Miksi mansikat pilattiin?
Ihan hirveänmakuisia möllyköitä :(
Missä nami-Polka?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
4 rasiaa olen ostanut nyt helteen aikaan. Eri kaupoista ja eri lajeja. Kaikki marjat olleet puoliraakoja ts eivät ole kerenneet kasvattaa sokeria. Ulkonäkökin sen jo kertoo. Ehkä jostain tilamyymälästä saisi täysikypsiä, nämä puolikypsät ovat kovia ja kirpeitä. Omasta mansikkamaasta haaveilen.
Minä pidän kovista mansikoista. Mitä kovempia, sen parempia...
Kotona oli pieni viljelmä aikanaan Senga senganaa ja pari riviä Senga giganaa. Sen parempia en ole saanut, giganaa ei kai juurikaan ole myyntiin edes viljelty. Mutta samaa mieltä, tänä vuonna mansikat ovat pahoja. Parempia olivat keväällä kaupasta ostetut espanjalaiset, ne sentään maistuivat mansikalle!
Kyllä meidän kylältä hyvää mansikkaa saa ja päälajike on juuri Polka. Erittäin hyvää laatua vuodesta toiseen. Hinta on ihan sama, muutama kymppi sinne tänne ei vuodessa tunnu.
Kasvatin omia mansikoita tänä kesänä. Petyin makuun. Lajikkeista ei tietoakaan. Keväällä ostin agri-marketista yhden polkan taimen. Kuoli ennen maahan istutusta. Säikähdin että olisi voinut joku tauti levitä minun palstalle taimen mukana.
Noita mansikoita maistellessa mietin että varmasti makukokemus on toinen kun hiukan lisäisi mukaan sokeria. Siinä vaiheessa kirpeydestä ja hapokkuudesta olisi vaan etua.
Sitäkin mietin että itsepoimittuna mansikat maksaa juuri nyt n. 5 e kilo, että ei siinä itsekasvatuksessa juuri järkeä ole.
Ei ole Polkakaan hyvä, syönyt tänä kesänä. Mansikat on liian vetisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mansikan kasvattaminen on kovaa työtä. Ei tuota helposti hyvää satoa. Eikä varsinkaan peräkkäisinä vuosina.
On monia lajikkeita, jotka luonnostaan on melko pienisatoisia. Kotipuutarhassa tällainenkin menettelee, mikäli marjan maku
on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
4 rasiaa olen ostanut nyt helteen aikaan. Eri kaupoista ja eri lajeja. Kaikki marjat olleet puoliraakoja ts eivät ole kerenneet kasvattaa sokeria. Ulkonäkökin sen jo kertoo. Ehkä jostain tilamyymälästä saisi täysikypsiä, nämä puolikypsät ovat kovia ja kirpeitä. Omasta mansikkamaasta haaveilen.
Kauppoihin menee raakoina säilyvyyden takia.
Meidän pihan pikkuisella mansikkamaalle kasvaa sellainen lajike kun Frida. Aivan mielettömän hyvä! Vähän metsämansikan vivahdetta maussa.
Mansikka on aika haastava viljeltävä, ja erittäin tautinen kasvi. Sitä viljelevien motto onkin, missä mansikka, siellä ongelma.
Meikäläiset mansikkalajikkeet kehitetään pitkälti Keski- ja Etelä-Euroopassa, jossa suositaan happamampaa makua kuin mistä suomalaiset tykkää. Osin tämän takia ei markkinoilla ole kovin makeita lajikkeita, koska taimien markkina-alue on niin pieni. Polka -suomalaisten suosikki- on vanha lajike ja taantunut perimältään, joten se saa herkästi tauteja. Tämän vuoksi myös moni vanha täälläkin mainittu lajike on kadonnut. Lupauksista huolimatta ei vielä olla kehitetty lajiketta, joka korvaisi sen, ainakaan täysin. Polkan viljelyala vähenee sen ongelmien vuoksi koko ajan, ja sen taimia on erittäin haastava myydä, koska reklaa viljelijöiltä tulee siitä niin paljon, jolloin maahantuoja on ikävässä asemassa (mikä vähentää halua myydä/maahantuoda taimia).
Lisäksi viljelijät on siirtymässä avomaa/peltoviljelystä tunneleihin tai huoneisiin, jolloin ns jatkuvasatoiset lajikkeet on tuottavampia. Niitä vaan ei vielä ole tarjolla kovin montaa lajiketta, jotka menestyisi hyvin meikäläisissä olosuhteissa. Ne ovat kyllä satoisia ja kauniita, sekä kestävät säilytystä, mutta maku ei oikein vastaa suomalaisten mieltymyksiä.
Kotimainen taimituotanto tökkii pahasti monistakin syistä, lähinnä hinta, vaikka lajikekehitystä meilläkin on.
T Myin taimia vuosia ammattiviljelijöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole syönyt mansikoita vuosiin. Miten ne on pilattu?
- - -
Puoltoääni AP:n väittämälle!
8€/ litra ~5 kertaa ostetut mansikat olivat kunnoltaan lähes täydellisiä ja tuosta määrästä taisi yksi poisheitettävä löytyä. Maku vaan ei ollut mistään kotoisin, suorastaan happaman-kirpeä. Jäätelö kanssa oli OK mutta ei sellaisenaan syötäväksi.
Joo, nykyään on mansikat suuria ja hyvin säilyviä, mutta ei ne ole enää yhtä makeita. Polka oli kuin karkkia söisi.
Mutta toisaalta nää kyllä säilyy jääkaapissa hyvin. Ne entisajan mansikat piti syödä tai pilkkoa pakkaseen heti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän kylältä hyvää mansikkaa saa ja päälajike on juuri Polka. Erittäin hyvää laatua vuodesta toiseen. Hinta on ihan sama, muutama kymppi sinne tänne ei vuodessa tunnu.
Itse en ole löytänyt polkaa mistään enää. Vain pakastettuna löytyy.
Mansikka on yliarvostettu marja...8€/litra...aivan liikaa.
Maistelin torillla...olivat isoja ja komeita kyllä, mutta maku vetinen ja mauton...ei kiitos mistään hinasta.
Ja paha jälkimaku jäi suuhun...mitä myrkkyä lie laitettu...yäk.
Jos ei laatu parane ja hinta laske 5€/litra ainakin, saa minun puolesta jäädä kauppiaitten riesaksi.
Eipä tule enää ostettua mansikoita. Viime kesänä vielä ostin litran, mutta mautonta oli. Ennen pakastin vuosittain useamman kymmenen litraa.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatin omia mansikoita tänä kesänä. Petyin makuun. Lajikkeista ei tietoakaan. Keväällä ostin agri-marketista yhden polkan taimen. Kuoli ennen maahan istutusta. Säikähdin että olisi voinut joku tauti levitä minun palstalle taimen mukana.
Noita mansikoita maistellessa mietin että varmasti makukokemus on toinen kun hiukan lisäisi mukaan sokeria. Siinä vaiheessa kirpeydestä ja hapokkuudesta olisi vaan etua.
Sitäkin mietin että itsepoimittuna mansikat maksaa juuri nyt n. 5 e kilo, että ei siinä itsekasvatuksessa juuri järkeä ole.
Tauti sulla on housussas!
Ihan mansikoilta nuo on torimyyjillä näyttäneet.
Sama se ulkonäkö, mutta kun maku on aivan kamala...kuin myrkkykoisoa maistelisi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mansikoilta nuo on torimyyjillä näyttäneet.
Maku on tautinen, mutta ei ainakaan allekirjoittanutta tuo tunnu haittaavan...
Olen ostanut mansikoita kahdesti tänä kesänä, ja se riitti.
Sitä maksaa 6 euroa pienestä rasiasta, eivätkä edes maistu mansikoille.
Ostin kevällä halvemmalla hollantilaisia mansikoita, mitkä maistuivat oikealle, eli jotain mätää on Suomen maassa.
Minua ei homeet haittaa, pidän homeen mausta...