Miksi laihdutus aiheuttaa heikotusta?
Olen ylipainoinen nainen ja laihdutus tuntuu aina tyssäävän heikkoon oloon, vaikka syön ihan riittävästi. Ei jaksa mitään, etenkin liikkuessa alkaa heikottaa ja rauhallisilla kävelylenkeilläkin joutuu pitämään taukoa tai etsimään istumapaikan. Normaalisti liikkumisessa ei ole näitä ongelmia, vaikka kunto onkin huono. Töissä oleminenkin vaikeutuu, kun tuntuu että mitään ei jaksa tehdä.
Toistetaan vielä: kyse EI ole siitä, että söisin liian vähän. Laskureiden mukaan kulutan noin 2000-2100 kcal päivässä, joten pidän vajeen maltillisena ja syön päivittäin 1800 kcal. Laihtumistahtikin on tämän vuoksi hidas, alle puoli kiloa viikossa.
En ymmärrä, että mistä tuo johtuu. Paastosokeri ja raudanpuute on mitattu, jopa EKG otettu, niissä ei ollut mitään ongelmia. Karppausta ei voi kokeilla, koska töihin kuuluu usein hiilihydraattipitoisten ruokien syömistä.
Kommentit (18)
Miten sun verenpaine?
Äkkiseltään kuulostaa vaan liian isolta kalorivajeelta. Mitä sä syöt? Tarpeeksi ravintoaineita?
syöt höpöhöpö ruokaa jossa ei ole tarpeeksi rakennusaineita(vitamiineja
Kyllä se menee ohi kun jatkat vaan
Olet tottunut olemaan maha täys aina.
Epäilen hieman tuota väitettä, jonka mukaan ap:n työhön kuuluisi hiilihydraattioitoisten ruokien syöminen. Harvaan työhön edes kuuluu syöminen, keittiössä on laadunvalvontaa ja ruokatehtaillakin ruokaa taidetaan maistaa, mutta ei sitä edes yhden aterian verran syödä päivittäin. Ja töihin voi viedä omat eväät.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen hieman tuota väitettä, jonka mukaan ap:n työhön kuuluisi hiilihydraattioitoisten ruokien syöminen. Harvaan työhön edes kuuluu syöminen, keittiössä on laadunvalvontaa ja ruokatehtaillakin ruokaa taidetaan maistaa, mutta ei sitä edes yhden aterian verran syödä päivittäin. Ja töihin voi viedä omat eväät.
Mutta jos sitä ruokaa maistellaan (varsinkin usein), niin ei keho silloin ole ketoosissa, johon sillä karppauksella pyritään. Ei ketoosin katkaisemiseen tarvita jättiannoksia tai kokonaista ateriaa.
Maistaminen on aika yleistä ravintola-alalla, kahviloissa jne. Joissakin töissä edustetaan syömällä asiakkaiden kanssa. Myös vaikkapa hoitajana kotihoidossa tarjoilujen (leivonnaisten, keksien tms) maistaminen voi olla nopea tapa ilahduttaa yksinäistä vanhusta ja pitää yllä asiakkaan toimintakykyä, vaikka ei olekaan aikaa jäädä kahville rupattelemaan.
Syön tavallista kotiruokaa, tietenkin pienempiä annoksia kuin tavallisesti. Vaikea sanoa, onko se ravintorikasta vai ei, mutta aterioiden kylkeen kuuluu kasviksia ja lautasmallia noudatetaan. Välillä saatan syödä valmisaterian tai leipää lämpimän ruoan sijasta, jos on kova kiire.
Joku ehdotti syyksi sitä, että sokeri on liian matala. En usko, että tuo on ylipainoisella ongelma, ja sokerini on mitattu ja todettu hyviksi. Kai paastosokerissa otetaan huomioon sekin, jos sokerit ovat liian matalalla?
Joku kysyi verenpaineesta, voi olla että se on alhaalla. Ennen laihdutusta verenpainearvot olivat hyvät, voi olla että tuo on laihdutuksen myötä laskenut. Aiheuttaako se siis tuollaisia oireita ja mikä siihen auttaa? Suolan syöminen? Suolaa en viitsisi syödä turhaan lisää, kun jo nyt menee välillä sitä valmisruokaa (ei kuitenkaan joka päivä) tai leipää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se menee ohi kun jatkat vaan
No ei kai sen yli kuukautta pitäisi kestää? Sen verran olen pisimmillään jaksanut pinnistellä, sitten ei enää jaksanut heikkoa oloa.
Vierailija kirjoitti:
Syön tavallista kotiruokaa, tietenkin pienempiä annoksia kuin tavallisesti. Vaikea sanoa, onko se ravintorikasta vai ei, mutta aterioiden kylkeen kuuluu kasviksia ja lautasmallia noudatetaan. Välillä saatan syödä valmisaterian tai leipää lämpimän ruoan sijasta, jos on kova kiire.
Joku ehdotti syyksi sitä, että sokeri on liian matala. En usko, että tuo on ylipainoisella ongelma, ja sokerini on mitattu ja todettu hyviksi. Kai paastosokerissa otetaan huomioon sekin, jos sokerit ovat liian matalalla?
Joku kysyi verenpaineesta, voi olla että se on alhaalla. Ennen laihdutusta verenpainearvot olivat hyvät, voi olla että tuo on laihdutuksen myötä laskenut. Aiheuttaako se siis tuollaisia oireita ja mikä siihen auttaa? Suolan syöminen? Suolaa en viitsisi syödä turhaan lisää, kun jo nyt menee välillä sitä valmisruokaa (ei kuitenkaan joka päivä) tai leipää.
Ap
Tuo sokeri tuli minullakin mieleen.se voi olla matala ylipainoisellakin.
Ilmeisesti tarkoitat sokeri mittauksella joko pitkää sokeria tai sokeri rasitusta. Nämä kertovat kokonaiskuvaa.
Matala sokeri tarkoittaa sitä, kun verensokeri nousee ruokailun jälkeen ja sitten laskee.
Jos sokeri laskee liian alas, tai nopeaa seuraa heikotus.
Tyypillisesti jyrkkää sokerikäyrää (nopea nousu ja lasku) aiheuttaa hiilarit. Sokeri voi nousta turhan korkealle, ja kun se sitten tulee jyrkästi alas, heikottaa.
Myös liian pitkä ateriaväli voi aiheuttaa tuon heikotuksen
Olen lihava, olen diabeetikko ja minun on todella vaikea syödä tarpeeksi usein. Söisin mielelläni vain aamulla ja sitten iltapäivällä. Minulla ei, ulkomuodosta huolimatta, oli useinkaan nälkä. Sitten kun näläntunne tulee, olo menee nopeasti todella heikoksi, kun sokeri on jo niin alhaalla. Tämä ongelma on ollut jo ennen diabetesta.
Minun siis täytyisi syödä pieniä annoksia ja usein, ja tarkkailla hiilareita.
Minulla tuo nopea verensokerin heittely myös aiheuttaa sen, että on pakko syödä äkkiä jotain, eli vaikkapa suklaata, että selviän edes siihen ruokaan asti, niin heikoksi olo menee äkkiä. Kylmä hiki, tärisyttää, pyörryttää jne.
Tällä sitä sitten on lihonutkin, kun sitä verensokeria pitää korjata syömällä ja sitten väsyttää ja pitää ottaa makeaa että pysyy hereillä ja näläntunne katoaa.
Nyt helteillä on vielä vaikeampaa, kun on huono olo kokoajan kuumuudesta johtuen, eikä oikein ruoka maistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kannattaa vähentää hiilihydraattien määrää ja tarkistaa, että saat tarpeeksi proteiinia. Ns. tavallisessa kotiruoassa on usein aika paljon hiilareita suhteessa proteiiniin.
Oma villi veikkaukseni on, että kehosi menee säästöliekille, kun saat liian vähän energiaa. Se sitten säästää energiaa aivoista.
Ehkä et syö riittävän monipuolisesti
Vierailija kirjoitti:
Epäile rauhassa, mutta on olemassa esim. esimerkki ruokailuja. Ei niissä voi kaivaa omia eväitä, varsinkaan mitään karppiruokia... tai rajoitettuja ruokia.
T: joku toinen kuin ap
Mulla vähän samantyyppistä oiretta. Kokeile proteiinin lisäämistä. Mun on sitä vaikea saada riittävästi syötyä, kun en syö lihaa enkä pidä proteiinijauheista.
Eikä tätä ole tapahtunut vain helteiden aikaan, vaan muutenkin. Ei siis johdu siitäkään, että kuuma keli väsyttäisi.
Ap