Huomaatkos, kuinka näin helteiden jatkuessa sitä on jo tottunut helteisiin?
Alussa saattoi tuntua hetken vähän tukalalta, varsinkin, kun tälle kesälle ei ennen tätä hellejaksoa juurikaan ollut hellepäivä ollut. Mutta nyt sitä on jo tottunut niin, ettei hellettä sinänsä erityisemmin enää edes huomaa. Tuntuu aivan normaalilta. Kun tämä helle jossain vaiheessa loppuu, niin helteettömät lämpötilat tuntuvatkin kylmiltä, jopa epänormaaleilta sitten. Keho ei oikein osaa olla ilman hellettä, kun siihen on jo tottunut.
Ihminen on hyvin tottuvainen olento ja ihmisen keho tottuu helteisiin jopa päivissä, mutta viimeistään kahdessa viikossa.
Kommentit (72)
Hei! Varmasti meissä ihmisissä on eroja kuuman ilman sietokyvyn suhteen, kuten kylmän ilman tai vaikkapa uimavesienkin suhteen.
Silti; yleensä olen huomannut, että hyvinkin moni, joka ei helteistä niin sano kärsivänsä, on onnekas, joka asuu ilmastoidussa asunnossa. Ilmalämpöpumppu tai vastaava kokemus voi varmasti muuttaa ' kaiken'.
Silloin voi nukkua hyvin ja muutenkin olla kotosalla rennosti, ja vain ' nauttia lämmöstä' ulkosalla käydessään.
Toivotan tsemppiä kaikille, jotka asuvat asunnossa, jossa n.30 astetta eikä työpaikallakaan ole viilentävää helpotusta.
Kylmät suihkut, elekrolyyttijauheen nauttiminen ja hakeutuminen mihin tahansa viileämpään paikkaan auttavat. Ja muistaakseni myös aivoille tämä tärkeää; viileässä olisi hyvä olla ainakin muutama tunti päivässä. Iltaöisin läpiveto olisi hyvä, ja rauhallinen elo, ei mitään kuormituksia.
Jos henkilöllä on joku mietokin lääkitys johonkin vaivaan, voi se lääke vaikuttaa suolatasapainoon, eli tästä kannattaa ottaa selvää; että ei saisi lämpöuupumusta, lääkäri neuvoo, miten toimia parhaiten:)
Mukavaa elokuun alkua kaikille ja hyvää oloa ja terveyttä!
En ole tottunut, toki 20 astetta tuntuu ihan ok lämmöltä. Pakkasiin totun nopeasti helteisiin en koskaan. Voisin elää loppu elämäni onnellisena ilman että enää ikinä tulisi yhtään hellepäivää
Vierailija kirjoitti:
Joo ei jaksa enää välittää kun hiki valuu pitkin naamaa ja vaatteet liimautuu kiinni, oikeastaan on kiva kun housuja ei tartte koko ajan nostella kun nekin on liimautuneet reisiin ja perseeseen. Onhan tässä hyviäkin puolia.
Tän sorttista tottumista oon itekin huomannut, että en vaan jaksa enää välittää. Ja rutiinit muuttunut sellasiksi, että elän yöllä ja päivällä vain lepään sisätiloissa. Ja esimerkiksi suihkussa en ole käynyt moneen viikkoon koska olen vain lillunut meressä.
Mutta ei mun kroppa ole kuumuuteen tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Just tulin metsästä.
Ei totu.
Pysy siä mettäs
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei jaksa enää välittää kun hiki valuu pitkin naamaa ja vaatteet liimautuu kiinni, oikeastaan on kiva kun housuja ei tartte koko ajan nostella kun nekin on liimautuneet reisiin ja perseeseen. Onhan tässä hyviäkin puolia.
Tän sorttista tottumista oon itekin huomannut, että en vaan jaksa enää välittää. Ja rutiinit muuttunut sellasiksi, että elän yöllä ja päivällä vain lepään sisätiloissa. Ja esimerkiksi suihkussa en ole käynyt moneen viikkoon koska olen vain lillunut meressä.
Mutta ei mun kroppa ole kuumuuteen tottunut.
Tottumista tuokin on. Aluksi hikoilu harmitti, mutta kun sitä ei voi välttää, niin sen sietäminen on psyykkisesti helpottanut ekoihin päiviin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Järvissä uimassa käynti auttoi merkittävästi. Sen jälkeen oli helppoa tottua ja sopeutua. Olkaa ruikuttamatta, kyllä tämä lumityöt hakkaa.
Pääsispä lumitöihin. Jep lenkille.
Mikä helle? Uudellamaalla taivas pilvessä ja jotain 21 astetta lämmintä. Ja tuulee niin, että tukka lähtee päästä.
Vierailija kirjoitti:
Haista paska. Tule tänne tottumaan jatkuvaan 31 asteen sisälämpötilaan.
No, mikä on? Miksei aurinkoisuus ole tarttunut ihanasta säästä sinuun ja mieleesi? 🌞
Vierailija kirjoitti:
Mikä helle? Uudellamaalla taivas pilvessä ja jotain 21 astetta lämmintä. Ja tuulee niin, että tukka lähtee päästä.
t. En ole koskaan poistunut täältä, ja kuvittelen, että tämä on koko Suomi
Paljasjalka kenkäläiset hesalaiset eivät totu suurkaupungin armottomaan kuumuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin terveisin ihminen, joka istuu ilmastoidussa asunnossa.
Toista se on niillä, jotka tekevät raskaita ulkotöitä täydessä varustuksessa (takit, turvakengät, paksut housut, kypärät) ilman mahdollisuutta viilennykseen. Voin sanoa, ettei keho totu tohon vaan sitä uidaan hiessä ja juodaan enemmän kuin normaalisti.
Muutama viikko on liian vähän aikaa totutteluun. Mutta onneksi tulevaisuudessa kesät ovat pidempiä ja kuumempia. Komennuksilla lämpimissä maissa, Arabiemiraatit, Indonesia, Filippiinit.. joutui opettelemaan ns kuumatyön salat. Pitkät vaatteet päälle + hattu ja huivi, työtahti on kuin diesel koneella. Rauhallisin liikkein hikoilematta. Hoppuilu kostautuu heti. Pienemmillä lapioilla tasaiseen tahtiin. Kun oman tahdin on löytänyt niin jälkeäkin tulee.
Tota pukeutumista ihmettelen Suomessa. Vedetään tiukat topit ja lyhyet sortsit jalkaan tai niukka trikoomekko päälle ja ihmetellään, että on kuuma.