~*~*~TAMMIKUISTEN MA JA TI~*~*~
Viikonlopun pino:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9952490&p=2&tmode=1&smode…
Kommentit (29)
[color=104E8B]
Onpa tuolla ulkona hirvee tuuuuuuuli !
[color=8B1A1A][b]ceciliah:[/b] Ootko ajatellu semmosta vaihto ehtoo,että lopettaisit imetyksen ja kokeilisit korviketta? etkös sä täys imettäny??*muistelee*
Jos ne masuvaivat helpottuis sillä??
Vois sitten myös isä syöttää yöllä,saisit levättyäkin, eikä tarvis vahtia syömisiään,saisit siitkin lisää energiaa (lue=pannu kaffia!) ;)
Saikos se teitin vauva jotain tippoja (en jaksa kaivaa vanhoja keskusteluja) rela/cuplaton/disflatyl??
Joskus niiden pois jättö auttaa tai sitten aloitus,jos et käytä..
tää oli tämmöstä pähkäälyä,enempää en osaa auttaa.. :/
[color=68228B][b]zatu:[/b] Juu en paiskannu vettä perään ;))
imuria mokomalle levitykselle näytettiin!
[color=#228B22][b]Trullittelu[/b] on täällä tosian vasta lauantaina myös.
nyt takas hommiihin..
[color=EECBAD][b]Maria ja Jere
[color=996699]Nyt on sitten ristiäiset onnellisesti ohi, nimi on blogissa kuvien kera, mutta täällä palstalla vauva kulkee edelleen Nipsuna :)
[b]Ceciliah[/b], voi surku, kovasti voimia ja jaksamista! Vaikka olenkin melkoinen imetysfanaatikko, tuli mullakin mieleen sama kun Marialla. Voisitko ajatella korvikkeen käyttöä, jos nukkuisi sillä pidempään ja masuvaivat helpottaisi (vaikka yleensä ne kai lisääntyy joillakin aluksi korvikkeesta?). Ota ainakin puheeksi neuvolassa, vauvallekin on tärkeää että äiti on levännyt ja syönyt hyvin, sinusta itsestäsi nyt puhumattakaan. Toivon todella että se 3 kk rajapyykki toisi teillekin rauhan ja levon!
[b]Sitteri-G[/b], on ollut kapistus melko käyttämätön, kun meillä on se vauvakiikku. Siinä kyllä on päivittäin useamman tunnin, kun nukahtaakin siihen tosi hyvin. Miksei sitteriä saisi käyttää pitempään, saahan sen makuuasentoonkin halutessa? Mua taas arveluttaa turvakaukalo, kun tuntuu että vauva on siinä niin istualleen. Mutta jopa lääkärit on joskus sanoneet että nuhaista/tukkoista lasta voisi jopa nukuttaa öisin kaukalossa, jos on toooosi tukkoinen ja flunssanen, eikä muuten saa hengitettyä kunnolla. Miehen sisko on näin nukuttanut.
[b]Zatu[/b], kävitkös Kossin kanssa niissä hiihtokilpailuissa? Meidän hyvin onnistuneen laskettelureissun innostamana olemme lähdössä pääsiäisenä vielä pohjoisemmas, ihan Lappiin *hui* Saa nähdä kuinka käy.
Ai niin, ja meikä hullu oli niin uhkarohkea että olin vauvan kanssa viime viikolla Stockan Hulluilla Päivillä! En ois uskonut, että uskallan mennä, mutta hyvin meni ja vauva vaan nukkui. Oli muuten kätevämpää kulkea kärryillä, kun sai tilaa ruuhkassa paremmin kuin itse kävellessä ilman rattaita :) Tuli testattua Gracon rattaat-kaukalo yhdistelmä ja hyvin toimii! Pyörähtää hyllyjen välissä vaikka pennin päällä :) ja rattaiden kuomun ja kaukalon kuomun saa silleen päällekkäin/vastakkain, että vauva on ihan suojassa siellä. Imetykset kahvilan nurkkasohvalla ja vaipanvaihdot lastenhoitohuoneessa ja voila' , taitaa tytöstä kasvaa shoppailija jo pienestä pitäen ;)
Täälläkin P-Pohjanmaalla virvottiin palmusunnuntaina ja arvatkaan tuottiko päänvaivaa kun oli ristiäiset samana päivänä!? Asumme lapsiperhe alueella ja ovikello pirrasi jo aamusta alkaen. Oli pakko laittaa oveen kyltti, että vietämme ristiäisiä, ethän häiritse. Onneksi ei häiritty kesken toimituksen :) Muuten tykkään kyllä jakaa noidille karkkia.
Sinda ja Nipsu 10+1
[color=darkviolet]No en sentään pottuja oo täällä miekkoselle keittämässä ;) ja samaa mieltä oon, ett ois ihanan helppoo kulkee joka paikassa jossei tarvis muuta ku baarinsa kantaa vauvan lisäksi. Mut koskaan ei voi kukaan tietää kuinka kauan maitoa piisaa. .
Josta tuli mieleen, ett toivottavasti saa sellaset 8kk imettää, kuten akkaa. Tuli meinaan ostettua järkyn hintaset i-liivit!! Jäi harmittaan, ku pölijä haaskasin 50¿ mokomiin :/ varsinki kunnen mustia saanu kuten olin aikonu ostaa. Jotenki en enää jaksellu katella tai mikä oikosulku lie tullu. Joten saisivat nyt haukkua hintansa. .
[b]Pupina[/b] toivotaan veljesi perheelle kaikkea hyvää radikaalista ratkaisusta huolimatta. Mutta joskus ehkä pesäero voi olla ainoa ratkasu, mutta jospa ei tässä tapauksessa lopullinen.
[b]Ceciliah[/b] järkyttävää huutorumbaa teillä *halaa*. Toivottavasti voimat sulla riittää ja parempi vauva-arki pian alkais.
[b]Sinda[/b] olivat kaverille sanoneet, ett selkä saattaa vääntyä tms. Ja mä kans ihmettelin, kun kerta sitterin saa tosi pötkötysasentoon ja ite pidän siinä vielä makuupussia pehmentämässä & oikasemassa mahollista notkoo.
Kitos kysymästä hienosti meni meiän hiihtokilpailuissa käynti :) Parisen tuntia oltiin. Akka hiihti reippaasti, Kossi nukku vaunuissa ja kävin syöttämässä hiihtomajalla. Makkaraakin paistettiin ja kaikin puolin oli onnistunu reissu.
Shoppailureissuki meni lauantaina hyvin. Hämmästeli hälinää ja kirkkaita valoja, mut ei pahemmin huutanu. Vähä kerkes suutahtaa, ku ei heti saanu tissiä suuhunsa. Piti etsiä rauhallinen paikka ;) Sambaesityksiä ei ollu puhettakaan mennä kattomaan, ku oli niin karmee mökä. Sitä reppana vähä säikähti :/ Kotimatkalla oli hermostua, ku pösössä ei saa kaukalon jalustaa niin hyvään asentoon, mut asettu onneksi ja matkaki meni ihan mukavasti. Ukko oli pelänny koko reissusta ihan muuta ja uskalsi vasta myöhemmin sen sanoo.
Nyt miekkonen hermostuu. .
Nyt särkee jo silmiä ku on niin kauan tuijottanu tätä koneen näyttöä.. mutta hurraan hiljaa mielessäni, koska kehittämistyö alkaa pikkuhiljaa olla valmis.. taidan saada opinnot kunnialla päätökseen!
Mun tähän astinen päivä on siis ollu pelkästään kirjoittamista ja välillä imettämistä. Mies on parhaillaan isyyslomalla niin huolehtii pikkuherran, ruokkimista lukuunottamatta =)
Meillä ei viime yö sujunut kauheen hyvin tai siis yön aloitus...
D itki/huusi masukipua klo 01.30 saakka, kunnes sai kakan tehtyä. Me oltiin ihan ihmeissään moisesta kun ei oo tuollaista tilannetta aikasemmin ollu! Syynä kipuiluun taisi olla mun syömät itsetehdyt sämpylät... ilmeisesti liikaa tuoretta hiivaa ja täysjyvää herran massulle.
Tänään näyttää tuo tuuli yltyneen meilläkin (Länsi-Vantaa), mutta aurinko kuitenkin paistelee. Saa nähdä saanko itsestäni irti kävelylle lähtöä.
SitteriG: Meillä on sitteri ollu käytössä 2kk ikäisestä lähtien, D ei siinä nuku eikä edes nukahda. Hän kun on mahallaan nukkuja. Muuten kyllä viihtyy sitterissa hyvin, hieman kohotetussa asennossa ja viettää siinä korkeintaan 30min kerrallaan. Meillä on siinä sellainen lelukaari, josta miekkonen pitää kovasti. Lelut saa kovaa kyytiä pikkunyrkeiltä ja välillä niille kerrotaan pitkiäkin tarinoita =)
Nyt koittaa " vahdinvaihto" mies on lähdössä kuntosalille.
-Rainy-
Nyt täytyi itsekin Cecilahin takia avata suunsa, kun tähän asti olen vain taustaillut. Olen ihanan reilun 2 kk:n tyttösen äiti. Tyttö nukkuu ihanasti öisin, päivisin huonommin, mutta en valita. Cecilahin tunteen kuitenkin tiedän... tytön lisäksi minulla on 2 poikaa, kaksoset, nyt jo iiiiisot isotveljet, mutta heidän kanssaan opin, mitä on olla koliikkivauvojen vanhempi. Minuakin vitutti silloin, kaikilla meni ihanasti, kaikilla oli niin auvoa, kaikilla oli ihanat hymyilevät lapset, jotka nukahtivat itsekseen, söivät ja juttelivat... Meillä oli yhtä helvettiä, hyvin samanlaista varmasti kuin sinulla Cecilah. Öitä ei nukuttu, päiviä ei nukuttu, itkettiin, kitistiin. Ok, meillä oli kaksi lasta, mutta silti voin täysin samaistua sinun henkiseen olotilaan. Olin ihan rikki juuri siitä, että kaikki meni juuri niin kuin ei pitänyt mennä, kaikilta tuli maan parhaimpia neuvoja ja kaikkia niitä oli jo kokeiltu. Ja vielä enemmän vitutti ne, jotka valittivat, vaikka ei mitään valittamista oikeasti heillä ollutkaan...
Poppaskonstia minulla ei sinulle ole. Me kokeiltiin vyöhyketerapiaa (en muista oletko sitä kokeillut), mutta siitä ei juuri apua pojille ollut - jotkut kuitenkin siitä saavat kovinkin hyvän avun. Nyt tytön päivälevottomuuteen vyöhyketerapia on auttanut. Mutta sen voin sanoa, että se loppuu joskus. Laiha lohtu, mutta totta se on.
Itse olen joutunut kovasti käymään mielessä läpi nyt tämän tytön raskauden aikana ja ensimmäisten kuukausien aikana sitä kamalaa vaihetta, joka poikien kanssa oli - sanon sitä helvetilliseksi ajaksi. Itkin raskausaikana, kun pelkäsin samaa. Nyt olen kuitenkin huomannut, että meitä on onneksi siunattu nyt tämän kolmannen lapsen kanssa ja pelot samanlaisesta alusta on olleet turhia. Toivon, että sinulla on mies, joka on 150% mukana, isovanhemmat, jotka antavat teille joskus kunnollisen yöunen hoitamalla vauvaa ja ystäviä, jotka eivät jaa tyhmiä neuvoja... Aurinko paistaa varmasti joskus myös teidän risukasaan, sitä odotellessa kovasti voimia ja jaksamista - tiedän miltä sinusta tuntuu.
Jotain yritän väsätä, jos tyttö ees vähän aikaa viihtyis sitterissä.
Ceciliah: Taitaa nää muut äidit ehtiä just siks kirjotteleen ahkerammin, kun vauvat nukkuu hyvin ja on tyytyväisiä??
Meillä tuntuu kans olevan vähän vaativampi tapaus nyt, ainakin esikoiseen verrattuna. Tyttö nukkuu/valvoo öitään ihan miten sattuu. Parhaimmillaan 4-5h putkeen ja sit alottaa aamuyöstä sen levottoman kitinän ja viuhtomisen tai sit sitä levotonta on koko yö ja heräilee 1-2 tunnin välein. Päivällä nukkuu yhdet kolmen tunnin unet, mut muuten pieniä pätkiä torkahtelee ja nekin syliin. Aikamoinen sylivauva on ja mulla onkin tässä ollut kriisinpoikasta, kun tuo esikoinen jää niin vähälle huomiolle ja hän sit purkaa pahaa oloaan ja mieltä kunnon kiukku- ja itkukohtauksilla. Mies on nyt ollut enemmän töissä ja harrastuksissa ja se on kiristänyt parisuhdetta (niin jos sellaista nyt voi sanoa olevan...) Välillä oma olo on kyllä ihan katkeamispisteessä, mut onneks on parempiakin päiviä.
Vauvan ihon kanssa on myös ollut ongelmia. Kasvot + hartiaseutu tosi kuiva, näppyläinen ja punoittava. Tänään käytin neuvolassa näytillä, mut neuvoi vaihtamaan aluks toiseen rasvaan ja jos ei ala helpottaa, niin sit aletaan tutkia onko allergiaa.
Lisäks tytöllä märkii etusormi, kun on nyt kolme viikkoa sitä imeskellyt! Kolmea eri tuttia ollaan kokeiltu, mut mikään ei kelpaa. Tumppuja oon pitänyt, mut imeksii sit niitä ja sormet hautuu siellä märässä. Jotain ois tähänkin keksittävä. Vinkkejä? Kohta mätänee etusormet pikkuisella kokonaan =o
Kovasti yritän kuitenkin aina lueskella tammikuisten juttuja. Jotain piristystä elämään näistä jutuista.
Juuh, neiti vaatii syliin....
En nyt saa enempää kirjotettua. Huomenna lähdetään muutamaks päiväks reissuun ja sukulaisia valvottamaan...
Tsemppiä kaikille, joilla on vaativa vauva, rikkonaiset yöt, parisuhde kriisissä, oma olotila väsy jne! Kyllä tästä selvitään, kun ei periksi anneta!
-tau- & nöttönen 9vko3pv
Viestisi kuulosti hyvin tutulta. Meillä ongelmat toisin sanoen huuto alkoi heti sairaalassa. Alkuun sekä yöt että päivät meni pitkälti yhtä huonosti. Päivät onneksi alkoivat helpottamaan ensimmäisen kuukauden jälkeen. Hyvänä yönä päästiin kahden aikoihin nukkumaan katkonaista unta ja huonona yönä kuuden aikoihin. Oma uni määrä oli usein vuorokaudessa kaksi tuntia. Vauva tuntui olevan aina hereillä. Tuntui, että kaikilla muilla meni hienosti vauvansa kanssa.
Kokeiltiin mm. rela-tipat, cuplaton, jumppaaminen, pumppaaminen, vyöhyketerapia, hierontaa, kanniskelua... Oma ruokavalio oli todelle suppea ja sitä se on edelleenkin.. Meille ei mistään muusta ole ollut kuin ajasta apua. Nyt reilu viikko on mennyt hienosti (tosin viime yö todella katkonainen). Eli meillä alkoi helpottamaan 2kk ja 1vkon iässä. Eli ennen tuota kolmen kuukauden rajapyykkiä. Ennen kun muut puhuivat ajan helpottavan niin en millään jaksanut uskoa siihen. Eihän tää vieäkään täysin ongelmatonta ole, mutta aiempaan verrattuna yhtä juhlaa. Osaan nauttia pojasta ja elämästä paljon enemmän.
Kuinkas paljon teillä ikää on nyt kasassa? Niin vaikeaa kuin sen uskominen onkaan niin aika tuntuu auttavan. Koliikki on yleensä ohi 3-4kk iässä, ehkä paljon aiemmin. Voimia sinne teille valtavasti!!
me kokeiltiin korvikettakin kahden päivän ajan. Sit meni hermot. Meillä valvottiin silti kuuteen ja huudettiin. Lisänä sai touhuta niiden pullojen kanssa, joihin ei ollu tottunut. Joten palattiin pikaisesti ämaitoon.
kun muiden vauvat nukkuu jo koko yötä :( meillä tuskin koskaan nukutaan yhteen pötköön niin paljon.. ja muutenkin näyttää muilla menevän niin ihanasti ja täydellisesti muutenkin. vähänkö mua vi**ttaa. nytkin taas meillä käytiin yöunille 21 (tyttö huusi itsensä ihan puhki ja kannettiin kolme varttia, kuten yleensä iltaisin) ja sitten 1.30 heräsi ekan kerran tissille. siitä sitten klo 2 aikaan uudestaan nukahti ja heräsi sitten taasen 4-5-6 tasatunnein! alkaa tämä meidän arki taas muuttua maanpäälliseksi helvetiksi, kun ei päivälläkään nukuta kun 2h pätkissä ja siinä välissä en itse kerkiä kun syömään ja lepäilemään. tyttö on kyllä ihana, hymyilee ja jutustelee, kun ei vatsaa väännä. voi kun niin olisi jatkuen..
taas tuli myös niitä idiootti-kommenteja ja neuvoja, kun on koliikkia ja itkuinen vauva.. kovasti eräs puolituttu valisti, että on jätettävä maitotuotteet yms. tokaisin vain, että ollaan kyllä jo siinä pisteessä, että en syö tyyliin mitään enää .. kateellisena luen teidän kahvi-hetkistänne, kun minä en kahvia uskalla juoda enää pientä kuppia enempää :(
joo pientä tilitystä tässä sitten. toivottavasti minulla parempi päivä huomenna.