Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmiset oppii matkustelusta

Vierailija
30.07.2025 |

Mitä niin mullistavaa sieltä sitten on löytynyt mitä ei Suomesta pysty löytämään

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppii, että ihmiset on kaikkialla samanlaisia ja pääosin hyväntahtoisia, paitsi nat sit, jotka on juntteja ja pelkureita.

Huomaa, että rajat on mielikuvitusta.

Tajuaa, että kaikesta selviää.

Eniten matkustaessa oppii itsestään. Siksi kai te pienet perämökkupersuset sitä pelkäätte.

Hoksaisitte, miten onnettomia luusereita olette.

Vierailija
22/48 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon mm. oppinut, että on monenlaisia tapoja asua ja elää tarpeeksi hyvää elämää.

Mutta matkustelen eniten itsekkäistä syistä: vapaudentunteen takia. Nykyään kyllä liian harvoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei matkailu avarra tai tee viisaammaksi, jos on jo valmiiksi asiat hyvin. Ymmärrän että joillekin se voi olla ahaa-elämys kun näkee jotain erilaista. Minä näen tarpeeksi tv ja netin kautta. Suomessa on turvallista ja hyvä elää, en halua muualle. Myös 4 vuoden aikaa on ihan passeli ja pääsee kokemaan monenlaista. Tämäkin kesä oli sitten loppujen lopuksi ihan hyvä ja antoisa. Kalliita 8e mansikoita 500g pakkauksessa en tosin ole syönyt tälle kesää.

Vierailija
24/48 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielitaito on parantunut tosi paljon, uskallan tehdä vaikka mitä, mikään ei enää hävetä kun olet yrittänyt Kiinassa viittomakielellä etsiä tamppooneja kaupasta työntekijän kanssa, ajatusmaailmani on avartunut ihan älyttömästi. Tuossa vain muutama. 

Juuri eräässä podcastissa kertoi samanlaisen jutun Japanista tampoonikaupasta.

Olin tosi yllättynyt kun opin, että Kiinassa tamponit eivät ole kovin suosittuja. Ilmeisesti on tosiaan aasialainen ilmiö, kun tätä on tapahtunut muillekin. 

Vierailija
25/48 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei osaa heittäytyä erilaiseen atmosfääriin ja kokeilla vaikka uusia ruokia, harrasteita, tutustua ihmisiin ja kulttuuriin niin ei kai sitten mitään. 

Onneksi kenenkään ei ole pakko matkustaa yhtään minnekään. Itse nautin uusista maisemista ja kohtaamisista. 

Uudet ruuat = länsimaisen turistin makuun tehtyjä ruokia, kaukana auteettisuudesta.

Missä nyt kukakin syö, ja mitä. Voihan periaatteessa missä vaan soluttautua paikallisväestöön ja mennä paikallisten ihmisten ravintoloihin - jos ei nyt jossain ihan syvimmässä turistirysässä ole, en sitten tiedä mikä sellainen on (paitsi joku allinclu reservaatti?)

Vierailija
26/48 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi lainaus, mutta vitoselle: ei se matkustelu varmasti olekaan ihmisille ongelma, mutta on naurettavaa jeesustelua tehdä siitä jotain enemmän kuin mitä se on. On ok sanoa, että haluan revitellä pers*ttäni hiekkarannalla ja saada siitä kuuman kuvan someen, jos se on se ainut mitä haluaa. Naurettavaa on tehdä siitä jokin ylhäinen pyhiinvaellus.

Vierailija
27/48 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi lainaus, mutta vitoselle: ei se matkustelu varmasti olekaan ihmisille ongelma, mutta on naurettavaa jeesustelua tehdä siitä jotain enemmän kuin mitä se on. On ok sanoa, että haluan revitellä pers*ttäni hiekkarannalla ja saada siitä kuuman kuvan someen, jos se on se ainut mitä haluaa. Naurettavaa on tehdä siitä jokin ylhäinen pyhiinvaellus.

Tämä, suurinosa menee lomalle valehtelemaan itselleen ja muille, ei kovin terveellistä.

Vierailija
28/48 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei osaa heittäytyä erilaiseen atmosfääriin ja kokeilla vaikka uusia ruokia, harrasteita, tutustua ihmisiin ja kulttuuriin niin ei kai sitten mitään. 

Onneksi kenenkään ei ole pakko matkustaa yhtään minnekään. Itse nautin uusista maisemista ja kohtaamisista. 

Uudet ruuat = länsimaisen turistin makuun tehtyjä ruokia, kaukana auteettisuudesta.

Täällä etelä-Euroopassa noita turistiruokia on vain hyvin harvassa rantakohteessa. 200m rannasta (puhumattakaan täällä maaseudulla) saat ihan aitoa oikea ruokaa. Ei paikalliset kävisi ravintoloissa joissa on huonompaa ruokaa kuin mamman tekemä!!

Olimme juuri Portofinossa ihmettelrmässä turisteja ja olihan se kaunis mutta ihan rysä. Valitettavasti! 

Lounas (nizzan salaatti ja kelvoton spaghetti vongole) maksoi tuplasti sen mitä 800m naapurikylän rannasta jäätävänkokoinen äyriäisplatteri ja päivän kala! Niin herkullisia! Spritzer maksoi myös tuplat

Vierailija
29/48 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syönti, juonti ja nainti. Kyllä siinä oppiva ihminen oppii kaikenlaista.

Vierailija
30/48 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nuo "matkailu avartaa" teesit on matkailutoimistojen keksintöä jotka ovat iskostuneet arkikielessä totuudeksi, jonka sanomaa kukaan ei kuitenkaan ymmärrä.

Näin on, jos käyt joka vuosi jossain turistikohteessa se rupee tulemaan, ettei tunnu missään ja ne rannat on samoja, sitten jotain muurahaisia, Kroatia ja Kreikkakin jotain ihme kehitysmaita, vaikka luettuna piti olla ihan muuta.

Vierailija
31/48 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opin syömään. Korjasin syömishäiriön. En koskaan ollut kiinnostunut ruoasta niin syöminen tuppasi unohtumaan. Japanissa opin että ruoka voi olla ihan saamarin hyvää ja minusta tuli intohimoinen sekä maistelemaan että kokkaamaan. Olen paljon terveempi ihminen.

Kaikki elämän kokemukset kasvattaa meitä ihmisenä. Pääasia että poistuu joskus sieltä omasta kuplastaan.

Vierailija
32/48 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syönti, juonti ja nainti. Kyllä siinä oppiva ihminen oppii kaikenlaista.

Naida voi kotonakin, ei sen takia tarvitse reissuun lähteä. 

Vierailija
33/48 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut, miten hyvin Suomessa jotkin asiat ovat verrattuna eri Euroopan maihin. Olen oppinut muiden maiden tavoista ja esim kohteliaisuudesta paljon. Tiedän, miltä eri paikoissa näyttää. Tiedän esim. millainen valo on Pariisissa, miltä Portugalin maaseutu näyttää, miltä vesi tuntuu Kreikassa ja miten korkeita vuoret ja mäet siellä ovat. Tiedän, miltä Monetn ja Van Goghin jotkin teokset näyttävät oikeasti. Tiedän, miten ruuhkaista Amsterdamissa voi olla ja miten pieni maa se on. Tiedän, miltä viini maistuu Unkarissa. Tiedän, miten suuri Lontoo on. 

Enää en lähde minnekään lentäen. 

Vierailija
34/48 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä, suurinosa menee lomalle valehtelemaan itselleen ja muille, ei kovin terveellistä.

En tajua tätä logiikkaa. Mistä valehdellaan ja miksi? Kenelle? :D 

Vierailija
35/48 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihan totta puhutaan niin en ole oppinut matkustellessani mitään.

Nähnyt erilaisia paikkoja ja niin edelleen mutta ei niissä minusta mitään sen ihmeempää ole.

Vierailija
36/48 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei matkailu avarra tai tee viisaammaksi, jos on jo valmiiksi asiat hyvin. Ymmärrän että joillekin se voi olla ahaa-elämys kun näkee jotain erilaista. Minä näen tarpeeksi tv ja netin kautta. Suomessa on turvallista ja hyvä elää, en halua muualle. Myös 4 vuoden aikaa on ihan passeli ja pääsee kokemaan monenlaista. Tämäkin kesä oli sitten loppujen lopuksi ihan hyvä ja antoisa. Kalliita 8e mansikoita 500g pakkauksessa en tosin ole syönyt tälle kesää.

Taas sinä. Sinä saat yhä vieläkin runkata niille nettikuvillesi jos matkustelu pelottaa. Anna muiden matkustaa rauhassa. Sinun ei tarvitse keksiä siihen ympärille selityksiä miksi oma tapasi elää ja olla olisi jotenkin paras, ja haukkua muiden kokemuksia ilman että olet edes kokeillut mitään vastaavaa. Jos matkustava kertoo että matkustaminen on antanut hänelle henkilökohtaisesti jotain, ei se ole sinulta pois tai tarkoita ettet voi itse saavuttaa asioita x, y ja z omalla tavallasi. Ttu.

Vierailija
37/48 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thaimaassa 12 kertaa käyneenä voin sanoa että olen aika sivistynyt.

Vierailija
38/48 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ihan eri asia syöksyä vaikka meren aaltoihin kuin katsella kuvia hiekkarannasta. Enkä nyt puhu mistään Itämerestä vaan kunnon valtamerestä.

Vierailija
39/48 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tämä sosiaalinen media. Ihminen hyvä, ihmiset ovat matkustelleet kymmeniä vuosia ennen sosiaalisen median ilmestymistä :D Suurin osa ihmisistä ei kerro minnekään sosiaaliseen mediaan matkoiltaan vaikka ihan jo varkauksien takia.

Vierailija
40/48 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin oppii? En mä lomalle lähde mitään oppimaan, vaan nauttimaan ja rentoutumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän