Pihi tyttöystävä - onko muilla tällaista?
Meillä ei ole ollut rahasta riitaa ja tarkkuus rahan kanssa oli hänessä ominaisuus jota heti arvostin. Nyt kuitenkin kun olemme olleet jo yli vuosikymmenen yhdessä alkaa pikku hiljaa kyllästyttää ainainen yksiössä kykkiminen ja "ilmainen tekeminen", kun mikään maksullinen harrastus tai reissu ei häntä kiinnosta. Ulkomailla on tylsää, elokuvissa on tylsää, veneily on tylsää, golf on tylsää, festareilla on tylsää. Kirjastosta lainaaminen ja lukeminen on kiinnostavaa. Ruokia ei halua suunnitella vaan ostaa "sitä mikä on alessa tai mitä punalaputettua sattuu löytymään". Syömme aina halvinta perusruokaa. Maksamme kumpikin 100€/kk ruokatilille ja olen ehdottanut että nostaisimme summaa koska tuo on mielestäni vähän ja paljon vähemmän mitä sinkkuna käytin ruokaan, mutta hän ei halua vaan sanoo että käyttää paljon enemmän rahaa ruokaan nykyään kuin mitä sinkkuna käytti. Minusta älytöntä pihistellä, etenkin kun hän tienaa 10 000 €/kk. Vaikka kulutustottumukset länsimaalaisilla ovatkin liikaa niin mihin sitä rahaa sitten säästellään?
Kommentit (93)
Kuulostaa siltä, että mies elää emäntänsä siivellä. Miestä harmittaa, kun hyvätuloinen nainen ei osta hänelle autoa, lomia ja muuta luksusta. Naista harmittaa, kun mies makaa sohvalla ja juo sossurahansa.
Itse olin vähän vastaavanlaisessa tilanteessa naisena. En tienannut kovin paljon, mutta tein opiskelujen ohessa paljon töitä, joskus kahtakin, ja elin pihisti. Kummasti silloinen avopuoliso oli aina kukkarolla. Olisi pitänyt ostaa kaupasta hänelle kaikkea mitä mielensä teki, syödä ravintolassa ja vinkui ostamaan milloin mitäkin tavaraa tai palvelua. Mutta eipä viitsinyt itse töitä etsiä, eikä koulussa käydä. Vähät rahansa käytti autoon, jota ei tarvinnut, noutoruokaan ja kannabikseen. On eksä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin myös auton mutta hän on ehdottomasti sitä vastaan ja pitää tarpeettomana. Olemme joo pärjänneet aina ilman mutta olisihan se kiva lisä.
Ap
Kuka siis teillä päättää asiat?
Kenen rahoilla haluaisit auton ja kuka sillä ajaisi enemmän?
Vierailija kirjoitti:
PIhtarit pihtaa kaikkea: rahaa, tunteita ja pillua
Psykoanalyytikko Kaj J. Davidkinin mukaan pihiys, kateus ja ahneus liittyvät toisiinsa. Kitsastelun taustalla on huono itsetunto, joka johtuu suurelta osin varhaislapsuuden traumaattisista kokemuksista. Lapsi on jäänyt vaikeiden tunteidensa kanssa liian yksin.
"Pihi tuntee itsensä riittämättömäksi ja kadehtii toista, koska kokee tiedostamattaan, että toisen hyvä on hänen puutteensa. Tyydyttääkseen pohjatonta psyykkistä nälkäänsä pihi haalii itselleen monenlaista hyvää ja varjelee sitä vain itseään varten", Davidkin sanoo.
Äärimmäinen nuukuus näkyy myös tunneasioissa.
Turvattomaksi itsensä tunteva ihminen ei luota itseensä eikä muihin. Hän kitsastelee tunteissaan eikä ota huomioon toisen tarpeita ja tunteita hänellä ei ole siihen varaa. Läheisyys ja sitoutuminen on vaikeaa, ja ihmisestä tul
Psykologisointi on nykyajan syöpä. Minulla on ilkeä ja pahantahtoinen lapsuuden perhe ja toden totta olen hankkiutunut hyvätuloisiin hommiin ja säästänyt itselleni kunnollisen sijoitusomaisuuden. Kuka minusta huolta pitäisi, jos en minä itse? Nyt kun sitä omaisuutta on, on autokin sitten vaihtunut hienompaan, on mökki ja vene. Läheisyyden ja sitoutumisen kanssa ei ole mitään ongelmia. Mutta huolettomat rahankäyttäjät eivät ymmärtäneet, miksi olin vielä suurituloisenakin pitkään säästäväinen. Ja olen tavallaan edelleen.
Vastustan tuollaista psykologisointia, jossa konkreettisesta asioiden korjaamisesta tehdään muka ongelmia. Jos on turvaton olo, voi hankkia turvaa omin toimin eikä hassata rahojaan terapiapuoskareille. Parempi poistaa ne rahahuolet kuin opetella elämään niiden kanssa.
Vaihtamalla paranee. Vaihda joka viides vuosi naista, autoa, työpaikkaa ja asuntoa niin pysyy mieli virkeänä
Jos hän käyttää ruokaan nyt enemmän kuin ennen, ja sinä vähemmän, looginen johtopäätös on, että lokkeilet hänen kustannuksellaan - niinkuin useimmat miehet. Miehet syövät enemmän, ja kuitenkin ruokakulut jaetaan usein 50/50.
Piheys johtuu lapsuudessa tapahtuneista laiminlyönneistä. Siitä ei pääse eroon, koska pihi uskoo toimivansa fiksummin kuin muut. Saat tyttiksesi mukaan mihin vaan, jos kustannat.
Vierailija kirjoitti:
Jos hän käyttää ruokaan nyt enemmän kuin ennen, ja sinä vähemmän, looginen johtopäätös on, että lokkeilet hänen kustannuksellaan - niinkuin useimmat miehet. Miehet syövät enemmän, ja kuitenkin ruokakulut jaetaan usein 50/50.
Missä mainittiin ap:n sukupuoli?
Itse olen pihi lapsuudestani johtuen (köyhä yh-perhe lähiöstä). En kyllä kitsastele, mikäli läheiseni jotain tarvitsevat mutta itselleni en osta mitään, vaatteet kirpparilta jne.
Tililläni on nyt rahaa riittämiin mutta jo tätä kirjoittaessa pelkään että ne vaan katoavat sieltä, jonkilainen pelko, epäluottamus, mikä lie huijarisyndrooma kai.
Lapsuutensa köyhyydessä eläneet ymmärtävät tämän. Liekö jotain samaa hänellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästää häihin, joita odottaa
Ihan selvää vaimomatskuu nyt vaan polvi maahan ja nait sen . Sitten tuuppaat sen raskaaksi . UUdestaan ja UUdestaan .
Miehet eivät päätä lapsilukua. Naaras päättää kenellä heidät astutetaan ja kuinka mnta kertaa.
Oot löytänyt parhaimman mitä löytää mies voi! Kunpa omani olisi edes 5% tuosta, niin hyvä. Mutta kaiken tuhlaa joutavaan ja ei one edes rikas eikä kunnon palkoillakaan. Sitten narisee minulle, kun en tuhlaa mihinkään. Miksi? En koe tarvetta nimenomaan pistellä euroja jonoon, kun ilmaistakin on saatavilla. Varsinkaan maksullisen tekemisen ollessa aika tylsää. Etelän matkat, kun kotimaassakin käristyn ihan liikaa. Useinkaan sen reissun kehut eivät ole muuta, kuin montako päivää oltiin humalassa. Näin siis tutuilla. Itse en tietysti käytä mitään muita paheita, kuin kahvia. En vaan näe mitään järkeä heittää rahaa humpuukiin.
Mulla on kaveri joka ei vastaa tekstareihin koska ne maksaa kuulemma. Likeltä Laihiaa on :)
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on nainen jollaisen kaikki miehet haluavat ja kehtaat valittaa 🙄
Niinpä!
Provo, ei tienaa 10 000 euroa kuukaudessa.