Millainen ihminen suuttuu
Jos kehuu hänen ulkonäköä, tyyliä yms? Ja ihan vilpittömästi saa kehut? En ymmärrä enkä keksi muuta selitystä kuin että itsetunnossa on pahasti vikaa (ja ehkä päässä). Tällaista ollut kaverilla viime vuodet, milloin suutahtaa mistäkin ja sitten pitää mykkäkoulua monta päivää. Onko narsismin oire? En lähde enää näihin oikkuihin mukaan ja olen alkanut lopettelemaan yhteydenpitoa. Joskus pyytelin anteeksi mutta en joka sanaa enää jaksa enkä halua pyydellä anteeksi. Tahallisesti en ole loukannut.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä että toinen suuttuu milloin mistäkin. En enää tiedä mitä hänelle voi sanoa koska suuttuu joka tapauksessa. Se ei mielestäni ole tervettä.
ap
Monestihan tällaisissa ongelmissa ei ole kyse vain siitä, mitä sanoo vaan MITEN sanoo. Mieti siis, miten kommunikoit.
Niin, mietin jo todella paljon miten ja mitä sanon. Se vie valtavasti voimia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat itse pikkasen sekavalta ihmiseltä.
Ethän kehu vain siksi että saat hänet suuttumaan?
Ethän vain kehu ja loukkaa häntä jos hän ei itse tunne edustavansa sitä mistä kehut?
Läheisten kanssa reagointi voi olla suorempaa ja rehellisempää kuin ulkopuolisten kanssa.
Minusta vähän tuntuu että sinä esität ja teet kiusaa tahallasi, se on mielisairaan ihmisen merkkejä.
Nyt napsahti nopeasti diagnoosi! En ymmärrä mistä sait päähäsi että tahallani kiusaan. Ja en todellakaan voi sille mitään jos hänen itsetuntonsa ei kestä kehua. Aivan kieroutunut ajatus! Ei varmaan pidä sanoa mitään sitten.
ap
"OI, sulla on ihana paita, tuo sopisi mielettömän hyvin laihalle ihmiselle". Siinä kehu, jonka ystävällesi kerrot ja sitten ihmettele, miksi hän suuttuu.
Vierailija kirjoitti:
ap
Katsotko päin kun puhut vai katseletko muualle? Millaisella äänensävyllä puhut? Tuetko, jos toisella on vaikea paikka? Joskus ihminen ei vain tajua, että käyttäytyy loukkaavasti, vaikka yrittäisi selittää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat itse pikkasen sekavalta ihmiseltä.
Ethän kehu vain siksi että saat hänet suuttumaan?
Ethän vain kehu ja loukkaa häntä jos hän ei itse tunne edustavansa sitä mistä kehut?
Läheisten kanssa reagointi voi olla suorempaa ja rehellisempää kuin ulkopuolisten kanssa.
Minusta vähän tuntuu että sinä esität ja teet kiusaa tahallasi, se on mielisairaan ihmisen merkkejä.
Nyt napsahti nopeasti diagnoosi! En ymmärrä mistä sait päähäsi että tahallani kiusaan. Ja en todellakaan voi sille mitään jos hänen itsetuntonsa ei kestä kehua. Aivan kieroutunut ajatus! Ei varmaan pidä sanoa mitään sitten.
ap
"OI, sulla on ihana paita, tuo sopisi mielettömän hyvin laihalle ihmiselle". Siinä kehu, jonka ystävällesi kerrot ja sitten i
Kuule, jos sanoisin noin niin tyyppi suuttuisi varmaan iäksi:) Siihen suuttumiseen riittää kun sanon että näyttää tyylikkäältä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Katsotko päin kun puhut vai katseletko muualle? Millaisella äänensävyllä puhut? Tuetko, jos toisella on vaikea paikka? Joskus ihminen ei vain tajua, että käyttäytyy loukkaavasti, vaikka yrittäisi selittää sitä.
Puhutaan puhelimessa ja viesteillä pitkän välimatkan takia, toinen asuu ulkomailla. Nähdään noin joka toinen vuosi. On tunnettu melkein 30vuotta.
Ja olen tukenut häntä niin paljon näiden vuosien aikana ettei ole tosikaan. Vaikea elämäntilanne ollut molemmilla, olen kuunnellut ja vastannut ja koettanut auttaa sen minkä etäältä voin.
ap
Mä kehun harvoin. Kun kehun niin tarkoitan sitä. Eikä tässä ole kyse pelkästään kehumisesta kun mikä tahansa kommentti voi saada aikaan saman. Ja jos minun pitää koko ajan varoa sanomisiaan, ajatuksia, mielipiteitä millainen kaveri se sitten on? Ollaan varmaan liian erilaisia sitten. Joskus lähettelin instaan reelsejä hänelle, jotka oli mielestäni hauskoja. Niihin hän vastasi että ei ole hänen mielestään hauskoja tai kiinnostavia niin lopetin sen sitten. Itse olen kavereiden lähettämiin laittanut sydämen tai en mitään. Ei ole tapanani vastata että ei kiinnosta. Mielestäni se on epäkohteliasta.
ap