Miten joku mummo pystyy ottamaan uuden tietokoneen käyttöön?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen keski-ikäinen ja ostin käytetyn tietokoneen netissä surffaamiseen, osaan siis avata internetin tietokoneelta, ei mennyt kauaa niin kone lakkasi toimimasta eikä aukea enää lainkaan :( en tiedä mitä tehdä
Hankkikaa Chromebook, jos ette tarvitse oikein muita ominaisuuksia kuin netin. Sitä osaa käyttää minkä ikäinen vaan.
Laitoin töpselin pistorasiaan ja painoin läppärin ON-näppylästä. Yksinkertaista.
Jos se mummo on ottanut uusia tietokoneita käyttöön 80-luvulta asti, kuten minä?
Ei ole kysymys iästä, vaan kokemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen hankkinut kotikoneita jo 30v eikä ole helppoa minullekaan. Ymmärrän tuskan.
Miten ei noilla vuosilla ole helppoa? Itse 4 vuotta kauemmin kuin sinä ja on tosiaan helppoa, ollut jo vuosikymmeniä.
Jos on edes kohtalaiset kognitiiviset kyvyt niin ei pitäisi olla vaikeaa. Läppärin käyttöönotto vaatii lähinnä koneen antamien ohjeiden seuraamista.
Ainakin mikäli mummolla isoäitiä tarkoitetaan, on jo paljon mummoja, jotka ovat koko aikuisikänsä käyttäneet tietokoneita.
Vierailija kirjoitti:
Minun iäkäs äitini pelkää kaikkea tekniikkaa, ei uskaltaisi edes koskea tietokoneeseen tai tehdä sillä jotain.
Ostin tabletin ja myyjä Elisalla laittoi sen täysin käyttövalmiiksi niiden sovellusten kanssa, joita keskustelun perusteella luulen tarvitsevani.
Samoin kuin puhelimeni.
T. Mummo 75 v
Mummo on fiksu ja komentaa lapsensa (minut) kylään. Kylässä selviää että tietokone pitää laittaa käyttökuntoon. Tietokone tulee käyttökuntoon ja mummon tarvii vain keittää kahvit.
Hyvin pystyvät. Lukutaitoa kaikilla ja kokemusta tietokoneista varmaan jo monista vanhemmistakin malleista. Osaavat seurata ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun iäkäs äitini pelkää kaikkea tekniikkaa, ei uskaltaisi edes koskea tietokoneeseen tai tehdä sillä jotain.
Ostin tabletin ja myyjä Elisalla laittoi sen täysin käyttövalmiiksi niiden sovellusten kanssa, joita keskustelun perusteella luulen tarvitsevani.
Samoin kuin puhelimeni.
T. Mummo 75 v
Et ole mikään mummo, vaan taas yksi epätoivoisista Elisan provikkapalkka-duunareista. Mummo ei osaa käyttää niitä sovelluksia keskusteluiden jälkeenkään, joita "luulee tarvitsevansa". Jos on asioista perillä oleva mummo, se tietää nuo tarvitsemansa sovellusasiat ilman Elisan janttereitakin. Jos taas mummo on sovelluksista niin pihalla, että sille pitää niitä selittää, niin se mummo ei tule niitä ikinä oppimaankaan käyttämään. Eri asia 40 vuotta nuorempien kohdalla.
Älä huoli ap, kyllä ne keksii sellaisen vempaimen ettei sitä mummot osaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Oma äitini ei kyllä pystyisi ottamaan uutta tietokonetta käyttöön, hän on vähän yli 90-vuotias, myöskään älypuhelinta ei osaisi käyttää. Itse olen keski-ikäinen enkä minäkään osaisi ottaa uutta tietokonetta käyttöön.
Jos osaat ottaa uuden puhelimen käyttöön, niin osaat ottaa myös uuden perusläppärin käyttöön. Se ohjeistaa kohta kohdalta mitä pitää tehdä.
Avasin MacBookin ja liityin kotiwifiin. Ei ollut vaikeaa, olen kuusikymppinen.
Olen mummo, eli isoäiti. Toimitan työkseni läppäreitä yrityksille. Osaan myös itse ostaa tietokoneen ja ottaa sen käyttöön :)
Ei mummous tee ihmisestä yhtäkkiä jotenkin avutonta
Uuden koneen kun ostaa niin siihen tarvii kaikenlaisia säätöjä ja salasanoja ja koodeja. Ostin tän koneen niin ei ollut ihan helppoa saada toimimaan ja googlea ei ollut asennettu vaan piti sekin asentaa ja kaikki muu. Miten vanhukset saa kaiken toimimaan.
Juuri siirsin apit ja kalenterit, valokuvat ym. vanhalta iPadiltä uuteen smartswitchillä, vähän piti tutkia miten onnistuu, mutta nyt toimii. Olen yli 70. Ei tarvinnut kysyä neuvoa edes isältä. Miestä neuvon välillä.
Näin menee meillä, joten älä yleistä. Kaikki ei ole ole iästä kiinni.
Eniten ihmetyttää miten saa langattoman toimimaan WLAN . Pitää ostaa oma reititin ensin asuntoon.
Aivan normaalisti kuten sina ennenkin💁
Epäilen, että ostit koneen, jossa on win 10. Itse ratkaisin samantapaisen ongelman ostamalla uuden koneen. Ja kuulkaas, ihan itse laitoin asetukset, netti ja sähköposti toimii. Tulostimenkin asensin, ihan itse. En usko mummoudestani olleen mitään haittaa.
Outo kysymyksen asettelu.