Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka kauan kämpän viilentyminen voi kestää?

Vierailija
01.08.2025 |

Sisälämpötila edelleen 26,5 vaikka yöllä oli kaikki ikkunat ja parvekkeen ovi auki. Ulkona on nyt viileämpää kuin sisällä (24).

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

28,8 tänään, 29,1 eilen, 29,4 toissapäivänä ja 29,8 sitä edellisenä päivänä. 

Siirrettävä ilmastointilaite on, mutta olen käyttänyt sitä vain siivouspäivinä. Silloin on mukavaa, kun välillä pääsee vilvoittelemaan kylmään huoneeseen. Muuten olen vain nauttinut lämmöstä :) 

Vierailija
22/42 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan rakennusmateriaaleista ja kämpästä. Ja toki siitä, että onko esim. ilmalämpöpumppu jolla voi auttaa. Jos vanhassa kivitalossa asunto, jossa  vielä suurin osa on ollut aurinkoisella eteläseinällä, eikä ole mitään parveketta, josta saa oven auki, vaan pienet tuuletusrppänät, eikä kunnon läpivetoa, niin jäähtyminen voi kestää parikin viikkoa, jos ulkona ei lämpötila tipu johonkin kymmeneen asteeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kämppä" on pieni osa hitonmoista betonimöhkälettä, jonka lämpötilasta on kyse.

Vierailija
24/42 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman verran kuin on kestänyt lämmetessä. Betoni sitoo lämpöä.

Vierailija
25/42 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kämppä" on pieni osa hitonmoista betonimöhkälettä, jonka lämpötilasta on kyse.

Sepä se. Monesti puhutaan vanhoista kivitaloista, mutta ihan 2004 rakennetussakin kerrostalossa, jossa asuin joitain vuosia, kun talo oli uusi, niin ylimmissä kerroksissa oli sietämätöntä asua. Koko päivän aurinko kuumotti koko kerrostalon seinää, ja vielä myöhään illalla ja yöllä se kunnon kuumuuden hohkaus alkoi vyöryä sisään oli ikkunat ja parvekkeen ovet auki tai kiinni. Ihan sauna koko kämppä.

Vierailija
26/42 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin asunnossa edelleen 28,2 astetta, ja ulkona 20 astetta sekä pientä tuulta. Vanha 1950-luvulla rakennettu suuri kivikasa on loistavasti säilönyt nämä hellekuumuudet syvälle sisuksiinsa. Kestää parisen viikkoa jäähtyä. Jos tulisi oikein kylmää ja jopa pakkasta, jäähtyminen kestäisi vain viikon. 

Vierailija
27/42 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen asti kun seinät viilenee, eli ulkona on koko ajan viileämpi kun sisällä. 

Vierailija
28/42 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on 30 asteiset sisäseinät, niin kämpästä pitää virrata aivan valtava määrä 20 asteista ulkoilmaa läpi ennen kuin ne seinät ja niiden sisällä olevat rakenteet ovat viilenneet 20 asteisiksi.

Vierailija
29/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

25,3 nyt. Woohoo!

Ap

Vierailija
30/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25,3 nyt. Woohoo!

Ap

26,5 ja ulkona 19, tuuleskelee ja välillä sataa. Parvekkeen ovi levällään, parvekelasit levällään, makkarin ja keittiön ikkunat levällään. No, kyllä se Syyskuun puoliväliin taas jäähtyy tämäkin, tai Lokakuuhun. On talo juuriaan ja kellareita myöten käyttänyt helleviikot hyväkseen lämmön keräämisessä.

Vierailija
31/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sit apinat alatte säästää siihen ilmastointilaitteeseen. 

Vierailija
32/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain vartti ku laittaa ilmastoinnin päälle.

Vierailija
33/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut jossain lämpöä varaavassa kiviuunissa niin eipä sitä yöllä muutaman asteen viileämpi ilma kauhean nopeasti viilennä.

Vierailija
34/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asut jossain lämpöä varaavassa kiviuunissa niin eipä sitä yöllä muutaman asteen viileämpi ilma kauhean nopeasti viilennä.

Ei tosiaan. Ehkä loka-marraskuussa alkaa kaivata lämmitystä. Tosi hitaasti jäähtyy.

Vierailija
35/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se voi viilentyä, jos et avaa ikkunoita.

Itse yövyin juuri äsken paikassa, missä ei ollut minkäänlaista ilmanvaihtoa. Pari pöytätuuletinta ikkunoiden eteen vahvisti ilmavirtaa ja huone viileni pienessä hetkessä. 

Mutta no can do, jos ainoa vaivannäkö jonka jaksat tehdä on valittaa vauvapalstalle 

Vierailija
36/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sit apinat alatte säästää siihen ilmastointilaitteeseen. 

No jos nuo nyt investoisivat edes verhoihin ja tuulettimiin 

Vierailija
37/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman verran kuin on kestänyt lämmetessä. Betoni sitoo lämpöä.

Mulla nousi parissa päivässä hellejakson alettua sisälämpötila 23 -> 26, viikon jälkeen oli jo 28 astetta ja nyt on yli viikon ollut 29 astetta. .

Vierailija
38/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kesälomareissun aikana asunnon lämpötila noussut 30 asteeseen. Kotiin tultua laitoin illalla kaikki ikkunat ja parvekkeen oven yöksi auki, ulkona oli alimmillaan 20 astetta. Asunnon lämpötila laski yhden asteen :D 

Vierailija
39/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse yövyin juuri äsken paikassa, missä ei ollut minkäänlaista ilmanvaihtoa. Pari pöytätuuletinta ikkunoiden eteen vahvisti ilmavirtaa ja huone viileni pienessä hetkessä. 

Mutta no can do, jos ainoa vaivannäkö jonka jaksat tehdä on valittaa vauvapalstalle 

Opettele lukemaan.

Vierailija
40/42 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele lukemaan.

Olen kyllä lukenut. Kun seinät kuumenee ööh (mitä varten ne eristeet siellä seinän välissä on) 

Ikkuna auki ja tuuletin ikkunan eteen. On kyllä hirveän vaikeaa. Jokuhan valitti jossain ketjusa sitäkin ettei osaa itse ripustaa verhoja