Oon yh, teenkö yötöitä vai olen lapsen kanssa?
Eli voisin tehdä yötöitä, joista saisin enemmän rahaa, mutta sitten tietenkin nukkuisin päivät ja lapsi 10v. olisi yksin päivät ja usein viikonloput. Vai tyydynkö vähempään rahaan ja teen päivätöitä ja olen lapsen kanssa sitten illat ja viikonloput?
Haluaisin saada maksettua asuntomme nopeammin pois ja myönnän, etten ole kovin hyvä lasten kanssa ja osaa oikein leikkiä tai jaksa viedä muutenkaan mihinkään, eli loogista olisi ottaa nuo yövuorot? Lapsi varmasti osaa olla itsekseen kyllä päivät ja viikonloput jos nukun. Tietokone hänelle muutenkin tärkeintä, eikä halua harrastaa mitään.
Haluaisin vain taustatueksi päätökselleni, minulla ei ole läheisiä juuri ollenkaan.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Yötyötä on minusta oikein hyvää tehdä, eihän se lapsi seuraa tarvitse kun nukkuu ja siinä vaiheessa kun nukut itse hän on koulussa.
En oo ap, mutta osaako kaikki lapset itse herätä ja mennä kouluun ja syödä terveellisen aamupalan? Ja kun tulevat niin tehdä automaattisesti läksyt ja syödä terveellisen välipalan? Kukas sen päiväruoan on jaksanut tehdä? Yksin varmaan syö äidin ostamaa Atrian pitsaa keittiössä., koska monissa yötöissä on ruoka valmiina esim. hoivakodeissa yms. Äiti voi syödä keittäjän tekemää ruokaa töissä tai käydä Mäkissä jos on sähköasentaja. Ja kun äiti herää niin lähtee töihin. Ihana elämä lapsella yksin tietokoneensa kanssa. No, onneksi kasvaa omatoiminen lapsi ja osaa varmasti siivota ja tiskata ja tehdä ruokaa ilman esimerkkiä yms. käyttää koiran ulkona itsekseen. Ei tartte aikuista muistuttamaan mistään, koska nukkuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka lapsen kanssa on öisin, kun olet töissä?
Ei lapsi tarvitse mitään virikkeitä yöllä. Pärjää hyvin itsekseen. 10v on jo yleensä aika omatoiminen.
Mä tiedän yhden 11-vuotiaan, joka ei uskalla olla yksin kotona ollenkaan yksikseen, vaikka vanhemmat tekee vuorotyötä :D Soittaa siis jo kello 20 että pitää tulla vanhemman kotiin eikä löydä ruokaa. Ja pelottaa mennä yläkertaan vessaan, koska siellä ei ole valoja päällä :D
Karseaa edes harkita. Raha on renki. Ei muuta. Hirveen huono fiilis jää tästä kun ajattelee että et jaksa noita muutamaa vuotta odottaa. Mitä vähemmän laiteaikaa lapselle sen oarempu. Sinä kasvatat!!
Kylmää on kyyti tässä maassa. Ja sen kyllä huomaa lapsista ja nuorista sitten.
Sinun arkesi on sen lapsesi lapsuus.
Vierailija kirjoitti:
Nurkkien lapset ovat tällaisia. Eivät osaa ottaa vastuuta omasta lapsestaan tai ohjata mitään tekemistä. Eihän heitäkään ohjattu. Senkus vaan lapsi pärjää itsekseen, voi vaan pelata tietokoneella koko ajan ja juoda mehua :D Sitten suuttuvat, kun opettaja tai sossu ottaa yhteyttä ja kertoo, että lapsella on koulussa oppimisvaikeuksia :D Viranomaiset kuulemma puhuvat höpöjä ja heissä on vikaa :D
Eihän nää käy edes töissä!
Voisiko isovanhempi tai joku muu tulla lapsen seuraksi yön ajaksi?
Meillä teinitkin ovat harmitelleet, kun olen arkena paljon töissä. Työmatkan kanssa työpäivät venyy monesti 05-16, koska teen liki 10h työpäiviä ( kokopäivätyö plus ylimääräinen työ). Ja meillä on sentään mies kotona, kun on työkyvyttömyyseläkkeellä.
Että sanoisin kyllä, vaikka lapsesi olisikin paljon tietokoneella, niin silti on tärkeää, että olet läsnä ja olemassa, eikä vain töissä ja nukkumassa.
Millä logiikalla sinä "nukkuisit kaikki päivät"? Päivätöissä nukutko sinä kaikki illat ja yöt eli 14 tuntia vuorokaudessa? Nukut, kun penska on koulussa ja vähän yli, illat olet hänen kanssaan, kuten muutkin normaalit vanhemmat, ja yön olet töissä.
Ihme vastauksia etusivulla.
Vierailija kirjoitti:
Yötyötä on minusta oikein hyvää tehdä, eihän se lapsi seuraa tarvitse kun nukkuu ja siinä vaiheessa kun nukut itse hän on koulussa.
Ei kukaan jätä lasta yöksi kotiin. Kun iskeekin hätä ja lapsi unissaan kaatuu portaissa tai alkaa yllättävät vatsakivut niin et sinä voi lähteä töistä keskellä yötä kotiin rauhoittelemaan pimeässä itkevää lastasi.
Tunnen henkilön, joka tekee yötöitä ja hänellä on ala-asteikäisenä lapsi puolet aikaa kotonaan, niin henkilöä ei nukuta ikinä heti klo 08 kun tulee töistä kotiin vaan valvoo vielä ainakin klo 11-12 asti. Sitten nukkuu ja herää klo 19, menee suihkuun ja lähtee ajamaan töihin klo 20.30. Ei hänelle jää päivässä kun 1h olla lapsen kanssa illalla, ei siinä paljon ehdi mitään tehdä kun varmaan pitäisi jotain syödäkin tai tehdä ruokaa. Toki he käyttävät kotonaan lähinnä valmis eineksiä. Vanhemmilla eikä lapsella ole mitään harrastuksia, paitsi kotona pelaaminen. Tämä aikuinen vie siis lapsen yöksi aina lapsen toisen vanhemman luokse, joka asuu lähistöllä ja hakee töistä tullessaan kouluun.
Yövuorojen jälkeen tämä vanhempi on aina kaikki vapaansa samanlaisessa unirytmissä, eli vapaapäivinäkään ei vietä aikaa lapsensa kanssa juuri ollenkaan päiväsaikaan. Pari tuntia illassa ovat ehkä samaan aikaan hereillä. Aika surullistahan on valita tuollainen elämä. Ei käytännössä mitään sosiaalisia kontakteja ikinä, kun työpaikallakin asiakkaat vain nukkuvat eikä yöllä ole henkilökuntaa seurana.
Valitsisin todellakin ensimmäisenä perheeni, työ tulee vasta toisena. Ei tarvitse ottaa kalliita asuntolainoja jos korot ahdistavat ja siksi oitää pilata oman elämän lisäksi lapsen elämä. Kun lapsi muuttaa pois kotoa, niin sitten on aikaa vielä tehdä parikymmentä vuotta niitä yövuoroja jos huvittaa. Kuolinvuoteella tuskin ajattelee, että olisipa pitänyt tehdä enemmän yövuoroja.
Oo lapsen kanssa. Itse valitsin aikanaan työt ja se oli valtava virhe. Nyt oon yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka lapsen kanssa on öisin, kun olet töissä?
Ei lapsi tarvitse mitään virikkeitä yöllä. Pärjää hyvin itsekseen. 10v on jo yleensä aika omatoiminen.
Ei kai kukaan lapsi tarvitse yöllä virikkeitä, mutta entäpä turva ja turvallisuuden tunne? Minut jätettiin joskus lapsena yksin kotiin ja muistan vieläkin sen pelon tunteen kun koko ajan mielessä pyöri että joku murhaaja tai ryöstäjä hiipii kotiin kun nukahdan. Pari kertaa yöllä heräsinkin itkuun eikä kukaan kuullut.