Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ukkosta turvaan autoon vai taloon?

Vierailija
30.07.2025 |

Asutaan vanhassa rintamamiestalossa, jossa ei ole ukkosenjohdatinta. Kannattaako tässä tapauksessa mennä ukkosella autoon, vai pysytellä kuitenkin talon sisällä?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään näkemystä asiasta..?

Vierailija
2/27 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ukkoset ovat tulossa, en voi olla ainoa, joka tätä miettii!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puun alle tietenkin,  ja ota sateenvarjo mukaan.

Vierailija
4/27 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

auto on turvallisin kunhan ei pidä kiinni auton metallipinnasta ukkosen aikana

Vierailija
5/27 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko 5v. kun et itse vastausta tiedä? Kaikki sitä vanhemmat tietää Faradayn häkin.

Vierailija
6/27 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko 5v. kun et itse vastausta tiedä? Kaikki sitä vanhemmat tietää Faradayn häkin.

No tiedän kyllä ko. ilmiön, mutta kysyinkin, onko auto turvallisempi paikka kuin rakennus, jossa ei ole ukkosenjohdatinta. Tietojeni mukaan salamanisku taloon rikkoo yleensä sähkölaitteita ja sytyttää mahdollisesti tulipalon, mutta entä sisällä olevat asukkaat, miten heidän käy? Joidenkin lähteiden mukaan ei välttämättä mitenkään, joidenkin mukana taas voi loukkaantua.

Vierailija
7/27 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhaa höpöhöpötietoa. Kas kun et ehdota kumisaappaita jalkaan. 

Vierailija
8/27 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisälle, mutta ei ikkunan viereen, tulisijan eteen eikä suihkuun, jos sellainen on. Älä koske metallisiin hanoihinkaan.

Auto ei ole niin turvallinen kuin luullaan. 

Vierailija
9/27 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhaa höpöhöpötietoa. Kas kun et ehdota kumisaappaita jalkaan. 

laita sinä kumisaapas päähäsi

Vierailija
10/27 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto on turvallisin, mutta näpit irti metalliosista ja radiosta, sekä latautumassa olevasta kännykästä. 

Talossa pysy kaukana ikkunoista ja tulisijoista, paras paikka keskellä huonetta. 

Vierailija
11/27 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton päälle voi kaatua myös puu. Toki talonkin, mutta kestää ehkä paremmin. Itse jäisin taloon.

Vierailija
12/27 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumisaappaat ei ole 100% suoja, mutta parempi kuin ei mitään. 

Vierailija
13/27 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto = faradayn häkki 👍

Vierailija
14/27 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auto on turvallisin, mutta näpit irti metalliosista ja radiosta, sekä latautumassa olevasta kännykästä. 

Talossa pysy kaukana ikkunoista ja tulisijoista, paras paikka keskellä huonetta. 

Luin vastaavat ohjeet monesta lähteestä netistä, mutta edelleenkään en tiedä, onko turvallisempaa pysyä sisällä, vai mennä autoon...

Vierailija
15/27 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se auto niin paljon turvallisempi ole, että sinne kannattaa mennä varta vasten ukonilmalla istuskelemaan.

Itse pelkään ukkosta ja menen makkariin, vedän verhot ikkunaan ja katselen kuulokkeet päässä elokuvia läppäriltä, kunnes ukkonen on ohi.

Vierailija
16/27 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auton päälle voi kaatua myös puu. Toki talonkin, mutta kestää ehkä paremmin. Itse jäisin taloon.

Auton voi ajaa pois isojen puiden luota.

Vierailija
17/27 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat on turvallisia verrattuna ulkona olemiseen. Itse olisintalossa sisällä.

Vierailija
18/27 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väestönsuoja, itse menen väestönsuojaan turvaan ukkosilta.

Vierailija
19/27 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se auto niin paljon turvallisempi ole, että sinne kannattaa mennä varta vasten ukonilmalla istuskelemaan.

Itse pelkään ukkosta ja menen makkariin, vedän verhot ikkunaan ja katselen kuulokkeet päässä elokuvia läppäriltä, kunnes ukkonen on ohi.

Joo, pelkään myöskin ukkosta huonojen kokemusten seurauksena aivan hirveästi :( Ollaan kuitenkin kaukana kaikesta, niin lähde tässä nyt sitten turvaan jonnekin. Ootko varma tuosta autoasiasta..?

Vierailija
20/27 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi hyvänen aika. Jos salama iskee taloon, se iskee taloon, ei ihmisiin. Parempihan se talossa sisällä on olla ukkosella. Auton päälle voi kaatua vaikka puu, jos talon päälle kaatuu, niin siitä selviää todennäköisemmin hengissä. Jos salama aiheuttaa tulipalon talossa, niin sitten se sammutetaan. Ei tulipalokaan taloa sekunnissa vie. 

Asumme itse 1950-luvulla rakennetussa rintamiestalossa. Lukuisia kertoja on salama iskenyt pihapuihin, taloon sähköjen kautta vaikuttanut, ei koskaan iskenyt suoraan taloon. Pariin piharakennukseen on iskenyt, oinen niistä autotalli. Joka kerta laitetaan kaikki väliovet kiinni (rintamamiestaloissa väliovia onneksi on) ja otetaan sähkölaitteet pois seinästä (pari kertaa on salama rikkonut television, lankapuhelinaikaan ukkonen soitteli usein puhelimeen, joten ei puhelimeen saanut koskaan ukkosilla vastata) ei mennä suihkuun ja ollaan keittiössä pelaamassa jotain (kun se on meillä turvallisin paikka). koskaan ei ole ukkosesta kuitenkaan ollut suurempaa vaivaa, kun ollaan osattu elää sen kanssa. Ja tosiaan suurin syy ukkosvarotoimille ei johdu siitä, että asutaan rintamamiestalossa, vaan siitä, että asumme paikassa, john ukkonen tykkää jäädä jyllämään.  En usko, että mitään ukkosenjohdattimia tarvtaan taloihin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi