Puuttuuko nykyään ihmisiltä kaikki häpeän tunne?
Itse pidän nöyrää, muita kunnioittavaa ja siveellistä ihmistä hienona. Nykyään tuntuu että hirveän monella on sellainen epäterve itsekeskeinen ja uhmakas asenne, missä häpeää ei enää tunneta, ja oma etu menee kaikkien muiden edun edelle. Oikeudet kyllä on, mutta ei velvollisuuksia.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkalleen pitäisi sitten mielestäsi niin hävetä?
On mielestäni ihan ok ajatella itseään ja omaa hyvinvointiaan, joku nöyristely ja itsensä alentaminen on aivan turhaa. Ei kukaan ole toisen ihmisen palvelija.
Tässä esimerkki avauksen kaltaisesta henkilöstä, joka ei häpeä mitään.
Eihän siinä noin sanottu. Mistä ihmeestä tuon nyt repäisit?
Kysyttiin, mitä tarkalleen pitäisi hävetä. Sinä et ilmeisesti osaa antaa kysymykseen vastausta.
Huonoa käytöstä esimerkiksi. Et taida edes tunnistaa sitä
Eihän sitä huonoa käytöstä tarvitse hävetä jos ei ole käyttäytynyt huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas joku haikailee maailmaa missä nuoret kumarteli ja niiaili vanhuksille, häpesivät normaaleja asioita ja esimerkiksi kuukautisia ei ollut edes olemassa?
Ei, vaan nykyisin nuoret on niin itsevarmoja ja minä-keskeisiä, ettei osaa hävetä esim. jos häiritsee naapureita. Jos minun käytöksestäni tulisi sanomista, niin pahoittelisin ja tuntisin oikeasti häpeää siitä, että olen aiheuttanut haittaa jollekin ja pyrin parantamaan käytöstäni. Mutta ns. nykynuoret eivät tunne häpeää siitä, että meluavat tms, vaan vetoavat omiin oikeuksiinsa ja käskevät muuttamaan pois sen sijaan, että korjaisivat käytöstään ja ajattelisivat muita ihmisiä. Minäminä ja minun oikeudet, muista ihmisistä viis.
Ennen minäkin annoin muille tilaa, en etuillut, pyrin olemaan kohtelias jne.
Sitten tajusin, miten typerää on pienentää itseään. Nykyisin pystyn tekemään mitä vain häpeämättä, ei kiinnosta, suuttuuko joku, jos junassa istun paikkalippuni mukaiselle paikalle, vaikka siinä jo olisi joku. Ei kiinnosta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkalleen pitäisi sitten mielestäsi niin hävetä?
On mielestäni ihan ok ajatella itseään ja omaa hyvinvointiaan, joku nöyristely ja itsensä alentaminen on aivan turhaa. Ei kukaan ole toisen ihmisen palvelija.
Tässä esimerkki avauksen kaltaisesta henkilöstä, joka ei häpeä mitään.
Eihän siinä noin sanottu. Mistä ihmeestä tuon nyt repäisit?
Kysyttiin, mitä tarkalleen pitäisi hävetä. Sinä et ilmeisesti osaa antaa kysymykseen vastausta.
Huonoa käytöstä esimerkiksi. Et taida edes tunnistaa sitä
Eihän sitä huonoa käytöstä tarvitse hävetä jos ei ole käyttäytynyt huonosti.
Sinä et varmaan edes tunnista, milloin olet käyttäytynyt huonosti.
Pitäisi hävetä:
Itsekkyyttä
Eroamisia aviosta
Pettämistä
Oman edun tavoittelua toisia polkien
Toisten fyysistä ja henkistä satuttamista (Paitsi maanpuolustus. Siinä pitää hävetä, jollei aio osallistua maanpuolustuksessa.)
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin panostetaan tunnetaitoihin. Jokainen saa tilanteessa kuin tilanteessa avoimesti ilmaista tunteensa. Pidättäytymisen ja vaikenemisen aika on ohi.
Jep. Täysi-ikäiset ihmiset pillahtelevat avoimeen itkuun työpaikoilla, kahviloissa, kaduilla ja kaupoissa. Mua ainakin hävettäisi tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Sitten tajusin, miten typerää on pienentää itseään. Nykyisin pystyn tekemään mitä vain häpeämättä, ei kiinnosta, suuttuuko joku, jos junassa istun paikkalippuni mukaiselle paikalle, vaikka siinä jo olisi joku. Ei kiinnosta!
Totta kai saat istua paikallesi. Mutta olisi kohteliasta ilmoittaa ensin, että aiot istua siihen.
Se, ettei liian monet ihmiset enää tunne tervettä häpeää käyttäytyessään huonosti, on linjassa sen kanssa, että ihmisistä on oikeasti tullut itsekeskeisempiä ja narsistisempia. Se narsistisuuden taso, mitä nyt pidetään yleisesti hyväksyttynä ja jopa tavoiteltavana ominaisuutena, oli vielä 70- luvulla häiriintynyttä narsistisuutta.
Joillekin kai tällainen itsekeskeisyyden aikakausi aidosti sopii, itseäni etoo.
Nykyään ravintoloissa, huvipuistoissa jne. pitää muistuttaa erikseen että työntekijöitä pitää kohdella ihmisinä. Monien aikuisten toimintamalli näyttää olevan "minäminäminun oikeudet muttei mitään velvollisuuksia".
Kun moraali ja käytöstavat rappeutuvat, se on johtanut aina konflikteihin ja lopulta tuhoon. Länsimainen kulttuuri, moraali ja käytöstavat ovat nyt rappeutuneet pahasti. Seurauksena tulee olemaan kurjuus ja länsimaisen elämäntavan tuhoutuminen. Merkit tästä ovat selvät.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas joku haikailee maailmaa missä nuoret kumarteli ja niiaili vanhuksille, häpesivät normaaleja asioita ja esimerkiksi kuukautisia ei ollut edes olemassa?
No, nykyään maalataan kuukautisverellä jotain tauluja niin onko se sitten parempi. Ei sitä tarvitse hävetä, mutta ei myöskään mennä toiseen ääripäähän.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi hävetä:
Itsekkyyttä
Eroamisia aviosta
Pettämistä
Oman edun tavoittelua toisia polkien
Toisten fyysistä ja henkistä satuttamista (Paitsi maanpuolustus. Siinä pitää hävetä, jollei aio osallistua maanpuolustuksessa.)
Eroamisia aviosta -> parisuhteessa kokee henkistä tai fyysistä väkivaltaa niin ei saisi erota?!
"10:43 Mutta näin ei ole teidän kesken, vaan joka teidän keskuudessanne tahtoo suureksi tulla, se olkoon teidän palvelijanne;
10:44 ja joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon kaikkien orja.
10:45 Sillä ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä."
"Joka itsensä ylentää, se alennetaan, ja joka itsensä alentaa, se ylennetään."
Monelta puuttuu terve itsekriittisyys. Kuvitellaan olevan joka suhteessa parempia kuin oikeasti ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei puhuttu mistään omalle paikalleen istumisesta vaan HUONOSTA käytöksestä. Aikuisille pitää muistuttaa, että kahvilan myyjälle ei voi vittuilla tai tuntemattomalle ihmiselle ei voi rähistä. Kynnysmattoilun ja vittumaisuuden välistä löytyy kultainen keskitie.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vain. Vuosikymmeniä on kulunut hukkaan turhan häpeän vuoksi. Jokaista tunnetta, tekoa ja silkkaa olemassa oloa ei pitäisi joutua häpeämään.
Totta joka sana! Jos mä haluun pettää vaimoa ja dumpata kakarani sekä riimata itseäni ympäripäissäni niin ei se ole mikään häpeä hei. Mä teen mitä mä haluun ja hankin vaikka kupan, mitä välii hei?!
Aina voi hankkia uuden naisen kuin tokmannin tuotteen ja mennä vaikka 6 kertaa naimisiin ja siinä välissä vehdata vaikka koko kaupungin läpi. Ei se oo häpeä tehä nettipokee, jollain sitä elääkin pitää vai mitä hei?!
Eikun supatonit pystyyn ja ääniä persuille, enää ei tavitse hävetä hei! Koska minä haluan! Minä minä minä minä minä minä minä minä!!!
Ei haikaile.