300€ kaikkien laskujen jälkeen. Jos tyytyy halvempaan elämään niin sitten ei kannata tehdä töitä. Jos haluaa käyttää rahaa vaikka ravintoloihin ja hierontoihin ja ostaa oma mökki järven rannalta, ja uhrata vapaa-aikansa työhön, niin sitten kannattaa tehdä töitä.

Vierailija
27/44 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjään 544 eurolla. Viikonloput paastoan tai dyykkaan.

Vierailija
28/44 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ei tartte paastota, kun välillä huvikseni syön pelkkää halpis-spaghettia 1kg 0,75€ ja ketsuppia 1kg 0,75€ sekä kaurapuuroa halpis-margariinilla 400g 0,35€ ja itsekerätyillä mustikoilla. Noin 0,40€ päivä ja koko ajan kylläinen olo. 100g porkkanaa maksaa toki 0,10€ jos haluaa hifistellä ja raastaa vaikka pastan joukkoon.

Vierailija
29/44 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään viinan ja tupakkaan menee minulla ton verran kuussa.

Mutta Kelanhan ne maksaa, joten voit kuluttaa niitä jopa enemmän jos haluat.

Vierailija
30/44 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kans et onko pummeja ja lihavia kavereita. Yks tuttu niin tuli kylään, eikä lähtenyt pois. Toi mukanaan monta kuukautta myöhästyneeksi syntymäpäivälahjakseni kortin ja tikkarin ja oletti että ostan ja teen hänelle kaikki ruoat moneksi päiväksi, ja syö muuten järkyttäviä ruokamääriä koko ajan. Söi sitten kaikki sipsini ja karkkini myös, itselleni ei jäänyt ollenkaan mitään. Oletti varmaan että toi jonkun juomapullon, niin velvollisuuteni on elättää häntä monta päivää, vaikka itse joi siitä enemmän? Minä olen kuitenkin hänelle maksellut ravintolaillallisia monta kertaa ja juomia ostanut hänelle 300 eurolla Alkosta kun viimeksi nähtiin kun hänellä oli synttärit.. Ei edes ehdottanut, että tilataan ruokaa hänen piikkiinsä. Jäi vaan asumaan ennen kuin suoraan sanoin, että voisitko jo lähteä kodistani, olet syönyt jo kaikki ruoat enkä jaksa sinua enää. 

Vierailija
31/44 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää pari kuukautta mutta ei pärjää . Hintataso verotus ja muut kulut kuin nostetut alv ja vuokrat vesi. Kouvolassa on halvempaa ja Eestissä. Asua. 

Vierailija
32/44 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjää pari kuukautta mutta ei pärjää . Hintataso verotus ja muut kulut kuin nostetut alv ja vuokrat vesi. Kouvolassa on halvempaa ja Eestissä. Asua. 

Miksi oletetaan että työssä käyvä asuisi vuokralla? Itselläni ainakin maksettu pieni omakotitalo-mummonmökki ja asumiskulut per kk noin 150€ luokkaa. Jäteauto tulee 1 kerran kuukaudessa ja lajittelen roskat ja on oma komposti yms. Kaupassa käyn kerran viikossa pyörällä ja kerralla menee noin 20€. On toki hyvät omavarat eli olen kerryttänyt säilykkeitä ja marjoja ja itseongittua kalafileitä pakkaseen kivat määrät. Arkkupakastin on, muuten en kauheasti sähköä kuluta na. Turhaan. Puilla toimiva ulkosauna on, mutta en jaksa usein käydä saunassa. Vedet tulee saunaan järvestä letkulla. Päärakennuksessa toki ihan normaalit sähköt ja vesi myös, mutta ei ole kallista mielestäni. On myös varaava takka ja omaa metsää eli polttopuita saan ilmaiseksi. Kaikki ei halua asua Helsingin keskustassa vuokralla.

Vierailija
33/44 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työssäkäyvänä tienaan käteen joka kuukausi nettona 3300€. Ei mulla ole aikaa mitään Netflixejä tilailla ja katsoa. Laskin että jos se maksaa 13,99€/kk niin vuodessa maksaisin siitä 167,88€. Työttömillä on varmaan aikaa noita ostella ja katsoa, samoin kun kaljaa juoda tai tupakoida tai mitä lie. Mulla ei ole aikaa eikä halua. Kun on vapaata illat ja viikonloput niin ulkoilen hoitokoiran kanssa metsässä sekä hoidan oman pihan puutarhaa. Naapurin eläkeläinen ei siis pysty pyörätuolinsa takia juuri koiransa kanssa liikkumaan, niin ulkoilutat sitä vapaaehtoisesti ja vietän sen kanssa muutenkin aikaa luonnossa. Maksaa mulle 0€, mitä nyt joskus ostan sille jonkun siankorvan huvikseni tms. Koiran omistaja on kuitenkin varakas ja maksaa koiran kaikki kulut ja ostaa sille herkut ja kaiken tarvittavan. Ja minulle tarjoaa myös usein kaikenlaista kuten konvehtirasioita ja tilaa erikoiskahvia yms.

Vastaus siis itse kysymykseen: ihan riippuu siitä, millaista elämää haluaa elää. Mulle riittäis. Mutta jos haluaa tilailla suoratoistopalveluja ja viettää aikaa lähikuppeliloissa melkein joka viikko ja tilata pitsaa kotiin melkein joka kuukausi, niin ei ehkä riitä.

Vierailija
34/44 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on 544€ jaettu 30 päivää on 18,13€ päivä. Mitä jos arkena ostaisit vaan 1 viinipullon 10€ päivässä ja ruokaa 5€ päivässä esim. 1kg ranskalaisia 1,15€, pakastekasviksia 500g 1,10€, kanan jauheliha 300g 2,79€, kananmunia x 2 0,35€ niin ois noin 5€ päiväruoaks. Toki lihaa suositellaan vaan max 50g päivä mutta kuitenkin. Ei tietenkään tartte joka päivä yksin  syödä 300g kanaa, voi jättää seuraaville päiville myös. Itse syön joka aamu puuroa aamulla lisukkeilla 0,10€, päiväksi lounaaksi kasviskeittoa.0,40€ ja näkkärin, illalliseksi pasta-annoksen alle 1€ ja iltapalaksi leipiä lisukkeilla 0,50€. Mulla maksaa päivön ruoat noin 2€ mutta joskus syön myös banaanin 0,20€ tai poppari pussin 0,33€ tms. Mutta yli 100€/kk en ole varmaan ikinä syönyt. Toki olen suhteellisen pienikokoinen nainen enkä bodari.

Mutta niin, sulle jäis viikonlopulla vielä 26,48€ ruokana. Ei tarttis paastota. Jos menis sulla vaan 5€ ruokaan ja 10€ alkoholiin per päivä.

Vierailija
35/44 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan pärjäisin, jos luopuisin autosta, vakuutuksista, harrastuksista, ilmastoinnista, kosmetiikasta, kampaajasta ja rahat menisivät vain ruokakauppaan ja puhelimeen ja nettiin. 

Vierailija
36/44 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ite elänyt 80€/kk ruokaan niin melkein koko elämäni. 25 vuotta ainakin ja terve olen ja hoikka. Eli mahdollista on. Veriarvot kaikki optimaaliset. Eli saisin ite säästöön tuosta 300€/kk tuloista kyllä 200€ helposti johonkin muuhun, kuten vaikka terveystilille säästöön voisin siirtää tulevaisuuteen.

Kaverini haluaa extra rahaa niin vuokraa kesällä kalustettua asuntoaan turisteille ja sillä aikaa asuu itse teltassa läheisessä puistoalueella ja käy luonani suihkussa toisinaan ja lataamassa laturipankkinsa. Saa jopa ruokaa tehdä jos haluaa ja täyttää vesilanisterinsa jne. Mutta usein tykkää syödä kaupan edullista ruokaa, mitä ei tarvitse lämmittää, kuten leipiä ja hedelmiä tai tonnikalaa ja einessalaattia.

Mahdollisuuksia on siis myös saada extra rahaa säästöön jos on itse valmis luopumaan jostain tai elämään halvemmin tai syömään halvempaa ruokaa tms. Kukaan ei myöskään pakota harrastamaan mitään kalliita juttuja tai hommaamaan lapsia tai eläimiä. Vaatteita tai astioita en myöskään hamstraisi muutamia pakollisia enempää. Ja ei, en ostele koti-telkkareita tai mitään typeriä pleikkoja. Ja en ostele myöskään mitään älyttömiä meikkejä tai hiusheelejä puolen vuoden välein. 10€ kosmetiikkaan vuodessa riittää mainiosti. Pesuaineet ja WC-paperit laskem yleensä riokaostoksiin, jotka usein pyöristää sen takia vielä ylöspäin. 5€ varmaan kuukaudessa.

Vierailija
37/44 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittajat ei pärjää. Makaavat sohvalla ja valittavat liian vähäisiä työttömyystukiaan. Heidän kuulemma tulisi saada työttömänä samat edut kuin 50h viikossa työskentelevä kouluttautunut työläinen. Muuten ei pärjää kotona sohvalla syöden ja juoden ja telkkaria katsoen. Ja sitäpaitsi Muuten epistä jos joku tienaa ja ite ei. Kannattaa aina valittaa.

Vierailija
38/44 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan pärjäisin, jos luopuisin autosta, vakuutuksista, harrastuksista, ilmastoinnista, kosmetiikasta, kampaajasta ja rahat menisivät vain ruokakauppaan ja puhelimeen ja nettiin. 

Mitä sun auto sit maksaa? Ei bensa kovin kallista oo. Mut joo ei mulla oo autoa eikä kyllä vakuutuksia. Tai no ilmainen sairaanhoitovakuutus toki ja myös ilmainen eurooppalainen-matkustuskortti, jolla saa ilmaiseksi hoitoa kaikkialla. Samoin kun mun ilmaisessa lainakortissa Norwegialla on ilmainen matkavakuutus itelle ja muille kavereille. Kampaajalla oon käynyt kerran 2 vuodessa noin 40€. Ilmanlämpöpumppu vähentää sähkön hintaa, en tajuu et miten ilmastointi muka maksaa kauheasti. Sauna maksaisi jos sellaista käyttäisi. Puhelimeni maksu+netti ja laskut mulla maksaa 22€/kk, siitä siirrän telkkariin netin. Miksi netti maksaisi enempää kuin puhelimen rajaton netti? Puhelimen Iphone13 ostin käytettynä ihan työkkärisäästöillä.

Vierailija
39/44 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuen perusosa on Suomessa yksin asuvalle 600 euroa. Tämä jää siis pakollisten menojen jälkeen. Yksinhuoltajalle ja yhdelle lapselle se on lähemmäs 1000 euroa. Tässä keskustelussa työssäkäyvät ihmiset väittää, että heillä jää vähemmän ja hyvin pärjäävät. Miksi tukien saajat väittää koko ajan, että tuet on liian pienet? 

Vierailija
40/44 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuen perusosa on Suomessa yksin asuvalle 600 euroa. Tämä jää siis pakollisten menojen jälkeen. Yksinhuoltajalle ja yhdelle lapselle se on lähemmäs 1000 euroa. Tässä keskustelussa työssäkäyvät ihmiset väittää, että heillä jää vähemmän ja hyvin pärjäävät. Miksi tukien saajat väittää koko ajan, että tuet on liian pienet? 

Tuosta 600€ lähtee vielä verot ja käteen jää 495€. Mä olen maksanut tuosta erikseen vielä tilapäisvuokran sukulaiselle 200€ enkä ole tajunnut, että voisin pyytää jotain asuntotukea vielä tommosiin. Ruokaan ja tupakkaan ja baareihin ja muuhun on siis jäänyt 295€ eikä sillä nyt paljon juhlita kun pitäis vielä hammaslääkärimaksutkin maksaa, bussiliput ja ehkäisypillerit jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi