Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulujen kännykkäkielto ei tule toimimaan - opettajana kerron miksi

Vierailija
01.08.2025 |

Monissa kunnissa otetaan nyt käyttöön "käynnykkäkielto", joka koskee myös välitunteja. Tämä ei kuitenkaan tule toimimaan, koska suurimmassa osassa kuntia / kouluja on päätetty, että puhelimia ei kerätä nuorilta pois, vaan käyttöä seurataan ja käytöstä tulee rangaistus.. Tämä ei tietenkään tule toimimaan millään tavalla.

a. oppilaat menevät vessoihin rämplääämään niitä

b. välituntivalvonta ei tietenkään ulotu kaikkialle välitunneilla, joten oppilaat ottavat puhelimet heti esiin, kun valvoja siirtyy muualle

c. opettajien on täysin mahdoton antaa kymmeniä jälki-istuntoja joka välitunti

d. opettajat väsyvät kyttäämiseen ja ovat kuin eivät huomaisi valvonnoissaan puhelimia

Mitä kännykkäkieltoon oppitunneilla tulee, sekin on yhtä tyhjän kanssa, kun oppilailla on läppärit, joilla tietenkin käyttävät täysin samoja sovelluksia kuin kännyköillä. 

Summa summarum: laki kuulostaa jalolta, mutta minkäänlaisia todellisia vaikutuksia puhelimien käyttöön sillä ei ole niin kauan kuin oppilailta ei puhelimia / muita älylaitteita kerätä kokonaan pois.

Kommentit tervetulleita!

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli jo viime vuonna kännyköiden täyskielto oppitunneilla ja hyvin toimi - koska oppilaat tajusivat, että voivat tehdä Chromebookeilla saman minkä kännyköillä...

Mutta itse olen jo vuosia sitten tehnyt moraalisen päätöksen, että opetan heitä, joita oppiminen kiinnostaa, muut tehkööt mitä haluavat kunhan eivät häiritse oppimisesta kiinnostuneita. 

Tiedostan tuon ongelman täysin. Opetan koulussa, jossa oppikirjoja on vain harvassa oppiaineessa ja toisissa taas KAIKKI tehtävät verkkoympäristössä. Tietenkään tuossa ei voi vahtia, mitä kukakin koneellaan tekee.

Vierailija
62/104 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi haittaa aikuisten työpaikkallakin, toi kakaroiden jatkuva soittelu vanhemmilleen. Kesken palaverin, sori mun pitää vastata, lapsi soittaa.

"Joo, voit ottaa jäätelön." " Älkää tapelko nyt siellä, äiti on palaverissa". Soita mummille. Mä en voi nyt puhua".... Tää on ihan joka kerta. Töissäkin pitäis kokouksissa kerätä kännyt pois.

Tämä! Ja ennenki pärjättiin ilman kännyä kun niitä ei edes ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli jo viime vuonna kännyköiden täyskielto oppitunneilla ja hyvin toimi - koska oppilaat tajusivat, että voivat tehdä Chromebookeilla saman minkä kännyköillä...

Mutta itse olen jo vuosia sitten tehnyt moraalisen päätöksen, että opetan heitä, joita oppiminen kiinnostaa, muut tehkööt mitä haluavat kunhan eivät häiritse oppimisesta kiinnostuneita. 

Aika lailla saman päätöksen olen oman jaksamiseni takia tehnyt itsekin enkä tuon takia jaksa öitäni valvoa. Alakoulun opettajana en pystyisi tällaisena työmoraalin kanssa elämään, mutta yläkoulussa kyllä.

T. Opettaja vuodesta 2001

Vierailija
64/104 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sinä kuitenkin kerätä ne tuntisi alussa, vaikka kunta päättäisi mitä. 

Vierailija
65/104 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika lailla saman päätöksen olen oman jaksamiseni takia tehnyt itsekin enkä tuon takia jaksa öitäni valvoa. Alakoulun opettajana en pystyisi tällaisena työmoraalin kanssa elämään, mutta yläkoulussa kyllä.

Toki tiedostan, että opettajat tekevät erittäin raskasta työtä ja ovat väsyneitä, mutta kyllä mielestäni velvollisuutesi olisi hakeutua tuolla asenteella muihin hommiin.

Vierailija
66/104 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan sinä kuitenkin kerätä ne tuntisi alussa, vaikka kunta päättäisi mitä. 

Kyllä. Nyt puhuttiinkin välitunneista.

Vierailija
67/104 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksi kännyt kielletään välitunneilla. Esim. joku yksinäinen tai kiusattu saa helposti yhteyden muihin ihmisiin puhelimen kautta. 

Välitunnithan on siirtymisiä ja lepäämistä varten, harvat yläasteelaiset menee ulos räntäsateeseen leikkimään kirkonrottaa.

Kummasti välitunnit kuluivat 80-luvulla ilman minkäälaisia sähkövempeleitä. On se ny ihme jos nykyaikana ei kuluisi.

Älylaitteet vain täysi-ikäisille, kakarat ei niitä tarvi.

Maailma menee eteenpäin sinä et

Vierailija
68/104 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeuduin 2 vuotta sitten pois opettajantyöstä 20 vuotta alalla työskenneltyäni. Keskeisin syy on tähän näköalattomuus, jonka nuorison syöksykierre aiheutti. Itse en usko, että millään toimilla enää saadaan tätä oikaistua.

Vierailija
69/104 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki tiedostan, että opettajat tekevät erittäin raskasta työtä ja ovat väsyneitä, mutta kyllä mielestäni velvollisuutesi olisi hakeutua tuolla asenteella muihin hommiin.

Tämä!!! Muissakin töissä pitää toimia sääntöjen mukaan vaikka se olisi raskasta. Miksi opettajilla olisi se etuoikeus itse päättää mitä sääntöjä jaksaa itse töissä noudattaa ja mitä ei. Jos työtehtävään kuuluu tietyt kurinpitotoimeet, ne kuuluu tehdä. Joko hoidattaa homman, tai vaihdatte alaa!!! 

Vierailija
70/104 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai tulee toimimaan, meillä toimi jo viime vuonna. Ruokalassa on myös ollut kännykkäkielto jo pitkään.

Välkkäkiellosta olen samaa mieltä. Se edellyttäisi puhelimien keräämistä talteen joka aamu. Luultavasti monet myös pitäisivät sitten mukana toista puhelinta. 

Minun oppitunnillani puhelimet ovat parkissa, eikä muita laitteita käytetä kuin minun luvallani. Hyvin on toiminut.

Jo lain vireilläolo on antanut hyvän selkänojan koululle, jos oppilas tai huoltaja alkaa venkoilemaan. Nyt voi vaan suoraan vedota Suomen lakiin. Uudistus on erittäin tervetullut. 

Olet siis niitä uusavuttomia jotka tarvitsee lain kaikkeen mahdolliseen? Ja mitä sitten tämä laki tekee jos sitä rikkoo? Tuleeko yhteiskunnan lokkityöntekijöille nyrkki perseeseen kuinka syvälle?

Vierailija
71/104 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimet parkkiin ennen tunteja ja saavat tuntien jälkeen takaisin. Käytöstä suoraan tunti jälki-istuntoa, eli kovat rangaistukset käyttöön.

Kuka vahtii, että puhelin menee oikealle omistajalle, jos johonkin koriin kerätään ja itse oma etsitään. 

Vierailija
72/104 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"c. opettajien on täysin mahdoton antaa kymmeniä jälki-istuntoja joka välitunti"

Huoh... ei pelkästään lapset ole avuttomia.

Kokeilepa valvoa välitunteja 500 oppilaan yläkoulussa, kun tunnet oppilaista vain 150. Jo pelkästään oppilaiden tunnistaminen voi viedä paljon aikaa ja olla jopa mahdotonta. Vieras oppilas voi vain karata, olla kertomatta nimeä tai antaa väärän nimen. Jos oppilaita on tilanteessa monta ja yksi lähtee tuonne ja toinen tänne, opettaja on pulassa.

Kymmenien jälki-istuntojen kirjaaminen ei tapahdu hetkessä. Lisäksi lain mukaan oppilaan kanssa on keskusteltava ja rangaistus on annettava tiedoksi huoltajalle. Jonkun on myös valvottava jälkät. Usein oppilaat eivät tule paikalle määrättyyn aikaan ja tästä syntyy paljon lisätyötä.

On ihan oikeasti käytännössä kestämätön tilanne, jos joka välkkävalvonnasta syntyy tämmöinen rumba. 

Semmoinenkin asia pitää mainita, että kaikki tämä olisi opettajalle palkatonta ylityötä. 

T. Yläkoulun opettaja 

Vierailija
73/104 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, olet oikeassa. tuosta vaan sysättiin tehtävä kouluille eli taistelu puhelinriippuvaisuuden vähentämisessä. Kukaan ei miettinyt, millä voimavaroilla tätä hoidetaan ja valvontaa on jo alustavassa aikataulussa lisätty. Että sekin revitään opettajien ja ohjaajien selkänahasta vailla mitään pohdintaa, että mitä jätetään pois ja onko tämä järkevää, kun kodit ei tue. Ihan kuin rapajuoppoa estäisi 6h/pv juomasta ja kävisi taistelua. Sitten se rapajuoppo saa loput 18h/pv juoda vapaasti. 

Tässä on täydellinen esimerkki vastuun siirtämisestä yhteiskunnalle. Vanhemmat hallitsee liittymiä, vanhempien vastuu pitää huolta lastensa ruutuajasta. Vanhempien! Vanhemmilta kysytään, että pitäisikö koulussa kieltää välituntisin... "juu, hyvä juttu", koska ei itse kyetä ottamaan vastuuta ja on kivampi, että joku muu tappelee ja vahtii. Vanhemmat voivat asettaa esimerkiksi maksimiajan puhelimenkäytölle päivässä ja jos muksu käyttää v

Haluatko, että me vanhemmat hoidamme myös opetuksen puolestasi? Nythän kaikki ei opi edes lukemaan.

Vai pitäisikö opettajien koulutusta uudistaa ja opettajia lisäkurssittaa nuorten kohtaamisessa. Itä-Suomen yliopiston tutkimuksen mukaan opettajat ovat hyviä aineopettajia, mutta muut työssä tarvittavat taidot puuttuu.

Vierailija
74/104 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään yhden syyn miksi kännykkäkielto ei tule toimimaan: vanhemmat,

Valtaosa vanhemmista on periaatteessa sitä mieltä, että kielto on hyvä asia. MUTTA kiellon ei tulisi koskea juuri heidän lastaan, kun vanhemmilla on "tärkeää" asiaa kesken koulupäivän.

Vierailija
75/104 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Opettajat on  monet nuorina idealistina hakeutuneet alalle tajuamatta sen vaatimuksia. Koulu on hierarkinen ja sisään päin lämpiävä yhteisö, kaipaa uusia asenteita ja lusäkurssitusta henkilökunnalle.

Loppuunpalaneet työterveyden luo.

Vierailija
76/104 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelimet parkkiin ennen tunteja ja saavat tuntien jälkeen takaisin. Käytöstä suoraan tunti jälki-istuntoa, eli kovat rangaistukset käyttöön.

Kuka vahtii, että puhelin menee oikealle omistajalle, jos johonkin koriin kerätään ja itse oma etsitään. 

Meillä tosiaan tehtiin 500 oppilaan kanssa tätä koko viime lukuvuosi, eikä yksikään puhelin vaihtunut tai kadonnut. 

T. Yläkoulun opettaja 

Vierailija
77/104 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään yhden syyn miksi kännykkäkielto ei tule toimimaan: vanhemmat,

Valtaosa vanhemmista on periaatteessa sitä mieltä, että kielto on hyvä asia. MUTTA kiellon ei tulisi koskea juuri heidän lastaan, kun vanhemmilla on "tärkeää" asiaa kesken koulupäivän.

Uskomatonta selkärangan puutetta ja valitusta, kun joutuisi jotain palkkansa eteen tekemään. Suojatyöpaikkoja ilmeisesti. Näillä eväillä ei yksityisissä yrityksissä saatettaisiin ovelle.

Vierailija
78/104 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai tulee toimimaan, meillä toimi jo viime vuonna. Ruokalassa on myös ollut kännykkäkielto jo pitkään.

Välkkäkiellosta olen samaa mieltä. Se edellyttäisi puhelimien keräämistä talteen joka aamu. Luultavasti monet myös pitäisivät sitten mukana toista puhelinta. 

Minun oppitunnillani puhelimet ovat parkissa, eikä muita laitteita käytetä kuin minun luvallani. Hyvin on toiminut.

Jo lain vireilläolo on antanut hyvän selkänojan koululle, jos oppilas tai huoltaja alkaa venkoilemaan. Nyt voi vaan suoraan vedota Suomen lakiin. Uudistus on erittäin tervetullut. 

Olet siis niitä uusavuttomia jotka tarvitsee lain kaikkeen mahdolliseen? Ja mitä sitten tämä laki tekee jos sitä rikkoo? Tuleeko yhteiskunnan lokkityöntekijöille nyrkki perseeseen kuinka syvälle?

Yritä rauhoittua. 

Kyse on siitä, että ennen tätä lakia jotkut huoltajat joissakin kouluissa valittivat, että puhelimen ottaminen rikkoo oppilaan oikeuksia. Tähän ottivat kantaa ylemmät viranomaiset, jotka olivat sitä mieltä, että huoltaja on oikeassa. Tämä asetti koulun mahdottomaan asemaan. Tästä eteenpäin huoltajan on ihan turha valittaa oikeusasiamiehelle tmv. Kouluissa on nyt opettajalla työrauha asian suhteen. 

T. Yläkoulun opettaja 

Vierailija
79/104 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat! Ei teille kuulu se luksus että saisitte itse päättää mitä sääntöjä noudatetaan ja mitä ei. Ei muutkaan työssäkäyvät voi sanoa pomollensa, että mä en tuota ja tuota työtehtävää tee. 

Olen itse koulussa koulunkäynnin ohjaaja, ja tunnen lähes kaikki oppilaat ja vähintäänkin sen, minkä opettajan oppilas on. Olen monasti jälkitunnin jälkeen käynyt ilmoittamassa rikkomuksista opettajalle. Lisäksi isoissa kouluissa on useita henkilöitä valvomassa oppilaita ja aina joku muu aikuinen tietää/tunnistaa oppilaan. 

Tässä vain kuulostaa että opettajat latelevat tekosyitä miksi homma ei toimi. Tiedän itse opettajia joilla kurinpito toimii kun osaavat hommansa eivätkä ole luovuttaneet ja antaneet periksi. 

Ei voi olla tilannetta, jossa oppilaat itse päättävät mitä ohjetta noudatetaan ja mitä ei. 

Jos ryhdyt opettajaksi olet myös jälki-istunto valvoja, piste. Asiat pitää sopia rehtorin kanssa miten jälki-istunnot hoidetaan

Vierailija
80/104 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakeuduin 2 vuotta sitten pois opettajantyöstä 20 vuotta alalla työskenneltyäni. Keskeisin syy on tähän näköalattomuus, jonka nuorison syöksykierre aiheutti. Itse en usko, että millään toimilla enää saadaan tätä oikaistua.

Mikä ihmeen syöksykierre?