paljonko ne sairaanhoitajat sitten saa sitä palkkaa jos se kerran on niin huono?
Kommentit (64)
Lastenhoitajaksi lukee huomattavasti vähemmällä koulutuksella kuin sairaanhoitajaksi.
Jos haluaa sairaanhoitajaksi, on peruskoulun jälkeen istuttava koulun penkillä 6ja1/2 vuotta.
Jos haluaa lähihoitajaksi, on peruskoulun jälkeen istuttava koulun penkillä 3 vuotta.
Itse opiskelin ensin lähihoitaksi ja sitten sairaanhoitajaksi. Palkka nousi jopa melkein 150¿/kk. Mikä on aikas pieni summa kun ajattelee kuinka kauan piti opiskella, kuinka paljon vastuu kasvoi ja kuinka paljon opintolaina kasvoi kun piti kituutella opintotuella.
Tähän perustan itse sen, miksi sh:n palkkaa pitää nostaa. Lisäksi ihmettelen sitä, kun insinöörejä pidetään jotenkin parempina ja hienompina kuin sairaanhoitajia? Samasta AMK:sta ne tulee. Palkkaa vaan saavat miljoonasti enemmän. Joo, elämä on valintoja... Mutta kaikki eivät voi tai halua olla insinöörejä. Jokaiseen työhön pitää löytyä tekijänsä ja siitä pitää myös maksaa korvaus.
vastaan että elämässä tekee joskus suuriakin arviointivirheitä, ja ehkä mekin luulumme kuten sinäkin ennen alalla työskentelyä, että ei se nyt NIIN vaativaa voi olla. Siksi.
palkattuja. Juuri palkkasimme talomme rakentamiseen kirvesmiehen ja kirvesmiehen APULAISEN, jolla ei ole siis koulutusta. Apulainen (tietysti MIES) sanoi ettei lähde työhön alle 13¿/h. Minä olen sh eli lukion ja amk:n käynyt NAINEN ja saan noin 12¿/h.
myös työn ohessa. Meidän koulussa oli myös läsnäolopakko. Itse olen käynyt ensin 3.5 sh-koulua, sen jälkeen 1.5 vuotta lisää AMK-tutkinkota. Joten 5 v. koulua lukion jälkeen ja perupalkka sen n. 1950 ja ei vuorolisiä. Nimenomaan niistä lisistä pitäisi saada parempi korvaus, ei kukaan millään miesvaltaisella alalla tekisi noita epämukavia työaikoja tuolla korvauksilla. Yökorvaukset on mikäli mahdollista vieläkin surkeammat. Kaikenlisäksi mielestäni olen täysin vastuussa ihmishengestä. Olen leikkaussalissa töissä ja vastuullani on täysin potilaan henki. Jos en tiedä tasan tarkkaan mitä teen missäkin tilanteessa niin huonosti käy. Tottahan on, että työ on osittain rutiinia, niinhän kaikki työ on, mutta silti väittäisin että potilaan henki on käsissäni. Tämä koskee myös osastotyötä, jossa työ vielä vaativampaa siinä mielessä että lääkärin saaminen sinne kestää vielä kauemmin kuin leikkaussalissa (olen siis a-hoitaja).
Kyllähän hoitajien palkka on ihan ok arvioituna pelkästään rahana MUTTA on se vaan sellaista työtä, että jos sitä vähänkin aikaa on tehnyt, TIETÄÄ, että palkka todellakin on riittämätön!
Itse olen vaihtanut alaa, sairaanhoitajasta insinööriksi. Nyt tienaan päivätyössä virka-aikana huomattavasti enemmän kuin sairaanhoitajana kolmivuorotyössä kaikkine lisineen! Ehdin käymään kahvi-ja ruokatauoilla eikä minun etenkään tarvitse hypätä kesken oman syöntini vastaamaan potilaan kutsuun. Alanvaihto tuntui todellakin oikealta, jo opiskeluaikana harjoitteluissa tienasin enemmän kuin sh:na!
Mielenkiintoista jo se, että insinööriopiskelija sai PALKKAA, kun taas terveydenhoito-oppilaitokset maksavat rahaa hoitolaitoksiin, jotta nämä ottaisivat ilmaisia harjoittelijoita. Perseestä koko hoitoala! Mutta kovasti tsemppiä teille, jotka jaksatte sitä tehdä!!!! Joka sentin olette ansainneet ja täysillä!!!
itse parhaita arvioimaan, onko työstä saatu korvaus riittävä. Mielestäni se, että koulutettuja sairaanhoitajia on hakeutunut valtava määrä muille aloille. Jokainen työntekijä voi itse opäättää, millä hinnalla on valmis myymään työpanoksensa. Kyllä minä hoitajan palkalla pärjäsin ihan hyvin. Mutta, kun aloin miettiä, mitä minun oli tehtävä, mistä otettava vastuu ja ennen kaikkea mitä kaikkea minun oli siedettävä sen eteen, että ansaitsin 1800 ja rapiat. Tulin siihen tulokseen, että uhraukseni työlle ja siitä saamani korvaus eivät kohdanneet likimainkaan. Kouluttautuiduin minäkin sitten uudelle alalle. Nyt olen opettaja ala-alasteella ja olen hankkimassa vielä erityisopettajan pätevyyden.
Ei openkaan palkka päätä huimaa, mutta kyllä palkka ja työn vaativuus paremmin tällä alalla kohtaavat. Jos saisin saman palkan molemmilta aloilta, tekisin open hommia, koska koulumaailman vaativuudesta huolimatta pääsen helpommalla kuin hoitajana sairaalassa. Eikä tarkoitukseni todellakaan ole vähätellä opettajan työtä, päinvastoin.
Eipä kuule missään!
Vierailija:
1805e/kk ja hoitsuna olen yliopistosairaalassa.Palkka ei ole huono mutta jos vertaa muihin ammattialoihin, niin huono on.
Tuntipalkkani on noin 10-11e ja saman saa mc donaldsin työntekijä! Koulutustaso ja työn vastuulllisuus ovat kuiten ihan eri luokkaa.Ja olen samaa mieltä että kaikki julkisen puolen työntekijät tarvitsisivat korotuksen. Poliiseillakin todella surkea palkka verrattuna siihen mitä joutuvat työssään kestämään ja tekemään.
viittaan muutamaan hieman aiemmin kirjoitettuun viestiin tässä ketjussa...
ovatko 12-16-tuntiset vuorot tosiaan " sietämättömiä" ? Joillaikin aloilla tehdään säännönmukaisesti 24 tai 26h työrupeamia, joiden jälkeen on yksi palkaton vapaapäivä.
Minusta heidän palkkansa kuulostaa oikein hyvältä.
En jaksanu lukea ketjua, kun sieltä täältä. Bruttopalkka sh:na sairaalassa 2145e/kk ja työkokemusta yli 15v., joten kaikki mahd. ikälisät, myös ns. ryppylisä. Olen urani huipulla palkallisesti. Palkka ja työn vastuullisuus eivät kohtaa, mutta tällä rahalla kyllä elää, kun mies tienaa paremmin. Yh:lla olisi varmasti tiukkaa.
Palkka noin 4500 euroa kuukaudessa. Teen säännönmukaisesti 12 tunnin työpäiviä ilman eri ylityökorvausta. Paljon alaisia, iso vastuu tuloksesta. Veikkaanpa, ettei yksikään hoitsu vaihtaisi minun työhöni, jos pääsisi tätä hetkeksi kokeilemaan.
Tk vuodeosastolla ainakin meidän kunnassa sh tekee myös paljolti perushoitoakin. On vastuussa vuorossaan (1 sh ja 1 ph/lh illassa). Potilasmäärä n 15-21 erikuntoisia potilaita, mutta aika usein joukkoon mahtuu terminaalivaiheen potilas. Lääkäri arkena kolmena pvänä viikossa osastolla n. 1.5 tunnin ajan viikonloppuisin ja illalla puhelin konsultaatio lähimästä keskussairaalasta. Et eipä joka paikassa oo sitä tohtoria vastuunottajana joka hetki...
MIksi eivät sitten lue samantien lääkäreiksi/muuhun hyvin palkattuun ammattiin, jos kerran palkka ei riitä?
Niinpä, kun eivät pysty? Kun eivät halua sitä vastuuta?
Näin se yhteiskunta pyörii.
Vierailija:
MIksi eivät sitten lue samantien lääkäreiksi/muuhun hyvin palkattuun ammattiin, jos kerran palkka ei riitä?Niinpä, kun eivät pysty? Kun eivät halua sitä vastuuta?
Näin se yhteiskunta pyörii.
Niin, vastuullisiin ammatteihin kuten vaikka kirvesmiehen apulainen?
Vierailija:
viittaan muutamaan hieman aiemmin kirjoitettuun viestiin tässä ketjussa...ovatko 12-16-tuntiset vuorot tosiaan " sietämättömiä" ? Joillaikin aloilla tehdään säännönmukaisesti 24 tai 26h työrupeamia, joiden jälkeen on yksi palkaton vapaapäivä.
Kyllä ne 12h vuorot voivat olla aika sietämättömiä kun vedetään muutaman hoitajan vajeella ja esim akuuttiosastoilla on paljon muutakin kuin sitä ns perushoitoa! Ja usein asiat tapahtuu nopealla tempolla ja päätöksiä täytyy pystyä tekemään salamannopeasti. Ne jotka jollain aloilla tekevät noita 24-26h työrupemia ei siis tietenkään tee niitä nukkumatta/tauotta! Hoitoalalla ne 12-14h työvuorot ja kun esim joutuu jämään iltavuorosta yövuoroon kun ei saa sijaista eli ollaan töissä esim klo maanantaista 12.00-07.15 tiistai aamuun tehdään ilman ns lepoja toisin kuin esim palomiehet pitkissä vuoroissaan.
Paitsi vuorotöissä. Tosin palkka riippuu paljon alasta ja niillä aloilla, joilla on paljon naisinsinöörejä ei työtä todellakaan saa helposti eli työttömiä löytyy...paljon.
Tienaan silti kyllä jo kolmanneksen enemmän kuin sairaanhoitajat. Saisin paljon enemmän vielä jos haluaisin lisää vastuuta,mutta pienen lapseni takia en halua lisätaakkaa nyt.
Lisäksi palkkani nousee jatkuvasti työkokemuksen karttuessa. Toisin kuin sh:t, jotka saavat vain jotain hikisiä ikälisiä.
Vierailija:
töitä ja miettiä sitten kummasta pitäisi maksaa enemmän palkkaa!!
jotka valitatte hoitajien palkoista, olisi valims korottamaan sitä jos pääsisitte viikoksi jonkun hoitajan mukaan sairaanhoitajan arkeen. Olen tästä asiasta varma.