Verenpaine voi laskea helteillä, tein äsken testin
Mittasin verenpaineen ensin sisällä, missä minulla on viileää, 22 astetta (olin ollut koko päivän sisälltä. Minulla on luonnostaankin matala verenpaine, niin lukemat olivat 120/77. Pulssi 70.
Sitten tulin ulos varjoon istumaan, lämpöä varjossa 30 astetta. Vartin istumisella lukemat 105/74, pulssi 73.
Aika iso lasku tossa yläpaineessa!
Eilen ollessani töissä alkoi loppupäivästä huimaamaan. Uskon, että se johtui siitä, että helteellä verisuonisto saattaa laajeta ja sitä kautta verenpaine laskea. Ostin apteekin salmiakkia hätiin (oon töissä apteekissa, onneksi!) ja se auttoi, olo parani selkeästi.
Että kyllä vaan helle vaikuttaa, prkl.
Kommentit (3)
No on sinullakin alhaiset lukemat! Itselläni ikää 53 vuotta, nuorena oli usein molemmat luvut alle sata. Mutta nykyisin ei ihan ole enää tajuttoman matalia.
Tein vielä uusintamittauksen ja sain alapainetta vielä vähän alemmas, 109/71, pulssi edelleen 73.
Töissä pitää varmaan jatkaa tuota salmiakin syöntiä, että pysyn pystyssä, vähän ärsyttävää kyllä.
Taidankin vielä testata, että mihin tuo nousee, jos otan vähän salmiakkia...
ap
105/72 pulssi 79
Salmiakki nosti siis lähinnä tota pulssia 😅
ap
Mielenkiintoista. En ole kyllä tuollaista ulkoilmatestiä tehnyt mutta mittaan verenpaineen pari kertaa viikossa aamuisin ja nyt kun tarkistin niin tässä kuussa keskiarvo on ollut 103/74 kun se on koko alkuvuoden ollut noin 110/78. Ehkä tuossa on jotain perää, pitääpä seurata nouseeko taas vähän kun alkavat ilmat viilentyä.