Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Annan tässä ketjussa ilmaista puheopetust teille savolaisille!

Vierailija
25.07.2025 |

Oppitunti I

TEHDÄÄN     - ei tehhään

SYÖDÄÄN     - ei syyään

JUODAAN      - ei juuaan

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen kielessä ei ole alun perin ollut D:tä. Savolaiset ovat siis tässä asiassa aivan oikeassa.

D tuli suomeen vasta siinä vaiheessa, kun (ruotsinkielinen?) Mikael Agricola loi kirjakielen. 

Agricolan kirjakieli perustuu lounaismurteeseen ja on oikeaa suomea, ei venäjää, kuten Savon murre. 

Agricola oikeastaan pilasi suomen kielen.

Vierailija
42/46 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyvvään ja juuvvaan mittee halutaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voe tokkiisa, ku ee meejjän kielj kiänny T-, eiku t-, t, no t... Lainoon sen alotuksestas... D-kirjaimeen!

Vierailija
44/46 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elä sie likko kehtoo minnuu opettaa, myö ollaa eletty Rantasalamen kirikon kylällä vuodesta -78.

Nykyää rakentavat kaiken muoliman Järvisydämiä, piäsee turisti kylepemään ja saunommaa.

Pako tarttua tähän. Ap ei ole savolainen, mutta itse olen Pohjois-Savosta Nilsiän suunnalta. Meellä nuo taepuuvat

Elä kehtoo minuva opettoo, myö ollaan eletty Nilsijän kirkon kylällä vuodesta -78.

Nykyvään rakentaavat kaeken mualiman Järvisytämmijä, piäsöö turisti kylypemmää ja saonomaa.

Itseäni siis kiinnostaa nämä erot savonmurteen sisällä. Kun edetään pikkukylittäin, niin savolainenkin jo alkaa tippumaan kärryiltä paikallisista sanoista jne. Esim. Iisalmiakselilla on paljon sellaista, mitä en ole kuullut. 

Tarkotat varmaan vuojesta -78

;)

Vierailija
45/46 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

savolaisten on mahdotonta oppia hyvää suomea, ovat puoliksi venäläisiä.

Samaa mieltä. Kaikki venäjälle kyselemättä, jotka puhuu jotain mie ja sie ja länkytilänkyti.

Vierailija
46/46 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savoon Etelä-Suomesta muuttaneena väitän, että eri puolilla Savoa väännetään murretta hiukan eri tavoin. Pelkästään Kaavilla olen ollut kuulevinani erilaista murretta kuin Kuopiossa Iisalmesta nyt puhumattakaan. Olen asunut täällä Pohjois-Savossa jo pitkään, mutta edelleen alkuasukkaat tunnistavat minut puheesta muualta muuttaneeksi. En ole oppinut puhumaan savoa. Joskus on tullut suusta, että kahtokee tai kehtaatko merkityksessä viitsitkö. En varmaan koskaan ensi kuulemalta ymmärrä, että jos joku sanoo jalkojensa olevan turpeessa niin se tarkoittaa turvotusta eikä suolla tarpomisen jälkitilaa koivissa.