Miten joku mummo pystyy ottamaan uuden tietokoneen käyttöön?
Kommentit (64)
Jos mummo ei osaa, niin lapsi tai lapsenlapsi auttaa tai jos ei saa sukulaisilta apua, niin sieltä tietokoneliikkeestä varmasti rahalla saa tämänkin palvelun.
Itsehän joudun varmasti auttamaan myös omaa 21-vuotiastani hänen tietokoneensa kanssa, ja asentelen sitten itselleni hänen vanhaan koneeseensa Win11 ja testaan saanko siitä itselleni koneen (tarvitsen tietokonetta todella vähän työajan ulkopuolella, joten mulle kelpaa "vanha rouskukin").
-N50
Minusta uuden puhelimen ottaminen käyttöön on myös todella hankalaa, aina vain vaaditaan enemmän että kaikkea pitäisi osata.
Nehän on nykyään helppo ottaa käyttöön, kun kone opastaa mitä pitää tehdä. Ennen oli paljon vaikeampaa.
Tein työelämässä monta vuotta koneiden käyttöönottoa yms. Nyt eläkkeellä en enää viitsi, olen ostanut puhelimeni ja tablettini aina samasta liikkeestä, jossa on myös asennus- ja käyttöönottopalvelu ostettavissa. Sieltä tuon kotiin käyttövalmiin koneen. Raha osaa.
OLEN KATSONUT UUTISETJO MONTA VUOTTA MAKSANUT LASKUT, GOOGLANNUT APPULASTA VAAN PÄÄLLE JO KOKEILEMAAN eI SE RÄJÄHDÄ EIKÄ PURE,MUMMU 80. itse opettelin. Tää on kolmas vehje,En todellakaan pärjäiss ilman. Eikä tartte jonotella pankeis eikä muualla.
Vierailija kirjoitti:
Nehän on nykyään helppo ottaa käyttöön, kun kone opastaa mitä pitää tehdä. Ennen oli paljon vaikeampaa.
Juurikin ennen oli helppoa. Esiasennettuun Windowsiin ei tarvinut painaa kuin muutaman kerran ok:ta, kun se kysyi tyyliin, että mikä aikavyöhyke otetaan käyttöön tms. Asennus oli valmis 20 minuutissa. Nykyään menee suunnilleen koko päivä, kun on kone täynnä valmiiksi asennettuja eri ohjelmia ja kaikki pitää hyväksyä asennusvaiheessa miljoonan vaiheen kautta ja pitäisi lukea 300 sivua tekstiä, jos haluaisit edes suunnilleen tietää, että mitä olet tekemässä ja hyväksymässä. Ennen koneessa oli simppelisti pelkkä Windows eikä täynnään muita lisäasennettuja paskoja.
Osasin rakentaa tietokoneen. Tuskinpa tuottaa vaikeuksia jatkossakaan.
T: Nainen 53 v.
Tietokoneethan tehdään käyttäjäystävällisiksi. Hyvin onnistuu käyttöönottokin.
Pistää pistokkeen pistorasiaan ja verkkopiuhan siihen nelikulmaiseen valokuitua tuovaan reikään. Avaa kannen ja käynnistää koneen. Siitä se lähtee kun nykyään myyvät esiasennettuina.
Oma "mummoikäinen" äiti koulutukseltaan DI ja teki koko työuransa softapuolen kehitystehtävissä, viimeiset parikymmentä vuotta tilastollisten ja oppivien mallien parissa koodaten.
Osaa ihan itse eläkkeelläkin hoitaa koneensa, puhelimensa ja palvelunsa.
No minusta tuntuu että nuoret (tai alle 35v), eivät enimmäkseen osaa tietokonetta käyttää, painavat vain jotain nappia satunnaisesti. Tai pelaavat ja viestittelevät. T: 40v ohjelmoinut, asentanut ja vaikka mitä. Kaikki on tehty valmiiksi, ajattelematta mitään, vähitellen surkastuvat aivot.
Mikäli osaa lukea, mitä ruudulla kysytään, niin osaa vastata siihen, ja painaa "Seuraava". Tuolla tasolla on esim. Win11:sta käyttöönotto.
Siis onko ap-mies aina sormi suussa ja huonot housuissa, jos pitää ottaa uusi laite käyttöön kotona? Vaikeinta, mitä hän itse tekee elämässään :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin ennen oli helppoa. Esiasennettuun Windowsiin ei tarvinut painaa kuin muutaman kerran ok:ta, kun se kysyi tyyliin, että mikä aikavyöhyke otetaan käyttöön tms. Asennus oli valmis 20 minuutissa. Nykyään menee suunnilleen koko päivä, kun on kone täynnä valmiiksi asennettuja eri ohjelmia ja kaikki pitää hyväksyä asennusvaiheessa miljoonan vaiheen kautta ja pitäisi lukea 300 sivua tekstiä, jos haluaisit edes suunnilleen tietää, että mitä olet tekemässä ja hyväksymässä. Ennen koneessa oli simppelisti pelkkä Windows eikä täynnään muita lisäasennettuja paskoja.
Just otin uuden koneen käyttöön eikä ollut yhtään vaikeaa. Aikaa vaan meni odotteluun. Ennen piti se windowskin asentaa itse, puhumattakaan niistä ajoista, jolloin windowsia ei ollut keksittykään vaan mentiin MS-DOS:illa..
no nimenomaan uudet koenet helppoja,erijuttu oli pistää käyttistä yms. 35 vuotta sitte..
Nyt tartte ku pistää virrat päälle niin samantien ruudussa pyörii luontovideoita .
Miksi ei osaisi? Mä olen keski-ikäinen ja kyllä mä osaan uuden koneen ottaa käyttöön. Nehän toimitetaan melkoisen käyttövalmiina. Mun äiti on hankkinut uuden läppärin alle vuosi sitten ja ikää äidillä on 65.
N46
Ap ei taida osata ajaa autoakaan tai öljytä saranoita. Ylipäätään mikään "tekninen" ei onnistu. Tuollaiset akat kuuluvat holhoukseen, etteivät tuhri normaaliälyisten mainetta.
Miten ne osaa välttää kaikkea.Mitään ei saa enää klikata,puhelimeen ei kannata vastata ja koneiden jatkuva siis jatkuva päivittäminen.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei taida osata ajaa autoakaan tai öljytä saranoita. Ylipäätään mikään "tekninen" ei onnistu. Tuollaiset akat kuuluvat holhoukseen, etteivät tuhri normaaliälyisten mainetta.
Ap on mies.
Pappa 70-v laittoi sen käyttökuntoon. Luki netistä ohjeita, meni koko päivä, mutta onnistui. Minä keittelin sille kahvia ja kannustin ja kehuin. Yhteistyöllä, nääs. N69