Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täällä on paljon uskovia kristittyjä, voisiko joku selittää minulle

Vierailija
01.08.2025 |

Mitä vikaa on ollut niissä koulun, pyhäkoulun ja rippikoulun opeissa, joita olen saanut. Kuitenkin olen näitä ilmeisen virallisia kristinuskon oppeja saanut noin 12v alakoulussa lukion loppuun ja näiden perusteella käsitykseni kristinuskosta on rakkauden usko. Rakasta Jumalaa ylikaiken ja lähimmäistä niinkuin itseäsi.

Käsittääkseni Jeesus ei mitenkään määritellyt kuka on lähimmäinen vaan hyväksyi kaikenlaiset ihmiset. Hän myös muistutti, että synnitön heittäkööt ensimmäisen kiven.

Millä tavalla nämä asiat sopivat nykyiseen vallalla olevan kristillisyyteen, minusta hyvin huonosti? 

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä rasita kuuppaasi asialla ton enempää.

Vierailija
2/18 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia ihmisiä pitää rakastaa.

Ole siunattu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko rasittaa kun kristilliset ovat hallituksessa ja miestäni he eivät ole kristittyjä. 

Vierailija
4/18 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki uskonnon pohjaavat varmaan hyvään ajatukseen, mutta niiden tulkinta vastaa aina ihmisten omia arvoja. Ja kristillisten arvot nyt vaan on syvältä. 

Vierailija
5/18 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki uskonnon pohjaavat varmaan hyvään ajatukseen, mutta niiden tulkinta vastaa aina ihmisten omia arvoja. Ja kristillisten arvot nyt vaan on syvältä. 

Tässä juuri on se syy miksi haluaisin uskovien kristityiksi itsensä laskevien kertovan mihin on hävinnyt nuo asiat, jotka minulle kristinuskosta on opetettu.

Ap

Vierailija
6/18 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mielestäsi hyvin kristityn tulisi toimia jos oma lapsi vaikkapa varastaisi jotain? Alaikäinen saapuisi humalassa kotiin? Alaikäinen ei haluaisi tehdä mitään muuta kuin pelata tietokoneella tai haaskata aikaansa muuten?

Onko rajojen laittaminen, hyvän käytöksen ja velvollisuuksien noudattamisen vaatiminen väärin?

Vierailija
7/18 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne sovi, varsinkaan kun KD nöyryyttää köyhiä.

Vierailija
8/18 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristityiksi itsensä laskevat kirkkoon kuuluvat, jehovantodistajat, marianpalvojat, monenlaiset. Oletko kiinnostunut kulttuurisista käytännöistä vai mistä?

Millä tavalla koulussa opetettu on muuttunut? Koulun oppi muuttunut? Kirkon sanoma, kulttuuritarjonta muuttunut? Mikä ja miten on muuttunut?

En ole seurannut mitä kouluissa nykyään opetetaan.

Vierailija
9/18 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se nykykristillisyys on , johon ei sovi rakkaus Jumalaan ensinmäisenä ja lähimmäiseen niinkuin itseen?

Vierailija
10/18 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä juuri on se syy miksi haluaisin uskovien kristityiksi itsensä laskevien kertovan mihin on hävinnyt nuo asiat, jotka minulle kristinuskosta on opetettu.

Ap

Tuomitseminen on väärin, mutta tällä tarkoitetaan moraalisia tuomioita. Jos puoliso jää kiinni pettämisestä niin sen voi jättää, mutta se että valtio antaisi moraalituomioita on väärin. Jos joku varastaa, niin se on väärin ja siitä pitää rankaista, mutta synnittömyydellä hurskastelu on silti väärin. En voi tuomita ketään joka ei viitsi käydä kirkossa, tai lausuu Jumalan nimen turhaan/pilkkaa kristinuskoa. Mutta uskonnollisen toiminnan häiritseminen on silti laissa määritelty rangaistavaksi.

En ole uskovainen, mutta kysymyksesi on vastaamisen arvoinen myös uskontoa tulkitsevan maallikon osalta.

Vierailija
11/18 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit voinut heti aloituksessasi kertoa, että tarkoitus on vaan haukkua KD:tä.

Vierailija
12/18 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En määrittelisi niin että Jeesus olisi opettanut että "antaa kaikkien kukkien kukkia".

Jeesus kielsi kivittämästä naista hengiltä joka oli syyllistynyt (todistajien mukaan) avioliiton ulkopuoliseen seksiin. Tässä tarinassa Jeesus sanoin tuon heittäköön ensimmäisen kiven se joka ei ole elämässään tehnyt syntiä. Toisaalta hän sanoi naiselle ettei tuomitse tätä, mutta mene äläkä enää tee syntiä.

Jeesus ei UT:n mukaan hyväksynyt sitä että temppelin alueella myytiin kaikenlaista krääsää ja ajoi nämä myyjät pois.

Vierailija
13/18 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristityt ei kivitä ketään konkreettisesti mutta kiusata osaa kyllä. 

Vierailija
14/18 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palauttaa jo kirjuset ne leikatut indeksi pienituloisille mitä siirsivät venäjän seuralle. 

Vierailija
15/18 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristityt ei kivitä ketään konkreettisesti mutta kiusata osaa kyllä. 

Konkreettisesti miten?

Vierailija
16/18 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko rasittaa kun kristilliset ovat hallituksessa ja miestäni he eivät ole kristittyjä. 

Kristittyjen mielestä kukaan muu kristitty ei ole kristitty. Unohda koko kristinusko!

Vierailija
17/18 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä minua ihmetyttää uskovaisten tuomitsevuus ja raamatun yhden lauseen etsiminen, millä osoittaa toisen vikoja. Niin politiikassa, jos niin halutaan sanoa kuin ihan työelämässä, jossa tähän olen tuomitsevuuteen olen  useimmin törmännyt. Uskovainen ihminen nyrpistelee toisen ihmisen tapaa elää. 

En itsekään tiedä miten uskontoa nykyisin opetetaan ja kuinka väärin sitä minulle on opetettu, olen pitänyt itseäni uskonnottomana koko aikuisikäni, mutta jostain syystä kun on enemmän aikaa olen miettinyt arvojani, jotka kuitenkin kaikesta huolimatta pohjautuvat noihin opetuksiin, älä tuomitse vikoja on itsessäkin, jokainen on lähimmäinen, kohtele häntä niin hyvin kuin pystyt. Äläkä ainakaan asetu jumalaksi, joka tietää mikä on oikein. 

Ap

Vierailija
18/18 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mielestäsi hyvin kristityn tulisi toimia jos oma lapsi vaikkapa varastaisi jotain? Alaikäinen saapuisi humalassa kotiin? Alaikäinen ei haluaisi tehdä mitään muuta kuin pelata tietokoneella tai haaskata aikaansa muuten?

Onko rajojen laittaminen, hyvän käytöksen ja velvollisuuksien noudattamisen vaatiminen väärin?

Miten ne voisivat olla väärin?