Onko outoa että lapsi valitsee kaupasta halvimman jäätelön?
Olin tänään omien lasteni ja naapurin lapsen kanssa kaupassa kun tultiin yhtä matkaa uimarannalta kotiin. Lupasin ostaa jäätelöt ja sanoin että saa valita ihan minkä vaan jäätelön. Omat lapset valitsi Daim-tuutin, Magnumin ja Kolmen kaverin jäätelön. Naapurin lapsi valitsi Coopin halvan tuutin ja selvästi oikein etsi sitä jäätelöaltaasta.
Naapurin lapsi on yh-perheestä ja äiti työttömänä ollut jo pitkään. Jotenkin tuli oikein paha mieli kun kerrankin olisi saanut ottaa minkä vaan jäätelön niin ottaa tuollaisen halpistuutin. Sanoinkin että ota vaan minkä haluat niin sanoi että ottaa tuon Coopin.
On varmaan tottunut siihen että pitää aina ostaa halvinta niin ei osaa edes valita mieluista vaan tyytyy siihen halvimpaan.
Kommentit (20)
Naapurit tietävät, että teillä pidetään kulissia yllä velkarahalla, niin lapsi huomaavaisesti ajatteli olla tekemättä teille lisää velkaa.
Se oli hänelle mieluisin, eli se, minkä hän tuntee ja tietää, miltä se jäätelö maistuu. Lapselle usein tuttuus on tärkeämpää kuin uusien makujen maistelu.
Kyl se lapsi tiedosti tilanteen.
Häpeä on hirveä. Se ei lähde koskaan.
Jos on ollut jämäkpl ja saanut vain säälistä ja pakosta välttämätöntä, aina jonkun toisen vanhaa tai halvinta.
Ei pidä kaunistella asiaa.
Oi miten kohtelias ja hyvin kasvatettu lapsi! Minua puolestani työttömänä harmitti tarjota lapsen kavereille, kun aina valitsivat kalleinta mahdollista, itse kun ostamme halvinta. -Ja niin heidänkin vanhempansa, mutta lapsia kehoitettu syömään kaverin luona mahar täyteen ja valitsemaan suurinta ja kalleinta.
Mä olen köyhästä perheestä, muistan kyllä vahvasti sen että jos joskus jonkun kanssa pääsi vaikkapa ravintolaan syömään niin aina otin ruoan sieltä halvemmasta päästä vaikka olisi kuinka sanottu että ota sitä kobehärkää vaan...
M38
Raha muuttaa meitä kaikkia niin paljon, ja se on valtava vääryys. Olemme kuitenkin ihmisinä ihan samanlaisia otuksia joka iikka.
Itse olen aina ohjeistanut lapsille, että jos joku tarjoaa, niin älä ota kallista. Perus käytöstapoja. joita aloittaja ei ilmeisesti tunne.
Lapsi on huomannut, että sä näytät nukkavierulta ja väsähtäneeltä, eikä halunnut rasittaa sun keikkuvaa talouttasi kalliilla jäätelöllä. Erittäin fiksu ja hyvinkasvatettu lapsi 🥰
Itsekin ostan mieluiten tutun ja hyväksi havaitun tuotteen.
Onpa typerä muksu. Itse ottaisin vanhempien piikkiin pikavippejä ja kaikkee muuta kivaa. Veisin tuhkatkin pesästä.
Ei meillä ainakaan opeteta että otetaan se isoin herkku mikä löytyy. Lapselle noi Daim tuutit on ihan valtavasti syömistä ja sokeria. Tuo coop tai vastaava on kyllä ihan riittävästi. Meillä pysytään monesti ihan mehujää valinnoissa.
Otti vaun itselleen sen tutun ja hyväksi havaitsemansa tuutin. Ei siinä sen kummempaa. Lapset on tuollaisia.
Tuskin kyse oli mistään kohteliaisuudesta tai häveliäisyydestä.
Etkö tosiaan tiedä, että joku pitää sellaisesta mausta? Nykyinen suosikkijäätelöni on halvin pirkkatuutti. Se vaan on minun mielestäni paljon parempi kuin nuo mainitsemasi.
Vierailija kirjoitti:
Se oli hänelle mieluisin, eli se, minkä hän tuntee ja tietää, miltä se jäätelö maistuu. Lapselle usein tuttuus on tärkeämpää kuin uusien makujen maistelu.
Meillä lapsi taas haluaa testaillakin asioita ja useasti valitaan jotakin uutta.
Tutut hyvät ovat myöskin kuitenkin hyviä, olivat ne sitten halpoja tai niitä hintavampia.
Jos on vähän rahaa niin olen itse mieluiten ilman tarvittaessa.
No jos se vain sattui olemaan hänen lempparinsa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina ohjeistanut lapsille, että jos joku tarjoaa, niin älä ota kallista. Perus käytöstapoja. joita aloittaja ei ilmeisesti tunne.
Riippuu ihan lapsen iästä, tietääkö mikä jäätelö on kalleinta tai halvinta.
Täällä et ala kyselemään ja utelemaan. Ymmärrätkö.
höh, se voi olla hänelle mieluisa, ei ole ainakaan ahne!