Kalajoen hiekkarantojen vesistö on hengenvaarallinen
Ei ole oikeastaan uimapaikka olleenkaan mataluuden takia, ja sen takia koska kun sitten mataluus loppuu ja voisi uida niin tulee merivirrat ja vie uimarin ulapalle.
Vaara vaanii Kalajoella. Pitäkää lapsistanne huolta.
Kommentit (97)
On hiekka polttavaa (Hiekka polttavaa)
Taivas punertaa (Taivas punertaa)
Edessäni puhdas meri on
Lämpö auringon (Lämpö auringon)
Kesäloma alkoi hymyillen (Kesäloma alkoi)
Nyt jo tunnen sen (Nyt jo tunnen sen)
Kesäleikit meikit ohentaa
Tule mukaan vaan
Kalajoen hiekat (Kalajoen hiekat)
Voi, kun onnistuis (Voi, kun onnistuis)
Miettii hempat hiekal röökit suis (Miettii hempat röökit suis)
Pete Frits ja Luis (Pete Frits ja Luis)
Vain sua odottaa (Vain sua odottaa)
Tule tänne, tunne lämpö sen
Ole minun hetkinen
[Instrumentaalinen välisoitto]
Ole minun hetkinen (Ole minun hetkinen)
Ole minun hetkinen
Kolme kertaa olen perheen nuorimman pojan kanssa käynyt Kalajoella. Kaikki käynnit kesällä. Joka kerta on ollut niin kylmää, ettei olla edes ajateltu uimista. Nyt voi ajatella, onneksi. Ollaan vaan rannalla kävelty.
Ihmisiltä veteen meno ankarasti kielletty - SALLITTU VAIN KALOILLE. Tällainen kyltti joka rannalle Suomessa !
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista nähdä joku piirros tapahtumapaikan pohja-alueesta. Eli nyt kun siinä on veneilty kaikuluotaimen kanssa, on varmaan tarkkaa tietoa pohjan muodoista ja syvänteestä.
Auttaisi siellä uivia hahmottamaan asiaa jatkossa. Enemmän tiedotusta täytyy olla. Itse olen uinut tuolla usein, myös lasten kanssa ja kuulen nyt ensimmäistä kertaa näistä vaaroista. Olen luullut sen olevan normaali tasainen hiekkapohjaranta joka on pitkälle matala ja turvallinen.
Se on pitkälle matala ja melko turvallinen. Sitten se ei enää ole. Sitten on äkkisyvä ja voimakkaat virtaukset. Ja meri muuttaa niitä vedenalaisia dyynejä jatkuvasti. Kyllä paikalliset ovat tämän aina tienneet. Ei siellä varsinaisesti uida voi. Sitä varten vieressä on uimahalli.
Vuonna 1984, onnisti eksyn Kalajoen rantaan juhannuksena ja sain sattumalta pillua.
Kauheeta jos olisivat huutaneet venäjäksi😳
Vierailija kirjoitti:
On hiekka polttavaa (Hiekka polttavaa)
Taivas punertaa (Taivas punertaa)
Edessäni puhdas meri on
Lämpö auringon (Lämpö auringon)
Kesäloma alkoi hymyillen (Kesäloma alkoi)
Nyt jo tunnen sen (Nyt jo tunnen sen)
Kesäleikit meikit ohentaa
Tule mukaan vaan
Voi, kun onnistuis (Voi, kun onnistuis)
Miettii hempat hiekal röökit suis (Miettii hempat röökit suis)
Pete Frits ja Luis (Pete Frits ja Luis)
Ole minun hetkinen
[Instrumentaalinen välisoitto]
Ole minun hetkinen
Kuinka vajaa pitää olla, kun "keskustelee" laulun sanoilla? Olet yhtä typerä kuin se YouTube videoita jakava
Aivan helvetin vajaa mutta sinä olet runkkari joka ei ole käynyt kalajoenhiekoilla terveisin T.Kansa.
PS.lopeta nyt se juopottelu.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on pitkä särkkä jossa turistit kävelee. Antaa petollisen kuvan että ranta olisi pitkään ja kaikkialla matalaa. Paikalliset tietävät että siinä särkän vieressä on äkkisyvää. Ja monessa muussa paikassa. T. Paikkakunnalta
Ei siinä kauheasti älyä tarvita, että oivaltaa HIEKKAKASAUMIEN eli HIEKKASÄRKKIEN välissä olevan kohtia, joissa pohja on alempana, eli pystyy jopa uimaan. Eikö se ole hyvä juttu uimarannalla?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Siellä on suomalaiset uineet jo satoja vuosia. Jos sinne joku tummempi pintainen hukkuu niin ihan oma vika.
Ne oli ruotsalaisia ne hukkuneet teinit. Eli pellavapäitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole jos laittaisitte ne syvyys tolpat ja kelluvat pelastusasemat jossa vaikka liivejä ja renkaat
No mutta, kulta pieni, kun etkö ole lukenut, että syväysten paikat vahtelee merivirtausten ja myrskyjen mukaan. Ja tässäkin tapauksessa lähdettiin rannalta auttamaan heti tapahtuma-aikaan eikä keritty apuun, että mitä, kulta pieni, ne pelastusasemat auttaisi:)
Jos sinun ehdotuksen mukaa mentäisiin niin siitä se haloo vasta syntyisikin kun syväys olisikin siinä paikassa missä ei pitäisi.
Voisiko uimataito olla hyväkin henkivakuutus? Ja entä jos ilman sitä henkivakuutusta ei menisi kovin syvälle?
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista nähdä joku piirros tapahtumapaikan pohja-alueesta. Eli nyt kun siinä on veneilty kaikuluotaimen kanssa, on varmaan tarkkaa tietoa pohjan muodoista ja syvänteestä.
Auttaisi siellä uivia hahmottamaan asiaa jatkossa. Enemmän tiedotusta täytyy olla. Itse olen uinut tuolla usein, myös lasten kanssa ja kuulen nyt ensimmäistä kertaa näistä vaaroista. Olen luullut sen olevan normaali tasainen hiekkapohjaranta joka on pitkälle matala ja turvallinen.
Näiden syvänteiden paikat vaihtelee, koska hiekkapohja.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on pitkä särkkä jossa turistit kävelee. Antaa petollisen kuvan että ranta olisi pitkään ja kaikkialla matalaa. Paikalliset tietävät että siinä särkän vieressä on äkkisyvää. Ja monessa muussa paikassa. T. Paikkakunnalta
Siellä särkän päässä on kova virtaus. Ei tarvi lähteä kovin monen metrin päähän, kun alkaa äkkisyvä. Tuli siellä joskus aamuöisin bileiden jälkeen uitua. Enkä varmasti oo ainut.
Merivirtaukset ovat vaarallisia. Välimerellä hukkuu jatkuvasti uimareita ja lautailijoita, virtaus saattaa viedä ihan rannasta avomerelle. Vahva uimari pääsee yleensä niistä irti lähtemällä uimaan sivusuuntaan, rannan suuntaisesti. Jossain vaiheessa virtaus heikkenee ja voi uida takaisin rantaan päin.
Ollut monesti mielessä lähteä käymään noilla Suomen upeimmillaan rannoilla ja tänä vuonna olisi jopa riittävän lämmintä uimiseen. Mutta jos ne rannat eivät ole uimataitoisellekaan uimakelpoiset, niin kiinnostus lopahtikin tähän. Hyppään järveen. Siellä ei tarvitse pelätä liian kovia virtauksia Suomessa.
Onhan siellä piraijoitakin joissakin vähävirtaisemmissa kohdissa. En uskaltaisi itse mennä uimaan, rohkeita he jotka menevät ja sankareita ne jotka selviytyvät takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan siellä piraijoitakin joissakin vähävirtaisemmissa kohdissa. En uskaltaisi itse mennä uimaan, rohkeita he jotka menevät ja sankareita ne jotka selviytyvät takaisin.
Piraija on makean veden kala, ei ole meressä. Sen sijaan 6-metrinen tiikerihai tuli kerran vastaan snorklatessa, säikähdin melkoisesti.
Vierasperäisiä kaloja löytynyt Itämerestä, eilen jäänyt jokin aasialainen jättikala rysään Loviisassa. Ties mitä laivoja seilaa ja mitä elukoita sinne laskevatkaab.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011387200.html
Isojakin merieläimiä on eksynyt aiemmin myös Kalajoen seuduille ja Perämerelle.
Uikaa lähellä rantaa.