Kumpikaan sinulle tärkeämpää puolisosi kanssa: yhdessä nukkuminen vai yhteisen mielenkiinnon kohteet?
Näin kärjistetysti esittäen.
Tänään eräs ystäväni kävi meillä vierailulla, ensimmäistä kertaa kun tähän isompaan asuntoon muutettiin.
Hän oli aivan järkyttynyt, kun huomasi, että meillä on mieheni kanssa omat makuuhuoneet.
Vaikka kerroin, että nukumme molemmat paremmin omissa sängyissämme ja vuorokausirytmimme ovat aivan erilaiset, hän vain jankutti, että pariskunnan kuuluu nukkua yhdessä.
Tällä samalla ihmisellä on puoliso, jolla on aivan eri kiinnostuksen kohteet ja harrastukset kuin vaimollaan. Mies on urheilullinen ja hyväkuntoinen, juuri tänäänkin vetämässä 50 km pyörälenkkiä ja syksyllä lähdössä vaellukselle Lappiin. Vaimonsa ei osallistu näihin lainkaan, koska on sairaalloisen ylipainoinen ja huonokuntoinen. Mies käy töissä, vaimo nyhjää kotona jne...
Meillä on miehen kanssa yhteisiä harrastuksia ja mielenkiinnonkohteita, mutta näköjään erilliset makuuhuoneet ovat sitten sellainen asia, jota jotkut eivät ymmärrä.
Oli ihan pakko vielä kertoa tuolle ystävälleni, että seksielämä on edelleen hyvää, emmekä lukitse makuuhuoneidemme ovia.
Tätä ei siis kehdannut kysyä, mutta ilmeisesti mietitytti.
Kommentit (94)
Onko mahdottomuus ajatella, että haluaa molempia? Aika monikin.
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään jankuttanut, kuhan provoilet.
Olisikin näin, mutta totuus on tarua ihmeellisempi, kyllä näitä löytyy, ehkä sinäkin provon jankkaajana sen vielä opit.
Muuten on se ja sama miten itse kukin pariskunta nukkuu, kunhan järjestely sopii molemmille eikä ole vain tousen osapuolen määräys ja vaatimus.
Vierailija kirjoitti:
En pysytyisi nukkumaan muuten kuin alasti, vierekkäin ja saman peiton alla. Vain sillä tavoin voin saada riittävästi kosketusta. Toki päivisinkin halaillaan, pussaillaan, on seksiä jne, mutta muutun kamalaksi kärttyiseksi akaksi ilman tota yhdessä nukkumista :D Joten jos olisi pakko valita, se on tärkeämpää.
Mutta on ne yhteiset mielenkiinnonkohteet ja toisaalta myös erilliset harrastukset yhtä tärkeitä.
Enkä arvostelisi/vertailisi toisten suhteita, jokaisen tulee tehdä, mikä omalle parisuhteelle on parhaaksi. Enkä kyllä pohdi ystävieni ylipainoa, kuntoa, harrastuksia tai mitään muutakaan tuohon sävyyn.
Vaimo haluaa, että nukutaan alasti lusikassa saman peiton alla. Ok minulle. Mutta kun olen liian kuuma, niin hän ei pysty. Ja ilman peittoa hän ei osaa nukkua. Herkkäunisena ei siedä kuorsaustani ja tuhinaani. Eikä sitä, että lukuvaloni palaa hänen yrittäessä nukahtaa. Vaelletaan sitten yötä myöten huoneesta toiseen lähes joka yö ja herätään väsyneinä ja kiukkuisina. Jos menen heti illalla eri huoneeseen, niin en rakasta! Kauanko tätä jaksaa?
Minulle sopisi eri huoneet. Hetki vierihoitoa illalla ja/tai aamulla. Mutta vaimo ei luovuta, parisuhde ei ole muka kunnossa, jos nukutaan eri huoneissa.
Paha dilemma, josta minua on turha syyttää, vaikka syntipukki olenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä pystyis nukkua eri sängyissä, ihanaa kun saa nukkua toisen kanssa mikä rauhoittaa ja ylläpitää läheisyyttä. On meillä sitten yhteisiä harrastuksiakin mutta myös omia. On se eri asia sitten kuin seksin jälkeinen läheisyys mikä sekin on kyllä ihanaa kun voi koko yön olla lähekkäin ja mahdollisesti ottaa uusiksi.. Mutta tietysti sehän on just hyvä jos olette löytäneet teille parhaan mahdollisen tavan.
Entä jos se kuorsaa kuin katujyrä?
No mars lääkäriin sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai noiden tarvitse toisiaan poissulkea? Ilmeisesti ystäväsi on miehensä kanssa onnellinen kun noin elävät ja valitsevat elää yhdessä.
Me tehdään sekä asioita yhdessä että nukutaan yhdessä. Itselleni erilliset makuuhuoneet olisi tosi kova pala ja mies joskus sanonut samaa.
Miksi nimenomaan erilliset makuuhuoneet olisi kova pala? Eikö läheisyyttä ja seksiä voi olla, vaikka nukkuu eri huoneissa.
Ja kyllä mekin usein nukahdetaan rakastelun jälkeen samaan sänkyyn joksikin aikaa.
Koska ei sovi meille. Ollaan vuosikausia tehty samoja rutiineja jossa luetaan illalla vierekkäin (minä myöhempään), toivotetaan hyvää yötä, nukutaan vierekkäin ja aamulla mies yleensä herättää koska herää aikaisemmin. Kai siihen on niin tottunut jo vuosien aikana ja tuntuu oudolta nukkua jo
Mies herättää? Uni tuntuu kevyemmältä.
No tässäpä kaksi syytä lukuisten muiden syiden lisäksi, miksi en todellakaan nuku kenenkään vieressä. Uni on minulle niin tärkeä, että minimoin häiriötekijät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta yhteiset mielenkiinnon kohteet. Se, että on pakko joka ikinen yö nukkua yhdessä, vaikka toinen kuorsaa, tai on herkkäuninen tai unirytmit on erit, on läheisriippuvuutta.
Eri huoneet ja tai asunnot ja virkeinä yhteisiin harrastuksiin. Voihan sitä hetken aina illasta tai aamusta kyhnyttää kylki kyljessä.
Ei meillä ainakaan mitään riippuvuutta ole. Ei vain ole sitä toista makkaria, eikä tupaan mahdu sänkyä. Siksi samassa sängyssä nukutaan. Mutta mies kun tekee yövuoroja välillä niin silloin saan nukuttua hyvin. Riittää.
Ymmärtäähän tuon jos on pieni asunto eikä vaihtoehtoja. Itse en kyllä tyytyisi hyviin yöuniin pelkästään miehen yövuorojen aikana. Yksi huonosti nukuttu yö saa nykyään aikaan samanlaisen olon kuin paha krapula. nuorempana. Nuorena yksi tai kaksi vähäunista yötä ei tuntunut missään.
No minulla ei ole tuollaista ongelmaa kuitenkaan. Menen suhteellisen aikaisin nukkumaan, 22-23 välillä, ja herään 7.30. Eli vaikka herään joitain kertoja yön aikana miehen kuorsaukseen tai siihen että hän lähtee vessaan ja tulee takaisin, niin saan silti nukuttuakin melko pitkän ajan. Ei ole huonoa oloa aamulla tms. Väsymys tulee illalla ja pääseepä sitten taas ajoissa nukkumaan. Ja sitten ne muutamat yöt viikossa nukun kunnolla, ja viikonloppuina pidempään.
Ei tämä ole sellainen ongelma että taloa pitäisi sitä varten alkaa laajentaa.
Yhdessä nukkuminen.
Olen ollut vaimoni kanssa yhdessä 25 vuotta.
Hän pitää matkustelusta, kirpputoreista, sisustamisesta, somesta, liikunnasta ymym minua eivät nuo kiinnosta vähääkään.
En ole koskaan ymmärtänyt sitä että miksi parisuhteessa pitäisi olla samat harrastukset, mielenkiinnon kohteet, musiikkimaku ja tuulipuvut..
M42
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä nukkuminen.
Hän pitää matkustelusta, kirpputoreista, sisustamisesta, somesta, liikunnasta ymym minua eivät nuo kiinnosta vähääkään.
En ole koskaan ymmärtänyt sitä että miksi parisuhteessa pitäisi olla samat harrastukset, mielenkiinnon kohteet, musiikkimaku ja tuulipuvut..
M42
No ei kaiken tarvitse eikä pidä olla yhteistä tekemistä. Parisuhteessa kummallakin on hyvä olla omaa elämää. Sitä kautta kumpikin tuo taholtaan parisuhteeseen uusia kokemuksia ja ajatuksia. Mutta hyvähän sitä olisi olla yhteisiäkin kiinnostuksen kohteita. Voi muuten mennä yhteiselo kämppisten tasolle.
Mutta kuten jo aiemmin moni on todennut. Kukin pari tyylillään. Kunhan se on kummallekin ok ja molemmat ovat tyytyväisiä järjestelyyn, niin mitäpä tuo muille kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä nukkuminen.
M42
Eihän sitä PIDÄ olla samat mielenkiinnon kohteet, mutta eihän siitä haittaakaan ole! Me tehdään yhdessä oikeastaan kaikki, joskus oltiin samoissa työpaikoissakin. Ei enää kun ollaan nyt eri aloilla, mutta vapaa-aika ja lomat oikeastaan koko ajan yhdessä.
Niin kyllä siinä on aika kiva, että tykätään samoista asioista. Luonto, patikointi, koirat, retkipakuilu, kalastaminen, pyöräily, jne. Musamakukin on sama, ainoa ero on että mies jaksaa kuunnella puheohjelmia ja minä en 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä nukkuminen.
M42
No ei kaiken tarvitse eikä pidä olla yhteistä tekemistä. Parisuhteessa kummallakin on hyvä olla omaa elämää. Sitä kautta kumpikin tuo taholtaan parisuhteeseen uusia kokemuksia ja ajatuksia.
Tuohan yhteinenkin tekeminen yhtä lailla uusia kokemuksia ja ajatuksia. Puhuttavaa ja muisteltavaa. Ehkä jopa enemmän.
En usko että yhteiselämä muuttuu kämppistasolle jos on seksiä. Voihan niitä yhteisiä harrastuksia ja mielenkiinnonkohteita tehdä kenen kanssa tahansa. Kyllä seksi ja läheisyys pitää suhteen läheisenä, juuri yhdessänukkuminen edesauttaa tähän. Mutta ei missään nimessä useinkaan tarvitse valita vaan jompaakumpaa ja hyvä niin.
Erittäin huonounisena en pysty kenenkään kanssa nukkumaan edes samassa huoneessa. Ei pidemmän päälle kukaan pärjää liian vähäisillä yöunilla, se jos mikä pilaa normaali elämisen. Onneksi mies on ymmärtänyt tämän. Vanhemmiten useimmat kuorsaavat ainakin jonkin verran, ja vessassa ramppaaminenkin lisääntyy. Hulluksi tulisin jos joku kuorsaisi lähietäisyydellä. Olen ollut lapsesta asti erittäin huono nukkumaan ja varjelen niitä muutamia tunteja ,joita yössä saan nukuttua kultaa ja mirhamiakin kalliimpina.Fiksu puoliso ymmärtää tämän.
Yhdessä nukkuminenko estää yhteiset mielenkiinnon kohteet? Pitää valita, joko tai.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin huonounisena en pysty kenenkään kanssa nukkumaan edes samassa huoneessa. Ei pidemmän päälle kukaan pärjää liian vähäisillä yöunilla, se jos mikä pilaa normaali elämisen. Onneksi mies on ymmärtänyt tämän. Vanhemmiten useimmat kuorsaavat ainakin jonkin verran, ja vessassa ramppaaminenkin lisääntyy. Hulluksi tulisin jos joku kuorsaisi lähietäisyydellä. Olen ollut lapsesta asti erittäin huono nukkumaan ja varjelen niitä muutamia tunteja ,joita yössä saan nukuttua kultaa ja mirhamiakin kalliimpina.Fiksu puoliso ymmärtää tämän.
Itse käytän unen syvyyttä parantavaa lääkitystä. Olen käyttänyt jo kauan. Ilman sitä en nukkuisi juuri lainkaan ja heräilisin koko ajan. Nytkin herään mm miehen kuorsaukseen, mutta nukahdan uudelleen kunhan lopettaa.
Miten pienissä asunnoissa pariskunnat asuu jos ei ole muuta mahdollisuutta kuin nukkua samassa sängyssä kuorsaajan kanssa?
Minulle molemmat tärkeää, mutta ymmärrän eri huoneissa nukkuvia.
On ihanaa kun voi nukahtaa lusikkaan illalla.
Yhteiset mielenkiinnon kohteet on tärkeämpi.
Mielelläni nukkuisin omassa huoneessa. Tykkään viileästä nukkuessa, mies lämpimästä.
Vierailija kirjoitti:
Arki on sen verran hetkistä, että yhteinen aika samassa sängyssä on tärkeää.
Me järjestetään joka päivä yhteistä aikaa. Ja silloin ei esim näpräillä puhelimia. Ennen unta pussaillaan ja halaillaan.
Ei tunnut pahalta sitten erota omiin huoneisiimme. Aamulla ollaan hissuksiin kunnes toinenkin on herännyt, sitten heti suukot taas.
Ymmärtäähän tuon jos on pieni asunto eikä vaihtoehtoja. Itse en kyllä tyytyisi hyviin yöuniin pelkästään miehen yövuorojen aikana. Yksi huonosti nukuttu yö saa nykyään aikaan samanlaisen olon kuin paha krapula. nuorempana. Nuorena yksi tai kaksi vähäunista yötä ei tuntunut missään.
Tässä puhuttiinkin varmaan niistä, joilla olisi kyllä tilaa ja mahdollisuus eri huoneisiin, mutta toinen vaatii puolisoa nukkumaan vieressä ja noudattamaan hänen rytmiään. Naapurissa ja sedälläni on tällainen tilanne; puoli yhdeksältä mennään petiin ja illanvirkku puoliso ei saa valvoa ja katsoa edes kuulokkeilla telkkaria. Aamu neljältä ylös ja yhdessä lenkille. Ainakin puheidensa mukaan puolisot kärsivät. Mutta omahan on valintansa. Ei tuo kyllä terveeltä suhteelta vaikuta, oli diagnoosi nimeltään sitten mikä tahansa.