Kun moukkamaisuudella ei ole rajoja
Miten te olisitte suhtautuneet tällaiseen:
Pidät pienet perhejuhlat omassa kodissasi. Miehen veli on kärsinyt yli 10 vuotta mielenterveys-, alkoholi- ja talousongelmista, pilaten useammat perhejuhlat moukkamaisella käytöksellään. Vieraanvaraisuus on ollut aina yksipuolista, joten toivot että miehen veli ei tulisi juhliin lainkaan. Turha toivo, juhliin tullaan uuden hoidon kera. Puheenaiheeksi kahvipöydässä miehen veli valitsee wc-pöntön pesun.
Anoppi unohtaa tervehtiä miniän äitiä (omaa iäkästä äitiäsi). Sen sijaan anoppi kovaan ääneen kehuu oman poikansa uutta seurustelukumppania taivaan lahjana, unohtaen täysin kuinka paljon isäntäperhe eli toinen poikansa perheineen on vuosien varrella auttanut sekä vanhempiaan että mt-ongelmaisen veljen lapsia, myös rahallisesti. Muunmuassa miehen veljen kylpyhuoneremontin rahoittamiseen on jouduttu osallistumaan.
Veljeä on autettu siitäkin huolimatta, että omassa perheessä on toimittu omaishoitajana vaikeasti sairaalle lapselle.
Oma äitisi on juhlista poistuessaan tosi surullinen.
Miten toimisit jatkossa?
Kommentit (24)
Monella vastaajalla ei tunnu olevan omakohtaista kokemusta, vois olla vastaukset vähän erilaisia
olen ollut vastaavassa tilanteessa, kyseessä oma sisko. Tottakai sitä aluksi ajatteli, että kun me läheiset autetaan, niin kaikki muuttuu aikanaan paremmaksi. Ei muuttunut, päinvastoin. Sosiaaliset kohtaamiset muuttuivat aina vain kiusallisemmiksi. Ihan turha toivoa, että sisko olisi jotenkin kiitollisuutta auttamisesta osoittanut.
mä vähensin tapaamisia ihan minimiin, vain vanhempieni luona nähtiin. Sitten kun Isä joutui seniorikotiin, ja sisko rupesi aiheuttamaan ongelmia yksin elävälle äidille (mm. kävi humalassa uhkailemassa, kun ei saanut rahaa), niin oli pakko puuttua rajusti. Äidin luona saa käydä vain selvinpäin, ja kun minä olen siellä.
ymmärrän hyvin aloittajaa, vaikka tapaamisia olisi vain kerran vuodessa, niin kipeiden vuoden kokemukset tulee helposti pintaan. Ja tuo kommentti, ettei pidä juhlia järjestää, on tosi omituinen. Kyllä ihmisen pitää voida omassa kodissa juhlia ilman, että lähipiirissä oleva ikuinen terrorisoija niitä toistuvasti pilaa!
Kyllä se taivaan lahja on ollut ap:n mies.
Meillä suvussa vastaava tapaus.
Olisit ap sanonut että toivottavasti vessa on hyvin siivottu, kun te olette sen maksaneet ;)
Mitäköhän ihmiset mahtavat oikeastaan tarkoittaa välien katkaisemisella? Ei enää soitella viikottain, ei kutsuta kylään monta kertaa vuodessa eikä mökkeillä yhdessä? Vai ei osallistuta mihinkään tapahtumiin joihin toinen on tulossa, ei kerrota lapsenlapsen syntymästä eikä haluta nähdä kuolemassa olevaa äitiä? Itse jotenkin ajattelen, että välien katkaiseminen on peruuttamaton, lopullinen juttu. Yhteydenpitoa voi vähentää muutenkin.