Lääkäri: myös 30-asteen helteellä kannattaa lähteä lenkille
Mammoilla meni nyt viimeinenkin tekosyy linnottautua sohvalle syömään keksejä 🤣 LENKILLLE NIIN KUIN OLISI JO!
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/df35f330-df74-47af-9c93-48eaf…
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä aikaisin aamulla tai myöhään illalla. Mutta tottakai tulee helteelläkin lenkkeiltyä. Toivottavasti jengi ei ole oikeasti istunut kuukautta sisällä ja olleet siinä uskossa, että se olisi terveellisempää kuin helteellä ulkoilu.
Mutta aamulla ja illalla ei olekaan hellettä. En minäkään ole ulkoillut _helteellä_ suunnilleen lainkaan.
No en minä niin sanonutkaan. Sanoin, että ei tarvitse ulkoilla helteellä, jos käy aamulla tai illalla.
Mutta aina ei ehdi ajoittamaan niin, ja silloin ulkoilen helteellä.
Mä lähdin tänään lenkille klo 5:45. Ei silloin vielä lämpötila ollut +30 vaan +17 näkyi olevan mittarissa. ihan sopiva oli mennä.
Vierailija kirjoitti:
"- Kyllä ehdottomasti liikuntaa saa ja jopa kannattaa harrastaa myös helteellä. Suomen helteet eivät ole mitään ihan kohtuuttomia kuitenkaan."
Näin! Epsanjalaiset ja reikkalaiset ei varmaan pidä näitä Suomen helteitä paljon minään.
Keitä ne reikkalaiset on?
Vierailija kirjoitti:
Kenialaiset on maailman kovimpia juoksijoita, eikä siellä kukaan marise näissä lämpöasteissa.
Keniassa ja monissa muissa sellaisissa maissa, joissa on riittävän korkeita vuoria ja mahdollisuus asua korkeammalla, niin myös tehdään. Nimenomaan siksi, koska siellä ei ole niin kuuma kuin matalammalla. Yksi syy kenialaisten kestävyysurheilumenestykseen on myös se, kun korkeammalla vuoristossa ilma on ohuempaa ja he ovat tottuneet ohuempaan ilmaan.
Itse ainakin kävin metsälenkillä jo ennen seitsemää ja oli juuri sopivaa. Samoin illemmalla vähän viilenee, mutta aamu on vielä parempi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä vielä sohvalla makoilet, ap?
Ap lienee niin taitava että juoksee ja palstalle samalla kirjoittelee😲😲
Jos on perussairauksia, on kovin iäkäs tai on esimerkiksi nesteenpoistolääkitystä, niin helteessä liikkuminen muuttuu huomattavasti vaarallisemmaksi.
Kun puhutaan ihmisestä, joka on tottunut liikkumaan ja urheilemaan, niin riskit ovat suhteellisen pienet.
Vierailija kirjoitti:
Kenialaiset on maailman kovimpia juoksijoita, eikä siellä kukaan marise näissä lämpöasteissa.
Kenialaiset käyttävät systemaattisesti douppia,nytkin naisten maratonin ME haltija jäi kiinni kielletyistä aineista.
Lämpöön tottuu 1,5 viikossa. Hyväkuntoiselle aikuiselle +30C ei ole mitään.
Käyn lenkillä aamuvarhain tai illalla myöhään. Keskellä päivää en todellakaan lähde helteessä lenkille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenialaiset käyttävät systemaattisesti douppia,nytkin naisten maratonin ME haltija jäi kiinni kielletyistä aineista.
Tai sitten voi johtua ainakin osittain ihan myös siitä, kun Keniassa monet asuvat korkealla ja ovat siksi tottuneet hengittämään ohuessa ilmanalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ollut lääkäri, joka Kreikassa lähti helteellä vaellukselle ja kuoli.
Eikö nuo aika säännönmukaisesti ole huonoja noudattamaan omia oppejaan.
Helppo sitä on neuvoja huudella, mutta suosittelisin kyllä ensin käytäntö testata. Sitten vasta, ellei sitä ennen saa sydänkohtausta. 🤐🤐
Oon hoikka ja urheilen ympäri vuoden, kesän helteitä olen aina vihannut enkä todellakaan totu. En tosin vaan makaa syömässä keksejäkään.
Nää lekurit opastaa ihmisiä lämpövalvaukseen ja nestehukkaan, mitä ihmettä? 😳 Tuo on vaarallista!
Miksi muuten AP et ole lenkillä?
Mun "tekosyy" on että olen noussut 05 ja painunut metsään poimimaan mustikoita. Lenkit säästän viileämmille ilmoille ihan suosiolla.
Nää lääkäreiden ohjeet kannattaa ottaa varauksella. Etenkin nuorilta lääkäreiltä puuttuu ymmärrys yhteiskuntaluokista ja siitä, miten erilaista arki voi olla kuin heillä itsellään.
Lääkäri suosittelee lenkkeilyä, koska asuu itse talossa jossa ilppi pitää lämmöt alle 20 asteen. Kodin edestä lähtee siisti ja turvallinen lenkkipolku, ei hän ymmärrä miksei kukaan sellaiselle lähtisi?
Ja kyllähän jokaisen perheen tulisi käydä yhdessä lenkeillä, miten niin fyysistä vuorotyötä tekevä isä ei jaksa ulkoilla työpäivän jälkeen?
T. Erityislapsen äiti, jonka lääkäri oli ihmeissään miksen "vain palkannut lastenvahtia" kun väsyin erään kesän aikana.
Vierailija kirjoitti:
"- Kyllä ehdottomasti liikuntaa saa ja jopa kannattaa harrastaa myös helteellä. Suomen helteet eivät ole mitään ihan kohtuuttomia kuitenkaan."
Näin! Epsanjalaiset ja reikkalaiset ei varmaan pidä näitä Suomen helteitä paljon minään.
Oisko ne siellä Espanjassa ja Kreikassa tottuneet siihen ilmastoon? Onko sulla muuten antaa ihan esimerkkiä kuinka he urheilee helteessä vai urheilisko hekin viileämpää aikaan auringonpaahteen sijaan? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Nää lääkäreiden ohjeet kannattaa ottaa varauksella. Etenkin nuorilta lääkäreiltä puuttuu ymmärrys yhteiskuntaluokista ja siitä, miten erilaista arki voi olla kuin heillä itsellään.
Lääkäri suosittelee lenkkeilyä, koska asuu itse talossa jossa ilppi pitää lämmöt alle 20 asteen. Kodin edestä lähtee siisti ja turvallinen lenkkipolku, ei hän ymmärrä miksei kukaan sellaiselle lähtisi?
Ja kyllähän jokaisen perheen tulisi käydä yhdessä lenkeillä, miten niin fyysistä vuorotyötä tekevä isä ei jaksa ulkoilla työpäivän jälkeen?
T. Erityislapsen äiti, jonka lääkäri oli ihmeissään miksen "vain palkannut lastenvahtia" kun väsyin erään kesän aikana.
Katsoin ekaa lääkäriä ja jos kasvoista katsoo erikseen puoli niin sehän on ihan eri ihminen, pelottavaa.
Toisella taas punaiset silmänaluset ja on kuin jossain aineissa. Todella uskottavia.
Vierailija kirjoitti:
Oon hoikka ja urheilen ympäri vuoden, kesän helteitä olen aina vihannut enkä todellakaan totu. En tosin vaan makaa syömässä keksejäkään.
Nää lekurit opastaa ihmisiä lämpövalvaukseen ja nestehukkaan, mitä ihmettä? 😳 Tuo on vaarallista!
Miksi muuten AP et ole lenkillä?
Mun "tekosyy" on että olen noussut 05 ja painunut metsään poimimaan mustikoita. Lenkit säästän viileämmille ilmoille ihan suosiolla.
Olen lenkkeillyt jo tänään. Ja teen toisen lenkin alkuillasta.
Ap
Tänään puolen päivän aikaan paahtavassa helteessä yksi lenkkeilijä naama tulipunaisena köpötti vastaan. Oli jo sen näköistä että parempi kun olisi jäänyt kotiin. Mutta mikäs siinä jos on pakkomielle.
Baarista toiseen?